Waterontharder icm stalen boiler en elektrische anode

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 25-07 23:41
De experts die ik gevraagd hebben spreken elkaar tegen. Ik vind er ook nergens iets over in handleidingen. Dus ik gooi het hier maar even in de groep, misschien is hier concensus of een betere uitleg.

- Waterontharder insteld op 0 °D. (niet ideaal voor de rubbers van de vaatwasser en wasmachine maar ook helemaal geen kalk in de badkamer)
- Geëmailleerde stalen boiler met elektrische anode.

1) Gaat dit samen of verminderd de waterontharder de geleidbaarheid van het water teveel?

2) Indien het ontharde water een probleem is. Is het misschien aan te raden om de waterontharder op bijvoorbeeld 4 °D te zetten? Of een andere waarde?

3) Als een elektrische anode een probleem is. Werkt een magnesium anode dan wel?

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:
Spookverhalen van mensen die denken dat een waterontharder je water zout maakt. Dat klopt uiteraard niet, je spoelt het ionenfilter welliswaar met zout water, maar daarna nogmaals met schoon water. Al het zout gaat netjes het riool in.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
Ik geef zelf dan maar mijn versie van het "antwoord".

Voor stalen boilers met elektrische anode die er verder niets over schrijven in de installatiehandleiding ga ik doen wat Atlantic voorschrijft voor de Explorer v3 (standaard uitgerust met een elektrische anode).

"Met een waterontharder moet de hardheid van het water boven de 8°f blijven" (dat is 4.5 °D).

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
@CurlyMo heeft dat toch een keer uitgezocht?

CurlyMo in "Warmtepompboiler topic (WPB) deel 2"

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
Ja goede post van @CurlyMo

Vooral onderstaande quote is nieuwe info.
Also, softening water does not appreciably change the conductivity of the water, because for every calcium ion (containing two positive charges) that is removed, it is replaced with two sodium ions, each of which have one positive charge.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 19:20
busscherski schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 18:59:
Ja goede post van @CurlyMo

Vooral onderstaande quote is nieuwe info.

[...]
Lees vooral even door richting de uitgebreidere reacties van Atlantic en Aquacell.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer