Linux router met packet shaping

Pagina: 1
Acties:

• Nicap
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09:32

Nicap

Tsssk....

Topicstarter
OK, lang verhaal:

Ik heb een ouwe 486DX4/100. Ik was van plan om freesco daar op te laten draaien. Maar de situatie is gewijzigd. Ik zit hier in een appartementen en kamer complex en er is iemand die ook wil internetten. Nou krijg ik straks ADSL en nou is de bedoeling dat hij bij mij een abbo afsluit *D

Ik neem een Fast ADSL abbo en de jongen boven mij moet daar een deel van krijgen.

Nou ben ik er al achter dat freesco dat niet voor mij kan regelen. Ik heb daarna gezocht en ben tot de conclusie gekomen dat linux dat wel kan. Nu het grote probleem, het newbie(linux) verhaal. Ik weet dat linux aardig lastig te begrijoen is, maar ik wil het wel proberen.

Nou is mijn uiteindelijke vraag: welke linux distri kan ik het beste nemen en waar kan ik vinden hoe ik dat packet shapen voor elkaar kan krijgen.

BTW, gaat dat allemaal nog wel lukken op die DX4/100?

• Coen Rosdorff
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
DX4 100 is zwaar genoeg, en elke distro zou dat opzich moeten kunnen. Ik zou er wel een nemen die bekend is, en enigsinds server gericht.

Ik zou RedHat of Debian pakken.

Het hele packet shaping gebeuren is zit in de kernel, en is tamelijk ingewikkeld.

De "Linux 2.4 Advanced routing Howto" verteld hoe het gaat. Met een 2.2 kernel gaat het overigens ook prima. (Functionaliteit is terug geport van 2.4 naar 2.2)

• Kettrick
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 12:56

Kettrick

Rantmeister!

Onder FreeBSD is het erg simpel, als je ff een docje er bij hebt.

Is dat geen optie ?

• Nicap

Nicap

Tsssk....

Topicstarter
FreeBSD mag van mij ook. Als het maar wil. En als het maar goed word uitgelegd ergens.
Ik zal die how to's een doorlezen.

• Nicap

Nicap

Tsssk....

Topicstarter
Omdat ik bij een provider zit die errug traag is(Rendo.dekooi) ga ik geen linux downloaden. Ik heb hier wel Mandrake 7.1 liggen. Welke kernel zit daarin en kan ik die ok gebruiken met wat ik wil?

• Valium
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 22-08 14:08

Valium

- rustig maar -

1) FreeSCO = Linux, maar misschien te beperkt, als zou het wel moeten kunnen.
2) Zet dit ff in NOS, daar lopen veel meer linux router-mensen rond dan hier.

Kijk ook ff hierzo (Forumpje speciaal over linux routers): http://www.minddigger.com/cgi-bin/ikonboard/ikonboard.cgi
Je kunt met een hoop Linuxversies ook een netwerk/internet installatie uitvoeren. Dan worden alleen de benodigde onderdelen gedownload. Iig wordt deze installatiemanier ondersteund door RedHat en Debian, maar de andere bekende versies hebben vast en zeker ook deze mogelijkheid. (Boot van 1 floppy, en de rest wordt gedownload van het internet...)

• Nicap

Nicap

Tsssk....

Topicstarter
Ik kan dit niet in NOS zetten, dat moet dan ff een modje willen doen als dat gepast is.

Ik check dat forum ook wel ff.
Pagina: 1