Excel: Snelste top 5 met =Kleinste

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeeCaribe
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 24-02-2023
Beste Excel experts,

k wil graag een top 5 snelste tijden uit een dataset halen alleen deze moeten aan een aantal voorwaarden voldoen:
- kolom A: Game naam
- Kolom B: datum
- kolom C: Tijd
- kolom D: maandnummer
- Kolom E: Teamnaam

Ik wil de top 5 vullen met de snelste tijden per game, daaronder ook de top 5 met de snelste van een bepaalde maand, dus met een extra voorwaarden.
Ik heb al een formule gemaakt die werkt voor de langzaamste tijden met de functie GROOTSTE. Maar als ik deze verander in KLEINSTE, dan werkt deze niet.

Dit is de formule: =GROOTSTE(INDEX(($A$2:$A$42=$H$2)*$C$2:$C$42;0);1)
Met het laatste getal kan ik de top 1, 2, 3 etc. aangeven.

1. Wat zie ik over het hoofd dat deze andersom (dus met de snelste tijden niet werkt?
2. Hoe voeg ik extra voorwaarden in de formule zoals een specifieke maand? Dus bv bovenstaande formule met alleen maand nummer 11

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2ZqXdJ11ophX3qXePE4J1p5s1kQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/IKRADI7VajPPIu1p64eMEL1c.png?f=fotoalbum_large

Groeten

[ Voor 15% gewijzigd door BeeCaribe op 24-02-2023 20:02 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DappereDodo
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 29-09 06:40
Niet helemaal het antwoord op je vraag, maar waarom werk je niet met een draaitabel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dix-neuf
  • Registratie: Juli 2018
  • Niet online
Een mogelijkheid is deze:

- Bereken voor i4 de kleinste tijd (=minimumwaarde), uiteraard met de voorwaarde dat de naam H$2 ('Rincon') moet zijn.
- Bereken voor i5 eveneens de minimumwaarde, maar met als extra voorwaarde dat die waarde groter moet zijn dan die je in i4 hebt berekend.
- De formule in i5 kun je naar beneden kopiëren t/m i8.

- Gebruik in H4 index en vergelijken, eveneens met de voorwaarde dat de naam van de game gelijk moet zijn aan H$2, en met als zoekwaarde in vergelijken i4.
- De formule in H4 kun je vervolgens naar beneden kopiëren t/m H8.

- Voor i13: zelfde principe als in i4, maar met de extra voorwaarde dat de maand gelijk moet zijn aan O$10.
- Voor i14: idem als i5, maar ook met extra voorwaarde dat de maand gelijk moet zijn aan O$10.

- Voor H13: zelfde methode als in H4 (index - vergelijken, met i13 als zoekwaarde in 'vergelijken'.

- Kolom D heb je eigenlijk niet nodig, want het maandnummer zit al in kolom B.
- Let bij alle formules goed op het wel of niet plaatsen van dollartekens.
- NB: Alle formules invoeren via Ctrl-Shift-Enter!

[ Voor 8% gewijzigd door dix-neuf op 25-02-2023 17:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lustucru
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

Lustucru

26 03 2016

Die index lijkt nogal overbodig. Maar waarom kleinste niet werkt: je bouwt eerst een lijst op van waarden die of de tijd zijn als aan de voorwaarden wordt voldaan, of op nul gezet worden in alle andere gevallen. Dus kleinste() zal steeds nullen teruggeven.

Herschrijf hem als kleinste(als([voorwaarden],tijd,99999),1)

De oever waar we niet zijn noemen wij de overkant / Die wordt dan deze kant zodra we daar zijn aangeland

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dix-neuf
  • Niet online
Heb overwogen om die achterwege te laten. Maar als je indirect & vergelijken gebruikt moet je, als je alle verwijzingen naar kolommen in rij 2 wil laten beginnen (wat ik - om consequent te zijn - in mijn formules deed, maar wat overigens niet noodzakelijk is) bij vergelijken 1 optellen. En dat zou het voor de vragensteller nodeloos ingewikkelder maken (vind ik).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dix-neuf
  • Niet online
Jammer, Bart Van Oost (BeeCaribe) dat je hier niet hebt gemeld dat je dezelfde vraag al eerder op een ander forum had gesteld. Dat had ons veel tijd kunnen besparen.
Pagina: 1