Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daiov97
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 12-05 11:54
Wij willen ook mee met de zonnepanelen hype en het dak deels beter benutten ;)

Hebben drie offertes ontvangen. Twee keer een simpele string installatie, één maal met micro-omvormers. Ik vermoed zelf dat dit overkill is met de geringe kans op schaduw, maar ben benieuwd naar jullie input!
Foto's
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-qES0Ev7n1-IaCxx22-GN4R2nKI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/xC3hmhmPK0Z0moksF7nXsncx.png?f=user_large

Boven ligt op het noorden.
Beschikbare (dak)ruimte
Dak heeft een helling van ongeveer 36.5 graad. Dak waar de panelen op liggen getekend is 9.90m lang en 5.60m hoog.
Schaduw
Ik denk dat de twee bomen (zie foto) niet voor schaduwvorming zorgen, maar durf het niet met zekerheid te zeggen. De ventilatiepijp die je ziet heeft geen functie meer, dus die kan wel van het dak af.
Jaarverbruik
Huidige jaarverbruik is ongeveer 3500kWh. (Hybride) warmtepomp zie ik niet zo snel gebeuren (eerst maar eens beter isoleren), mogelijk wel elektrische auto in de toekomst (4500kWh?)
Huidige elektriciteitsaansluiting
3-fase.
Budget en doel
Prijs-kwaliteit verhouding moet gewoon goed zijn (€ per Wp). Wil een installatie die gegeven de situatie zo goed mogelijk presteert.

Doel is vooral om zoveel mogelijk van het verbruik zelf op te kunnen wekken.
Wie gaat het project uitvoeren
Niet van plan werkzaamheden zelf uit te voeren. Installateur uit de omgeving.
Bijhouden van data
Ik lees m'n slimme meter al uit via de P1 poort (richting Home Assistant). Wel leuk om te zien hoeveel totaal is opgewekt, niet cruciaal.
Reeds verkregen offertes
Offerte 1: Sofar Solar 4.0KTLM-G3 10x Jinko 425Wp Fullblack in één string aangelegd. 1.16 per Wp.
Offerte 2: Enphase Envoy-S Standard 3 fase, 10x Enphase Micro omvormer IQ8M tot 460W, 10x Jinko 425Wp Fullblack: 1,67 per Wp.
Offerte 3: Zonneplan One, 12x 400Wp panelen in één string aangelegd. 1,40 per Wp.

Bij offerte 1 en 2 zijn ze uitgegaan van 10 panelen, maar ik denk dat we dit sowieso naar 12 op willen hogen. Garantie van offerte 1 en 2 is 5 jaar, maar volgens mij is de fabrieksgarantie van panelen gewoon prima?
Regio
Overijssel.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12:05
Offerte 1 dan maar? Tenzij de wachtrij enorm lang is, maar zonneplan zal ook niet vlot zijn.
De Enphase offerte heeft geen enkel nut zolang je dak niet vol ligt.

De bomen staan te ver weg om echt rekening mee te moeten houden.

Dus 16 paneeltjes , bijpassende 3 fase string omvormer en gaan met de zon

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daiov97
Wachtrij is vrij lang inderdaad: 40 weken. Offerte viel mij inderdaad zeker niet tegen, maar ga denk ik nog wat andere bedrijven navragen naar hun levertijd.

Denk je dat 16 panelen nuttig gaan zijn? Verbruik 3500kwh is al hoog aangehouden, op dit moment is 3000kwh realistischer. Met 16 panelen ben je dus wel flink aan het terugleveren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
Zonder salderen ga je hoe dan ook minder importeren vanaf het net, hoe meer op je dak, hoe beter.
Salderen is eindig ;-)

Warmtepomp geschiktheid is meer dan alleen isolatie... Dat is wat de media roepen... Te simplistisch.

Het is aan de ene kant gecompliceerder, aan de andere kant kan er met de juiste aanpassingen veel sneller wat: Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaStar
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 12:28
Daiov97 schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 20:29:
Wachtrij is vrij lang inderdaad: 40 weken. Offerte viel mij inderdaad zeker niet tegen, maar ga denk ik nog wat andere bedrijven navragen naar hun levertijd.

Denk je dat 16 panelen nuttig gaan zijn? Verbruik 3500kwh is al hoog aangehouden, op dit moment is 3000kwh realistischer. Met 16 panelen ben je dus wel flink aan het terugleveren.
40 weken is wel exhr lang. Ik had binnen 2 maanden panelen op het dak. Vraag nog eens wat offertes op.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Daiov97
Inmiddels inderdaad wat andere offertes aangevraagd. 40 weken is inderdaad niet nodig is daaruit gebleken. Komt nog een partij langs om een offerte te maken en dan gaan we daarna een keuze maken.

Het wordt een gewone string installatie en waarschijnlijk kiezen we er voor het dak direct vol te gooien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daiov97
Offerte inmiddels binnen. Ziet er naar mijn mening goed uit:

16x Longi Solar 405WP Mono Full Black
GoodWe 6K-DT G2
Esdec ClickFit EVO

Incl. materiaal en montage voor 6900, wat dus uitkomt op ongeveer 1,06 per wp. Gaven daarnaast aan binnen 2-3 maanden te kunnen installeren na akkoord offerte.

Omvormer is volgens mij aan de krappe kant met maximaal 6000W, maar zie dat vaak wordt aangeraden een omvormer te nemen waarbij capaciteit kleiner is dan het piekvermogen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
16x405 is onder de 6500W, omvormer echt prima. Prijs ook, levertijd redelijk.

Dus ga ervoor

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaWizza
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
€1.06/wp is een hele mooie prijs.

De reden dat een kleinere omvormer word gebruikt is:
-lagere prijs
-de pieken die je mist is nihil in een jaar, de meerprijs voor een zwaardere omvormer rechtvaardigd dat meestal niet.

Nu zit je redelijk op het zuiden, ik heb een O/W opstelling en verlies daarom al ongeveer 20% inval. Je krijgt nooit de volledige 100%.

[ Voor 25% gewijzigd door DaWizza op 16-03-2023 11:49 ]

SUZ-SWM80VA & ERSD-VM2D, 200L SWW, 5330Wp O 45°, 2870Wp W 45°, 820Wp Z 10°, Fresh-r on the wall compac WTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daiov97
Ze komen volgende week woensdag al installeren. Dat is dus lekker snel!

Het bedrijf gaf aan dat de meterkast geschikt is. Ik vraag me echter zelf af in hoeverre deze aan de NEN1010 gaat voldoen. Mijn kennis is ook vrij beperkt op dat gebied.

Zijn onze aardlekschakelaars al type B of moeten deze ook vervangen worden? Zijn er nog andere dingen die jullie opvallen? Ik heb gelezen dat de smeltzekeringen niet meer van deze tijd zijn, maar volgens mij is het niet noodzakelijk om te vervangen (wel verstandig om te doen).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QilIy74oosyLhQUqjDF71dqmflw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aeH0rWpRhTQGmHaakOQesm3R.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J5dcGlwfFSGrQ6YG6NP0h9VPdKc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wsB4NMOVStwPyR63rkPNV4NG.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 10:21
De installateur zal een extra aardlekautomaat of een automaat zonder aardlek plaatsen.

Ik vind elke meterkast met smeltzekeringen rijp voor renovatie.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
Technisch weinig mis met smelt... Daarom laat de netbeheerder die 3 in dat onderste kastje ook zitten (tenzij je gaat betalen voor automaten).

Maar nieuw is deze kast zeker niet...

Maatwerk 3 fase versie van deze:
https://www.sandervunderi...aalstroombeveiliging.html

Niet gaan prutsen met Emat... dan ben je mogelijk beter af met wat je hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daiov97
Update:

De zonnepanelen zijn 5 april al geïnstalleerd en hebben inmiddels al 324 kWh opgewekt. Binnenkort even kijken naar een energieleverancier waar de TLV gunstig is (gezien de huidige overcapaciteit van zo'n 2500 kWh per jaar).
Pagina: 1