Wij willen ook mee met de zonnepanelen hype en het dak deels beter benutten 
Hebben drie offertes ontvangen. Twee keer een simpele string installatie, één maal met micro-omvormers. Ik vermoed zelf dat dit overkill is met de geringe kans op schaduw, maar ben benieuwd naar jullie input!:fill(white):strip_exif()/f/image/xC3hmhmPK0Z0moksF7nXsncx.png?f=user_large)
Boven ligt op het noorden.
Doel is vooral om zoveel mogelijk van het verbruik zelf op te kunnen wekken.
Offerte 2: Enphase Envoy-S Standard 3 fase, 10x Enphase Micro omvormer IQ8M tot 460W, 10x Jinko 425Wp Fullblack: 1,67 per Wp.
Offerte 3: Zonneplan One, 12x 400Wp panelen in één string aangelegd. 1,40 per Wp.
Bij offerte 1 en 2 zijn ze uitgegaan van 10 panelen, maar ik denk dat we dit sowieso naar 12 op willen hogen. Garantie van offerte 1 en 2 is 5 jaar, maar volgens mij is de fabrieksgarantie van panelen gewoon prima?
Hebben drie offertes ontvangen. Twee keer een simpele string installatie, één maal met micro-omvormers. Ik vermoed zelf dat dit overkill is met de geringe kans op schaduw, maar ben benieuwd naar jullie input!
Foto's
:fill(white):strip_exif()/f/image/xC3hmhmPK0Z0moksF7nXsncx.png?f=user_large)
Boven ligt op het noorden.
Beschikbare (dak)ruimte
Dak heeft een helling van ongeveer 36.5 graad. Dak waar de panelen op liggen getekend is 9.90m lang en 5.60m hoog.Schaduw
Ik denk dat de twee bomen (zie foto) niet voor schaduwvorming zorgen, maar durf het niet met zekerheid te zeggen. De ventilatiepijp die je ziet heeft geen functie meer, dus die kan wel van het dak af.Jaarverbruik
Huidige jaarverbruik is ongeveer 3500kWh. (Hybride) warmtepomp zie ik niet zo snel gebeuren (eerst maar eens beter isoleren), mogelijk wel elektrische auto in de toekomst (4500kWh?)Huidige elektriciteitsaansluiting
3-fase.Budget en doel
Prijs-kwaliteit verhouding moet gewoon goed zijn (€ per Wp). Wil een installatie die gegeven de situatie zo goed mogelijk presteert.Doel is vooral om zoveel mogelijk van het verbruik zelf op te kunnen wekken.
Wie gaat het project uitvoeren
Niet van plan werkzaamheden zelf uit te voeren. Installateur uit de omgeving.Bijhouden van data
Ik lees m'n slimme meter al uit via de P1 poort (richting Home Assistant). Wel leuk om te zien hoeveel totaal is opgewekt, niet cruciaal.Reeds verkregen offertes
Offerte 1: Sofar Solar 4.0KTLM-G3 10x Jinko 425Wp Fullblack in één string aangelegd. 1.16 per Wp.Offerte 2: Enphase Envoy-S Standard 3 fase, 10x Enphase Micro omvormer IQ8M tot 460W, 10x Jinko 425Wp Fullblack: 1,67 per Wp.
Offerte 3: Zonneplan One, 12x 400Wp panelen in één string aangelegd. 1,40 per Wp.
Bij offerte 1 en 2 zijn ze uitgegaan van 10 panelen, maar ik denk dat we dit sowieso naar 12 op willen hogen. Garantie van offerte 1 en 2 is 5 jaar, maar volgens mij is de fabrieksgarantie van panelen gewoon prima?