Vraag

• Coppercoq
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 19-05 20:57
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[Voor 1% gewijzigd door Coppercoq op 24-02-2023 19:32. Reden: kleine aanpassing met functiejaren]

Alle reacties

• fopjurist
  • Registratie: Mei 2021
  • Niet online

fopjurist

mr.drs. fopjurist

Members only:

beschermheer van het consumentenrecht

• DCV191283
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 06:50
Helemaal eens met jouw berekening en het stuk van @fopjurist.

Nog even wat betreft het verhaal dat het moeilijk is voor de boekhouder. Het inschalen van medewerkers is in de metaal en techniek best wel een ding, er zijn maar weinig cao's die zo'n uitgebreide inschaling hebben. Je ziet dus vaak dat dat achterwege blijft. Het gekke is hier juist dat dat dus wel is gebeurd. Als je dan vervolgens goede salarissoftware hebt kan je dit soort zaken gewoon inbouwen en zal je automatisch een melding krijgen.

Maar hoe het ook zei, als je als boekhouder aanbied dat je salarissen verwerkt hoor je dit te weten en te kunnen. Probleem is dat veel boekhouders dit aanbieden terwijl ze goed zijn in financiële administratie wat een compleet ander vak is.

• Coppercoq
Members only:
DCV191283 schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 19:42:
Helemaal eens met jouw berekening en het stuk van @fopjurist.

Nog even wat betreft het verhaal dat het moeilijk is voor de boekhouder. Het inschalen van medewerkers is in de metaal en techniek best wel een ding, er zijn maar weinig cao's die zo'n uitgebreide inschaling hebben. Je ziet dus vaak dat dat achterwege blijft. Het gekke is hier juist dat dat dus wel is gebeurd. Als je dan vervolgens goede salarissoftware hebt kan je dit soort zaken gewoon inbouwen en zal je automatisch een melding krijgen.
Bedankt voor je reactie! wat betreft het inschalen is dit bij mij ook nog een dingetje.

Members only:
DCV191283 schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 19:42:

Maar hoe het ook zei, als je als boekhouder aanbied dat je salarissen verwerkt hoor je dit te weten en te kunnen. Probleem is dat veel boekhouders dit aanbieden terwijl ze goed zijn in financiële administratie wat een compleet ander vak is.
De boekhouder is een relatief grote lokale partij, tevens hebben zij WG ook geadviseerd mbt. functie-indeling (adviezen waren alleen wel erg karig).

• DCV191283
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 06:50
Op zich geldt ook voor inschalen dat het verplicht is. Alleen is dat lastiger materie. Als ik zoek op tekenaar/werkvoorbereider dan kom ik op een functie in schaal 4 t/m 6. Je zou zelf even dieper in het functiehandboek moeten kijken wat de juiste omschrijving is, maar ga er gerust vanuit dat dit om meer gaat als waar je nu voor bezig bent.

Als het echt een wat groter kantoor betreft dan kan ik mij niet voorstellen dat ze zeggen dat een juiste inschaling en bijhouden can functiejaren moeilijk is. Ga er maar gerust van uit dat dat bij werkgever vandaan komt.

Het aantonen dat je verkeerd ingeschaald bent is alleen wel veel lastiger als dat je je functiejaren niet hebt gekregen. Dus de vraag is hoeveel energie je in die discussie wilt steken.

Denk dat daarvoor de vraag ook belangrijk is hoe lang je wil blijven bij werkgever. En dat werkt twee kanten op. Als je wil blijven is het de vraag hoe gezellig het nog is als je dit hoog op laat lopen, anderzijds als je nu onderbetaald wordt en het accepteert dan zal je de rest van je carrière bij deze werkgever onderbetaald worden. Is de gezelligheid dat waard? Lastige vragen waar alleen jij antwoord op kan geven.

• Coppercoq
DCV191283 schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 21:20:
Op zich geldt ook voor inschalen dat het verplicht is. Alleen is dat lastiger materie. Als ik zoek op tekenaar/werkvoorbereider dan kom ik op een functie in schaal 4 t/m 6. Je zou zelf even dieper in het functiehandboek moeten kijken wat de juiste omschrijving is, maar ga er gerust vanuit dat dit om meer gaat als waar je nu voor bezig bent.

Als het echt een wat groter kantoor betreft dan kan ik mij niet voorstellen dat ze zeggen dat een juiste inschaling en bijhouden can functiejaren moeilijk is. Ga er maar gerust van uit dat dat bij werkgever vandaan komt.

Het aantonen dat je verkeerd ingeschaald bent is alleen wel veel lastiger als dat je je functiejaren niet hebt gekregen. Dus de vraag is hoeveel energie je in die discussie wilt steken.
Members only:
DCV191283 schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 21:20:

Denk dat daarvoor de vraag ook belangrijk is hoe lang je wil blijven bij werkgever. En dat werkt twee kanten op. Als je wil blijven is het de vraag hoe gezellig het nog is als je dit hoog op laat lopen, anderzijds als je nu onderbetaald wordt en het accepteert dan zal je de rest van je carrière bij deze werkgever onderbetaald worden. Is de gezelligheid dat waard? Lastige vragen waar alleen jij antwoord op kan geven.
Dat is op dit moment eigenlijk ook een dingetje waar ik mee zit. Door deze hele situatie moet ik wel toegeven dat ik het vertrouwen in WG wel een beetje kwijt ben. Dit samen met het feit dat ik hier binnen het bedrijf verder eigenlijk geen doorgroeimogelijkheden heb zorgen er inderdaad voor dat ik al voorzichtig aan het kijken ben naar iets anders.

• President
  • Laatst online: 08:20
Verbazingwekkend hoe 'weinig' het eigenlijk is, maar iets van 5.200 euro bruto. Dat over een periode van 6 jaar, dus maar iets van 860 euro op jaarbasis..

Geen idee of je daardoor ook bijvoorbeeld op toeslagen gekort zou worden? Huur, zorg, kinderopvang? Je zal ook je belastingaangiften van de afgelopen jaren moeten corrigeren als je dit terugbetaald wilt krijgen..

Als je nu hoger wordt ingeschaald, hoeveel ga je er dan maandelijks op vooruit als je kijkt naar wat je met de juiste inschaling zou verdienen? Dan kan je ook zo de terugverdientijd kunnen uitrekenen.

[Voor 10% gewijzigd door President op 25-02-2023 06:38]

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08:24

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Eens met @President. Ik zou eerst heel goed gaan uitrekenen of je met terugwerkende kracht nog wel dit wil ivm definitieve belastinginkomensverklaringen die hierdoor herbeoordeeld dienen te worden en effect daardoor op je kortingen en toeslagen. Een hel waar ik niet snel voor zou kiezen.. brrr

Laat vanaf 1 jan ze jouw volgens de CAO herinschalen, evt met een paar extra verlofdagen.

"We never grow up. We just learn how to act in public"

• Faxe
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 08:10
Heb je ook rekening gehouden met hoger vakantiegeld en of 13e maand? Fiscaal gezien is het denk ik gewoon een nabetaling die belast wordt in het jaar dat je de betaling ontvangt.

• De_Bastaard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08:24
Faxe schreef op zaterdag 25 februari 2023 @ 07:27:
Heb je ook rekening gehouden met hoger vakantiegeld en of 13e maand? Fiscaal gezien is het denk ik gewoon een nabetaling die belast wordt in het jaar dat je de betaling ontvangt.
Dat denk ik ook, je salaris van eerdere jaren veranderd niet. Je krijgt nu gewoon een eenmalige verrekening + je volgende salaris zal dan anders zijn.

Oh en er zal nog een correctie richting het pensioenfonds/uitvoerder moeten plaatsvinden. Ook al ben je nog jong telt dat wel mee.

[Voor 13% gewijzigd door De_Bastaard op 25-02-2023 07:43]

• FlowSnake
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 08:36
Tja, het is zeker een bak geld in totaal, maar relatief erg beperkt in een gevaarlijke salarisrange als het gaat om toeslagen en kortingen.

Ik zou hier echt heel goed over nadenken. 1€ teveel en je bent gewoon een jaar aan toeslagen kwijt. Valt allemaal na te rekenen, maar het maakt het er niet minder ingewikkeld op.

Andere vraag is wel, als ik jouw verhaal zo lees;

Members only:

• Alfa Novanta
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23-05 09:19

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

Toch weer verbijsterend dat zulke gevallen blijven voorkomen. Zeker in zo'n keurige CAO als die van de groot metaal. Nofi maar de metaal staat bol van de "lompe boeren", jonge stoere kerels/jochies die gewoon willen slijpen en lassen. Maar zo'n werkgever moet toch ook zien dat die mannen gouden handjes hebben. Maar wellicht is de baas zelf ook zo'n "lompe boer" die alleen maar nieuwe opdrachten binnenharken wil met zo goedkoop mogelijk personeel. En als je om opslag vraagt ben je gewoon irritant.

Dat het moeilijk zou zijn om die loonschalen toe te passen is een non-argument, dan had ie maar wat anders moeten gaan doen. Als je leuke collega's hebt en leuk werk dan is dat ook wat waard. En hoeveel heb je dagelijks met je baas te doen? Zit ie 2 deuren verder en loop je 'm dagelijks steeds tegen het lijf of zit ie ergens in een ivoren toren speelt wellicht ook mee of je er met een gestrekt been in wil gaan. Maar als je ergens recht op hebt is het gewoon lomp en niet goed te praten dat ze dit al die tijd hebben nagelaten en hebben stilgehouden. Dan vraag ik mij af of jij de enige bent waar dit speelt of dat ze dit structureel doen. Een goede accountant had ze hier denk ik ook op moeten wijzen.

Ik hoop dat je krijgt waar je recht op hebt :)

My Youtube channel: Alfa Novanta
AMD Ryzen 7 5800X | ASRock X470 Taichi | 32GB Kingston HyperX Predator DDR4-3200 RGB | Gigabyte RTX3090 Gaming OC 24GB GDDR6 | Windows 10 x64 | HP Reverb G2

• HermanV
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 27-05 20:48
vakbondsbestuurder inlichten, die willen dit best graag rechtzetten voor iedereen die lid is of wordt als het er wat meer zijn.

• sOid
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
@Coppercoq Ik heb weinig toe te voegen maar wil je bij dezen nog wel even complimenten geven over de manier waarop je dit aanpakt :)

Toch nog wat inhoudelijke punten dan:
  • Vergeet inderdaad dingen als vakantiegeld, 13e maand, winstuitkering, pensioenbijdrage werkgever niet mee te nemen in je berekening.
  • Eigenlijk ben ik van mening dat je manager je een berekening moet aanleveren
  • Denk inderdaad ook aan eventuele toeslagen die je ontvangt
  • Ook al ben je geen lid van een vakbond, kun je wel contact opnemen. Nee heb je, ja kun je krijgen.
Zelf heb ik een paar jaar geleden een herwaardering van mijn toenmalige functie gehad, met terugwerkende kracht van anderhalf jaar. Het is ook echt geen rocket science ;)
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee