Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Royytje
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 09:30
Ik heb in januari 2019 een magnetron aangeschaft voor 110€, deze heeft het helaas vandaag begeven. Nu zag ik op de site van de Consumentenbond dat je een levensduur van 8 tot 10 jaar mag verwachten. De webwinkel denk hier anders over en wijst me op een tabel van uneto vni, waar die na 2 jaar al is afgeschreven.

Ze willen hem wel repareren maar pas na de reparatie beoordelen of het vergoed wordt. Moet ik hiermee akkoord gaan of heb ik recht op een kosteloze reparatie?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 23:16
110 euro is een niet al te hoog bedragvoor een magnetron.

Van een magnetron van 500 euro mag je wat meer verwachten dan 1 van 100 euro

3 jaar is wel het minimum en ja dan kan hij kapot gaan..
De vraag is ook hoe groot het mankement is...

het ligt natuurlijk ook aan het merk en wat de fabrikant zegt over wat je mag verwachten..

recht heb je sowieso niet tenzij je een fabrieksgarantie had die meer dan 3 jaar was
geen sprake van non conformiteit omdat je daar buiten valt gezien de aankoopwaarde en de gebruikte jaren..

https://www.inventum.eu/vrijstaand-witgoed/magnetrons/

als je hier een magenotron koopt van 100 euro heb je 5 jaar garantie

dan is het een ander verhaal..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fopjurist
  • Registratie: Mei 2021
  • Niet online

fopjurist

mr.drs. fopjurist

Royytje schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 18:36:
Ik heb in januari 2019 een magnetron aangeschaft voor 110€, deze heeft het helaas vandaag begeven. Nu zag ik op de site van de Consumentenbond dat je een levensduur van 8 tot 10 jaar mag verwachten. De webwinkel denk hier anders over en wijst me op een tabel van uneto vni, waar die na 2 jaar al is afgeschreven.

Ze willen hem wel repareren maar pas na de reparatie beoordelen of het vergoed wordt. Moet ik hiermee akkoord gaan of heb ik recht op een kosteloze reparatie?
Je mag inderdaad meer dan 3 jaar verwachten en hebt in beginsel recht op kosteloze reparatie. Het gebruik en de aard van het defect zijn wel van belang. Als je hem 24/7 in een restaurant hebt gebruikt of als je de instructies in de handleiding niet hebt opgevolgd (bijvoorbeeld als je hebt geprobeerd metalen voorwerpen te verwarmen of de magnetron hebt ingeschakeld terwijl hij leeg was) kun je niet stellen dat de magnetron niet conform is.

Beschermheer van het consumentenrecht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
fopjurist schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 21:49:
[...]

Je mag inderdaad meer dan 3 jaar verwachten en hebt in beginsel recht op kosteloze reparatie. Het gebruik en de aard van het defect zijn wel van belang. Als je hem 24/7 in een restaurant hebt gebruikt of als je de instructies in de handleiding niet hebt opgevolgd (bijvoorbeeld als je hebt geprobeerd metalen voorwerpen te verwarmen of de magnetron hebt ingeschakeld terwijl hij leeg was) kun je niet stellen dat de magnetron niet conform is.
er is een afschrijving van 25-30 euro per jaar... dus wat is de restwaarde ?
dus hoe kom je er bij dat je meer mag verwachten in dit geval ?

[ Voor 3% gewijzigd door boyette op 25-02-2023 03:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bazzemans
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 10:28
boyette schreef op zaterdag 25 februari 2023 @ 03:17:
[...]

Je benadert het nu louter vanuit economische levensduur. Die kan natuurlijk korter zijn dan de technische levensduur. In dit geval is de technische levensduur van belang. De door jou genoemde afschrijving is irrelevant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
bazzemans schreef op zaterdag 25 februari 2023 @ 03:32:
[...]

Je benadert het nu louter vanuit economische levensduur. Die kan natuurlijk korter zijn dan de technische levensduur. In dit geval is de technische levensduur van belang. De door jou genoemde afschrijving is irrelevant.
oh is dat zo?

kan je jurisprudentie aanleveren ?

bij deze die van mij

https://www.degeschillenc...ake-van-non-conformiteit/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 08:20

MsG

Forumzwerver

Wat heeft het precies begeven? Gaat de hele magnetron niet meer aan?

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Dat uneto-VNI is een gigantische naaierij. Bedacht door de branche, voor de branche. Heeft niets te maken met te verwachten levensduur.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
Jeroenneman schreef op zaterdag 25 februari 2023 @ 10:23:
[...]

Dat uneto-VNI is een gigantische naaierij. Bedacht door de branche, voor de branche. Heeft niets te maken met te verwachten levensduur.
we kunnen er vanalles van vinden maar het gaat hier om waar je recht op hebt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Na een jaar of 8 heb ik de achterkant en binnenkant van de magnetron eens stofvrij gemaakt omdat-ie veel te heet werd, en nog 4 jaar later de potmeter van de timer even schoongemaakt. Ik heb ze ook gezien die het na 20 jaar nog doen.
De eerste magnetron van mijn ouders (400 gulden bij de HEMA) begaf het na een paar jaar, sindsdien zijn ze in mijn ervaring aanzienlijk beter geworden en zeker geen wegwerpartikelen meer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Je hebt gewoon te maken met conformiteit !

Ik ken werkelijk niemand die een magnetron koopt, en verwacht dat ie maar 2j mee gaat.
Onze magnetron is al jaar of 12 oud.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aawe mwan
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 15-06 22:32

aawe mwan

Wat ook leuk is:

Magnetronovens die vorige eeuw gemaakt werden, kon je gemakkelijk 20 jaar lang gebruiken.
Maar low-budget magnetrons die de laatste 10 jaar geproduceerd werden, zijn aanzienlijk minder van kwaliteit.

„Ik kan ook ICT, want heel moeilijk is dit niet”

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 09:00
Die vermeende mindere betrouwbaarheid van goedkope apparatuur is juridisch weinig relevant. Ik ken geen uitspraken over magnetrons van 110 euro, maar er zijn genoeg uitspraken over gebruikte auto's waarbij de verkoper aanvoert dat met de betreffende leeftijd en kilometerstand je geen probleemloos voertuig kunt verwachten. In die uitspraken delft de verkoper dan het onderspit, omdat de rechter oordeelt dat de wettelijke regels geen ruimte laten voor compensatie van dat soort risico's en dat die risico's dus voor rekening van de (professionele) verkoper blijven, in het kader van de consumentenbescherming.
Wat mij betreft is dat met een goedkoper magnetron niet anders. Technisch kunnen wel wellicht op onze klompen aanvoelen dat de build quality minder zal zijn dan bij één van 1500 euro van Siemens, maar juridisch is dat niet van belang. De verkoper heeft ervoor gekozen een goedkoop apparaat in de markt te zetten en die verkoper heeft ook klompen. Dus had die verkoper maar in zijn verkoopprijs moeten verdisconteren dat hij bij goedkoop spul vaker met reparatie te maken krijgt.
Praktisch wordt het natuurlijk veel lastiger. Ga je procederen over tientjes? Heb je zin ombij te betalen wanneer je toestel vervangen wordt door een nieuwe?

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bazzemans
boyette schreef op zaterdag 25 februari 2023 @ 10:16:
[...]

oh is dat zo?

bij deze die van mij

Het is natuurlijk ontzettend te waarderen dat je de moeite hebt genomen om deze jurisprudentie op te snorren. Ik heb het gelezen en nergens bestrijd deze jurisprudentie wat ik beweerde ten aanzien van de technische levensduur vs de economische levensduur. Sterker nog, de jurisprudentie rept alleen over de technische levensduur. Dat de uitspraak betreft dat het niet zo is dat je gedurende de technische levensduur altijd in aanmerking komt voor kosteloze reparatie, doet daar niets aan af. Sterker nog in de uitspraak wordt zelfs verwezen naar dat de uitspraak los staat van de termijn dat in redelijkheid verwacht kan worden dat het product gebruikt kan worden: "Dat wil niet zeggen dat het apparaat na vier jaar afgeschreven of technisch niet meer in orde is". De termijn is kennelijk een gemiddelde van hoelang redelijkerwijs gebruik gemaakt kan worden van dat product. Afhankelijk van het type gebruik kan dat korter of langer zijn dan het gemiddelde.

Wat deze uitspraak aangeeft is dat bij de bepaling of er sprake is van non-conformaliteit de bepalende factor is of de ontstane problemen gevolg zijn van de kwaliteit van het product bij aankoop en dus of het probleem zo zijn ontstaan ongeacht het gebruik. In deze uitspraak is beoordeeld dat het gebruik tot normale te verwachten slijtage heeft geleid en vervolgens tot te verwachten gebreken/reparaties. Daarmee is er dus geen sprake van non-conformaliteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dimens
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 07-01-2024
boyette schreef op zaterdag 25 februari 2023 @ 10:24:
[...]

we kunnen er vanalles van vinden maar het gaat hier om waar je recht op hebt
Waarom kom je dan zelf met de mening van de geschillencommissie? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Hackus schreef op zaterdag 25 februari 2023 @ 10:40:
[...]

Je hebt gewoon te maken met conformiteit !

Ik ken werkelijk niemand die een magnetron koopt, en verwacht dat ie maar 2j mee gaat.
Onze magnetron is al jaar of 12 oud.
Die was vast duurder dan 110 euro.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
bazzemans schreef op zaterdag 25 februari 2023 @ 11:47:
[...]

Het is natuurlijk ontzettend te waarderen dat je de moeite hebt genomen om deze jurisprudentie op te snorren. Ik heb het gelezen en nergens bestrijd deze jurisprudentie wat ik beweerde ten aanzien van de technische levensduur vs de economische levensduur. Sterker nog, de jurisprudentie rept alleen over de technische levensduur. Dat de uitspraak betreft dat het niet zo is dat je gedurende de technische levensduur altijd in aanmerking komt voor kosteloze reparatie, doet daar niets aan af. Sterker nog in de uitspraak wordt zelfs verwezen naar dat de uitspraak los staat van de termijn dat in redelijkheid verwacht kan worden dat het product gebruikt kan worden: "Dat wil niet zeggen dat het apparaat na vier jaar afgeschreven of technisch niet meer in orde is". De termijn is kennelijk een gemiddelde van hoelang redelijkerwijs gebruik gemaakt kan worden van dat product. Afhankelijk van het type gebruik kan dat korter of langer zijn dan het gemiddelde.

Wat deze uitspraak aangeeft is dat bij de bepaling of er sprake is van non-conformaliteit de bepalende factor is of de ontstane problemen gevolg zijn van de kwaliteit van het product bij aankoop en dus of het probleem zo zijn ontstaan ongeacht het gebruik. In deze uitspraak is beoordeeld dat het gebruik tot normale te verwachten slijtage heeft geleid en vervolgens tot te verwachten gebreken/reparaties. Daarmee is er dus geen sprake van non-conformaliteit.
juist precies dus wat ik ook stel dat je niet zomaar mag verwachten dat er na 4 jaar geen gebrek is
en dat maar kosteloos moet worden hersteld.

als TS hiervoor zijn rechtsbijstand verzekering gaat inschakelen gaan ze zeggen we kunnen hier niets mee meneer
uw apparaat heeft geen restwaarde

[ Voor 3% gewijzigd door boyette op 25-02-2023 11:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bazzemans
boyette schreef op zaterdag 25 februari 2023 @ 11:57:
[...]

juist precies dus wat ik ook stel dat je niet zomaar mag verwachten dat er na 4 jaar geen gebrek is
en dat maar kosteloos moet worden hersteld.
Alleen reageerde je met jurisprudentie om een "argument" van mij te bestrijden die ik niet aanhaalde. Getuige je: "Oh is dat zo".

Je mag inderdaad niet zomaar verwachten dat een gebrek na 4 jaar kosteloos wordt hersteld. Je kan wel stellen dat de gemiddelde technische levensduur (gemiddelde termijn van gebruik) een indicatie kan zijn dat het product non-conform is. Je zult dan echter, buiten de garantie, aan moeten kunnen tonen dat het gebrek een gevolg is van dat het product bij aankoop al dit toekomstige probleem (waar je na 4+ jaar mee geconfronteerd wordt) aan het veroorzaken was. Waardoor de verantwoordelijkheid hiervoor dus hij de fabrikant ligt. Zo niet, dan is het waarschijnlijker dat de problemen gevolg zijn van (al dan niet regulier) gebruik.
als TS hiervoor zijn rechtsbijstand verzekering gaat inschakelen gaan ze zeggen we kunnen hier niets mee meneer
Dat denk ik inderdaad ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Het zou mooi zijn als winkel de verwachte levensduur bij een product zetten.

'Deze 8K vision -LED TV " heeft een verwachte levensduur van 3j, na de tijd kun je fluiten naar je geld. U krijgt hooguit nog 200,- Coulance. de rest is afgeschreven in gebruiksduur.

In dit geval magnetron van 110,- voor 2 jaar

[ Voor 8% gewijzigd door Hackus op 25-02-2023 13:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
Dat heb ik in mijn eerste reactie al beschreven als je goed had gelezen
en dan heb je wel garantie..
in dit geval niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

boyette schreef op zaterdag 25 februari 2023 @ 13:36:
[...]

Dat heb ik in mijn eerste reactie al beschreven als je goed had gelezen
en dan heb je wel garantie..
in dit geval niet
Hulde, dan hoeft niemand meer iets te posten hier. Maar de quote was niet aan jou, maar aan een ander forumlid die mij wat vroeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Als je voor 85 euro een nieuwe hebt met 5 jaar garantie dan is het niet zinnig om eentje van 3 jaar oud van 100 euro te laten herstellen (tenzij je het zelf kan). Jammer van de afvalberg met magnetrons.

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
Marzman schreef op zaterdag 25 februari 2023 @ 13:53:
Als je voor 85 euro een nieuwe hebt met 5 jaar garantie dan is het niet zinnig om eentje van 3 jaar oud van 100 euro te laten herstellen (tenzij je het zelf kan). Jammer van de afvalberg met magnetrons.
inderdaad dat zei ik ook al in mijn eerste post
koop er 1 van inventum met 5 jaar garantie.. en dan zul je zien dat die 15 jaar mee gaat

maar TS is volgens mij met de noorderzon vertrokken

[ Voor 4% gewijzigd door boyette op 25-02-2023 15:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metabool
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 28-06-2023
Mijn magnetron gaat al 21 jaar mee
LG Intellowave , simpel geval maar meer doen dan in- en uitschakelen hoeft een magnetron ook niet te doen.
Als cadeau van mijn ouders gekregen toen ik uit huis ging,

Heb eigenlijk nog nooit apparatuur gehad dat kapot is gegaan
Des te simpeler des beter en zal ook helpen dat >10jr geleden kwaliteit hoger was.

10 jaar voor een magnetron lijkt mij erg reeel

https://www.rijksoverheid...ies-heb-ik-op-een-product

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• flyingdutchboy
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 28-05 11:07
Hier staat een heuse vendomatic ( eigen merk van V&D) al 33 jaar bijna elke dag mijn hapje eten op te warmen. Ongelofelijk. Hij is enkel van kleur verandert, van wit naar geel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fopjurist
  • Niet online

fopjurist

mr.drs. fopjurist

boyette schreef op zaterdag 25 februari 2023 @ 03:17:
[...]

De restwaarde doet er niet toe. Als een zaak niet conform is dan moet de winkel hem kosteloos repareren.
boyette schreef op zaterdag 25 februari 2023 @ 10:16:
[...]

oh is dat zo?

bij deze die van mij

Dit is een voorbeeld van een zaak om een bijna vier jaar oude tv. De winkel wilde hem niet kosteloos repareren, de consument heeft de koop ontbonden en heeft zelf geprocedeerd om het aankoopbedrag terug te krijgen. Hij had zijn claim goed onderbouwd en hij heeft gewonnen. Hier zei je nog dat het voor iemand met een vergelijkbaar probleem 'bijna onmogelijk' was om te winnen.

Het is heel makkelijk om zaken te vinden waarin de consument verloren heeft. Ik vind deze zaak typerend. Een advocaat dacht even met een algemeen verhaaltje te kunnen komen dat een apparaat dat meerdere keren defect gaat automatisch nonconform is. Zo werkt het niet.

Om als consument een zaak te winnen moet je aantonen dat het defect is terug te leiden tot een eigenschap die je als koper niet hoefde te verwachten. Als de winkelier de aansprakelijkheid niet erkent en de oorzaak van het defect niet bekend is dan kun je het door een expert laten onderzoeken. Als je wint zijn de kosten van de expert voor de winkel. Ik heb aardig wat nonconformiteitszaken gedaan, voornamelijk bij producten ouder dan 2 jaar, en heb nog nooit verloren. Ik weet zeker dat als het defect van deze magnetron is terug te leiden op slechte kwaliteit of een fabricagefout, zoals een defecte chip, defecte voeding, defecte knop, defecte elco, dat de winkelier hem gratis moet repareren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Royytje
Bedankt voor alle reacties, magnetron was idd maar 110€ maar had toch wel verwacht dat die langer mee zou gaan. Ik kan dus gaan procederen tegen de verkoper voor een kosteloze reparatie, maar denk dat ik het er maar bij laat.

vandaag ook even aan het meten geweest wat er nou defect is, en het gaat om het deel wat de microgolven maakt.
https://m.nl.aliexpress.c...tewayAdapt=gloPc2nldMsite

Morgen denk maar een Inventum aanschaffen met 5 jaar garantie :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco-Peters
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 18-08-2023
Mijn magnetron van de Aldi gaat al veel langer dan 5 jaar mee: maar als je iedere dag de magnetron gebruikt, dan heeft ie wellicht een kortere levensduur?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fopjurist
  • Niet online

fopjurist

mr.drs. fopjurist

Royytje schreef op zaterdag 25 februari 2023 @ 22:21:
Bedankt voor alle reacties, magnetron was idd maar 110€ maar had toch wel verwacht dat die langer mee zou gaan. Ik kan dus gaan procederen tegen de verkoper voor een kosteloze reparatie, maar denk dat ik het er maar bij laat.
Voor 110 euro zou ik er toch nog een belletje/mailtje/briefje aan wagen. Nu je weet welk onderdeel kapot is moet het gratis kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Capa
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 12-06 12:28
Royytje schreef op zaterdag 25 februari 2023 @ 22:21:

vandaag ook even aan het meten geweest wat er nou defect is, en het gaat om het deel wat de microgolven maakt.
https://m.nl.aliexpress.c...tewayAdapt=gloPc2nldMsite

Morgen denk maar een Inventum aanschaffen met 5 jaar garantie :)
Dit is juist de reden dat (web)winkels dit blijven doen, de consument neemt te snel genoegen met wat een (web)winkel zegt over (het niet hebben van) garantie of heeft geen zin in om er iets van moeite in te steken.

De volgende stap is niet meteen procederen hè, er gaan nog eerst wat stappen aan vooraf die gewoon via de mail gedaan worden, zonder dat er een jurist of zelfs rechter aan te pas hoeft te komen ;) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• il-Principe
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 10:16
Als er iets kapot gaat aan een lager geprijsde magnetron, zou het eerder iets mechanisch dan elektrisch zijn. Het is knap als je de bron weet op te blazen onder normale gebruikscondities. Dat deze het eerder begeeft zou kunnen duiden op een non-conformiteit.

il-Principe in "Op zoek naar een degelijke vrijstaande combimagnetron" is mijn ervaring, 20 jaar nu en nog steeds funcitoneel.

De ervaring die ik heb met een spotgoedkope magnetron is dat het plateaumotortje of de knoppen/mechanische timer versleten raken, maar dat de bron het gewoon blijft doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Royytje
Ik zal er toch nog eens een mailtje aan wagen, ik had de verkoper ook via de mail benaderd over mijn defecte magnetron. Hierop kreeg ik vandaag het volgende antwoord.

Bedankt voor jullie berichtje. We hebben deze direct naar onze reparatieafdeling gestuurd om dit na te vragen. Zij geven het volgende aan:

"We kunnen hier helaas niets meer mee, is te ver buiten de fabrieksgarantie. We gaan ook niet uit van een zodanig lange levensduur.'"

De twee jaar garantie die je krijgt via de winkel is dan helaas verstreken. Wij kunnen dan vanaf hier niets meer doen. Mijn advies zou zijn om bij de fabrikant aan te kloppen. Zij willen nog wel met je meekijken wat ze voor jullie betekenen kunnen. Echter houdt garantie via de winkel helaas op na 2 jaar.

Ik hoop je hier voldoende mee te hebben geïnformeerd,

Met vriendelijke groet,

Ik moet de verkoper er dus op wijzen op non conformiteit. Wat zeggen jullie van deze voorbeeld brief?

Onderwerp: ondeugdelijk product

Geachte heer of mevrouw,

Op [datum aankoop] kocht ik bij u een [product] voor [prijs] euro. Het gaat om een [merknaam en type]. Helaas voldoet het product niet aan de verwachtingen die ik ervan mag hebben. Met deze brief vraag ik u om een oplossing voor het probleem.

Wat is het probleem?
Het product is niet goed omdat [beschrijf wat er mis is met het product]. Ik heb [het product] normaal gebruikt. En ik vind dat deze problemen nog niet hadden mogen ontstaan bij een product van deze leeftijd en voor deze aanschafprijs.
Of: Ik heb de benodigde updates niet gekregen. Daardoor werkt het product niet [beschrijf wat er mis gaat].

Hoe is dit wettelijk geregeld?
Volgens de wet heb ik recht op een deugdelijk product. Dit betekent dat het product de eigenschappen moet hebben die ik ervan mocht verwachten volgens de koopovereenkomst. Als het product een onverwacht gebrek heeft, is de verkoper verplicht om het product zonder kosten en binnen een redelijke termijn te repareren of te vervangen. Doet de verkoper dat niet als de consument hierom vraagt, dan mag de consument het product op kosten van de verkoper door een andere partij laten herstellen. Of de consument mag de koopovereenkomst ontbinden. In dat geval moet de consument het product teruggeven aan de verkoper. De verkoper moet het aankoopbedrag terugbetalen. De Autoriteit Consument & Markt (ACM) houdt toezicht op deze regels. U kunt de regels nalezen op www.acm.nl/garantie.

Wat verwacht ik van u?
Ik verwacht dat u mijn product gratis repareert, of dat u mij een nieuw product geeft. Ik vraag u vriendelijk om een oplossing binnen [noem een redelijke termijn].
Biedt u geen oplossing?
Biedt u geen gratis reparatie of vervanging binnen deze termijn, dan bent u in gebreke.
[Kies 1 van deze 2 opties:]
1. Ik heb dan het recht om de koopovereenkomst te ontbinden. Ik geef u het product dan terug. En ik verwacht dat u mij het aankoopbedrag zo snel mogelijk terugbetaalt.
2. Ik zal het product dan door iemand anders laten repareren op uw kosten.

Ik ontvang graag binnen twee weken uw reactie per e-mail

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freshouttheoven
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 15-06 22:29
Wat zeggen jullie van deze voorbeeld brief?
Tja, lekker geknipt en geplakt zonder enige vorm van eigen inzet of onderbouwing waarom jij vindt dat het product niet voldoet aan de overeenkomst c.q. waarom het product ondeugdelijk is.

De voorbeeldbrief bevat aardig wat ruis/ onnodige opvulling. Ik zou het kort en bondig houden, en jouw standpunten zo goed mogelijk onderbouwen.

Waarom vindt jij bijv. dat deze problemen nog niet hadden mogen ontstaan na vier jaar gebruik en/ of in deze prijsklasse?
Pagina: 1