Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verona27
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 20-05 21:16
Mijn vraag
Op 1 maart gaat Apple de prijzen voor het vervangen van de batterij flink verhogen. Volgens dit artikel zal de prijs met ongeveer 25% omhoog gaan. Ik heb een iPhone 13 Pro met 87% batterij gezondheid maar twijfel erover om hiervan de batterij nog te laten vervangen voor dit lagere bedrag. Mijn twijfel is alleen of dit een merkbare verbetering gaat opleveren.

Relevante software en hardware die ik gebruik
iPhone 13 Pro

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Gezocht, maar het is lastig artikelen of data te vinden over enig verschil na batterij vervanging met nog relatief hoge batterijgezondheid.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 28-05 21:06

DataGhost

iPL dev

Als het verschil tussen 75 en 100 euro (een paar tientjes) iets is om in paniek over te raken is een iPhone misschien niet de handigste aankoop. Gekeken op het bedrag van de telefoon is het in beide gevallen relatief weinig. Verder hangt het 100% van je gebruik, je gebruik in het verleden en je gebruik in de toekomst af of en wanneer dit "rendabel" is (hoe lang en hoe veel heb je met de telefoon gedaan om op 87% te komen), en bovendien zal je een financiële waarde moeten hangen aan het vaker moeten opladen van je telefoon of het meenemen van een powerbank indien je de batterij niet vervangt. En je kan niet in de toekomst kijken, wie weet laat je de telefoon twee dagen later wel kapot flikkeren of wordt 'ie gejat. Dan was het juist heel onrendabel.

Hier is geen one size fits all antwoord op.

[ Voor 4% gewijzigd door DataGhost op 24-02-2023 18:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 28-05 07:52

Sebazzz

3dp

Met hoe lang een iPhone meegaat en softwareupdates krijgt is een batterijvervanging het altijd waard.

Ik ga wel ervanuit dat je toestel nog gaaf is. Als het scherm gebroken is of er mogelijk sporen van waterschade is kan een officiele reparateur weigeren om alleen de accu te vervangen.

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verona27
Gaat niet om die paar tientjes in principe maar meer van als ik t dan toch laat doen, en het heeft nut, kan ik het beter nu nog doen dan later voor 25% extra. Anyhow, dank voor de antwoorden beiden, neig er dan toch naar het wel te laten doen, puur uit duurzaamheid en zodat ie er weer een tijd tegenaan kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trixh
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 12:31
Verona27 schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 20:21:
Gaat niet om die paar tientjes in principe maar meer van als ik t dan toch laat doen, en het heeft nut, kan ik het beter nu nog doen dan later voor 25% extra. Anyhow, dank voor de antwoorden beiden, neig er dan toch naar het wel te laten doen, puur uit duurzaamheid en zodat ie er weer een tijd tegenaan kan.
Als het om duurzaamheid gaat dan kan je natuurlijk ook gewoon lekker wachten totdat je echt problemen ervaart met de batterij. Ik kan niet in je portemonnee kijken maar je “bespaart” 2 a 3 tientjes terwijl je nu waarschijnlijk helemaal geen nieuwe batterij nodig hebt. Als je nu namelijk niks merkt van de batterij en die lekker laat zitten dan bespaar je toch aardig wat geld :D

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• u_nix_we_all
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Verona27 schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 20:21:
neig er dan toch naar het wel te laten doen, puur uit duurzaamheid en zodat ie er weer een tijd tegenaan kan.
Een accu die nog 87% goed is gaan vervangen lijkt me juist het tegenovergestelde van duurzaam. :X

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolfboy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Wolfboy

ubi dubium ibi libertas

Naar mijn ervaring is accu slijtage ook verre van linear. Het zakt nadat hij nieuw is vrij snel naar onder de 90% en daar blijft het best een tijd hangen.

Om een voorbeeld te nemen, mijn macbook is uit 2019 en zat toen nog boven de 100%, na ~6 maanden zat hij op 89%, weer 6 maanden later (na een jaar totaal dus) zat het op 87%, en zo verder 85%, 83%, 82%. En nu, ruim 3 jaar later, zit ik op 81%

Een accu van 87% zou ik persoonlijk dus nog niet vervangen omdat je er niet bijzonder veel mee wint

Blog [Stackoverflow] [LinkedIn]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MrGab
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 25-05 09:19
Een iphone kan met een goede hoes en screenprotector 5 a 6 jaar mee, zeker de 13pro.
Ik zou wachten tot de 80% en dan naar een erkende reparateur gaan voor een nieuwe accu.
Dan kan je iphone weer wat jaren mee.

[ Voor 0% gewijzigd door MrGab op 27-02-2023 07:25 . Reden: Typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Verona27 schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 18:23:
Mijn vraag
Op 1 maart gaat Apple de prijzen voor het vervangen van de batterij flink verhogen. Volgens dit artikel zal de prijs met ongeveer 25% omhoog gaan. Ik heb een iPhone 13 Pro met 87% batterij gezondheid maar twijfel erover om hiervan de batterij nog te laten vervangen voor dit lagere bedrag. Mijn twijfel is alleen of dit een merkbare verbetering gaat opleveren.

Relevante software en hardware die ik gebruik
iPhone 13 Pro

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Gezocht, maar het is lastig artikelen of data te vinden over enig verschil na batterij vervanging met nog relatief hoge batterijgezondheid.
Is dit niet erg laag nu al ? van mij is net op 95% gesprongen. Mijn ervaring is dat rond de 83% je wel gaat merken dat de batterij minder is

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RepareerDroid
  • Registratie: September 2022
  • Niet online
Hoe lang ga je de telefoon nog gebruiken? Als je over minder dan 2 jaar een nieuwe telefoon koopt dan is het wel een goede optie omdat de nieuwe batterij dan een reele kans heeft om tot het einde van je gebruik goed te blijven. Maar als je er nog 4 jaar of langer mee wil doen dan kun je beter wachten, anders moet je misschien wel 3 of 4 keer de batterij vervangen en ben je zeker meer geld kwijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan Bogle
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 09:56
Zou nu echt de batterij niet vervangen. Complete kapitaalvernietiging. Misschien bij 75% of minder maar dat kan nog wel twee jaar duren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grasspriet_84
  • Laatst online: 27-02 11:16
Hi Verona,

Hoe lang gebruik je deze telefoon al?
Wat doe je zelf om het batterij verbruik te optimaliseren?

De reden dat ik dit vraag is, omdat ik benieuwd ben met welk verbruik de batterij op dit ‘gezondsheidsniveau’ is gekomen.

Wanneer je zaken kan instellen om het verbruik te optimaliseren zou ik geen nieuwe batterij laten plaatsen. Bij Apple kost het ongeveer €75,- om dit nu te laten doen. Heb je AppleCare + dan is het kosteloos.

Als je een beetje handig bent, zou je het ook zelf kunnen doen via fixjeiphone.nl Je krijgt dan een compleet setje met tools om het zelf te doen.

Bij het optimaliseren van batterijverbruik kun je trouwens denken aan:
- De ‘tril’ onder je toetsenbord uitzetten.
- kritisch kijken naar ‘verversen op achtergrond’. Bij álle apps staat dit standaard aan, maar het is lang niet altijd nodig. Wanneer ik mijn mail open dan ‘ververst’ hij het ook wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verona27
Ik heb de telefoon overgenomen van een vriend en hij kwam dus met deze 'gezondheid'. Wat en hoe hij het zover heeft gekregen weet ik niet, al zie je het opzich wel veel. Verder heb ik zelf niets bijzonders ingesteld qua besparing. Al met al lijkt het er nu beetje op dat het het nog niet echt waard is om nu te laten vervangen. Denk dat ik em in ieder geval nog een jaartje wil gebruiken, daarna maar eens verder zien, eventueel upgraden naar de iPhone 15 ofzo, dus nog maar even uitzingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EverLast2002
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 29-05 22:24
Het percentage (90, 80, 78%) dat de batterij-test aangeeft zegt in principe zoveel,
het gaat (in mijn beleving) meer hoe snel de batterij leeg is.
Ik had een 85% batterij die 5 minuten nadat ie van de oplader kwam op 10% stond.
En de andere dag zakte ie na 2 minuten op 60%.
Kortom, kijk eerst even wat jouw batterij doet, loopt ie "normaal" af richting 0 of heeft ie bijv kuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

EverLast2002 schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 11:49:
Het percentage (90, 80, 78%) dat de batterij-test aangeeft zegt in principe zoveel,
het gaat (in mijn beleving) meer hoe snel de batterij leeg is.
Ik had een 85% batterij die 5 minuten nadat ie van de oplader kwam op 10% stond.
En de andere dag zakte ie na 2 minuten op 60%.
Kortom, kijk eerst even wat jouw batterij doet, loopt ie "normaal" af richting 0 of heeft ie bijv kuren.
dat was dan ander kwaaltje

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EverLast2002
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 29-05 22:24
Hackus schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 13:54:
[...]

dat was dan ander kwaaltje
Hoezo ander kwaaltje? Mijn batterij was na 6-7 jaar gewoon op, versleten.
(iPhone SE 2016)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polderviking
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 15:15
Telefoon is hooguit anderhalf jaar oud ofzo.
Ik zou het lekker laten gaan even.

En als de tijd daar is hoef je ook niet persé bij Apple aan te kloppen voor een nieuwe accu...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polderviking
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 15:15
grasspriet_84 schreef op zondag 26 februari 2023 @ 17:00:

De reden dat ik dit vraag is, omdat ik benieuwd ben met welk verbruik de batterij op dit ‘gezondsheidsniveau’ is gekomen.
Gamen allicht.

Jaartje quasi enthausiast Pokemons vangen vertaald zich makkelijk naar 2 jaar "regulier" gebruik.

Als m'n vriendin Pokemon Go aanzet op haar iPhone 12 Mini zie je het batterijpercentage gewoon teruglopen.
Apple is goed met optimalisatie maar met zwaar verbruik vallen die kleine iPhone accu's wel door mand en dat slaat dan ook wel hard op je laadcycli.

[ Voor 24% gewijzigd door Polderviking op 03-03-2023 14:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tylen
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15:18

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

MrGab schreef op zaterdag 25 februari 2023 @ 07:21:
Een iphone kan met een goede hoes en screenprotector 5 a 6 jaar mee, zeker de 13pro.
Zonder die protectors ook wel hoor.

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grasspriet_84
  • Laatst online: 27-02 11:16
Polderviking schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 14:23:
[...]

Gamen allicht.

Jaartje quasi enthausiast Pokemons vangen vertaald zich makkelijk naar 2 jaar "regulier" gebruik.

Als m'n vriendin Pokemon Go aanzet op haar iPhone 12 Mini zie je het batterijpercentage gewoon teruglopen.
Apple is goed met optimalisatie maar met zwaar verbruik vallen die kleine iPhone accu's wel door mand en dat slaat dan ook wel hard op je laadcycli.
In het eerste bericht wordt gesproken over een iPhone 13 Pro en niet een mini. Ik neem aan dat er verschil is tussen deze accu’s, omdat het scherm van een pro groter is en dus meer batterijverbruik heeft.

Gamen slurpt hoe dan ook veel van je batterijverbruik op een iPhone. Wanneer ik een game speel op mijn iPhone (12) dan is de batterij snel leeg.
Pagina: 1