Van het gas af, Lucht-Lucht voor verwarmen, koelen en douche

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• n0d3
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 27-05 10:38
Beste medetweakers,

Het is zo ver, ook wij willen/moeten van het gas af, zoals velen van ons.

Inmiddels ben ik er over uit dat het sowieso Mitsubishi Heavy Industrieën Lucht/Lucht warmtepomp(en) worden. "Het beste van het beste" niet waar.

Omdat het om een gemiddeld nederlands rijtjes tussenhuis gaat, hebben we te maken met 5/6 ruimtes die verwarmd (en gekoeld) moeten worden.

Allereerst, een platte grond van onze woning, met daarin geschets waar het een en ander zou moeten kunnen komen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lxRobbJrgR-SU53N6XO-mgGQvOs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/O35HtzviJMCzzef3f8IeJFK9.png?f=fotoalbum_large

De buiten units (in het rood) zijn SRC50ZSX-W2, omdat we toch liever R32 willen gebruiken. 2 zijn er nodig omdat a) een grote 5/6 poort unit natuurlijk veel meer risico heeft op pendelen, en het aansluiten natuurlijk onmogelijk is anders, met buizen door het gehele huis. Tevens, redundantie is altijd fijn :) En natuurlijk is 15 Ampere iets makkelijker aan te sluiten dan zo'n dikke unit zou vragen. Maar goed, leiding werk is een van de grootste redenen. Overigens 6 single-splits is ook niet te doen, want, waar laat je al die units.

Verder worden ze buiten op de vloer op gesteld, om trillingen e.d. zo veel mogelijk te beperken, hoe stil deze units ook zijn (pootjes dronder is natuurlijk altijd prima, met oog om de grond-vorst eventueel beetje te vermijden.

De groene units in de woonkamer worden van het type SRC35ZSX-WFT. De T want, WAF, en 35, zodat eentje in principe toch de hele woonkamer warm kan houden (zolang het niet TE koud is). Woonkamer is trouwens inc. keuken zo'n 100 kuub, en volgens menig berekeningen site heb ik dan 4.7kW aan vermogen nodig, wta dan weer niet lekker past op 2x20 en 2x25 is net weer randje op zoeken. Om het prijs verschil zal het hier zeker niet gaan ...

De blauwe units voor boven worden SRC20ZSX-WF, omdat kleiner is er eigenlijk niet. Volgens mij is de SRK15-ZTL-W niet eens compatibel, en buiten dat, is deze maar een A++. De slaap kamer zijn allemaal relatief klein.

Volgens de 'calculator' van mitsubischi zou dit allemaal prima moeten passen. Wel leuk dat deze technische data genereert voor je ;)

Voor de badkamer(s) gaan we de bestaande CV leidingen gebruiken, die dan de extra aansluitingen van de warm water warmtepomp (oranje) gebruikt, maar denk dat ik daar over in een later stadium een apart topic open :p

Dus 'schiet' er maar eens op :) Is dit een goed/uitvoerbaar plan, of zie ik nog paar obvious dingen over het hoofd.

Dan een vraag over leidingen, die komen jammer genoeg lelijk buiten op de gevel, dat kan nu eenmaal niet anders. Maar hoeveel leidingen passen er in zo'n "standaard" buis die je overal ziet? Want vanaf de buiten units, gaat er toch zeker 3 paar weg, en splits zichzelf af. Heeft iemand ze wel eens in een (ongebruikte) regenbuis geplaatst? Esthetisch is dat iets mooier, ipv 2 of zelfs 3 van die airco buizen buiten.

Dan tot slot nog, een subsidie vraag. Kan ik hier 1 of 2 maal subsidie vragen (dus voor/achter los laten installeren/factureren), of zit daar weer een 'cooldown' }:O van een paar jaar op?

En dan de water warmte pomp, valt die dan ook weer onder de zelfde subsidie regeling, of kan je daar weer los subsidie voor aanvragen? Ik hoef niet perse alles in 1x te doen. Water komt sowieso een stuk later (airco's moeten er dan eerst hangen.

Uiteraard probeer ik de maximale subsidie te scoren, want we betalen al genoeg belasting :)

Dank alvast!

We are borg. We will add your biological and technological distinctiveness to our own. Resistance is futile, you will be assimilated

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JBtL
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 02:55
Mijn tip, hang 1 airco in de woonkamer, 1 hybride warmtepomp (bijv. Quatt) voor de verwarming van alle andere kamers + badkamer, 1 warmtepompboiler voor ALLEEN het warme water, en steek het geld wat je overhoudt eventueel in isolatie + zonwering.

Remeha Elga Ace 4kW - MHI SRK ZS-W 4kW - 5355 Wp ZO - 1000 Wp vlak - 4200 Wp NW - 7x Jaga Strada + zelfbouw DBE - 3xVictron Multiplus II 48V 5000 + 30kWh LFP accu - DoucheWTW + 1.5kW 200l Smart Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 30-06 20:23
Heb je (zeer) ruim budget? installateurs kunnen bijna vragen wat ze willen.

"Het beste van het beste" kennelijk heb je alles al zwart op wit 8) ...maar als de meeste reacties een andere merk of type WP adviseren?
Ik zou mij nog niet klem vast zetten aan een Mitsubishi L/L WP

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• webbier
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 21-06 09:17
Subsidie krijg je volgens mij niet op L/L warmtepompen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Muismat1991
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 30-06 15:48
Lol, maar uhm....nee. Doe dit maar niet.
Ik heb zelf een tussenwoning waar ik het plan had ook met airco te verwarmen. Niet doen.

Grote kamers kun je rustig met airco verwarmen. Kleine kamers is bij lange na niet altijd even fijn. Het is een bak aan droge warme lucht die over je heen wordt gegooid. Ook is tevens alleen met airco verwarmen niet genoeg voor in de koude koude winter, als het echt koud wordt. Beste is om gecombineerd te verwarmen. Als je goede isolatie hebt en kleine radiators die je op een warmtepomp aan kan sluiten voor de kleinere kamers met een airco-radiator combi voor de grotere kamers. Voelt veel comfortabeler aan. Eventueel kun je nog een simpele elektrische radiator zetten in kleine ruimtes waar niet veel warmte nodig is. Ik heb in mijn badkamer en de hal bij de voordeur een simpele elektrische radiator gegooid, veel makkelijker dan kijken voor airco of een "echte" radiator aansluiten. Kost wat meer stroom, maar is aanvullend op de rest van het systeem.

Ik zou hier eerlijk gezegd echt niet aan beginnen zoals je dit hebt ingetekend, maar goed. Jouw huis jouw keuze. Ik kan je alleen meegeven wat ik heb meegemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
  • Nu online
Geen subsidie op airco volgens mij (bij sommige types wel als je de koelfunctie permanent laat uitschakelen.

Bij airco is het voor het vermogen belangrijk om goed te kijken naar hoe je wil verwarmen. Hou je van comfort, 24/7 de ruimtes/het huis egaal op temperatuur, dan kan je beter wat lager (tov gemiddeld) gaan zitten qua vermogen en vooral waar je veel wil verwarmen een singlesplit.
Wil je wat zuiniger verwarmen, schrik je niet als de temperatuur in de nacht terugloopt naar 15 graden, maar vind je het wel prettig de boel snel weer warm te kunnen krijgen waar nodig, dan kan je beter wat hoger gaan zitten qua vermogen (tov gemiddeld).

Wij hebben zelf een multisplit SCM60Zs-w, met daarop een 3,5kW voor de woonkamer (50m3), een 2,5kW voor het trapgat (verbindende ruimte, koelte valt in zomer naar beneden, warmte in winter naar eerste verdieping), en als laatste een 2kW op onze slaapkamer (enige gebruikte slaapkamer).

Wij verwarmen ad hoc, waar en wanneer nodig, en deze installatie geeft ons dat. Riant voldoende kracht om onze woonkamer bijvoorbeeld binnen een half uur tot een uur van 15 naar 20 graden te krijgen in de ochtend. En wij vinden dat prettig.

Maar deze installatie gebruikt minimaal tussen de 240 en 325W. Wanneer we 24/7 zouden willen stoken dan geeft dat een fors verbruik. Omdat we maar gedeeltelijk stoken (wat goed werkt door het hogere vermogen), hebben wij een laag verbruik.

Bij 24/7 verwarmen zou bijvoorbeeld een singlesplit met een minimaal verbruik van rond de 100-160W veel voordeliger zijn. Minder vermogen is in die situatie ook toereikend, omdat je met 24/7 verwarmen meer tijd hebt om alles op temperatuur te krijgen en te houden, en de massa van het huis ook mee-opwarmt na een tijd. Bovendien geeft deze optie vaak minder geluid omdat de units minder hard hoeven te werken.

Wanneer je een lager vermogen kiest, maar wel in de nacht (wanneer het echt koud is), de airco uitziet of de temperatuur fors lager zet, dan loop je snel tegen de situatie aan dat je in de ochtend lange tijd nodig hebt om het huis weer op temperatuur te krijgen. Logisch, want het vermogen is niet geschikt om dat snel te doen. Ik lees van mensen die na 6 tot 8 uur hun huis bijna of nog steeds niet op temperatuur hebben, dat met een hoog verbruik omdat de installatie op de top moet draaien.

Maar ik lees ook van mensen die hoger vermogen hebben gekozen, en die dan besluiten geregeld 24/7 te gaan verwarmen. Dat geeft een hoog verbruik. Of ze gaan de fanstand laag zetten vanwege het geluid, waardoor de airco in een warmtebubbel komt en begint te pendelen.

Zoals gezegd, onze woonkamer is 50m3, en wij verwarmen met een 3,5kW. Dat geeft veel power en goede verwarming. Ook van defrosts hebben we hier nauwelijks last. Ze zijn er wel, maar we hebben voldoende power om de kamer tussendoor met gemak op temperatuur te houden. Anders dan het geluid merken we het hier niet.

Ik zou zelf, indien je voor 2 units in de woonkamer gaat, kiezen voor in elk geval 1 daarvan (meest gebruikte) als singlesplit. Dat mits de woonkamer de meest te verwarmen/koelen ruimte is. In dat geval heb je een groot gedeelte van het jaar de mogelijkheid om betrekkelijk goedkoop te verwarmen, en wanneer het nodig is dan heb je de rest als back up.

Ik vind het altijd grappig hoevaak ik op tweakers lees, ach, hoe vaak is het nou koud in Nederland, die 2 dagen per jaar. Maar we hebben het wel over verwarming. Welke je juist nodig hebt wanneer het koud is. Wat heb je nou aan een installatie welke perfect zuinig en toereikend draait wanneer het buiten 15 graden is. Wij verwarmen dan niet (of uiterst zelden). Wij hebben ons vermogen gekozen op de periode dat we de airco gebruiken, wanneer het echt koud is. Dat bleek voor koelen ook riant voldoende te zijn.

Sorry voor lange tekst. Ik vind het lastig de (naar mijn mening) nodige nuance over te brengen in 3 zinnen :)

Voor ons (kleine tussenwoning), werkt de airco bijzonder goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krik
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 05-03 17:12
Wij zijn net overgestapt op airco's voor verwarming. Een paar observaties die je wellicht mee kan nemen.

Allereerst de positieve punten

Snel:
De ruimtes zijn heel snel warm. Je kan dus alleen verwarmen wanneer je het nodig hebt.

Flexibel:
L/L warmtepompen zijn naast goede verwarmers ook hele goede koelers :)

Geen radiatoren:
Dit was voor ons één van de grootste voordelen. Helpt ook met het makkelijker van binnenuit isoleren.

Relatief eenvoudige installatie
Als je geen vloerverwarming hebt en alleen hoge temperatuur radiatoren dan is de ingreep die nodig is op een L/W warmtepomp te installeren erg groot. Zelfs met subsidie (die grotendeels door de installateurs en de verkopers ingepikt wordt) is de installatie van L/L warmtepompen (bij ons in ieder geval) veel goedkoper.

Efficiënt (hoogste scop)
Over het seizoen zijn L/L warmtepompen erg efficiënt. Het verbruik valt nu ook heel erg mee zo'n 18kWh op koude dagen (-3 tot max 7) dat we de hele dat thuis zijn en het overal verwarmen (5 kamers 120m2).

Wat is minder

Onrustig:
Er is duidelijk beweging van de lucht. Door alleen te stoken wanneer je thuis bent neemt deze onrust toe aangezien de units dan harder moeten werken om alles op temperatuur te houden. Echter, een warme wind kan ook juist heel fijn aanvoelen als je koud binnen komt.

Geluid:
Er is een groot deel van de tijd geluid hoorbaar. Hoe kouder hoe meer. Gek genoeg heb ik minder last hiervan in de slaapkamers aangezien het daar als een soort white noise werkt.

Andere ruimtes:
In de badkamer hadden we geen radiator maar die bleek toch grotendeels door de leidingen verwarmd te worden. Hiervoor moeten we nu een andere optie vinden om te verwarmen. Denk nu aan een infrarood paneel.
Voor de gang hadden we wel een radiator. Deze ruimte warmt nu redelijk goed op als alle deuren open staan, maar zodra die dicht zijn wordt het er wel erg koud. Wellicht kunnen we hier een kleine radiator plaatsen gevoed door een warmtepompboiler zodra die geïnstalleerd is.

Ook van mij een lang verhaal. Maar mijn eerste voorzichtige conclusie is dat L/L warmtepompen een goede optie zijn om van het gas af te gaan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n0d3
JBtL schreef op zaterdag 25 februari 2023 @ 18:45:
Mijn tip, hang 1 airco in de woonkamer, 1 hybride warmtepomp (bijv. Quatt) voor de verwarming van alle andere kamers + badkamer, 1 warmtepompboiler voor ALLEEN het warme water, en steek het geld wat je overhoudt eventueel in isolatie + zonwering.
Goed idee, maar we hebben hier straks geen gas aansluiting meer :) dus wat kan ik nog meer met een hybride warmtepomp voeden?

We are borg. We will add your biological and technological distinctiveness to our own. Resistance is futile, you will be assimilated

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n0d3
natural colour schreef op zaterdag 25 februari 2023 @ 19:19:
Heb je (zeer) ruim budget? installateurs kunnen bijna vragen wat ze willen.
Hah, budget is er wel, maar als hollander natuurlijk een dubbeltje op eerste rij he :)

Ik kan in principe alles zelf regelen, maar ik weet dat ik niet alles mag zelf doen, het daadwerkelijk aansluiten.
natural colour schreef op zaterdag 25 februari 2023 @ 19:19:
"Het beste van het beste" kennelijk heb je alles al zwart op wit 8) ...maar als de meeste reacties een andere merk of type WP adviseren?
Ik zou mij nog niet klem vast zetten aan een Mitsubishi L/L WP
Is ook, als er iets anders is wat beter is, dan hoor ik dat graag, maar in het L/L topic, is de Mitsubishi heavy industries toch wel redelijk hoog aangeschreven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n0d3
Muismat1991 schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 13:59:
Lol, maar uhm....nee. Doe dit maar niet.
Ik heb zelf een tussenwoning waar ik het plan had ook met airco te verwarmen. Niet doen.
Maar wat dan wel? We hebben hier straks geen gasleiding meer, een put slaan voor W/L is zeer prijzig (hoe lang blijven we hier nog?) en ons perceel is ook niet ZO groot.

Als dit centraal gedaan werd in dit hofje, was het nog een optie, maar dat gaat hem ook zeker niet worden (veel huur, paar kopers zonder dikke poen).

Dus zonder gas aansluiting, wat dan wel?

Een elektrische vloerverwarming als bijverwarming zou nog kunnen, maar dan zit ik ook weer met de elektra aansluiting (en is bij verre weg niet zo efficient, wel lekker aan de voetjes).

Infraroodpanelen zou ook als bij verwarming kunnen, maar esthetisch wat lastiger.
Grote kamers kun je rustig met airco verwarmen. Kleine kamers is bij lange na niet altijd even fijn. Het is een bak aan droge warme lucht die over je heen wordt gegooid.
Tja, maar wat anders. Nu is het wel zo, dat we de radiatoren nu bijna niet aan hebben, in de slaapkamer stond ie nooit aan en is zelfs 2 jaar geleden verwijderd :)

Wat wel zeer prettig is, is in de zomer kunnen koelen, dat vind ik dan een stuk belangrijker.

Droge lucht is vervelend, maar gelukkig hebben we nu zelfs een probleem met te vochtige lucht.
Ook is tevens alleen met airco verwarmen niet genoeg voor in de koude koude winter, als het echt koud wordt. Beste is om gecombineerd te verwarmen. Als je goede isolatie hebt en kleine radiators die je op een warmtepomp aan kan sluiten voor de kleinere kamers met een airco-radiator combi voor de grotere kamers.
Maar hoe dan zonder gas? Daarom zeg ik, als bij verwarming infra/vloer, of zelfs een klein electrisch kacheltje. Maar gezien het hier nagenoeg nooit aan staat, ben ik daar echt niet zo bang voor. Voor de woonkamer kan dat natuurlijk niet echt.
Voelt veel comfortabeler aan. Eventueel kun je nog een simpele elektrische radiator zetten in kleine ruimtes waar niet veel warmte nodig is. Ik heb in mijn badkamer en de hal bij de voordeur een simpele elektrische radiator gegooid, veel makkelijker dan kijken voor airco of een "echte" radiator aansluiten. Kost wat meer stroom, maar is aanvullend op de rest van het systeem.
Voor de gang wilde ik sowieso niets hebben. Niet echt nodig, staat nu ook altijd uit. Kennis in de wijk heeft die ook al verwijderd. Beneden in de WC is niet eens wat (maar zou in de gang en WC vloer verwarming kunnen leggen). Voor de badkamer dus ook, electrische vloer verwarming, en eventueel warmte dus uit de L/W warmtepomp.

Ik zou hier eerlijk gezegd echt niet aan beginnen zoals je dit hebt ingetekend, maar goed. Jouw huis jouw keuze. Ik kan je alleen meegeven wat ik heb meegemaakt.
[/quote]
Maar niet eens met oog op plaatsing? Of meer omdat L/L niet handig is? Want zonder gas, en met een koel vraag, zijn er volgens mij niet veel oplossingen die makkelijk kunnen. Electrisch na-bouwen is makkelijk te doen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n0d3
Sjamo schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 15:32:
Geen subsidie op airco volgens mij (bij sommige types wel als je de koelfunctie permanent laat uitschakelen.
Och man, wat een overheidsgeneuzel nu weer. Maar goed, als je maar op 1 product (1x in de 10 jaar oid) subsidie krijgt, maakt het ook niet uit en kan ik deze gebruiken voor de L/W voor het warme water.

En permanent is ook weer zo iets, 'hij is echt permanent uit hoor, ik zweer' :) Ach ja, overheid.
Bij airco is het voor het vermogen belangrijk om goed te kijken naar hoe je wil verwarmen. Hou je van comfort, 24/7 de ruimtes/het huis egaal op temperatuur, dan kan je beter wat lager (tov gemiddeld) gaan zitten qua vermogen en vooral waar je veel wil verwarmen een singlesplit.
Klopt, mara, we zitten ook met ruimte en buiten units. En de ingetekende oplossing lijkt me het meest handig. Om nu een single split voor de woonkamer en multisplits voor de slaap kamers te hebben is weer een stuk lastiger. Zou ik een mega grote 5 unit multisplit voor de slaapkamers hebben, die dan vaak zal pendelen. Pak ik 2x3 (wat ik nu dus ook al heb) heb ik dus ergens 2 units buiten nodig (nu 1 voor 1 achter). En dan nog het buizen werk aan de binnenkant :(

Vandaar deze oplossing, en 2x 3.5; geeft me de mogelijkheid om of heel zachtjes te blazen als dat kan, maar wel 7k als optie om snel op te warmen, volgens mij niet helemaal gek :)
Wil je wat zuiniger verwarmen, schrik je niet als de temperatuur in de nacht terugloopt naar 15 graden, maar vind je het wel prettig de boel snel weer warm te kunnen krijgen waar nodig, dan kan je beter wat hoger gaan zitten qua vermogen (tov gemiddeld).
Ik las juist dat het beter was, om de temp niet te laag te zetten snachts, omdat je dan makkelijker de temp weer omhoog krijgt. Maar dat is proberen en ervaren.
Zoals gezegd, onze woonkamer is 50m3, en wij verwarmen met een 3,5kW. Dat geeft veel power en goede verwarming. Ook van defrosts hebben we hier nauwelijks last. Ze zijn er wel, maar we hebben voldoende power om de kamer tussendoor met gemak op temperatuur te houden. Anders dan het geluid merken we het hier niet.
voordeel van 2 units in de woonkamer, als de 1ne in defrost zou gaan, blijft de ander nog lekker bezig :)
Ik zou zelf, indien je voor 2 units in de woonkamer gaat, kiezen voor in elk geval 1 daarvan (meest gebruikte) als singlesplit. Dat mits de woonkamer de meest te verwarmen/koelen ruimte is. In dat geval heb je een groot gedeelte van het jaar de mogelijkheid om betrekkelijk goedkoop te verwarmen, en wanneer het nodig is dan heb je de rest als back up.
Zoals ik eerder zei, gaan dan de technische dingen dus in de weg zitten.
Ik vind het altijd grappig hoevaak ik op tweakers lees, ach, hoe vaak is het nou koud in Nederland, die 2 dagen per jaar. Maar we hebben het wel over verwarming. Welke je juist nodig hebt wanneer het koud is. Wat heb je nou aan een installatie welke perfect zuinig en toereikend draait wanneer het buiten 15 graden is. Wij verwarmen dan niet (of uiterst zelden). Wij hebben ons vermogen gekozen op de periode dat we de airco gebruiken, wanneer het echt koud is. Dat bleek voor koelen ook riant voldoende te zijn.
Yes, daarom ook 2 units (al is dat meer gevolg van het eerder genoemde), dus 7k is best veel; en backup in geval van defrost. Voor die 2 dagen in het jaar :)
Sorry voor lange tekst. Ik vind het lastig de (naar mijn mening) nodige nuance over te brengen in 3 zinnen :)

Voor ons (kleine tussenwoning), werkt de airco bijzonder goed.
Gelukkig, hopelijk voor ons straks ook :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n0d3
Krik schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 17:41:
Wij zijn net overgestapt op airco's voor verwarming. Een paar observaties die je wellicht mee kan nemen.

Allereerst de positieve punten

Snel:
De ruimtes zijn heel snel warm. Je kan dus alleen verwarmen wanneer je het nodig hebt.

Flexibel:
L/L warmtepompen zijn naast goede verwarmers ook hele goede koelers :)

Geen radiatoren:
Dit was voor ons één van de grootste voordelen. Helpt ook met het makkelijker van binnenuit isoleren.
Dat is idd ook dikke pre; EN (vergat je even) de lucht filterende/reinigende functie. Dit kan op andere manieren ook, maar het helpt wel bij mensen met alergieën, door toch de hele lucht continue gecirculeerd wordt.
Relatief eenvoudige installatie
Als je geen vloerverwarming hebt en alleen hoge temperatuur radiatoren dan is de ingreep die nodig is op een L/W warmtepomp te installeren erg groot. Zelfs met subsidie (die grotendeels door de installateurs en de verkopers ingepikt wordt) is de installatie van L/L warmtepompen (bij ons in ieder geval) veel goedkoper.

Efficiënt (hoogste scop)
Over het seizoen zijn L/L warmtepompen erg efficiënt. Het verbruik valt nu ook heel erg mee zo'n 18kWh op koude dagen (-3 tot max 7) dat we de hele dat thuis zijn en het overal verwarmen (5 kamers 120m2).

Wat is minder

Onrustig:
Er is duidelijk beweging van de lucht. Door alleen te stoken wanneer je thuis bent neemt deze onrust toe aangezien de units dan harder moeten werken om alles op temperatuur te houden. Echter, een warme wind kan ook juist heel fijn aanvoelen als je koud binnen komt.
Dat is bekend en niet anders. We hebben nu hoge temperatuur radiatoren. De gasleiding gaat er hier uit. Er komt misschien over 10 jaar een warmte net (zonder koeling). a) daar wil ik niet op wachten, b) daar heb ik geen vertrouwen in. c) is wss stukken duurder totaal (maar geen extreme aanschaf prijzen etc) d) kan niet koelen.

Ook willen we graag van de radiatoren af, want het huidige raam wordt vervangen door dubbel openslaande deuren, dan krijg je convector put, of vloerverwarming. 1 is lelijk, andere is zeer prijzig en ingrijpend.
Geluid:
Er is een groot deel van de tijd geluid hoorbaar. Hoe kouder hoe meer. Gek genoeg heb ik minder last hiervan in de slaapkamers aangezien het daar als een soort white noise werkt.
Als je laagste stand kan gebruiken, blijven ze best heel erg stil :) maar idd, dat is er wel.
Andere ruimtes:
In de badkamer hadden we geen radiator maar die bleek toch grotendeels door de leidingen verwarmd te worden. Hiervoor moeten we nu een andere optie vinden om te verwarmen. Denk nu aan een infrarood paneel.
Voor de gang hadden we wel een radiator. Deze ruimte warmt nu redelijk goed op als alle deuren open staan, maar zodra die dicht zijn wordt het er wel erg koud. Wellicht kunnen we hier een kleine radiator plaatsen gevoed door een warmtepompboiler zodra die geïnstalleerd is.
Kwa leiding werk doe ik dat dan weer liever niet, als al het leiding werk weg kan; wil ik dat niet behouden puur voor de gang radiator. een electrische unit is dan een optie; maar eigenlijk wil je 'instant heat' als je het nodig hebt. De gang verwarmen terwijl niemand er is is ook weer zoiets. maar dat blijft nog wel een ding. electrische vloerverwarming kan dan een oplossing zijn.
Ook van mij een lang verhaal. Maar mijn eerste voorzichtige conclusie is dat L/L warmtepompen een goede optie zijn om van het gas af te gaan :)
thanks! :)

belangrijkste vraag was de subsiedie vraag denk ik; en een double check op mn leg-plan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBtL
n0d3 schreef op zondag 26 maart 2023 @ 17:46:
[...]

Goed idee, maar we hebben hier straks geen gas aansluiting meer :) dus wat kan ik nog meer met een hybride warmtepomp voeden?
Hier ook zonder gas, maar met een hybride warmtepomp. In sommige (meeste? ) gevallen kan een hybride warmtepomp ook prima zonder backup van een gasketel functioneren, en is het gewoon een warmtepomp met een lager vermogen dan nodig om het bij -10 warm te houden. Het scheelt best veel investering om het bestaande afgiftesysteem, zeker als dat 'normale' radiatoren zijn, niet te hoeven upgraden. Een lucht/lucht warmtepomp komt met zijn eigen afgifte, en gebruik je dus alleen als de hybride warmtepomp het niet meer warm krijgt in huis.

[ Voor 21% gewijzigd door JBtL op 26-03-2023 20:34 ]

Remeha Elga Ace 4kW - MHI SRK ZS-W 4kW - 5355 Wp ZO - 1000 Wp vlak - 4200 Wp NW - 7x Jaga Strada + zelfbouw DBE - 3xVictron Multiplus II 48V 5000 + 30kWh LFP accu - DoucheWTW + 1.5kW 200l Smart Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n0d3
JBtL schreef op zondag 26 maart 2023 @ 20:32:
[...]

Hier ook zonder gas, maar met een hybride warmtepomp. In sommige (meeste? ) gevallen kan een hybride warmtepomp ook prima zonder backup van een gasketel functioneren, en is het gewoon een warmtepomp met een lager vermogen dan nodig om het bij -10 warm te houden. Het scheelt best veel investering om het bestaande afgiftesysteem, zeker als dat 'normale' radiatoren zijn, niet te hoeven upgraden. Een lucht/lucht warmtepomp komt met zijn eigen afgifte, en gebruik je dus alleen als de hybride warmtepomp het niet meer warm krijgt in huis.
Het zou kunnen, maar heb een heel huis te verwarmen, wat schiet ik dan moet een hybride op? Zonder gas gaat het hybriede deel nooit iets doen. En kan die water wel tot 60 graden verwarmen voor deze oude radiatoren? Als we nou vloer verwarming hadden, was het een idee, maar dat is er ook niet :(

Goed, ik las toevallig in het grote L/L topic dat de 2.0kW en 2.5kW nagenoeg de zelfde specs hadden, echter de 2.5kW kan hoger, maar 'de onderkant' is hetzelfde. Ben nu wel geneigd om boven dan overal ook gewoon 2.5kW neer te hangen. Om het geld is het niet te doen, enige voordeel is dan natuurlijk ook enkel dat je sneller kan verwarmen/koelen. Prima. Ik wilde de 2.0 voornamelijk om het minimum omlaag te krijgen, omdat ze toch al te groot voor de ruimtes zijn ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBtL
n0d3 schreef op maandag 27 maart 2023 @ 09:27:
[...]

Het zou kunnen, maar heb een heel huis te verwarmen, wat schiet ik dan moet een hybride op? Zonder gas gaat het hybriede deel nooit iets doen. En kan die water wel tot 60 graden verwarmen voor deze oude radiatoren? Als we nou vloer verwarming hadden, was het een idee, maar dat is er ook niet :(

Goed, ik las toevallig in het grote L/L topic dat de 2.0kW en 2.5kW nagenoeg de zelfde specs hadden, echter de 2.5kW kan hoger, maar 'de onderkant' is hetzelfde. Ben nu wel geneigd om boven dan overal ook gewoon 2.5kW neer te hangen. Om het geld is het niet te doen, enige voordeel is dan natuurlijk ook enkel dat je sneller kan verwarmen/koelen. Prima. Ik wilde de 2.0 voornamelijk om het minimum omlaag te krijgen, omdat ze toch al te groot voor de ruimtes zijn ...
Ik zal het even visualiseren, met hybride + airco icm ziet het plaatje er ongeveer zo uit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lENSCw6UXPbdRwisHf_2kM_Q9Nw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/uCvVt1O1HAwue3bDIwjIxWlS.png?f=user_large

Hoe kouder het wordt, hoe hoger de temperatuur van de radiatoren moet zijn. Hoe hoog, dat hangt af van de grootte van de radiatoren t.o.v. warmteverlies. Met de hybride warmtepomp kun je bij hogere temperaturen het hele huis warm houden, maar op een gegeven moment schiet hij tekort. Normaal zou dan de gasketel de temperatuur nog verhogen, maar het tekort aan vermogen kan je ook genereren met een airco in de woonkamer, die gebruik je dus alleen om te verwarmen als het wat kouder is. Vanuit de woonkamer stijgt warmte ook op naar de rest van het huis, kijk maar naar alle huizen waar alleen in de woonkamer de radiatoren open staan.

Ik houd hier zo makkelijk het hele huis warm, en was voor 4000 euro klaar (hybride + single split airco, geïnstalleerd). T.o.v. een heel huis met airco verwarmen houd je dan dus nog heel wat geld over wat je in isolatie kan steken (waardoor de aanvoertemperatuur ook weer naar beneden kan, en je meer met de hybride warmtepomp gaat verwarmen).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• n0d3
JBtL schreef op maandag 27 maart 2023 @ 10:20:
[...]

Ik houd hier zo makkelijk het hele huis warm, en was voor 4000 euro klaar (hybride + single split airco, geïnstalleerd). T.o.v. een heel huis met airco verwarmen houd je dan dus nog heel wat geld over wat je in isolatie kan steken (waardoor de aanvoertemperatuur ook weer naar beneden kan, en je meer met de hybride warmtepomp gaat verwarmen).
Dat is niet eens zo gek; maar goed, er zijn meerdere voordelen; we willen van de radiatoren namelijk af (want lelijk, leidingen lelijk en, we willen dubbelopenslaande deuren achter naar de tuin, waar nu een hele grote radiator staat :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

n0d3 schreef op maandag 27 maart 2023 @ 09:27:
[...]

dit is dus even onzin die uit de wereld moet worden geholpen.

jouw radiatoren hebben GEEN 60 graden nodig.

er is absoluut geen reden om niet gewoon een normale warmtepomp te installeren. je radiatoren zijn ruim voldoende en in een later stadium kan je nog altijd wat geld ertegen gooien om de raditoren te vervangen voor wat leukers. dan spreid je de financien ook beetje uit naar wat behapbaars.

denk dat 40 graden al redelijk hoog gegrepen zal zijn boven de 0. denk dat je niet veel hoger dan 35 zal hoeven in normaal weer.

vergeet niet dat aircos ERG duur zijn voor dit soort opstellingen en veel minder comfort en efficientie bieden, dus duurder en minder waar voor je geld.

met een beetje inzet (en een factuurjte van een loodgieter) heb je voor minder dan 5k een gasloze woning. in dit soort wonigen is hybride gewoon complete onzin, je kan gewoon direct gasloos.

moet gezegt worden dat je huidige plan gaat een (duur) drama worden door het gebrek aan subsidie wat je op een echte warmtepomp wel hebt. nog afgezien dat radiatoren lelijk zijn maar een half dozijn van die lelijke aircopuisten met kanalen aan de muur is geen probleem.... 8)7

[ Voor 30% gewijzigd door flippy op 27-03-2023 13:54 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n0d3
flippy schreef op maandag 27 maart 2023 @ 13:35:
[...]
dit is dus even onzin die uit de wereld moet worden geholpen.

jouw radiatoren hebben GEEN 60 graden nodig.
Klopt, en ik heb hem ook al eens een tijd lang op 45 aanvoer temperatuur gehad, maar op koude dagen was dat toch echt kantjeboord en enkel als het al warm in huis was (met kaarsen aan enzo). Van een koud 15graden huis, was die nagenoeg de hele dag bezig om het op het op 20-ish graden te krijgen, twas iig net niet lekker. Heb hem toch maar weer op 50 of 55 graden aanvoer gezet.
er is absoluut geen reden om niet gewoon een normale warmtepomp te installeren. je radiatoren zijn ruim voldoende en in een later stadium kan je nog altijd wat geld ertegen gooien om de raditoren te vervangen voor wat leukers. dan spreid je de financien ook beetje uit naar wat behapbaars.
Maar ze zijn groot, lelijk en in de weg wat betreft de achterdeur, want daar gaat ie helemaal weg. En om nou de hele woonkamer op een (kleinere) enkele radiator te verwarmen zie ik dan ook weer niet zitten :)
denk dat 40 graden al redelijk hoog gegrepen zal zijn boven de 0. denk dat je niet veel hoger dan 35 zal hoeven in normaal weer.
Dat kan dus niet, dat heb ik al uitvoerig in meerdere jaren getest :)
vergeet niet dat aircos ERG duur zijn voor dit soort opstellingen en veel minder comfort en efficientie bieden, dus duurder en minder waar voor je geld.
Volgens het L/L topic is dat verschillend per persoon? In iedergeval, hoe ga ik met mn radiatoren straks koelen? Want dat is ook een grote eis. In de zomer is het hier niet meer te houden. Thuis werken met 32+ graden binnen is echt niet relaxed hoor. Slapen al helemaal niet.
met een beetje inzet (en een factuurjte van een loodgieter) heb je voor minder dan 5k een gasloze woning. in dit soort wonigen is hybride gewoon complete onzin, je kan gewoon direct gasloos.
Oh dat is zeker waar. Maar dan mis je weer de warmtepomp subsiedie neem ik aan?
moet gezegt worden dat je huidige plan gaat een (duur) drama worden. nog afgezien dat radiatoren lelijk zijn maar een half dozijn van die lelijke puisten met kanalen aan de muur is geen probleem.... 8)7
hoezo drama? Dat het wat kost, is onontkenbaar waar. En wat betreft puisten op de muur, dat is ook waar, maar de airco's komen nagenoeg overal naast de buiten muur. Maar goed, de units zijn wel zeker lelijk.

maar goed, die radiatorbuizen door het hele huis zijn dat net zo goed ook. Estetisch is maar 1 ding, het verdwijenen van de radiator is een andere. En convector put begin ik niet aan :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bo0bz
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 22:46
Heb je het verwarmen met airco's al eens in het echt ervaren? Ik kan alleen even mijn bevindingen voor je opschrijven. Beneden en op de eerste verdieping hebben wij vloerverwarming en jaga ltv convectoren die worden verwarmd door een warmtepomp. Op zolder gekozen voor een airco want zomers warm dus willen koelen en kunnen snel verwarmen als we daar werken. Beneden werkt net zoals anders met warme vloer of radiatoren. Op zolder is het snel warm (en koel) dat is prettig maar wij ervaren de warmte toch als een ander gevoel door de luchtstroom en het geluid. Zeker als de ruimte op temperatuur is blaast de airco (natuurlijk) minder warmte lucht wat voor de 'gevoelstemperatuur' een effect heeft.

7360wp | 17*320 OZO | 6* 320 WNW | PVoutput | Loria 6008 | Fujitsu AGYG09LV | Gasloos sinds 10-07-2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

n0d3 schreef op maandag 27 maart 2023 @ 13:59:
[...]

Klopt, en ik heb hem ook al eens een tijd lang op 45 aanvoer temperatuur gehad, maar op koude dagen was dat toch echt kantjeboord en enkel als het al warm in huis was (met kaarsen aan enzo). Van een koud 15graden huis, was die nagenoeg de hele dag bezig om het op het op 20-ish graden te krijgen, twas iig net niet lekker. Heb hem toch maar weer op 50 of 55 graden aanvoer gezet.

[...]

Maar ze zijn groot, lelijk en in de weg wat betreft de achterdeur, want daar gaat ie helemaal weg. En om nou de hele woonkamer op een (kleinere) enkele radiator te verwarmen zie ik dan ook weer niet zitten :)

[...]

Dat kan dus niet, dat heb ik al uitvoerig in meerdere jaren getest :)

[...]

Volgens het L/L topic is dat verschillend per persoon? In iedergeval, hoe ga ik met mn radiatoren straks koelen? Want dat is ook een grote eis. In de zomer is het hier niet meer te houden. Thuis werken met 32+ graden binnen is echt niet relaxed hoor. Slapen al helemaal niet.

[...]

Oh dat is zeker waar. Maar dan mis je weer de warmtepomp subsiedie neem ik aan?

[...]

hoezo drama? Dat het wat kost, is onontkenbaar waar. En wat betreft puisten op de muur, dat is ook waar, maar de airco's komen nagenoeg overal naast de buiten muur. Maar goed, de units zijn wel zeker lelijk.

maar goed, die radiatorbuizen door het hele huis zijn dat net zo goed ook. Estetisch is maar 1 ding, het verdwijenen van de radiator is een andere. En convector put begin ik niet aan :p
45 op een gasketel is niet te vergelijken met 45 op een warmtepomp. zoizo geef je nu al aan dat je niet 24/7 stookt, dat doe je met een warmtepomp wel. je warmte word dus op een veel constantere manier afgegeven en er is dus geen sprake van een koud huis opstarten. het zou heel vreemd zijn dat elk normaal rijtjeshuis van een warmtepomp voorzien kan worden behalve die van jouw.

als je wilt gaan koelen kan je daarvoor je radiatoren vervangen door fancoils, die heb je in veel WAF vriendelijkere vormen en zelfs in airco-puist-vorm en kan in later stadium gewoon gecombineerd worden met vloerverwarming als je zover bent. zit je nog wel met leidingen overal maar dat zit je met airco's ook. onder de streep is die optie zeker goedkoper en makkelijker uit te breiden/aan te passen dan aircos. als die hangen zit je eraan vast, erg vervelend als over een poosje dat stukje comfort toch wel een discussiepunt gaat worden want dat punt bereikt vrijwel iedereen wel na een beetje koude periode met veel defrosts. en dan kan je terugdenken aan die gast op tweakers die je heeft gewaarschuwd ervoor.... :+

en het is heel simpel qua subsidie: op een aircosysteem zit niks, een warmtepompsysteem wel. al moet men daar wel een inbedrijfsstellingbon van je lokale loodgieter voor hebbben om die 2700 euro terug te krijgen. voor de losse warmtepompboiler die op de zolder komt zit 750 euro op.

[ Voor 3% gewijzigd door flippy op 27-03-2023 16:03 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n0d3
Bo0bz schreef op maandag 27 maart 2023 @ 14:35:
Heb je het verwarmen met airco's al eens in het echt ervaren?
Yes, we zaten jaren lang op het werk in een noodpand (lees zee container) met Airco voor koelen/verwarmen.

De zolder zal in ons geval niet veel gebruikt worden om te verwarmen, enkel in de zomer om te koelen; slapen doen wij doorgaans altijd met het raam open, ook met -5 in de winter :) dus op de slaapkamer is het altijd <15 graden eigenlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n0d3
flippy schreef op maandag 27 maart 2023 @ 16:01:
[...]
45 op een gasketel is niet te vergelijken met 45 op een warmtepomp. zoizo geef je nu al aan dat je niet 24/7 stookt, dat doe je met een warmtepomp wel. je warmte word dus op een veel constantere manier afgegeven en er is dus geen sprake van een koud huis opstarten. het zou heel vreemd zijn dat elk normaal rijtjeshuis van een warmtepomp voorzien kan worden behalve die van jouw.
24/7 stookt doet ie wel, maar de thermostaat zit wat lager snachts, maar hij slaat wel degelijk regelmatig/vaak aan snachts met 45 aanvoer temperatuur.

Trouwens, we hebben een modulairende gasketel, dus ik denk dat een constante waterstroom van 45 graden toch wel redelijk in de zelfde hoek :)
als je wilt gaan koelen kan je daarvoor je radiatoren vervangen door fancoils, die heb je in veel WAF vriendelijkere vormen en zelfs in airco-puist-vorm en kan in later stadium gewoon gecombineerd worden met vloerverwarming als je zover bent. zit je nog wel met leidingen overal maar dat zit je met airco's ook. onder de streep is die optie zeker goedkoper en makkelijker uit te breiden/aan te passen dan aircos.
De kosten besparing, is dat om de 2500 euro subsidie? Of is er iets anders magisch? Want de units/producten zijn vrijwel hetzelfde (compressor, condensor etc etc) en normaliter zijn de L/W juist duurder. Dus waar zit de grote kosten besparende winst em dan in? Enige wat ik me kan voorstellen is dat een 15kW L/W warmte pomp goedkoper is dan 2x5kW units buiten.
als die hangen zit je eraan vast, erg vervelend als over een poosje dat stukje comfort toch wel een discussiepunt gaat worden want dat punt bereikt vrijwel iedereen wel na een beetje koude periode met veel defrosts. en dan kan je terugdenken aan die gast op tweakers die je heeft gewaarschuwd ervoor.... :+
Vast zit je nergens aan he :) alles kan aangepast worden :p

Maar met wie komt die discussie comfort? Want mijn partner (en ik ook wel) klagen nu al over, dat 21/22 graden zelfs nog niet echt lekker is met onze huidige opzet/radiatoren. Het tocht niet in huis en toch is het nooit echt lekker :p

En het verhaal defrosts los ik sowieso op door 2 units in de woonkamer te hebben, eentje voor eentje achter, beide met hun eigen buiten unit, dus zolang ze niet samen in de defrost schieten, ben ik daar helemaal niet bang voor natuurlijk. Dus 1 unit zou dan de gehele beneden verdieping, die op dat moment al een warmte buffertje heeft, met 3.5kW warm moeten houden. Geluid zal het comfort dan wel beïnvloeden.

Trouwens, over paar jaar willen we ook binnen gaan verbouwen (nieuwe keuken etc) en mocht het dan zo'n groot probleem zijn, dan komt er wel een (electrische) vloerverwarming in. Niet om hem vaak te gebruiken; maar als backup/bij verwarming. Ik verwacht echter niet dat dat nodig zal zijn, but we'll see.
en het is heel simpel qua subsidie: op een aircosysteem zit niks, een warmtepompsysteem wel. al moet men daar wel een inbedrijfsstellingbon van je lokale loodgieter voor hebbben om die 2700 euro terug te krijgen. voor de losse warmtepompboiler die op de zolder komt zit 750 euro op.
vervelende aan deze is vaakw el, dat de installateur vaak die subsiedie opslurpt :p Maar de loodgieter moet ook ook nog eens gecertificeerd zijn en een 'ergekend techinsch bedrijf' etc. Dus je kan niet zomaar iemand langs halen :p

Maar ondanks alles, is het niet helemaal een gek idee hoor :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

n0d3 schreef op maandag 27 maart 2023 @ 16:50:
[...]

24/7 stookt doet ie wel, maar de thermostaat zit wat lager snachts, maar hij slaat wel degelijk regelmatig/vaak aan snachts met 45 aanvoer temperatuur.

Trouwens, we hebben een modulairende gasketel, dus ik denk dat een constante waterstroom van 45 graden toch wel redelijk in de zelfde hoek :)

[...]

De kosten besparing, is dat om de 2500 euro subsidie? Of is er iets anders magisch? Want de units/producten zijn vrijwel hetzelfde (compressor, condensor etc etc) en normaliter zijn de L/W juist duurder. Dus waar zit de grote kosten besparende winst em dan in? Enige wat ik me kan voorstellen is dat een 15kW L/W warmte pomp goedkoper is dan 2x5kW units buiten.

[...]

Vast zit je nergens aan he :) alles kan aangepast worden :p

Maar met wie komt die discussie comfort? Want mijn partner (en ik ook wel) klagen nu al over, dat 21/22 graden zelfs nog niet echt lekker is met onze huidige opzet/radiatoren. Het tocht niet in huis en toch is het nooit echt lekker :p

En het verhaal defrosts los ik sowieso op door 2 units in de woonkamer te hebben, eentje voor eentje achter, beide met hun eigen buiten unit, dus zolang ze niet samen in de defrost schieten, ben ik daar helemaal niet bang voor natuurlijk. Dus 1 unit zou dan de gehele beneden verdieping, die op dat moment al een warmte buffertje heeft, met 3.5kW warm moeten houden. Geluid zal het comfort dan wel beïnvloeden.

Trouwens, over paar jaar willen we ook binnen gaan verbouwen (nieuwe keuken etc) en mocht het dan zo'n groot probleem zijn, dan komt er wel een (electrische) vloerverwarming in. Niet om hem vaak te gebruiken; maar als backup/bij verwarming. Ik verwacht echter niet dat dat nodig zal zijn, but we'll see.

[...]

vervelende aan deze is vaakw el, dat de installateur vaak die subsiedie opslurpt :p Maar de loodgieter moet ook ook nog eens gecertificeerd zijn en een 'ergekend techinsch bedrijf' etc. Dus je kan niet zomaar iemand langs halen :p

Maar ondanks alles, is het niet helemaal een gek idee hoor :p
je CV staat niet 24/7 45 graden te maken. die stopt wel anders word het veel te warm binnen. ook kan de CV niet echt 45 graden maken en vasthouden, daar heeft die teveel vermogen voor. dus dat ding staat te pendelen.

dit soort dingen zijn al lang en breed uitgevleest door tientallen anderen voor je. ik heb nog nergens iemand gezien op dit forum of daarbuiten die daarwerkelijk niet met zulke temperaturen de toko warm kan houden. als je echt 50 graden 24/7 in je huis nodig hebt is er wat anders gruwelijk mis en word waarschijnlijk je energierekening in een koffertje op de 3 dinsdag in september voorgelezen ipv opgestuurd.

als men nu al klaagt over comfort zal aircos ophangen nivootje echtscheiding worden denk ik qua discussies/klagen. een werkcontainer verwarmen is wat anders dan een woonkamer met een filmpje op de buis/plaat.

en het defrost verhaal ga je niet oplossen met meerdere units, ze blijven defrosten en verdelen over meerdere units maakt het gedrag van de binnendelen niet minder vervelend.

je denkt echt iets te rooskleurig over aircos als hoofdverwarming, helemaal als je al ontevreden bent over je radiatoren. al ligt een deel ook aan stookgedrag hierin, dat probleem valt dan wel weg als je een warmtepomp neemt en het huis is gewoon constant op temperatuur.

als je over paar jaar toch de boel op de schop gooit leg er dan gewoon vloerverwarming in, dat levert je zoveel energiebepsaring op dat je die meerprijs in een paar winters er al weer uit hebt. in de tussentijd hou je de radiatoren nog even en ga je alvast het systeem uitbreiden/vervangen met wat fancoils die WAF-vriendelijker zijn (vloermodellen O-) ) dan heb je meteen je airco in die ruimtes geregeld.

voor de goede orde: aircos zijn minder efficeint dan een echte warmtepomp. men kan hoog of laag springen maar dat is gewoon een feit. al zullen er ongetwijfelt mensen zijn die een enorme drang hebben om hun L/L aankoop willen verdedigen.

en nee, je moet geen installateur hebben maar een loodgiter die de boel " in bedrijf stelt". installeren kan je zelf in een weekeindje (of 2). met aircos zit je vast aan een installateur en krijg je geen subsidie. in ergste geval koop je voor 6k een complete warmtepompinstallatie met een losse WBP en laat je die subsidie gewoon zitten en heb je alsnog 10~15k in de zak. daar kan je een stapel HELE mooie fancoils voor kopen. en een leuke 2e hands auto erbij....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n0d3
flippy schreef op maandag 27 maart 2023 @ 17:13:
[...]
je CV staat niet 24/7 45 graden te maken. die stopt wel anders word het veel te warm binnen. ook kan de CV niet echt 45 graden maken en vasthouden, daar heeft die teveel vermogen voor. dus dat ding staat te pendelen.
Nou, je had het over 45 graden, en dan is 45 graden, 45 graden toch :) als er warmte vraag is vanuit de thermostaat, blijft de warmtevraag bestaan, ongeacht HOE deze geleverd moet worden toch? En als je een modulerende ketel, of een modulerende Warmtepomp hebt, zullen deze hoe dan ook 45 graden leveren, niet?

Dus ik zie niet zozeer waar het magische verschil zou zitten. Als er geen warmtevraag is slaat je warmtepomp toch ook gewoon af? (pendelen doen deze toch ook?).
dit soort dingen zijn al lang en breed uitgevleest door tientallen anderen voor je. ik heb nog nergens iemand gezien op dit forum of daarbuiten die daarwerkelijk niet met zulke temperaturen de toko warm kan houden. als je echt 50 graden 24/7 in je huis nodig hebt is er wat anders gruwelijk mis en word waarschijnlijk je energierekening in een koffertje op de 3 dinsdag in september voorgelezen ipv opgestuurd.
Dat is niet wat ik zei :) ik had het erover, dat ik mn CV had ingesteld op 45 graden toevoerstemperatuur. Deze modulairde dat netjes en deed ook precies dat. Echter de thermostaat bleef toch best lang om warmte vragen, omdat met 45 graden, en -5 buiten, 15 binnen, het heel lastig was voor de arme CV om het toch lekker te krijgen.

Door de CV op 50/55 te zetten, ging de CV 'pendelen' om hij nu wel aan de warmtevraag kon voldoen ;)
als men nu al klaagt over comfort zal aircos ophangen nivootje echtscheiding worden denk ik qua discussies/klagen. een werkcontainer verwarmen is wat anders dan een woonkamer met een filmpje op de buis/plaat.
Denk dat mn partner en ik best goed in onze schoenen staan hoor :)

Maar waar ik dan wel nieuwsgierig naar ben, is waar jouw kennis en ervaring vandaan komt, want jij zelf hebt het niet hangen denk ik?
en het defrost verhaal ga je niet oplossen met meerdere units, ze blijven defrosten en verdelen over meerdere units maakt het gedrag van de binnendelen niet minder vervelend.
Maar als ik met een unit van 3.5k genoeg zou kunnen hebben, en een unit gaat in de defrost, is het toch niet opslag steen koud?
je denkt echt iets te rooskleurig over aircos als hoofdverwarming, helemaal als je al ontevreden bent over je radiatoren. al ligt een deel ook aan stookgedrag hierin, dat probleem valt dan wel weg als je een warmtepomp neemt en het huis is gewoon constant op temperatuur.
Ja, maar hoe dat dan :) want nogmaals, continue aanvoerstemperatuur, is continue aanvoerstemperatuur, nietwaar?
als je over paar jaar toch de boel op de schop gooit leg er dan gewoon vloerverwarming in, dat levert je zoveel energiebepsaring op dat je die meerprijs in een paar winters er al weer uit hebt. in de tussentijd hou je de radiatoren nog even en ga je alvast het systeem uitbreiden/vervangen met wat fancoils die WAF-vriendelijker zijn (vloermodellen O-) ) dan heb je meteen je airco in die ruimtes geregeld.
Ons huis is te omslachtig om water-vloerverwarming te plaatsen. Moet dan echt gevreesd e.d. worden in de vloer, zo grootschallig gaan we niet slopen :)

En dan zit ik nog steeds met de rest van het huis, want daar komt geen vloerverwarming, dat is niet te doen.
voor de goede orde: aircos zijn minder efficeint dan een echte warmtepomp. men kan hoog of laag springen maar dat is gewoon een feit. al zullen er ongetwijfelt mensen zijn die een enorme drang hebben om hun L/L aankoop willen verdedigen.
En waar zit hem dat grote verschil in? De techniek is identiek. Of je nu lucht verwarmd of water. Dat water makelijker verwarmt is zeker waar, maar de radiator moet alsnog zn warmte afgeven aan lucht, de lucht is uiteindelijk de drager ...
en nee, je moet geen installateur hebben maar een loodgiter die de boel " in bedrijf stelt". installeren kan je zelf in een weekeindje (of 2). met aircos zit je vast aan een installateur en krijg je geen subsidie. in ergste geval koop je voor 6k een complete warmtepompinstallatie met een losse WBP en laat je die subsidie gewoon zitten en heb je alsnog 10~15k in de zak. daar kan je een stapel HELE mooie fancoils voor kopen. en een leuke 2e hands auto erbij....
Een loodgieter moet dan toch nog steeds STEK gecertificeerd zijn, want ook een L/W is toch met gassen waar je zelf niet aan _mag_ zitten.

Maare, hoezo 10-15 in je zak steken, hoeveel, was niet van plan 25k uit te geven aan het geheel :p Wat ik laats bij een dure toko inelkaar geklikt had, was zon' ~10k, was wel 6 maanden terug :p en die 500 euro rammel bak op benzine hoef ik dan natuurlijk ook niet; lijkt me stug dat je daar mooie EV van koomt :p

Afijn, hij blijft zeker in de overweging :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

n0d3 schreef op maandag 27 maart 2023 @ 17:43:
[...]

Nou, je had het over 45 graden, en dan is 45 graden, 45 graden toch :) als er warmte vraag is vanuit de thermostaat, blijft de warmtevraag bestaan, ongeacht HOE deze geleverd moet worden toch? En als je een modulerende ketel, of een modulerende Warmtepomp hebt, zullen deze hoe dan ook 45 graden leveren, niet?
Dus ik zie niet zozeer waar het magische verschil zou zitten. Als er geen warmtevraag is slaat je warmtepomp toch ook gewoon af? (pendelen doen deze toch ook?).
[...]
Dat is niet wat ik zei :) ik had het erover, dat ik mn CV had ingesteld op 45 graden toevoerstemperatuur. Deze modulairde dat netjes en deed ook precies dat. Echter de thermostaat bleef toch best lang om warmte vragen, omdat met 45 graden, en -5 buiten, 15 binnen, het heel lastig was voor de arme CV om het toch lekker te krijgen.
Door de CV op 50/55 te zetten, ging de CV 'pendelen' om hij nu wel aan de warmtevraag kon voldoen ;)
[...]
Denk dat mn partner en ik best goed in onze schoenen staan hoor :)
Maar waar ik dan wel nieuwsgierig naar ben, is waar jouw kennis en ervaring vandaan komt, want jij zelf hebt het niet hangen denk ik?
[...]
Maar als ik met een unit van 3.5k genoeg zou kunnen hebben, en een unit gaat in de defrost, is het toch niet opslag steen koud?
[...]
Ja, maar hoe dat dan :) want nogmaals, continue aanvoerstemperatuur, is continue aanvoerstemperatuur, nietwaar?
[...]
Ons huis is te omslachtig om water-vloerverwarming te plaatsen. Moet dan echt gevreesd e.d. worden in de vloer, zo grootschallig gaan we niet slopen :)
En dan zit ik nog steeds met de rest van het huis, want daar komt geen vloerverwarming, dat is niet te doen.
[...]
En waar zit hem dat grote verschil in? De techniek is identiek. Of je nu lucht verwarmd of water. Dat water makelijker verwarmt is zeker waar, maar de radiator moet alsnog zn warmte afgeven aan lucht, de lucht is uiteindelijk de drager ...
[...]
Een loodgieter moet dan toch nog steeds STEK gecertificeerd zijn, want ook een L/W is toch met gassen waar je zelf niet aan _mag_ zitten.
Afijn, hij blijft zeker in de overweging :)
nee, 45 is niet 45. helemaal bij ketels niet. en de gemiddelde temperatuur is lager want er stroomt gewoon weinig water per minuut door het systeem, ketels zijn gemaakt voor een beetje heel heet water, niet een hele berg lauw water. een ketel heeft een delta (dus verschil tussen in en uitgaand) van rond de 10 a 20 graden, een warmtepomp minder dan 5. en bij lagere temperaturen en het gros van je radiatoren dicht kan een ketel simpelweg niet de hoeveelheid warmte kwijt die hij maakt zelfs op het laagste vermogen.

dus nee, het is niet te vergelijken.

kom maar eens op met je jaarlijkse gasverbruik, dan zien wel snel genoeg hoeveel kW je woning echt nodig heeft om het warm te houden.

mijn kennis en ervaring komt van mijn werk. warmtepompen en aircos repareren en fatsoenlijk laten lopen zijn mijn dagelijks brood. en dit soort "comfort"problemen/discussies moet ik vaak oplossen op commericeel nivo/formaat.

dat een unit van 3.5kW in defrost gaat is niet het probleem. wat jij merkt is dat die warmte luchtstroming in de ruimte ineens doodvalt en er een enorme koudeval uit de airco omlaag komt alsof er een raampje op een kier staat. dat effect blijf je gewoon inherent houden ongeacht hoe duur je binnendeel is.

en de techniek is in de basis hetzelfde, het effect voor ons als mens is echter heel anders. een infraroodpaneel voelt ook heel anders dan een fohn. het hoofdstuk efficientie is een stuk langer en kan je in het L/W topic wel meer over lezen.

en je hoeft niet vloerverwamring te gebruiken als je dat niet wilt doen, maar als je zegt dat je electrische vloerverwarming gaat nemen als backup is dat natuurlijk een stukje 1e klas kapitaalvernietiging. dan is echte vloerverwarming echt wel de goedkopere oplossing.

fancoils werken erg goed, zijn vele malen goedkoper per stuk dan aircos en doen hetzelfde maar dan vergkrijgbaar in veel meer vormen dan airco binnendelen. iets wat de WAF aanzienlijk hoger zou moeten maken. en enigste wat er anders aan is dan je huidige radiatoren is dat de toevoerleidingen geisoleerd moeten zijn tegen condens.

en nee, een monoblok heb je geen stek/fgassen voor nodig, die sleep je naar de achtertuin en zet je neer, paar leidingen onder de tuin door de kruipruimte in en dan ben je er wel. ff samen met de buurman een warmtepompboiler naar boven slepen, leidingen eraan, slangen naar buiten en klaar. geen installateurs nodig en ook geen papiertjes. alleen een strippenkaart voor wat tripjes naar de bouwmarkt....

als je een split systeem neemt zit je wel vast aan fgassen/stek maar daarom moet je die ook niet nemen. monoblok kost ook stuk minder in aanschaf. die haal je nu op in duitsland voor ~4500 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• micky_
  • Registratie: Juni 2017
  • Niet online
Ik dacht even dat je in dezelfde situatie zou zitten als wij: een woning die geschikt is voor verwarming met alleen LL WPs (airco’s). Na lezing blijkt dat toch wat anders te zitten. Vandaar dat ik een paar aandachtspunten naar voren breng.

1) Geluid buiten
Warmtepompen mogen ’s nachts maximaal 40 dB op de erfgrens produceren, en overdag 45 dB. Bij tussenwoningen is dit moeilijk te realiseren. Wij hebben zelf ook MHI. De buitenunits maken bij lage temperaturen véél geluid. Jij zult dus rekening moeten houden met geluiddempende omkastingen (algauw 1800 € per stuk). LW WPs hebben een nachtmodus waardoor het gemakkelijker wordt om aan de geluidseis te voldoen. Misschien dat je in dat geval geen omkasting nodig zou hebben. In ieder geval heb je er maar één nodig.

2) SWW (sanitair warm water)
Dat is absoluut een dingetje, zeg maar een DING. Als je géén LW WP neemt, moet je op een andere manier aan je SWW komen. Je schrijft niet hoe groot je gezin is. Wij zijn met z’n tweeën, douchen/badderen niet al te vaak, en hebben flink waterbesparende maatregelen genomen. Daarmee sloeg de balans maar nét door naar LL WPs + elektrische boiler. Reken dit na, voor je voor onaangename verrassingen komt te staan.
Ter illustratie. Stel dat er per dag 24 minuten (4 maal 6) gedoucht wordt (dat is per persoon niet superkort en ook niet superlang). Stel dat het verbruik 10 liter per minuut is (dat is niet superzuinig, maar ook niet superveel). Dan verbruik je per jaar, bij een COP van 1, een ruime 2800 kWh (exclusief het stilstandsverlies). Dan wordt een warmtepomp die dit met een betere COP doet al snel aantrekkelijk.

3) LL WP geschikter dan LW WP?
In mijn beleving is het makkelijker om een huis comfortabel te krijgen met een LW WP dan met een LL WP. Wij hebben heel veel isolatie toegepast en daarmee kan het nét.
Want (o.a., een paar van de vele punten):
a) Als je vloer niet supergoed geïsoleerd is, zul je met een LL WP een koude vloer hebben, en dus algauw koude voeten. Met VVW uiteraard niet.
b) VVW geeft gelijkmatige warmte, LL WP heeft één warmtebron. Bij minder goede isolatie geeft dat laatste koude gedeeltes in je kamer.
c) LW WP heeft een warmte-element dat bij lage buitentemperaturen meeverwarmt. OK, dat is met COP 1, maar de WP blijft verwarmen. LL WPs, ook de erg goede als MHI, krijgen het onder 0 steeds moeilijker. Terwijl je dan juist veel energiebehoefte hebt. Je moet dus zelf je backup regelen voor lage buitentemperaturen. Als je alsnog elektrische VVW daarvoor moet aanleggen, ben je veel duurder uit. Wij hebben een houtkachel en een paar elektrische radiatoren (beide afgelopen winter niet nodig gehad vanwege de goede isolatie).
d) LL WPs verspreiden warmte door warme lucht te blazen. Bij minder goede isolatie moet er meer geblazen worden. Dat geeft geluid en een luchtstroom. Het geluid zal zeker bij opwarmen héél erg fors zijn, en daarna, bij mindere isolatie, flink hoorbaar. De luchtstroom zal in de buurt van de binnenunit goed voelbaar zijn. Oftewel: daar wil je geen bank of eettafel hebben.
e) verwarming badkamer
Zonder VVW is het héél moeilijk om een badkamer aangenaam te krijgen. Wij hebben een IR paneel aan het plafond, maar daar zijn we ontevreden over. Het verwarmt pas een beetje na 15-20 minuten. Dan ben ik allang klaar met tandenpoetsen en aansluitend douchen. Bovendien verwarmt het van boven. Hoofd en schouders worden nog wel warm, maar mijn voeten niet. En die staan nou net op de koude natte vloer. Bij ons is het niet zo heel erg, omdat er goede isolatie is, waardoor het er niet echt koud wordt en het douchen zelf de kleine badkamer wel opwarmt. Bij minder goede isolatie, met name van de vloer, kan douchen een onaangenaam gebeuren worden.

4) Kosten
Die vielen ons achteraf erg tegen. Met name de kosten van de vele meters leiding hadden we flink onderschat en daardoor onvoldoende begroot.

Ik wens je veel succes met de afweging!

PS Ik zie dat je twee binnenunits in één kamer hebt, op 2 verschillende buitenunits. Werkt dat wel (zonder meer)?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• n0d3
micky_ schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 12:13:
Ik dacht even dat je in dezelfde situatie zou zitten als wij: een woning die geschikt is voor verwarming met alleen LL WPs (airco’s). Na lezing blijkt dat toch wat anders te zitten. Vandaar dat ik een paar aandachtspunten naar voren breng.
Thanks!
1) Geluid buiten
Warmtepompen mogen ’s nachts maximaal 40 dB op de erfgrens produceren, en overdag 45 dB. Bij tussenwoningen is dit moeilijk te realiseren. Wij hebben zelf ook MHI. De buitenunits maken bij lage temperaturen véél geluid. Jij zult dus rekening moeten houden met geluiddempende omkastingen (algauw 1800 € per stuk). LW WPs hebben een nachtmodus waardoor het gemakkelijker wordt om aan de geluidseis te voldoen. Misschien dat je in dat geval geen omkasting nodig zou hebben. In ieder geval heb je er maar één nodig.
Hier hangen/staan bij het naar buiten kijken uit ons slaapkamer raam al 3 MHI's buiten. Allemaal zonder kap. Ook als ik door de wijk loop (met redelijk wat L/L WP, MHI, LG wat andere merken) allemaal hangen ze aan de gevel, of staan ze in de voortuin. Allemaal zonder kap.

Ik snap dat regels zijn, maar het wordt wel heel erg hard forceren als 'niemand anders het doet'. Afijn, dat moet allemaal nog gaan blijken in de toekomst. Moet wel zeggen heb de MHI van overkant (wij slapen met raam open) nog nooit gehoord ...
2) SWW (sanitair warm water)
Dat is absoluut een dingetje, zeg maar een DING. Als je géén LW WP neemt, moet je op een andere manier aan je SWW komen. Je schrijft niet hoe groot je gezin is. Wij zijn met z’n tweeën, douchen/badderen niet al te vaak, en hebben flink waterbesparende maatregelen genomen. Daarmee sloeg de balans maar nét door naar LL WPs + elektrische boiler. Reken dit na, voor je voor onaangename verrassingen komt te staan.
Ter illustratie. Stel dat er per dag 24 minuten (4 maal 6) gedoucht wordt (dat is per persoon niet superkort en ook niet superlang). Stel dat het verbruik 10 liter per minuut is (dat is niet superzuinig, maar ook niet superveel). Dan verbruik je per jaar, bij een COP van 1, een ruime 2800 kWh (exclusief het stilstandsverlies). Dan wordt een warmtepomp die dit met een betere COP doet al snel aantrekkelijk.
SWW, zoals in de startpost staat beschreven, wordt met een 240L L/W boiler gedaan.
3) LL WP geschikter dan LW WP?
In mijn beleving is het makkelijker om een huis comfortabel te krijgen met een LW WP dan met een LL WP. Wij hebben heel veel isolatie toegepast en daarmee kan het nét.
Dat wordt bij deze woning een stuk lastiger spijtig genoeg :(
Want (o.a., een paar van de vele punten):
a) Als je vloer niet supergoed geïsoleerd is, zul je met een LL WP een koude vloer hebben, en dus algauw koude voeten. Met VVW uiteraard niet.
Mits je vloer verwarming toepast :) En dat is aardig wat sloop en breek werk, wat ook niet allemaal gratis is :( En fancoils lossen dat dan ook weer niet op. Tevens kan je niet echt koelen in de zomer met VW, om de condens?
b) VVW geeft gelijkmatige warmte, LL WP heeft één warmtebron. Bij minder goede isolatie geeft dat laatste koude gedeeltes in je kamer.
Ons volgende huis zal absoluut vloerverwarming hebben ;) met een centrale AC voor de koeling.
c) LW WP heeft een warmte-element dat bij lage buitentemperaturen meeverwarmt. OK, dat is met COP 1, maar de WP blijft verwarmen. LL WPs, ook de erg goede als MHI, krijgen het onder 0 steeds moeilijker. Terwijl je dan juist veel energiebehoefte hebt. Je moet dus zelf je backup regelen voor lage buitentemperaturen. Als je alsnog elektrische VVW daarvoor moet aanleggen, ben je veel duurder uit. Wij hebben een houtkachel en een paar elektrische radiatoren (beide afgelopen winter niet nodig gehad vanwege de goede isolatie).
Ik meen gelezen te hebben, dat de nieuwste MHI binnen units ook kleine electrische verwarmings elementen hadden, wat ik opzich een goed idee vond.

De reden waarom ik kijk naar vloerverwarming (indien nodig), omdat ik dan laminaat eruit, van die dunne folie eronder, klaar ben. We zien het bij VT-Wonen regelmatig. Ik heb me nog niet geinformeerd over de kosten. Maar materiaal kosten kan het niet zijn, want het ziet er super cheap uit. Wat folie met nichroom draad erin. Daar kunnen de kosten niet in zitten. En dan is het ook enkel bedoeld voor -15 buiten, koude voeten. Niet permanent als verwarming.
d) LL WPs verspreiden warmte door warme lucht te blazen. Bij minder goede isolatie moet er meer geblazen worden. Dat geeft geluid en een luchtstroom. Het geluid zal zeker bij opwarmen héél erg fors zijn, en daarna, bij mindere isolatie, flink hoorbaar. De luchtstroom zal in de buurt van de binnenunit goed voelbaar zijn. Oftewel: daar wil je geen bank of eettafel hebben.
Daarom ook 2, zit je op de bank, staat die in de eethoek aan, mocht het nog niet lekker zijn, de laagste stand bij de bank aan, voor net wat extra warmte (of kou)
e) verwarming badkamer
Zonder VVW is het héél moeilijk om een badkamer aangenaam te krijgen. Wij hebben een IR paneel aan het plafond, maar daar zijn we ontevreden over. Het verwarmt pas een beetje na 15-20 minuten. Dan ben ik allang klaar met tandenpoetsen en aansluitend douchen. Bovendien verwarmt het van boven. Hoofd en schouders worden nog wel warm, maar mijn voeten niet. En die staan nou net op de koude natte vloer. Bij ons is het niet zo heel erg, omdat er goede isolatie is, waardoor het er niet echt koud wordt en het douchen zelf de kleine badkamer wel opwarmt. Bij minder goede isolatie, met name van de vloer, kan douchen een onaangenaam gebeuren worden.
De nieuwe badkamer op zolder (als die er komt later) krijgt dan ook VW gevoed door de L/W warmte pomp voor sanitair (via de extra spiraal). De huidige badkamer moet het dan doen met de huidige radiator op de zelfde manier, of een COP 1 electrische kachel, de leidingen gaan naar boven naar zolder, dus dat is makkelijk met een electricshe te laten lopen. Vloer eruit breken gaat hem niet worden.
4) Kosten
Die vielen ons achteraf erg tegen. Met name de kosten van de vele meters leiding hadden we flink onderschat en daardoor onvoldoende begroot.
'vele meters leiding' hier loopt alles vrij makkelijk van buiten met een vrijwel rechte lijn naar binnen. Maar waar zat hem de schrik in? paar 100 euro meer, of gelijk in de duizenden zitten?
Ik wens je veel succes met de afweging!
Thanks!!

PS Ik zie dat je twee binnenunits in één kamer hebt, op 2 verschillende buitenunits. Werkt dat wel (zonder meer)?
[/quote]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

n0d3 schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 09:07:

Mits je vloer verwarming toepast :) En dat is aardig wat sloop en breek werk, wat ook niet allemaal gratis is :( En fancoils lossen dat dan ook weer niet op. Tevens kan je niet echt koelen in de zomer met VW, om de condens?
totaal niet. niet dat je het wilt maar met fancoils kan je zelfs kouder en dus harder condenseren dan met aircos. de vloerverwarming word in zo;n geval door de WP uitgeschakeld met een klep voor de verdeler.
dus de fancoils (die je dus ook in de woonkamer hangt voor koelen) blijven doorwerken in de zomer.

groote voordeel is dat je met fancoils de watertemperatuur variabel hebt. dus je koelvermogen en efficientie schaalt met de buitentemperatuur. de heter het word de kouder het water word de beter de fancoils koelen.

fancoils zijn onder de streep vaak goedkoper en comfortabeler dan reguliere aircos ophangen. bijkomend voordeel is dat het veel beter en efficienter werkt als het koud word buiten dan reguliere split aircos.

[ Voor 11% gewijzigd door flippy op 15-07-2023 12:42 ]

Pagina: 1