Vraag

• TigerMooD
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 17:43
Ik gebruik al tijden een Rabobank MasterCard om online aankopen te doen. Normaal voer ik de kaartgegevens in in de webshop en dan krijg ik een popup melding dat ik naar de Rabo App of website moet gaan om de Creditcardbetaling te ondertekenen (digitaal) waarna de betaling wordt doorgevoerd.

Afgelopen december werkte dat nog voor alle creditcardaankopen zo, maar nu heb ik de afgelopen twee dagen 3 creditcardbetalingen gedaan, allemaal zonder dat om deze ondertekening in de app/online omgeving wordt gevraagd.

Ik heb de Rabobank gebeld met deze vraag, maar die hadden geen idee waarom dat niet meer gebeurde en vertelden me dat alle creditcard aankopen met extra ondertekeningsstap gedaan zouden moeten worden, tenzij het een "extra beveiligde website" betrof. Wat dat precies inhield konden ze me aan de telefoon ook niet vertellen.

In de online (app/website) omgevingen vind ik geen instellingen die hier invloed op hebben. De bedragen varieerden van 20 tot 120 euro, allemaal zonder extra ondertekeningsstap.

Heeft iemand dit ook (gehad) toevallig? Ik zou graag die extra ondertekeningsstap weer terug willen hebben...

Alle reacties

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17:46

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Ik heb zelfs de rekenmachine nog moeten gebruiken, het lijkt echt compleet random te zijn.

Enige wat ze mij konden vertellen dat als je van PC betaald -> mobiele app, en vanaf mobiel -> rekenmachine.

Maar vervolgens vorige week wat direct op een website gekocht, helemaal geen verificatie via app of rekenmachine.

Enige wat ik soort van begreep is 'bepaalde' websites dus standaard die extra beveiliging moeten, wat impliceert dat ze dus een white/grey/blacklist hebben op bepaalde sites/betaaldiensten waar ik gok uit hun analyse meer/minder fraude voorkomt?

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

• thlst
  • Registratie: Januari 2016
  • Niet online
TigerMooD schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 17:10:
Afgelopen december werkte dat nog voor alle creditcardaankopen zo, maar nu heb ik de afgelopen twee dagen 3 creditcardbetalingen gedaan, allemaal zonder dat om deze ondertekening in de app/online omgeving wordt gevraagd.
Al eerder bij deze merchants betaald?

• TigerMooD
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 17:43
Ik heb nog wat testjes gedaan (tot grote vreugde van mijn vrouw, die wilde graag meehelpen), Ali en Amazon beide nog nooit besteld, geen ondertekening nodig gehad.
ANWB en een random webshop voor deurmatten, ook geen ondertekening gevraagd...

Misschien dat ze iets van risicoprofielen gebruiken of inderdaad een wit/zwart lijst hanteren. Raar is het wel, want voor de jaarwisseling naar 2023 toe moest ik voor elke CC betaling ondertekenen, ook de bekendere webshops (Bol/Coolblue enzo).

• jeanj
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online

jeanj

kijk eerst hoe de wind waait

Tekenen, fysiek of elektronisch, is niet per se verplicht. Je kan ook via de telefoon je cc nummer doorgeven om zaken te kopen.
Ook had ik (15+ jaar geleden) in de usa de ervaring dat ik kon tanken zonder pincode met de cc bij een tankautomaat.
Ik neem aan dat de verkoper wel voor het hogere risico opdraait (als de betaling niet rechtmatig was)

Everything is better with Bluetooth

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20:39
Is alleen voor "risicovolle transacties" en wat een "risicovolle transactie" is is een geheim vd smid. Ga je nooit duidelijke antwoorden op krijgen van Mastercard.

• igmar
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 14:23

igmar

ISO20022

Rmg schreef op zaterdag 25 februari 2023 @ 12:05:
Is alleen voor "risicovolle transacties" en wat een "risicovolle transactie" is is een geheim vd smid. Ga je nooit duidelijke antwoorden op krijgen van Mastercard.
Niet correct. De issuing bank bepaald of er een signature nodig is. Ik heb een mastercard via ING, en ik moet alle transacties in de app ondertekenen. Dit is een keus gemaakt door Rabobank.

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Het verschilt ook wel per (tussenliggende) payment provider en welke API's die gebruiken. Niet alle payment providers hebben die extra verificatie nodig.

• igmar
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 14:23

igmar

ISO20022

CH4OS schreef op zondag 26 februari 2023 @ 14:33:
Het verschilt ook wel per (tussenliggende) payment provider en welke API's die gebruiken. Niet alle payment providers hebben die extra verificatie nodig.
Dat bepaald de bank, niet de PP. Als de issuing bank verificatie vereist en de PP het niet aanbied faalt de transactie. Over het algemeen genomen is het niet zo strict, maar dat het helemaal niet meer gevraagd wordt is aan de Rabobank in dit geval.

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

jeanj schreef op zaterdag 25 februari 2023 @ 11:57:
Tekenen, fysiek of elektronisch, is niet per se verplicht. Je kan ook via de telefoon je cc nummer doorgeven om zaken te kopen.
Ook had ik (15+ jaar geleden) in de usa de ervaring dat ik kon tanken zonder pincode met de cc bij een tankautomaat.
Ik neem aan dat de verkoper wel voor het hogere risico opdraait (als de betaling niet rechtmatig was)
Tolwegen hebben dat ook vaker.
Wel de chip gebruiken, maar dan geen pincode, zodat de doorstroming veel beter is.

Jouw ervaring klinkt meer als de standaard oude US methode voor offline creditcards.

Death smiles upon us all, all a man can do is smile back.
PSN

• jeanj
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online

jeanj

kijk eerst hoe de wind waait

Dat met de tolwegen geldt dus ook voor het OV en parkeren en ook voor contactloos betalen met je bankpas.

(bron hier, ov is er aan toegevoegd. Ik kwam er achter nav nieuws: Betaalvereniging: ov-reizen met bankpas kan ook als contactloos betal...)

Echter dat is wat anders dan dit, want voor parkeren OV en tolwegen schijnen internationale afspraken gemaakt te zijn (daar werd althans mee geschermd nav de het met ovpay kunnen reizen met een uitstaande contactloze betaalpas). In dit geval neemt de leverancier gewoon een risico vermoed ik.

(Mijn ervaring in de usa was rond 2000-2003, dus het kan zijn dat het een offline automaat was. Echter men maakt ons wel vaker iets wijs, zo kon je in Frankrijk ook bij een betaal automaat zonder pincode betalen terwijl men hier in NL volhield dat er zonder een pincode niets kon worden afgeschreven, dit is 10 jaar terug of zo)

Ik hoefde toen ik mijn F1 TV pro Abo verlengde, ook niet elektronisch te tekenen, maar ik had in november nog een maand abo gehad, dus ze wisten dat de cc legit was en bij mijn account hoorde....

Het punt blijft dat je met de cc zonder fysieke of elektronische handtekening/pincode iets kan aanschaffen, je hoeft alleen het cc nummer te geven (meestal met de verval datum)

[Voor 12% gewijzigd door jeanj op 26-02-2023 16:43]

Everything is better with Bluetooth

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:36

Qwerty-273

Meukposter

De extra stap om een aankoop te autoriseren is onderdeel van "Mastercard SecureCode" (dat is eigenlijk de implementatie van "3D Secure", bij Visa heet dat "Verified By Visa" en bij Amex heet dat "American Express SafeKey").

Maar de reden is waarschijnlijk zoals al eerder genoemd hierboven dat de kaart tegenwoordig voor meer zaken gebruikt kan worden (OV, tol, parkeerautomaat, etc. etc. zonder dat daar ingewikkelde en langdurige stappen in zitten). Dus dat is een touch-en-go, waarschijnlijk zijn daardoor ook de limieten anders ingesteld.

Anderzijds kan het ook aan de verkoper liggen en de gebruikte payment processor, als die namelijk niet 3DS ondersteunen dan heb je aan slechts de nummers van de kaart genoeg. Dat is voor de verkoper wel een groter risico dat je de betaling zal betwisten, je bevestigd de transactie niet met een code / ondertekening.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | Met 2 armen heb je meer armen dan de gemiddelde mens.

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee