Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Welke inbouwspots in sportruimte waar ook gefilmd wordt?

Pagina: 1
Acties:

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 17-11 11:33

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
Binnenkort wordt de sportruimte op zolder geïsoleerd.
Dit is een hoge zolder met puntdak
Glaswol, folie, gipsplaten.

Nu wil ik in de gipsplaten een flink aantal inbouwspotjes gaan plaatsen.

Veel, omdat ik verwacht op die manier een egaler lichtpatroon te krijgen.
En ook omdat er vaak online per camera les gegeven wordt.
Niet alleen met vloeroefeningen, maar ook oefeningen hoger aan het plafond.

Dus mijn gedachte is om:
- Veel spotjes te plaatsen voor een egaler lichtbeeld.
- Dimbaar.
- Instelbare armatuur, zodat ik ze eventueel kan kantelen en na-richten.
- Niet te hoge inbouwdiepte want dan drukken ze door de folie van de isolatie (denk ik)
- Mooi licht op camera.

Ik zoek al de hele tijd, maar kom er nog niet uit.
220 of 12, welk lamptype, welke kleur licht?
Op welke kwaliteitseisen te letten?

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21:13

ericplan

5180 Wp PV

Geen idee wat je precies nodig hebt, maar denk ook aan de combinatie met je camera. Als ik bijvoorbeeld een LED-tekstdisplay van een tram fotografeer met m'n mobiel heb ik altijd een onleesbare tekst.

A'dam PVOutput

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
ericplan schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 15:14:
Geen idee wat je precies nodig hebt, maar denk ook aan de combinatie met je camera. Als ik bijvoorbeeld een LED-tekstdisplay van een tram fotografeer met m'n mobiel heb ik altijd een onleesbare tekst.
Daar wil ik zeker rekening mee houden.
Vandaar ook dat ik dit advies vraag.
Wellicht is er al iemand die er al ervaring mee heeft.

• Aardedraadje
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 19-11 14:14

Aardedraadje

Met kabelschoen

Zijn LED-panelen geen optie? Daarmee krijg je m.i. egaler licht dan met (veel) spots, omdat de panelen diffuus zijn. Maar ik kan er naast zitten.

[ Voor 1% gewijzigd door Aardedraadje op 24-02-2023 15:19 . Reden: , -> ? ]

• Noutie
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 16:25
Ik zou uitkijken met spots. Dan moet je exact gaan richten om vervelende schaduwen te voorkomen. Ik zou kijken naar de LED-panelen zoals @Aardedraadje aangeeft.

Panasonic 7kW J-Series Split op radiatoren. SWW: Remeha Tzerra CW4. PV: 6.3 kWp op Growatt 5000TL3-X en 1500TL-X

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 18-11 18:13

Barrycade

Through the...

Ik dacht ook meteen aan panelen, maar die geven wel een bak licht, dus als die ruimte ook voor wat anders wordt gebruikt een paar spotjes er bij voor sfeer verlichting.

• caspervc
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22:08
En let op de frequentie van LED. Samen met camera’s kan dat een onwenselijk flikker effect geven

MY24 Volvo XC40 Recharge SMER Fjord Blue

• Luchtbakker
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 16-11 22:27

Luchtbakker

Elke dag een "beetje" beter

Aardedraadje schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 15:17:
Zijn LED-panelen geen optie? Daarmee krijg je m.i. egaler licht dan met (veel) spots, omdat de panelen diffuus zijn. Maar ik kan er naast zitten.
Heel veel camera's kunnen NIET omgaan met ledverlichting. Led panelen lijkt mij dus absoluut geen goed idee. Al moet ik wel eerlijk wezen dat er ook diverse warmlicht led panelen zijn waar camera's amper op reageren.

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
Ik zie wel wat ledpanelen staan in de kleur 400 en die zijn dan bijvoorbeeld 60 x 60 en 4000 Lumen.

Zoiets?

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
Luchtbakker schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 15:27:
[...]

Heel veel camera's kunnen NIET omgaan met ledverlichting. Led panelen lijkt mij dus absoluut geen goed idee. Al moet ik wel eerlijk wezen dat er ook diverse warmlicht led panelen zijn waar camera's amper op reageren.
Het wordt gestreamed met een iPhone.

• NESFreak
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 19-11 10:53
Kijk ook of je misschien niet een paar softboxen wilt kopen, of misschien zelf maken?

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
NESFreak schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 15:32:
Kijk ook of je misschien niet een paar softboxen wilt kopen, of misschien zelf maken?
Dat hebben we nu al.
Maar ik zou het zo graag geïntegreerd zien in het plafond.

• LordBusiness
  • Registratie: Oktober 2022
  • Niet online
Wij hadden vroeger een DJ booth met goedkope ledstrips met daarvoor een witte plexiglasplaat, gaf mooi egale verlichting. Kun je zoiets niet maken in je plafond? Een soort mega Hue Aurelle.

Voorbeeldje op internet:
Afbeeldingslocatie: https://www.celebrationevents.nl/wp-content/uploads/2015/02/DJ-Booth-Basic-met-tijdelijke-branding-Esprit-e1523530165679.jpg

Je bent niet de eerste zo te zien.

[ Voor 13% gewijzigd door LordBusiness op 24-02-2023 15:40 ]

• Aardedraadje
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 19-11 14:14

Aardedraadje

Met kabelschoen

Luchtbakker schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 15:27:
[...]
Dat is vooral afhankelijk van de LED-driver. Volgens mij zijn het tegenwoordig vooral de goedkope die flickering op camerabeelden geven. Een beetje driver doet tegenwoordig frequenties die je zelfs met hoge framerates niet meer waarneemt.

Maar dat is gebaseerd op mijn beperkte ervaringen. Bij ons op kantoor en bij mij thuis hangen verschillende LED-lampen (panelen of gewoon plafonniéres) waarvan de drivers allemaal op stroom regelen en dus géén chopping hebben, en dus ook geen flicker op het beeld, zelfs niet bij 960 FPS.

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 19:21
Led panelen dus... maar is de huidskleur onder die witte of gele panelen tijdens uitzending wel realistisch/ natuurlijk?
Voorbeeld;
In de hoofdentree van het ziekenhuis 'Nij Smellinge te Drachten zijn destijds led lampen aangebracht die je huid rood-vlekkerig doen uit laat komen, je zou gelijk naar de huid-arts willen doorlopen...

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
Ik heb in ieder geval wat led-panelen gevonden waar in de tekst staat Voeding is knippervrij ( Flicker Free ) dus geschikt voor fotografie en film

Niet de goedkoopste, maar ze zijn koppelbaar en volgens mij hoeft ik hier niets meer bij te kopen (behalve dan de speciale wandschakelaar) om ze te kunnen dimmen.
Bij sommige ledpanelen zag ik dat ik daarvoor nog wat apart bij moet kopen en aan moet sluiten.

Ze kosten voor 5 stuks € 370.
Bijna € 75 per stuk wat niet weinig is.

Afbeeldingslocatie: https://www.systeemplafond.nu/media/catalog/product/cache/1/image/435x435/a1237cac3dc85e3b57a26fe093ef86bd/_/2/_2669-04-5pcs_2.jpg

• Daam
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 09-11 11:22
Zoals hierboven al een paar keer aangegeven kan je het beste niet gaan voor spotjes, maar inderdaad voor lichtpanelen. Hoe groter het oppervlak van je lamp, hoe zachter de lichtbron. Wellicht zijn staande lampen (het type dat omhoog schijnt, tegen het plafond) een idee? Op deze manier wordt je hele witte plafond één grote lichtbron wat zorgt voor zacht, schaduwloos licht. Vanuit het plafond kan je dan eventueel werken met toch wat strategisch geplaatste spotjes voor wat contrast in het beeld.

Wat betreft flicker free: flicker is te wijten aan een goedkope LED-driver achter de LED-lamp die niet goed om kan gaan met de 50 Hz van het lichtnet. Rollende banden door het beeld zijn eigenlijk altijd afkomstig van LED-verlichting die gedimd wordt middels PWM. Daar moet je dus van weg blijven.

|  MacBook Pro | PC Acer Aspire M5810 | Foto Canon 60D, 50mm f/1.8, 18-135mm f/3.5, 28-200mm f/3.5, Rig |

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:52
Rzaan schreef op zaterdag 25 februari 2023 @ 13:43:
Ik heb in ieder geval wat led-panelen gevonden waar in de tekst staat Voeding is knippervrij ( Flicker Free ) dus geschikt voor fotografie en film
Ik wilde reageren met: De specs en omschrijving zien er prima uit, maar waarom zou je €370,26 uitgeven voor een armatuur van een onbekend / nietszeggend merk als "ABA-N"? Ik kan er helemaal niets van vinden, ook Google maakt me niet wijzer en zelfs de leverancier zelf heeft er geen reviews van. Het kan natuurlijk prima spul zijn maar in mijn ogen neem je daarmee wel een gok. Terwijl je voor €143,64 iets vergelijkbaars van een bekend merk koopt? Niet dat dat een goed product garandeert maar dan koop je iig een product wat vindbaar is op Google in plaats van het zoveelste gerelabelde made in china product?
Ze kosten voor 5 stuks € 370.
Bijna € 75 per stuk wat niet weinig is.
Maar toen zag ik dat het voor 5 was. 8)7

Tja. Ik vind de prijs best wel meevallen. ;)

Hoe wil je ze bevestigen? Je hebt geen systeemplafond neem ik aan.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
Xander schreef op zaterdag 25 februari 2023 @ 14:27:

Maar toen zag ik dat het voor 5 was. 8)7

Tja. Ik vind de prijs best wel meevallen. ;)

Hoe wil je ze bevestigen? Je hebt geen systeemplafond neem ik aan.
No worries. Overkomt me ook zo vaak.
Of het omgekeerde. Dat ik denk 'wat goedkoop' en dan blijkt er nog geen BTW bij te zitten of staat er ergens 'per stuk'.

Nee, ik heb geen systeemplafond.

Er staat in de omschrijving: niet geschikt voor opbouwframes

Maar ik ga ze eens even bellen maandag, want het lijkt me stug dat ze niet in een hoger opbouwframe (van 7 cm) passen

Ik deed zojuist ook een soort van berekening op hun site.
Daarmee geven ze aan hoeveel armaturen je nodig hebt.
Ik zou dan niet meer dan 1 armatuur nodig hebben.
Maar ik heb ze liever zo dat ik ze kan dimmen en dan indien nodig veel feller zetten.
Hoe meer licht, des te duidelijker wordt de video.

[ Voor 18% gewijzigd door Rzaan op 25-02-2023 16:50 ]

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
Gebeld met de firma die het pakket van 5 panelen leverde. De dimmer die daarbij hoort, is nogal een bijzondere en die kan niet iedereen installeren en instellen.

Even verder gekeken en toen kwam ik dit paneel tegen bij Ecobright.

Voordelen:
Dimbaar met de juiste dimmer (die ook niet de wereld kost)
Kleuren instelbaar van 3000-4000-6000 K.
Goede prijs voor een paneel dat 3 kleuren aankan. € 71,16.

Bedrijf is snel en uitgebreid in chatgesprekken .
Geeft ook vertrouwen, ook al zegt dit niets over het paneel zelf.

Dus denk dat ik er 2 ga bestellen.
Dimmer erbij.
Provosorisch aansluiten en kijken hoe het presteert.
Kan ze altijd in de garage ophangen.

Afbeeldingslocatie: https://www.ecobright.nl/media/catalog/product/cache/7a02e813450e48a9be38ae68f2b836f5/l/e/led-paneel-120x30-3kleuren-pro-dimbaar-uit_1.jpg
Pagina: 1