Troubleshoot: AMD 5700X crashed vanaf >1.05v

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• quintox
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 20-10 14:45
We proberen een (nieuwe) PC te troubleshooten die random restarts vertoond. Het betreft een Asus B550 Strix F (stable laatste bios geprobeerd, momenteel het 3001 beta bios) met een AMD 5700X.

Geheugen hebben we middels een memtest uitgesloten en een andere voeding (800W Corsair) verhielp het probleem ook niet. GPU is inmiddels ook vervangen.

Uiteindelijk kwamen we er gisteren achter dat de PC opeens prima draaide zonder reboots, probleem echter: De 5700X zat locked op de baseclock en het voltage kwam niet boven de 1V uit. Na een chipset driver update en een CMOS clear kwamen we weer in de bootloop terecht (wss omdat het voltage van de CPU weer normaal werkte).
Vanuit het bios zijn we stapsgewijs het voltage gaan testen en zien we dat de PC prima draait tot ongeveer 1.05V (haalde zelfs een 12.8k score in Cinebench R23 terwijl de CPU flink undervolted was). Echter logischerwijs zo instabiel als wat en vanaf 1.05V start het systeem helemaal niet meer op.

Waar ik echter op vast loop is de vervolgstap en wat ik kan uitsluiten/testen. Is het een defecte CPU? Of krijgt de CPU niet voldoende spanning vanuit het moederbord? Zonder spare AM4 moederbord of extra Zen3 CPU is het natuurlijk lastig te testen/oordelen.

De reboots worden niet veroorzaakt door drivers, hij bootlooped ná het bios ook als er geen Windows drive aangesloten is (of überhaupt een drive/nvme). Op de standaard bios values kom ik wel in het bios, maar zelfs een Windows boot USB stick krijg je niet geboot, dan crashed ie al. CPU voltage op 1V en alles start prima op.

Dus.. 8)7 Geen idee.. mijn vermoeden ligt bij de CPU, maar ik heb geen idee hoe ik dit nog kan verifieren.

[ Voor 7% gewijzigd door quintox op 24-02-2023 13:57 ]

Steam profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dagion
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 18:30
Tja, je hebt een paar opties, je zou denken dat het moederbord of CPU is:
- Kijken of er iemand in de regio is waar je wat mee kunt uitwisselen en zo kunt testen.
- Onderdelen kopen (al dan niet tweedehands), testen en eventueel extra onderdelen weer verkopen.
- Een (web)winkel benaderen of zij het voor je kunnen doen (aangezien nieuwe tussen haakjes stond, anders aanspraak op garantie?).

Risico van optie 1 en 2 is natuurlijk dat er (weer) iets de geest geeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• quintox
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 20-10 14:45
Thanks voor je antwoord :)

Het is idd een nieuw systeem (alleen de gpu was nog oud, maar die is ook vervangen), daarom proberen we ook te pinpointen welk onderdeel defect is zodat we het juiste RMA sturen.

Een computer winkel heeft hem 'nagekeken' en deze als 'fixed' verklaard, maar dat was toen de cpu simpelweg locked zat op 0.998v. Ze hebben daar een Ryzen3 geprobeerd, maar hadden geen AM4 moederbord liggen om mee te testen helaas. Maar doordat de pc opstarte hebben ze deze vrijgegeven zonder te checken of deze naar behoren functioneerde.

Safe to say dat ik twijfel aan de competenties van die tent :p Pc 2 weken daar geweest en eerst was de psu kapot, toen de gpu, toen de psu en cpu. Oftewel, daar schoten we niks mee op 😂 zij hebben het beta bios daar geïnstalleerd en mogelijk geen cmos clear gedaan waardoor de cpu in een voltage lock stond.

Naja.. Dan maar ouderwets proberen te debuggen door ergens een goedkoop AM4 bordje en Ryzen te vinden. Had gehoopt dat er manier was om het meetbaar te krijgen ipv debuggen door parts te swappen.

Steam profiel