Toon posts:

Met headunit mp3-computer aansturen als wisselaar?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb op internet al gezocht of het mogelijk zou zijn om met een originele headunit (van bijv Sony of Kenwood) een mp3-computer zodanig aan te sturen dat de headunit denkt dat het een wisselaar (met cd-text?) is, maar er is maar weinig te vinden, tot nu toe alleen prille uitkomsten gevonden, maar nog niets waarmee je ook daadwerkelijk iets kunt. Het is zeer zeker mogelijk, ik ben al een commerciele speler tegengekomen in de vorm van een eindversterker die dit kan, maar die is alleen via usb bij te werken en dat vind ik kut, ik wil hem gewoon helemaal wegbouwen en kunnen updaten via m'n netwerk, dat wordt dus zelfbouwen. Heeft iemand iets meer info misschien?

Verwijderd

Topicstarter
Is er nou niemand die iets meer kan vertellen? Een of ander onbekend bedrijfje had het al voorelkaar gekregen maar wil (begrijpelijk) niets loslaten over de manier, maar dan moet het een stuk of 20 tweakers bij elkaar toch zeker ook wel lukken? Denk dat een hoop mensen dan toch ineens een mp3-computer in hun auto overwegen, omdat je hem dan heel netjes kunt wegbouwen zonder duidelijk te laten merken dat je hebt lopen knutselen...

Verwijderd

Op zaterdag 01 september 2001 00:58 schreef crasher het volgende:
Is er nou niemand die iets meer kan vertellen? Een of ander onbekend bedrijfje had het al voorelkaar gekregen maar wil (begrijpelijk) niets loslaten over de manier, maar dan moet het een stuk of 20 tweakers bij elkaar toch zeker ook wel lukken? Denk dat een hoop mensen dan toch ineens een mp3-computer in hun auto overwegen, omdat je hem dan heel netjes kunt wegbouwen zonder duidelijk te laten merken dat je hebt lopen knutselen...
Ik heb er geen ervaring mee, maar 't lijkt mij nogal veel werk om een interface te maken die aan de ene kant rs232 oid heeft naar je mp3 pc, en aan de andere kant de custom interface van je autoradio. Dat wordt een knap stukje electronica (vooropgesteld dat je de interface specs van je autoradio kunt krijgen).

Punt is denk ik dat er nu al autoradio's zijn die mp3-cd's lezen, dus een enkel cd-loopwerk bevat al voor 10 cd's aan muziek. Heb je dan zo'n gigantische verzameling op een mp3-pc nodig?
Ik heb nu een 6cd wisselaar in-dash, en dat is al meer dan genoeg voor mij (maar wie ben ik) Als ik MP3 zou gaan doen dan leg ik gewoon een Nomad in het handschoenenkastje en klaar :)

Verwijderd

Topicstarter
Ja ok, maar ik vind het gewoon kicken, dan heb je iets aparts, zonder dat je iets lelijks moet knutselen in je interieur (want ik ga in m'n corrado echt niet een of ander lcd-schermpje of drukknopjes lopen prutsen). Elke week ff op de oprit zetten, netwerkkabeltje erin pluggen, nieuwste mp3's uploaden en weer goed voor nog meer luisterplezier! De spullen heb ik, op de voeding na, allemaal thuis liggen, dus het is financieel gezien voor mij ook nog eens aantrekkelijker dan zo'n (in mijn ogen op dit moment nog) slecht mp3-ondersteunende headunit of een wisselaar voor 10cd's...

Verwijderd

Topicstarter
http://www-user.tu-chemnitz.de/~harn/mp3_cdc.htm

Die gozer lijkt behoorlijk ver, maar aangezien mijn kennis van elektronica niet zo ver rijkt al hiervoor noodzakelijk is kom ik er niet veel wijs uit.

Verwijderd

Op zaterdag 01 september 2001 15:46 schreef crasher het volgende:
Elke week ff op de oprit zetten, netwerkkabeltje erin pluggen, nieuwste mp3's uploaden en weer goed voor nog meer luisterplezier!
Neem dan 'gewoon' een laptop, die kan beter tegen schokken, gebruikt minder stroom, hebben 9-10 keer een 12 volt adapter, en voor het updaten kun je hem uit de auto halen
De spullen heb ik, op de voeding na, allemaal thuis liggen, dus het is financieel gezien voor mij ook nog eens aantrekkelijker dan zo'n (in mijn ogen op dit moment nog) slecht mp3-ondersteunende headunit of een wisselaar voor 10cd's...
Het is wel een spannend project, maar 1 foutje en poef, weg headunit. Eng. Zeker met mijn Nakamishi van ruim 2 ruggen
(sjeses wat duur eigenlijk...)

Daarbij weet ik niet hoe nuttig het is, want de meeste CD'spelers zijn berekend op max 99 nummers per cd, en ik neem aan dat je op die pc toch wel iets meer wilt doen.
Dan zou je de boel ook nog eens in virtuele cd's moeten onderverdelen, en dan kom je bij de limiet van de wisselaar, 10cd wisselaar is 10*99 = 990 nummers.
Dan heb je natuurlijk nog headunits die wisselaars kunnen cascaden...

Qua functionaliteit zit je alleen vast aan wat de headunit kan: tracks van CD's aanwijzen. Je kunt niet zomaar bladeren door 34565 mp3 bestanden, je kunt alleen kiezen uit cd1-track3, cd5-track7 etc.

Het lijkt me wel stoer om te kunnen, maar of het ook handig is in het gebruik...

Ik zou wel een leuk projectje willen doen met een LCD schermpje en een rotary dial (ala alpine), simpel 2x16 LCDtje op de plek waar nu dat fijne klokje zit, draaiknopje ernaast, niemand die het opvalt. :)

Verwijderd

Topicstarter
Wie zegt dat je maximaal 10 cd's kunt besturen? Een wisselaar kan ook uit 6 of 12 cd's bestaan, lijkt me sterk (maar niet onmogelijk) dat de headunit moeilijk gaat doen, maar om dat zeker te weten wil ik graag meer info, volgens mij moet dat zonder problemen tot de 99 kunnen, en 9801 nummers zijn echt wel voldoende. De interface kan opzich best overzichtelijk blijven, als je cd-text kunt nabootsen. En geloof me, dit is allemaal mogelijk, want het zit ook op de commerciële apparaat, dus moet het gewoon mogelijk zijn.

Verwijderd

Op zaterdag 01 september 2001 17:41 schreef crasher het volgende:
Wie zegt dat je maximaal 10 cd's kunt besturen? Een wisselaar kan ook uit 6 of 12 cd's bestaan, lijkt me sterk (maar niet onmogelijk) dat de headunit moeilijk gaat doen, maar om dat zeker te weten wil ik graag meer info, volgens mij moet dat zonder problemen tot de 99 kunnen, en 9801 nummers zijn echt wel voldoende. De interface kan opzich best overzichtelijk blijven, als je cd-text kunt nabootsen. En geloof me, dit is allemaal mogelijk, want het zit ook op de commerciële apparaat, dus moet het gewoon mogelijk zijn.
10cd's was een voorbeeld.
Maar als de wisselaar max 10 ondersteund, waarom zou de headunit er dan meer aankunnen? Het zou hooguit nodig zijn als ze ooit nog een grotere wisselaar gepland hadden.
maar wellicht heb je mazzel en loopt het wel door tot 99 cd's (zou wel stoer zijn)
CD text zou een uitkomst zijn ja.
Nu nog het protocol achterhalen. Ik vermoed zomaar dat dat de grootste klus wordt, want niet elke fabrikant staat te popelen om jou de interne technische specs can zo'n ding te geven. En uitvissen is ook niet echt makkelijk, tenzij je mee kunt luisteren met een bestaande headunit/wisselaar combo. ff een 8-track digiscoop huren :)

Verwijderd

Topicstarter
Ja, maar aan die pagina te zien heeft die gozer al het uitzoekwerk al gedaan (check maar kenwood), dan moet het toch niet meer zo heel moeilijk zijn lijkt mij?

Verwijderd

Op zondag 02 september 2001 00:54 schreef crasher het volgende:
Ja, maar aan die pagina te zien heeft die gozer al het uitzoekwerk al gedaan (check maar kenwood), dan moet het toch niet meer zo heel moeilijk zijn lijkt mij?
'al' het uitzoekwerk is een groot woord, hij heeft voor kenwood al heel wat uitgezocht, maar hij zegt er ook bij dat hij de exacte timing van de signalen niet kan geven. Die heb je wel nodig wil je het een beetje betrouwbaar gaan doen.

Jij hebt een kenwood headunit neem ik aan?

Verwijderd

Topicstarter
Nee, ik moet er nog een gaan kopen (op dit moment zit er een oude radio/cd-speler in), maar als ik dan toch wat ga kopen, dan het liefst eentje waar ik zo makkelijk mogelijk een pc mee aan kan sturen, m'n voorkeur gaat wel uit naar kenwood, of liever nog alpine of clarion.

Verwijderd

Op zondag 02 september 2001 18:49 schreef crasher het volgende:
Nee, ik moet er nog een gaan kopen (op dit moment zit er een oude radio/cd-speler in), maar als ik dan toch wat ga kopen, dan het liefst eentje waar ik zo makkelijk mogelijk een pc mee aan kan sturen, m'n voorkeur gaat wel uit naar kenwood, of liever nog alpine of clarion.
Ik zou voorlopig fijn een Alpine nemen en dat zelfbouw project op een laag pitje zetten. Tenzij je iemand met een protocol analyzer kent die een Alpine kabel durft open te snijden om de boel te achterhalen :-)

• masaman
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Klinkt als een leuk plan, alleen is dat protocol tussen head-unit en wisselaar knap ingewikkeld. Tenzij je beide apparaten al hebt en je uitgebreid kunt meten lijkt het me onmogelijk. Daarnaast moet je inderdaad maar hopen dat je seriele interface op je PC/laptop aan te passen is zodat ie kan 'praten' met je headunit.
Die pagina van die jongen die bezig is geweest met Blaupunkt en Kenwood spul had ik al gezien, maar je hebt volgens mij nog behoorlijk wat meer info nodig.
Tot slot rest je nog 'even' een winamp plugin te schrijven die seriele commando's accepteert en weer verstuurd van/naar je headunit (of is dat er al ?).
In plaats van een lan-kabeltje had ik overigens het plan om met een draadloos lan-kaartje muziek toe te voegen aan m'n auto. Wake-on-lan om de laptop te wekken en dan muziek downloaden naar m'n auto (staat 30 meter vanaf m'n PC). Voor grote hoeveelheden muziek werkt dit natuurlijk niet, maar voor een CD'tje is het zo gebeurd.

Verwijderd

Topicstarter
Ja, maar dat vind ik juist het rare; op die pagina zegt die gozer bij het gedeelte van Kenwood dat hij het al een keer gedaan heeft voor een vriend met een mp3-project. Ik heb die gozer zaterdag gemailed over details enzo, maar ik heb nog geen antwoord ontvangen.

Als ik die site mag geloven is het hem dus al gelukt op de een of andere manier, en aangezien ik niet van opgeven houd blijf ik dus doorzeuren! >:)

Een draadloze netwerkkaart is natuurlijk de mooiste oplossing, maar m'n complete netwerk is met cat5 door het hele huis, dus ga ik niet voor de auto apart zo'n 600 gulden uitgeven zodat hij draadloos is, we hebben een oprit, dus dan kan de auto gewoon op de oprit, draadje vanaf de hub in de meterkast naar de auto (+/- 5m) en uploaden maar. Ok, het is niet zo elegant, maar wel zo goedkoop.

• Fles
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 06-04-2023
Wat jij wilt berijken komt ongeveer op dit neer, of niet?

Verwijderd

Topicstarter
Meer zoals dit:

http://www.phatnoise.com/products/hardware/inhome.php

alleen dan natuurlijk niet de usb-interface voor het uploaden, maar gewoon via ethernet enzo, maar in beginsel moet het hierop lijken...

• masaman
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Jajajaja hebben hebben hebben !!!
Huhh ?? kost $600 ? Da's best riant.
Maar wel plug en ...
Zijn er hier op GoT geen bezitters van een Kenwood + wisselaar die er wel de fun van inzien om dit na te bouwen ?
Moet voor een paar 100 piek te doen zijn zou ik denken.
Samen moeten we toch een projectje op kunnen zetten ?

Verwijderd

Topicstarter
Hehe, nou komen we ergens! Aangezien het hen ook gelukt is moet het met een aantal slimme figuren hier ook gewoon lukken, van mij part verkoop je de interface voor een paar honderd, vind ik ook best, betalen wil ik er best voor, maar dan moet ik het wel ergens kunnen kopen! ;)

Verwijderd

Topicstarter
Is er nou werkelijk niemand geïnteresseerd in deze aanpak? Het lijkt me nou juist zo'n mooie oplossing, geen gezeur meer met lcd-displays en lelijke knoppen die je ergens in je interieur kwijt moet, gewoon die pc besturen zoals dat ook met je wisselaar zou gebeuren, en cd-text!

• Fles
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 06-04-2023
Op dinsdag 04 september 2001 20:20 schreef crasher het volgende:
Is er nou werkelijk niemand geïnteresseerd in deze aanpak? Het lijkt me nou juist zo'n mooie oplossing, geen gezeur meer met lcd-displays en lelijke knoppen die je ergens in je interieur kwijt moet, gewoon die pc besturen zoals dat ook met je wisselaar zou gebeuren, en cd-text!
Lijkt me een hele mooie oplossing, ik heb alleen nix toe te voegen, ik volg dit topic met alle aandacht.

Verwijderd

Topicstarter
Op volgende website staat alles beschreven van de commando's tot aan de timing etc, en ik heb voor diegenen die geïnteresseerd zijn een zipfile met een voorbeeldprogramma en een schema voor parallelepoort naar unilink (Sony wisselaar interface). Die gozer heeft al een stukje software geschreven voor dos om de mogelijkheden te demonstreren, echt veel kun je er niet mee, maar wel zien dat het werkt...

Lijkt me dat er nu toch wel iemand iets voor windows of linux moet kunnen schrijven? Al is het maar een keyboard-emulator, zodat winamp denkt dat ik op m'n keyboard commando's loop in te tikken...

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb zeer goed nieuws! Een vriend van me heeft de verschillende dingen bekeken en gaat waarschijnlijk een GPL opstarten mbt dit onderwerp, hij is erg goed in dit soort dingen, dus ook hier verwacht ik niet echt problemen. Hij wil het voor linux gaan doen omdat hij kotst over windows, dus dat is voor sommigen misschien een extra horde, maar mijns inziens zeker de moeite waard (kun je ook gelijk zonder problemen uit en aanzetten als je je hd mount als read-only en denk eens aan de opstarttijd...).

Heeft iemand nog ideeën die er absoluut in moeten zitten? Op dit moment is het idee iets in de richting van een keyboard-emulator, maar dan moet er wel een goede player voorhanden zijn natuurlijk die alle functies goed ondersteunt...

• Martkrui
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 01-08 19:06
Ik vind het een hele mooie oplossing om zo je
pc en de radio te koppelen. Zijn er al vorderingen ?

Ergens een website met info ?

Ikzelf moet ook nog een voeding voor in de auto zien
te regelen..

Cya, martijn

I haven't lost my mind! It's backed up on tape somewhere!

Pagina: 1