CO2 in slaapkamer te hoog

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swarthoofd
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 24-04 19:36
Hi Tweakers,

Hopelijk zijn hier ook wat slimmen mensen die mee willen denken met een vraagstuk waar ik mee zit. Kort gezegd ik slaap graag met de slaapkamer deur dicht maar in de nacht gaat het CO2 niveau van 800/900 naar 2200 wat na mijn idee te hoog is.

Een korte introductie ons huis heeft boven 6 kamers waarvan 4 slaapkamers, 1 badkamer en 1 cv hok. In het CV hok hangt een mechanische ventilatie die in de badkamer en benden in het toilet en in de keuken afzuigt. Het huis is uit 2006 en prima geïsoleerd etc. De slaapkamers zijn ieder voorzien van een ventilatie rooster. Maar er hangen wel gordijnen voor de ventilatieroosters in de slaapkamer.

Wat ik heb geprobeerd: op dit moment zijn 2 van de 4 slaapkamers niet als slaapkamer in gebruik dus ik heb daar de roosters dicht gezet in de hoop dat de ventilatie afzuiging door de roosters in de twee slaapkamers verse lucht naar binnen zuigt. Na een nacht testen bleek hier geen verschil.

Da nacht er na heb ik de afzuiging op 100% gezet waardoor die heel hard zuigt maar ook dit heeft niet geholpen.

Vervolgens heb ik de gordijnen in de slaapkamers open gelaten zodat die geen luchtstroom blokkeerde ook dit heeft niet geholpen.

Daarna heb ik de badkamer deur open gezet om te kijken of er eventueel belemmering in luchtstroom onder de badkamerdeur is maar ook dit heeft niet geholpen.

Tot slot een nacht met de slaapkamer deur op 50% open dan is het CO2 niveau al aanzienlijk lager.

Er is met de hand wel luchtstroom te voelen door het rooster dus hij is niet belemmert of iets dergelijks.

Dus hoe zou ik toch met de deur dicht kunnen slapen maar zorgen dat er voldoende luchtstroming is, bijv een ventilatierooster in de deur plaatsen?

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sammy_tukker
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 00:15
Hoeveel ruimte is er onder je deur open? Als je vloerbedekking hebt liggen wil die wel eens te hoog zijn ten opzichte van je deur: gewoon een rand (circa 1cm) er vanaf (laten) zagen en je zit gedekt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CirclDigital
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 24-04-2023
Klinkt alsof je ventilatiesysteem niet fatsoenlijk is ingeregeld of gewoon te klein is. En gordijnen voor het roostertje waar de verse lucht vandaan komt helpt natuurlijk ook niet.

Ik neem aan dat je ventilatierooster in je slaapkamer wel geheel open staat? Zet anders je raam op een kier open. Je zult toch echt moeten gaan zorgen voor voldoende verse lucht die je slaapkamer in gaat komen, of uit het rooster of door een open raam.

[ Voor 18% gewijzigd door CirclDigital op 24-02-2023 11:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swarthoofd
@Sammy_tukker Er ligt laminaat en er is dik 15mm ruimte onder de deur.

@CirclDigital idd gordijnen er voor helpt niet vandaar ook geprobeerd met gordijnen open
Ventilatierooster staat idd helemaal open

Zal vannacht proberen met de slaapkamer deur dicht raam een stukje open.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 14:32
Ik ben wel benieuwd wat raam een stukje open doet gaat doen met de CO2 waardes.

Zelf slapen wij altijd met het raam open, minimaal op een kiertje. Deur ook altijd deels open trouwens. Ik slaap het beste als het koud is.

Taycan ST ‘22 - Polestar 2 ‘20 - 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PB-powell
  • Registratie: December 2012
  • Nu online

PB-powell

Mr. Laziness

Heb je nog andere ventilatie-roosters in huis open staan en is er redelijke doorstroming mogelijk van tocht?
De oplossing is namelijk gewoonweg meer ventileren, dus je lucht moet actief de kamer uit worden geblazen: of naar buiten via de huidige kamer, of via de andere kamers in het huis.

In de IT gaat alles automatisch, maar niets vanzelf | Marktplaats | YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CirclDigital
PB-powell schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 12:10:
dus je lucht moet actief de kamer uit worden geblazen
Het is een simpel type c ventilatiesysteem. Afzuiging op 1 plaats en toevoer op meerdere plaatsen door roosters.

Er is dus niets uit de kamer te blazen, de afzuiging uit de badkamer moet voldoende verse lucht door de roosters trekken. En dat gebeurt dus in deze slaapkamer niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stokertje
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 26-04 21:58
Filter of gaas in het ventilatierooster dicht met stof?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PB-powell
  • Nu online

PB-powell

Mr. Laziness

CirclDigital schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 12:13:
[...]

Het is een simpel type c ventilatiesysteem. Afzuiging op 1 plaats en toevoer op meerdere plaatsen door roosters.

Er is dus niets uit de kamer te blazen, de afzuiging uit de badkamer moet voldoende verse lucht door de roosters trekken. En dat gebeurt dus in deze slaapkamer niet.
Ja met geblazen bedoelde ik geblazen/gezogen :)
Maar als tussen de badkamer en slaapkamer geen goede doorstroommogelijkheid is, dan wordt het idd lastig. Dan zou ik zoeken in een oplossing in de slaapkamer zelf.

In de IT gaat alles automatisch, maar niets vanzelf | Marktplaats | YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CirclDigital
Het is natuurlijk ook gewoon een bizar slechte installatie als er slechts 1 afzuigpunt op de hele verdieping voor 4 slaapkamers zou zijn. Dan krijg je nooit genoeg flow als er minstens 4 aanvoerroosters zullen zijn.

Zelfs als er ook een afzuigpunt in het cv/washok zou zitten is het al (te) krap.

[ Voor 15% gewijzigd door CirclDigital op 24-02-2023 12:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swarthoofd
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SFd3_REys0ENdUr2pRBP50gvG7g=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/EvFyIs9bWxDYS0pbJHq09Mlz.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swarthoofd
Slaapkamer A is waar het om gaat

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Opperhoof
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 14:46
Wat mogelijk ook werkt is om de mechanische ventilatie wat slimmer te maken als dat nu nog niet het geval is. In mijn situatie was het zo dat alle roosters op 1 MV box zaten. Als de MV op stand 3 stond werd dus het hele huis afgezogen incl de badkamer. Sta je te douchen, gaat alle warme lucht weg uit de woonkamer en de badkamer wordt eigenlijk nog steeds niet genoeg geventileerd.

Ik heb er elektrische ventilatiebuis kleppen tussen gezet en mbv domotica slimmigheid toegevoegd. Bij douchen alleen de badkamer afzuigen, niet de rest. Bij slapen de slaapkamer afzuigen, niet de douche. Na het koken extra de keuken afzuigen tegen etenslucht. Bij hoge CO2 door bijv. kaarsen in de woonkamer, de woonkamer extra ventileren, niet de badkamer die dan kurk droog is.etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swarthoofd
@CirclDigital Er zit ook een afzuigpunt in het CV maar die zit op dit moment dicht, die zou ik nog kunnen proberen open te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CirclDigital
swarthoofd schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 12:22:
@CirclDigital Er zit ook een afzuigpunt in het CV maar die zit op dit moment dicht, die zou ik nog kunnen proberen open te zetten.
Wellicht minder zelf aan je afzuigpunten/roosters "prutsen" en de zaak fatsoenlijk (laten) inregelen?

Met 1 (of zelfs 2) afzuigpunten op een verdieping waar 4 kamers en een overloop zijn zal het al lastig zijn om in elke kamer een fatsoenlijke flow te krijgen voor aanvoer van verse lucht.

Als je dan afzuigpunten en roosters dichtzet plus gordijnen voor je roosters ophangt dan heb je de zaak compleet ontregelt. De meeste aanvoer zal nu wel via je trapgat komen, en daar heb je niets aan.

Blijft nu over open ramen als je de slaapkamer gebruikt.

[ Voor 40% gewijzigd door CirclDigital op 24-02-2023 12:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Coach4All
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 14:03

Coach4All

I'm a Coach 4 All

swarthoofd schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 12:22:
Moet die niet altijd maximaal open?

Je wilt dat de CV altijd voldoende zuurstof aan kan trekken voor de verbranding.....

--- Systeembeheerdersdag --- Voedselintolerantie ---

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swarthoofd
@CirclDigital Net even met een installateur uit de buurt gesproken maar die zegt je kan je type C wel proberen in te regelen maar je slaapkamers ga je niet goed af kunnen zuigen zolang je geen WTW hebt. Beste is dan slapen met raam open.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YoshiBignose
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 26-04 13:44
Ik neem aan dat er twee mensen in de slaapkamer slapen? Volgens mij is het dan niet zo heel raar dat het naar 2000 gaat met deur dicht. Je zegt zelf al dat deur open doen (kier neem ik aan) het al 50% afneemt. Misschien kan je ook eens proberen een raam op een kier te zetten en kijken wat dat doet.

Facts don't care about your feelings

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@swarthoofd Kun je geen slk raam openzetten ?

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swarthoofd
@YoshiBignose als ik de deur 50% open zet dan zakt de CO2 waarde als ik hem op een klein kiertje heb staan blijft het gelijk. Slapen met het raam open ga ik proberen maar heeft niet door voorkeur ivm geluid vanaf de weg.

@Hackus wat is slk raam?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CirclDigital
swarthoofd schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 12:58:
@CirclDigital Net even met een installateur uit de buurt gesproken maar die zegt je kan je type C wel proberen in te regelen maar je slaapkamers ga je niet goed af kunnen zuigen zolang je geen WTW hebt. Beste is dan slapen met raam open.
Die vindt ik wel erg gemakkelijk geredeneerd....

Ook bij een type c ventilatie is er wel wat in te regelen. Je wilt tenslotte dat er in alle ruimtes voldoende flow is. Maar ook dat de afzuiging zodanig is dat de toevoer op de juiste plekken gebeurt en met voldoende volume. En waarom zou een slaapkamer anders zijn dan bijvoorbeeld een woonkamer?

Neem in jouw voorbeeld de plaatsing van de ventilatie unit zelf. Ik ga er even vanuit dat er 2 verdiepingen zijn met 2 x 2 afzuigpunten (beneden wc en keuken, boven badkamer en technische ruimte).

Als je heel veel geluk hebt zijn er 2 leidingen voor de afzuiging aangelegd. In de praktijk echter meestal maar 1. De afstand tussen je afzuigpunten naar de ventilatie unit is niet hetzelfde dus als je niets inregelt en alles vol openstaat dan zuigt het punt dichter bij de unit veel meer af dan het punt er verder vandaan. Zitten ze alle 4 op 1 buis dan is dat zelfs een redelijk dramatisch verschil. Daarom moet je inregelen zodat het afzuigvolume zinvol over alle afzuigpunten wordt verdeeld. En is het ook niet verstandig zomaar afzuigpunten dicht te zetten.

Idem eigenlijk voor de aanvoer. Maar met roosters is dat inregelen veelal het verschil tussen open en dicht (en sommige roosters staan nooit geheel dicht).

Jouw systeem lijkt dus redelijk slecht ingeregeld anders mag je nooit zo'n hoge waarde in een slaapkamer hebben. Of je roosters zijn onderbemeten/afgedekt waardoor je onvoldoende aanvoer hebt op de plaats waar dat nodig is.

Welke capaciteit heeft je ventilatie unit eigenlijk?

[ Voor 9% gewijzigd door CirclDigital op 24-02-2023 14:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Sammy_tukker schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 11:35:
Hoeveel ruimte is er onder je deur open? Als je vloerbedekking hebt liggen wil die wel eens te hoog zijn ten opzichte van je deur: gewoon een rand (circa 1cm) er vanaf (laten) zagen en je zit gedekt.
De meeste huizen hebben simpele oplegdeuren, daar kun je gewoon wat opvulringen in de scharnieren plaatsen waardoor de deur hoger komt. Daar ga je alleen geen 15mm mee redden.
Daarnaast is ook maar de vraag wat je aan materiaal over houdt als je de zaag in dit soort, vaak holle, deuren hebt gezet.

🖥️ | 🚗

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swarthoofd
@MadMarky er is al 15mm onder de deur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swarthoofd
@CirclDigital het CV hok is uiteraard los op de box, ik denk dat er maar 1 buis naar de badkamer, toilet en de keuken (waar 2 punten zitten) gaan. De machine is de itho cve-s optima nom: 175m3/h max 512 m3/h

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 17:10
Coach4All schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 12:38:
[...]

Moet die niet altijd maximaal open?

Je wilt dat de CV altijd voldoende zuurstof aan kan trekken voor de verbranding.....
In 1980 met een VR-ketel of geiser ging dat wellicht nog zo. Tegenwoordig haalt een HR-ketel z'n lucht gewoon van buiten, via de dubbelwandige buis die door het dak gaat.

@TS: ik zou gewoon het raam altijd een stukje open zetten en desnoods een dikker dekbed kopen als je het koud hebt.
Raam staat hier elke nacht open, heerlijk een koele slaapkamer. Met raam gesloten kreeg ik CO2-niveau ook niet op orde.

Niet zomaar willekeurig ventielen gaan verstellen, die zijn (als het goed is) ingeregeld op de juiste hoeveelheid per ruimte.

[ Voor 8% gewijzigd door ThinkPad op 24-02-2023 14:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swarthoofd
Ik zou nog een badkamer ventilator boven de slaapkamerdeur kunnen plaatsen om is te zien of er dan meer lucht uit de kamer getrokken kan worden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

swarthoofd schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 14:08:
Ik zou nog een badkamer ventilator boven de slaapkamerdeur kunnen plaatsen om is te zien of er dan meer lucht uit de kamer getrokken kan worden.
swarthoofd schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 13:52:
@YoshiBignose als ik de deur 50% open zet dan zakt de CO2 waarde als ik hem op een klein kiertje heb staan blijft het gelijk. Slapen met het raam open ga ik proberen maar heeft niet door voorkeur ivm geluid vanaf de weg.

@Hackus wat is slk raam?
SLK
Slaapkamer

SLK Raam
Slaapkamerraam. zo'n ding waar je doorheen kunt kijken en in de meeste gevallen open kunt zetten.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 10:23

Barrycade

Through the...

swarthoofd schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 14:08:
Nou dat lijkt me niet lekker slapen.
Maar je begint dus al met 800 ppm? Begrijp ik dat goed? Dus gedurende de dag zakt de CO2 niet naar even boven de 400 ppm? Dat geeft al aan dat je ventilatie graad niet top is

Welke stand staat je ventilatiebox, 2 neem ik aan en staat hij dan wel zo hoog dat hij voldoende verversing kan halen qua inhoud van je huis?

Ken mensen die ook klaagden over geluid van box en die dus zoveel terug gedraaid hadden dat alle standen eigenlijk het minimum gaf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CirclDigital
swarthoofd schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 14:06:
@CirclDigital het CV hok is uiteraard los op de box, ik denk dat er maar 1 buis naar de badkamer, toilet en de keuken (waar 2 punten zitten) gaan. De machine is de itho cve-s optima nom: 175m3/h max 512 m3/h
Tja, helaas gewoon het cheap-ass Itho boxje dus weer.
En in de nacht neem ik aan op de laagste stand, of automatisch op de middenstand?

Maar nog steeds inregelen dus. Nu heb je dus 3 afzuigpunten beneden en slechts 1 boven. Dat is voor 4 kamers boven gewoon geen goede verdeling.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NuKeM
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 26-04 19:20
Op basis van je verhaal zie ik maar twee opties zonder (ingrijpende) wijzigingen te doen aan de manier waarop je ventilatiesysteem werkt:
- Met de deur (ietwat) open slapen
- Met het raam (ietwat) open slapen

2200ppm is nog geen ramp, maar als je onder de 2000 kan blijven des te beter.
Als wij (zonder ventilatiesysteem in huis) de boel potdicht doen in onze slaapkamers komen we aan waarden rond de 2000-4000ppm CO2 of meer. Gewoon de deur goed open of het raam op kiepstand en we komen doorheen de nacht niet boven de 1500ppm.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CirclDigital
NuKeM schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 14:38:
2200ppm is nog geen ramp, maar als je onder de 2000 kan blijven des te beter.
Als wij (zonder ventilatiesysteem in huis) de boel potdicht doen in onze slaapkamers komen we aan waarden rond de 2000-4000ppm CO2 of meer. Gewoon de deur goed open of het raam op kiepstand en we komen doorheen de nacht niet boven de 1500ppm.
Aangezien de meeste deskundigen al bij wat langere waardes vanaf 1200 meer ventilatie voorschrijven en aangeven dat het vanaf 2000 gewoon impact heeft op de gezondheid is dat dus gewoon veel te hoog.

Maar het is voor de bouwers/installateurs wel lekker goedkoop....

[ Voor 13% gewijzigd door CirclDigital op 24-02-2023 14:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• swarthoofd
@Barrycade op dit moment is hij 514 ppm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swarthoofd
@Hackus SLK haha 😃

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swarthoofd
@CirclDigital Hij staat altijd op automatisch

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ozzynator
  • Laatst online: 16:30
Gewoon het raam open, ook in de winter. Daar is nog niemand aan overleden in Nederland. Je zult zien dat je na 2 nachten aan de geluiden gewend bent en veel fitter opstaat.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• swarthoofd
Ik bouw liever me huis om naar een wtw dan dat ik met het raam open ga slapen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ozzynator
wat jij wil, ook goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swarthoofd
@ozzynator haha :P was meer een bij wijze van spreken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nyarlathotep
  • Laatst online: 00:16

Nyarlathotep

Crawling Chaos

De oplossing is blijkbaar simpel: Laat de slaapkamerdeur een beetje open.
Dit vond ik vroeger ook niet prettig, maar ik heb het gewoon bij mijzelf geforceerd en nu wil ik niet anders.

Je hebt het een nachtje geprobeerd en dit bleek de oplossing. Er moet gewoon circulatie zijn in die kamer.

Mijn muziekcollectie op Discogs

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• reductio
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 14-04 23:14
Ik zou eens proberen snachts ook de roosters beneden (woonkamer /keuken) dicht te houden. Dan forceer je alle toevoer via de twee slaapkamer-roosters.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartNL
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 27-04 14:28

MartNL

Je moet alles dicht doen ook de ventilatie boven de ramen. Daarna is het goed. Dan trekt namelijk de ventilator de Co2 uit de ruimte.

Ik heb deze tip gekregen van een ventilatiespecialo 3 de dang.

Je kunt ook een luchtverfrisser kopen dat zal je waarde ook behoorlijk naar beneden halen.

Mocht het dan nog niet over zijn. Dan kun je ook een compleet nieuwe ventilatie systeem kopen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 16:39
MartNL schreef op zaterdag 25 februari 2023 @ 01:25:
Je moet alles dicht doen ook de ventilatie boven de ramen. Daarna is het goed. Dan trekt namelijk de ventilator de Co2 uit de ruimte.

Je kunt ook een luchtverfrisser kopen dat zal je waarde ook behoorlijk naar beneden halen.

Mocht het dan nog niet over zijn. Dan kun je ook een compleet nieuwe ventilatie systeem kopen.
Nee als de ventilatie boven de ramen dicht is dan is er geen aanvoer van lucht. Dan kan die ventilator zuigen wat ie wil maar gebeurt er niks.

Luchtverfrisser? Zo ene van Brise in een spuitbusje?

Een nieuw ventilatiesysteem kopen? Het was al laat zeker dat dit topadvies tevoorschijn kwam?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

No Hands schreef op zaterdag 25 februari 2023 @ 08:00:
[...]
Luchtverfrisser? Zo ene van Brise in een spuitbusje?
Ik denk dat hij een luchtzuiveraar bedoeld, maar die kan geen CO2 filteren :)

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barry86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 17:02
swarthoofd schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 11:33:
Hi Tweakers,

Hopelijk zijn hier ook wat slimmen mensen die mee willen denken met een vraagstuk waar ik mee zit. Kort gezegd ik slaap graag met de slaapkamer deur dicht maar in de nacht gaat het CO2 niveau van 800/900 naar 2200 wat na mijn idee te hoog is.
Dit is een vraag die mij ook bezig houd.
Iets wat gemeten en gezegd wordt of ook daadwerkelijk zo is?

Ik wil niet eigenwijs zijn en de wetenschap voor gek verklaren. Maar als je met de jaren nergens last van hebt, moet je je er dan druk om maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
barry86 schreef op zaterdag 25 februari 2023 @ 09:06:
[...]

Dit is een vraag die mij ook bezig houd.
Iets wat gemeten en gezegd wordt of ook daadwerkelijk zo is?

Ik wil niet eigenwijs zijn en de wetenschap voor gek verklaren. Maar als je met de jaren nergens last van hebt, moet je je er dan druk om maken?
Er zijn mensen die jaren asbestvezels inademden, en chroom6 etc. Nooit ergens last van..
Soms weet je pas dat je er last van had als het te laat is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• swarthoofd
@barry86 nou ik moet wel zeggen dat het lijkt alsof ik een chronische loopneus heb en heb wel het gevoel dat met de deur open slapen dit een stuk minder is. Daarnaast slaap ik heeeel erg slecht vaak klaar wakker om een uur of 2 en dan tot 6 uur niet meer kunnen slapen etc. Nu heb ik het nog niet klinisch bewezen maar heb wel het gevoel dat het beter gaat als de CO2 in de kamer lager blijft. Maar dat kan ook een illusie zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• t14wo
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 14:31
swarthoofd schreef op zaterdag 25 februari 2023 @ 09:32:
@barry86 nou ik moet wel zeggen dat het lijkt alsof ik een chronische loopneus heb en heb wel het gevoel dat met de deur open slapen dit een stuk minder is. Daarnaast slaap ik heeeel erg slecht vaak klaar wakker om een uur of 2 en dan tot 6 uur niet meer kunnen slapen etc. Nu heb ik het nog niet klinisch bewezen maar heb wel het gevoel dat het beter gaat als de CO2 in de kamer lager blijft. Maar dat kan ook een illusie zijn.
Slaapproblemen zijn de meest voorkomende symptomen van te hooge co2 niveau. Maar vooral rusteloos wakker worden, slecht wakker worden, moe zijn en hoofdpijn. Op zich logisch, als je bedenkt wat co2 in je bloed doet.

Maar voor zover de wetenschap is, is langdurige co2 blootstelling nog steeds niet bewezen slecht op de lange termijn. De klachten verdwijnen zodra je ventileert.

Wel kan slecht slapen/slecht wakker worden een aanjager zijn van stress doordat je moe blijft en moet werken bijv.

@swarthoofd kan je nog laten weten wat de hoogste waarden zijn als je het raam op een kier hebt en de deur dicht? Ben wel benieuwd eigenlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 17:27
Niet om het een of ander, maar hoe en waarmee meet je de CO2 waarde eigenlijk?
Er zijn namelijk nogal wat apparaten te koop die gewoonweg niet de juiste waardes aangeven.
Een waarde van 2200 is buitensporig hoog, gezien dat reguliere buitenlucht zo rond de 500 ligt.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Purzelbaum
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 09:38
Planten in je slaapkamer, bijvoorbeeld een annanasplant. https://www.google.com/am...oor-in-de-slaapkamer/amp/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t14wo
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 14:31
Ben benieuwd of dit een gavalletje: in bier zit eiwit, dus goed voor na het sporten, of dat het écht significant verschil maakt. Ik zie namelijk bij de eerste linkjes vooral echoën over hoe fantastisch het is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16:37
Ik zit in het kamp raam open. Ga zelfs een draaiend raam hiervoor ombouwen naar draaikiep.

Alternatief is een decentraal warmteterugwinventilatieunit, maar bijna niemand wordt blij van geluid daarvan op een slaapkamer.
MartNL schreef op zaterdag 25 februari 2023 @ 01:25:

Dit is zo fout dat ik bijna dacht dat je zat te trollen.

Ventilatie voor co2 berust per definitie op aanvoer en afvoer van lucht.
Planten vangen CO2 af als ze zonlicht opvangen.... Het werkt niet.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Rukapul schreef op zaterdag 25 februari 2023 @ 10:33:

Planten vangen CO2 af als ze zonlicht opvangen.... Het werkt niet.
Je hebt ook planten die dat s'nachts doen, maar dan moet je even zoeken welke. Maar ik denk niet dat dit voldoende gaat zijn tenzij je van je slaapkamer een soort jungle maakt.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

swarthoofd schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 15:28:
Ik bouw liever me huis om naar een wtw dan dat ik met het raam open ga slapen.
Wat is wtw, een dicht geïsoleerde woning ?
Het beste is nog steeds gewoon ouderwets luchten met een raam open, of dat wnk is of slk

wnk = woonkamer ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
Yaksa schreef op zaterdag 25 februari 2023 @ 10:03:
Niet om het een of ander, maar hoe en waarmee meet je de CO2 waarde eigenlijk?
Er zijn namelijk nogal wat apparaten te koop die gewoonweg niet de juiste waardes aangeven.
Een waarde van 2200 is buitensporig hoog, gezien dat reguliere buitenlucht zo rond de 500 ligt.
Ik heb een professionele Co2 meter en als ik alles dicht heb in de slaapkamer komt die ook op waardes boven de 2000. Kan echt prima. De gemiddelde woonkamer waar idd at apparaat zet komt al op 1000/1200. Lucht in woningen is gewoon bijna altijd van slechte kwaliteit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaksa
No Hands schreef op zaterdag 25 februari 2023 @ 12:53:
[...]Ik heb een professionele Co2 meter en als ik alles dicht heb in de slaapkamer komt die ook op waardes boven de 2000. Kan echt prima. De gemiddelde woonkamer waar idd at apparaat zet komt al op 1000/1200. Lucht in woningen is gewoon bijna altijd van slechte kwaliteit.
Het interesseert mij eigenlijk meer hoe TS zijn luchtkwaliteit meet.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• swarthoofd
@Yaksa ik gebruik de Netatmo Indoor Luchtkwaliteit Monitor Co2 meter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swarthoofd
Marzman schreef op zaterdag 25 februari 2023 @ 10:37:
[...]

Je hebt ook planten die dat s'nachts doen, maar dan moet je even zoeken welke. Maar ik denk niet dat dit voldoende gaat zijn tenzij je van je slaapkamer een soort jungle maakt.
:9 Tarzan

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FunFair
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 27-04 22:17
De keuringsdienst van waarde heeft die luchtzuiverende planten gedebunkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swarthoofd
Hackus schreef op zaterdag 25 februari 2023 @ 10:45:
[...]

Wat is wtw, een dicht geïsoleerde woning ?
Het beste is nog steeds gewoon ouderwets luchten met een raam open, of dat wnk is of slk

wnk = woonkamer ;)
De zin klopt niet helemaal maar ik bedoelde dat ik dan liever mijn ventilatie C ombouw naar D met een warmte terugwin. Alleen moet ik dan wel aanvoer buizen aanleggen naar de slaapkamers en de woonkamer etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swarthoofd
Ik vond me eigen idee dan om een stille badkamer ventilator boven de slaapkamer deur te bouwen dan geen gek idee. Of misschien kijken naar de mogelijkheden om het huis toch om te bouwen naar ventilatie D. Alleen zit ik dan met een paar plekken waar buizen langs de muur/plafond gaan lopen wat natuurlijk minder performant is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swarthoofd
CirclDigital schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 14:32:
[...]

Tja, helaas gewoon het cheap-ass Itho boxje dus weer.
En in de nacht neem ik aan op de laagste stand, of automatisch op de middenstand?

Maar nog steeds inregelen dus. Nu heb je dus 3 afzuigpunten beneden en slechts 1 boven. Dat is voor 4 kamers boven gewoon geen goede verdeling.
Ik zet die in het CV hok ook weer open om te kijken wat het doet.

Heb trouwens 2 punten in de keuken en 1 in het toilet dus totaal 5.

Ik zou er vrij gemakkelijk in de muur van het cv hok nog 1 bij kunnen maken zodat hij niet de lucht onder de deur van het cv hok zuigt maar gewoon de lucht van de overloop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

swarthoofd schreef op zaterdag 25 februari 2023 @ 13:10:
[...]

De zin klopt niet helemaal maar ik bedoelde dat ik dan liever mijn ventilatie C ombouw naar D met een warmte terugwin. Alleen moet ik dan wel aanvoer buizen aanleggen naar de slaapkamers en de woonkamer etc.
Denk dat de strekking ondertussen wel duidelijk is. Dat is meer van belang dan zinsopbouw van niet Nederlandse Oldtimer :>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swarthoofd

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yaksa
swarthoofd schreef op zaterdag 25 februari 2023 @ 13:06:
Ik vroeg het vanwege het kalibreren van het toestel.
Jouw toestel wordt automatisch gekalibreerd om de zoveel tijd.
Dan kan je denken, dat is prima, maar voor die kalibratie wordt aangenomen dat de CO2-concentratie in de ruimte minimaal één keer per week naar 400 ppm (de CO2-concentratie van buitenlucht) zakt. Voor de juiste werking van deze kallibratiemethode dien je dus minimaal één keer per week de ruimte zodanig te ventileren dat deze op of onder de 400 ppm is gezakt.
Doe je dat niet dan loopt de weergegeven waarde op de meter steeds verder op omdat het apparaat er van uitgaat dat de gemeten waarde de correcte nulwaarde (na ventilatie) is.
De vraag is natuurlijk: "Hoe kan ik meten dat dat ook daadwerkelijk zo is, zit ik op of onder de 400?". Met een correct gekalibreerde CO2 meter misschien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swarthoofd
@Yaksa voor mijn post neem ik nu wel voorlief dat ik ik met deze cijfers doe neemt niet weg dat er heus wel verschil zal zijn tussen de Netatmo en een meer professionelen meter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaksa
swarthoofd schreef op zaterdag 25 februari 2023 @ 13:38:
@Yaksa voor mijn post neem ik nu wel voorlief dat ik ik met deze cijfers doe neemt niet weg dat er heus wel verschil zal zijn tussen de Netatmo en een meer professionelen meter.
Tja, dat mag je dan voor lief aannemen, maar wanneer je blijft meten met een verkeerd gekalibreerde meter dan kan de display wel aangeven dat er een hoge waarde geconstateerd is, maar dat hoeft dan dus helemaal niet zo te zijn.
Begin daarom eens om de slaapkamer een keer per week goed door te luchten, zoals aanbevolen in de gebruiksaanwijzing van het apparaat.
Ik neem aan dat alle ramen open kunnen, zet ze dan ook echt minstens een half uur open, bij kleine ramen wat langer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lollercopter
  • Registratie: December 2017
Doe eens als test:

Alle afzuigpunten dicht behalve badkamer, die helemaal open.
Alle toevoer roosters dicht, behalve die slaapkamer.
Ventilatie op standje +- 200 m3 per uur.

Je moet dan haast wel iets verbetering merken, of er zit ergens een joekel van een gat in je huis (of duizend kleine gaatjes) waar je eigenlijk "valse" lucht vandaan zuigt, in cominatie met dat ventilatie rooster dat verstopt zit of een te krappe doorgang heeft. Je wil dat die slaapkamer de weg van de minste weerstand gaat worden voor de verse luchttoevoer van je woning.

[ Voor 18% gewijzigd door Lollercopter op 25-02-2023 19:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14:08

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Onder alle deuren? Dus ook die van de badkamer en het cv-hok? Dat zou wel erg minimaal zijn. Ik heb hier 25mm onder de badkamerdeur en dat zou eigenlijk nog wel wat meer mogen, er moet namelijk lucht die uit meerdere kamers is afgezogen onderdoor.

Je kunt je deuren nog verder inkorten, of gaan voor geluidsdempende roosters. Zelf heb ik in de kamers waar niet genoeg doorstroming is vanwege een te kleine kier onder de deur (of zelfs het ontbreken daarvan) deze geluidsdempende roosters in de deur geplaatst. Niet al je warmte weg omdat je de gehele deur open hebt staan, maar een stuk betere luchtverversing dan met de deur potdicht.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qxG8R4UQPqg-empC1yu-sexSfyQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/hjEGCVg0L3hRwrqYRI1FcLWc.jpg?f=user_large

Wat bij mij verder nog veel verschil maakte is niet alleen de airflow vanuit de slaapkamer verbeteren, maar ook juist op andere plekken zorgen dat de boel dicht zit. Bij ons sloot de voordeur niet goed (hout en redelijk krom) en hadden we een tochtige enkele brievenbus.

Qua luchtstroom was er daardoor minder weerstand van de voordeur beneden, de trap op en onder de deur bij de badkamer door dan de route slaapkamerraamroostertje -> kier onder deur slaapkamer -> kier onder deur badkamer. Dus onze trap en hal werden super goed geventileerd, de slaapkamer een stuk minder :z

Door goede tochtstrips en een luchtdichte brievenbus bij de voordeur te plaatsen, wordt nu meer lucht uit de slaapkamer gezogen.

Het blijft wel lastig hoor, met twee mensen en het raam dicht loopt het CO2-niveau nog steeds te hoog op, maar wel een stuk minder dan voorheen. Wij slapen daarom altijd nog steeds met het raam op een kier.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
Yaksa schreef op zaterdag 25 februari 2023 @ 13:31:
[...]

Ik vroeg het vanwege het kalibreren van het toestel.
Jouw toestel wordt automatisch gekalibreerd om de zoveel tijd.
Dan kan je denken, dat is prima, maar voor die kalibratie wordt aangenomen dat de CO2-concentratie in de ruimte minimaal één keer per week naar 400 ppm (de CO2-concentratie van buitenlucht) zakt. Voor de juiste werking van deze kallibratiemethode dien je dus minimaal één keer per week de ruimte zodanig te ventileren dat deze op of onder de 400 ppm is gezakt.
Doe je dat niet dan loopt de weergegeven waarde op de meter steeds verder op omdat het apparaat er van uitgaat dat de gemeten waarde de correcte nulwaarde (na ventilatie) is.
De vraag is natuurlijk: "Hoe kan ik meten dat dat ook daadwerkelijk zo is, zit ik op of onder de 400?". Met een correct gekalibreerde CO2 meter misschien?
swarthoofd schreef op zaterdag 25 februari 2023 @ 13:06:
Die gebruik ik ook. Bij mij gaat gaat de co2 van 400, naar max 700 's nachts. Ik heb wel vaak de deur op een kier en ik heb luchtverwarming, waardoor er via een rooster wel altijd wat verse lucht wordt bij geblazen (maar heb geen roosters dus dat zou het moeten opheffen).

Ik heb nooit gekalibreerd overigens en lucht eigenlijk m'n kamer zelden (door raam open te doen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn.C.V
  • Laatst online: 17:26
Die heb ik. In theorie een leuk plan, in praktijk merk ik er geen drol van (sterker nog, die kan iedereen horen, want t was om toilet geluiden prive te houden).

Complimentje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
YoshiBignose schreef op maandag 27 februari 2023 @ 15:45:
Ik heb nooit gekalibreerd overigens en lucht eigenlijk m'n kamer zelden (door raam open te doen).
Dus je negeert de fabrikant die expliciet in de gebruiksaanwijzing aangeeft dat een goede werking van het apparaat alleen maar gegarandeerd kan worden door tenminste eens per week te er voor te zorgen dat het apparaat zijn kalibratie correct kan uitvoeren.
Tja, dan had je net zo goed voor een habbekrats een AliExpress versie van een 'CO2 meter' kunnen kopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 14:32
Hier de Awair Element even op de slaapkamer gezet omdat ik nieuwsgierig was geworden nav dit topic.

Komen ‘s nachts zo tussen de 1.200-1.500 uit. En dat is aardig stabiel gedurende de nacht. Het valt me eigenlijk wel tegen omdat we altijd met raam op kier en deur open slapen.

Taycan ST ‘22 - Polestar 2 ‘20 - 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swarthoofd
Heb van het weekend nog een test gedaan door alle ventilatieroosters dicht te doen behalve die in de slaapkamer. Wel de deur hellemaal dicht dus alleen een lucht stroom onder de deur door. De gordijnen dicht dus ook alleen een luchtstroom onder de gordijnen door. CO2 niveau uiteindelijk 3500.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
Yaksa schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 22:47:
[...]

Dus je negeert de fabrikant die expliciet in de gebruiksaanwijzing aangeeft dat een goede werking van het apparaat alleen maar gegarandeerd kan worden door tenminste eens per week te er voor te zorgen dat het apparaat zijn kalibratie correct kan uitvoeren.
Tja, dan had je net zo goed voor een habbekrats een AliExpress versie van een 'CO2 meter' kunnen kopen.
Ik heb dat ding al jaren en de CO2 waardes zijn nooit opgelopen zoals jij zegt. Dus of ze overdrijven, of mijn kamer wordt sowieso alsnog 400 zelfs zonder raam te openen.
swarthoofd schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 13:07:
Heb van het weekend nog een test gedaan door alle ventilatieroosters dicht te doen behalve die in de slaapkamer. Wel de deur hellemaal dicht dus alleen een lucht stroom onder de deur door. De gordijnen dicht dus ook alleen een luchtstroom onder de gordijnen door. CO2 niveau uiteindelijk 3500.
Je moet wel alleen slapen 's nachts geen andere dingen doen.

[ Voor 26% gewijzigd door YoshiBignose op 01-03-2023 15:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
YoshiBignose schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 15:08:
[...]Ik heb dat ding al jaren en de CO2 waardes zijn nooit opgelopen zoals jij zegt. Dus of ze overdrijven, of mijn kamer wordt sowieso alsnog 400 zelfs zonder raam te openen.[...]
En je bent je er ook van bewust dat de gemiddelde levensduur van een CO2 sensor 5 tot 7 jaar is? De gevoeligheid van zo'n sensor neemt namelijk met de jaren af. Dan kan het wel kloppen dat jouw sensor lage waardes aan blijft geven...... >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
  • Laatst online: 27-04 21:47
Als je type C hebt dan zou ik eens je kanalen laten reinigen + inregelen. Ik heb dat toen ook laten doen, en hoewel ik geen meter heb, kwam er toch uit dat de woonkamer teveel afzoog (en daarom meer is dichtgezet).

Ik weet niet hoe oud je woning is, maar ze raden sowieso aan om eens in de 3 jaar te reinigen. Nu vind ik dat zelf wat overdreven, maar als het heel lang niet gedaan is, zou ik je aanraden het te laten reinigen, en direct erna in te regelen. Dat is sowieso nooit een slecht idee, en heb je iig een goede basis om vanuit te werken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
Yaksa schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 15:22:
[...]

En je bent je er ook van bewust dat de gemiddelde levensduur van een CO2 sensor 5 tot 7 jaar is? De gevoeligheid van zo'n sensor neemt namelijk met de jaren af. Dan kan het wel kloppen dat jouw sensor lage waardes aan blijft geven...... >:)
Zo lang heb ik ze ook weer niet. En het is niet dat ie altijd 400 aangeeft... het stijgt 's nachts gewoon maar niet zo extreem als TS. Verder merk je ook (bij die in de woonkamer bijv.) dat als er veel visite is of met kerst lekker op de bakplaat dat de waardes heel hoog worden dus naar mijn idee werkt het goed. Het hoeft ook niet helemaal precies de juiste waarde aan te geven.

Heb ook drie hygrometers hier op kantoor hangen voor de luchtvochtigheid en die geven alle drie wat anders aan... moet ik zeker ook iedere week ijken door in een vochtige handdoek te doen :-( :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
YoshiBignose schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 16:07:
[...]Heb ook drie hygrometers hier op kantoor hangen voor de luchtvochtigheid en die geven alle drie wat anders aan... moet ik zeker ook iedere week ijken door in een vochtige handdoek te doen :-( :')
Dat is een heel goede methode, na een half uur in een vochtige handdoek zouden de hygrometers ongeveer 95% aan moeten geven. Zo niet dan kun je ze bijstellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
Yaksa schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 16:14:
[...]

Dat is een heel goede methode, na een half uur in een vochtige handdoek zouden de hygrometers ongeveer 95% aan moeten geven. Zo niet dan kun je ze bijstellen.
Heb wel wat beters te doen :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
Dus wanneer iemand je een tip geeft om de, in jouw ogen, incorrecte info op de hygrometers weer up to date te krijgen doe je er vervolgens niks mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
Yaksa schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 19:20:
[...]

Dus wanneer iemand je een tip geeft om de, in jouw ogen, incorrecte info op de hygrometers weer up to date te krijgen doe je er vervolgens niks mee.
Ze geven alle drie een andere waarde aan, dus of het incorrect is weet je niet zeker... wat ik wel zeker weet is dat die dingen niet heel precies zijn. En doe nou niet alsof jij de tip gaf want ik kwam er zelf mee :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• seriousjin
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 25-04 12:45

seriousjin

Let's get seriously serious..

Heb je inmiddels ook een test gedaan met het raam open (en gordijn ervoor?)? Ik ben zelf ook van plan binnenkort eens te gaan meten in mijn nogal slecht geventileerde slaapkamer en ben benieuwd wat hier uit gekomen is bij jou.

"You may be big, but I am serious!"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Nu online

Theo

moederbord

swarthoofd schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 13:07:
Het nadeel van ventilatie is dat enkel 'wat luchtstroom' niet voldoende is qua ventilatie. Wanneer een persoon stil zit (bank, bureau, bed), dat heeft deze ongeveer 30 kuub/uur aan luchtverversing nodig om de CO2 rond de 800 ppm te houden. In je slaapkamer (met twee snurkers?) heb je dan een continu debiet nodig van 60 kuub/uur aan buitenlucht welke je slaapkamer inkomt, en er dus ook weer uitgaat.
Zit je op 3.500 ppm dan is je luchtverversing zo'n 7-8 kuub/uur, en moet deze dus met een factor 7.5 omhoog.

Met je mechanische ventilatiebox is het erg lastig om deze zó in te stellen dat je in de slaapkamer en debiet hebt van 60 kub/uur. Je kan de roosters maximaal openen, de ventilator op stand 3 zetten maar dan blijft het nog steeds dat de lucht de weg van de minste weerstand zoekt. In jouw woning met drie verdiepingen en 6 kamers kan dat dus ook zijn dat dit via andere roosters/openingen bij de afzuigpunten van de ventilatiebox terecht komt.

Heb je de afzuigpunten in je woning nagemeten? Stel het toilet beneden zuigt maximaal waardoor de badkamer minimaal afzuigt dan kun je iets met de ventielen doen om op de bovenverdieping (badkamer) dus meer debiet af te dwingen. Maar uiteindelijk heb je een heleboel openingen in je woning waardoor lucht naar binnenkomt, en deze zoeken allemaal de kortte weg naar een afzuigpunt

Wil je die 60 kuub/uur in je slaapkamer afdwingen dan zul je dit in de slaapkamer moeten oplossen. Bijvoorbeeld door te gaan experimenteren door een ventilator tegen je rooster te plaatsen zodat deze actief buitenlucht naar binnen blaast, of door het gebruiken van een balansventilatie, of door de ramen 's nachts op een kier te hebben staan, en te zorgen dat de gordijnen deze luchtstroom dan niet blokkeren. Een andere optie is een lokaal afzuigpunt in de slaapkamer maken, of een fan plaatsen die actief lucht van de slaapkamer naar de overloop blaast. Ofwel,je moet iets verzinnen om die 60 kuub/uur in je slaapkamer te forceren.

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CirclDigital
Theo schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 07:31:
[...]
Heb je de afzuigpunten in je woning nagemeten? Stel het toilet beneden zuigt maximaal waardoor de badkamer minimaal afzuigt dan kun je iets met de ventielen doen om op de bovenverdieping (badkamer) dus meer debiet af te dwingen. Maar uiteindelijk heb je een heleboel openingen in je woning waardoor lucht naar binnenkomt, en deze zoeken allemaal de kortte weg naar een afzuigpunt
Helaas is dat hier dus het probleem...... helemaal niets gemeten aan de ventilatie zelf en ook nog eens zelf één (van de 2 op deze verdieping) afzuigpunt dichtgezet.

Kortom een totaal niet ingeregelde installatie met ook nog eens zo'n relatief klein, en luidruchtig, Itho boxje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FilipRot
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 08-05-2024
topic kaping is niet lief, je kan een eigen topic maken met je vraag :)

[ Voor 71% gewijzigd door twain4me op 12-01-2024 19:06 ]

Pagina: 1