Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fietsenprutser
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 01-05 10:16
Van de week heb ik een nieuw moederbordje met geheugen, videokaart en processor gekocht om mijn computer te upgraden.

Voor wij pech hadden en ons huis afbrande had ik een puike pc om video mee te monteren, ik werk vooral met 1080P footage dus hoef niks heel spannends.

Hierbij heb ik nu een AMD Ryzen 3 1200 processor
Een Asus Prime A320M-K moederbord.
Heb er 16 Gyg ram op, 2666 op 2 sticks.
Er zat een Radeon RX570 met 4 gyg geheugen.
Ik was van plan mijn Corsair HX620W te gebruiken als power supply. (Heb eventueel een nieuwere 500Watt maar ik wil de computer de komende tijd gebruiken om data van 3 harde schijven uit te zoeken en deze is modulair de 500W niet.

De vraag is dan welke processor ik zou kunnen kopen die gaat werken en een leuke upgrade tot gevolg heeft.
De processor die bij de computer zat heeft maar 4 cores maar ik weet niet of het moederbord echt veel meer aan kan.

Als ik bijvoorbeeld een Ryzen 7 2700X pak valt mij op dat hij best wel wat extra watt trekt en ik weet niet of deze niet te veel zou vragen.

Als ik de computer werkend heb zou de enige verdere upgrade denk ik een boel geheugen worden maar eerst maar eens met 16 Gyg proberen :)

Alle hulp is welkom!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 02-05 21:49

Thomg

Aww yiss

5600 is een eenvoudige go-to.
uitvoering: AMD Ryzen 5 5600 Boxed

Verbruikt niet zoveel zodat je moederbord niet overstuur gaat ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 00:25
Wat ben je van plan met het systeem? Uiteraard kan je er allerlei upgrades in gaan stoppen, maar wat heb je nodig?

Dit is iig de CPU support list voor dat moederbord: https://www.asus.com/moth...?model2Name=PRIME-A320M-K

Het moederbord is ansich prima, maar het is er wel eentje van de budgetklasse... als in relatief weinig features en het is ook nog eens een oudere chipset. Dat gezegd hebbende, in principe is het moederbord geschikt voor alle socket AM4 cpu's die je nu kan krijgen, maar of het zin heeft om er een 2700x in te stoppen kijkende naar de rest van het systeem en wat je aangeeft ermee te willen doen... nee eigenlijk niet om 2 redenen; beetje overkill, maar een Ryzen van een nieuwe generatie is goedkoper, sneller en zuiniger. (of je moet een 2700x voor een leuke prijs gebruikt kunnen vinden uiteraard)

Wat @Thomg zegt, een goede en betaalbare upgrade zou de 5600 zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 02:00

heuveltje

KoelkastFilosoof

Vreemde keuze om nu nog een a320 Mobo te kopen als upgrade ?
2700 is een onhandige keuze, hij ondersteund ook 3xxx en 5xxx series, en die zijn veel sneller.
Ik zou kijken voor een 2ehands 3600/3700 voor een paar tientjes, (ik heb er nog wel een liggen :P)
Of een nieuwe 5600 voor E130.
Die verbruiken niet veel en zijn veel sneller dan de 1200.

Vergeet sowiezo niet om nu je mobo bios van te voren naar de laatste versie te upgraden

[ Voor 21% gewijzigd door heuveltje op 24-02-2023 11:49 ]

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

De 5500 is ook niet verkeerd. Ja, iets trager dan de 5600 maar vooral in games, in andere applicaties valt het verschil vaak wel mee - en 100 euro nieuwprijs voor een moderne 6-core is gewoon heel erg prima. Het verbruik is ook ontzettend laag, mede omdat het eigenlijk een laptop-chip is.

Ik vraag me ook af of je de videokaart nu eigenlijk wel gebruikt, of dat het monteren van video's enkel op de CPU loopt. Als je die niet gebruikt is een CPU met IGP zoals de 5600G leuk, dan kun je de videokaart eventueel verkopen en ook de 5600G is erg efficiënt. Die RX570 is nog wel 50-70 euro waard.

Tweedehands is er enorm veel te vinden voor AM4 (dankjewel AMD voor je lange levensduur van AM4). 2600's voor ~40 euro, 3600/3700's voor 60-80 euro en 5600G's voor ~90 euro. Op zich allemaal prima aankopen afhankelijk van hoeveel je ervoor uit wil geven. Ik zou de 3000's nog redelijk moderne CPU's noemen, al zijn de 5000's nog wel duidelijk een stapje hoger.

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fietsenprutser
heuveltje schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 11:47:
Vreemde keuze om nu nog een a320 Mobo te kopen als upgrade ?
2700 is een onhandige keuze, hij ondersteund ook 3xxx en 5xxx series, en die zijn veel sneller.
Ik zou kijken voor een 2ehands 3600/3700 voor een paar tientjes, (ik heb er nog wel een liggen :P)
Of een nieuwe 5600 voor E130.
Die verbruiken niet veel en zijn veel sneller dan de 1200.

Vergeet sowiezo niet om nu je mobo bios van te voren naar de laatste versie te upgraden
De upgrade kwam neer op iemand verkocht een leuke computer met onderdelen die ik kon gebruiken, heb weinig betaald voor wat ik nu bij elkaar verzameld heb en het enige wat ik verbeteren zou is op dit moment de processor :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fietsenprutser
bwerg schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 12:04:
De 5500 is ook niet verkeerd. Ja, iets trager dan de 5600 maar vooral in games, in andere applicaties valt het verschil vaak wel mee - en 100 euro nieuwprijs voor een moderne 6-core is gewoon heel erg prima. Het verbruik is ook ontzettend laag, mede omdat het eigenlijk een laptop-chip is.

Ik vraag me ook af of je de videokaart nu eigenlijk wel gebruikt, of dat het monteren van video's enkel op de CPU loopt. Als je die niet gebruikt is een CPU met IGP zoals de 5600G leuk, dan kun je de videokaart eventueel verkopen en ook de 5600G is erg efficiënt. Die RX570 is nog wel 50-70 euro waard.

Tweedehands is er enorm veel te vinden voor AM4 (dankjewel AMD voor je lange levensduur van AM4). 2600's voor ~40 euro, 3600/3700's voor 60-80 euro en 5600G's voor ~90 euro. Op zich allemaal prima aankopen afhankelijk van hoeveel je ervoor uit wil geven. Ik zou de 3000's nog redelijk moderne CPU's noemen, al zijn de 5000's nog wel duidelijk een stapje hoger.
Met het videomonteren en boekhouden wat ik doe zal ik de GPU niet nodig hebben maar ik ken mezelf en ga tussendoor toch van tijd tot tijd een game aangooien en dan is het altijd fijn om een beetje te kunnen draaien zonder dat je misselijk wordt van alle voelbare pixels :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fietsenprutser
MicGlou schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 11:40:
Wat ben je van plan met het systeem? Uiteraard kan je er allerlei upgrades in gaan stoppen, maar wat heb je nodig?

Dit is iig de CPU support list voor dat moederbord: https://www.asus.com/moth...?model2Name=PRIME-A320M-K

Wat @Thomg zegt, een goede en betaalbare upgrade zou de 5600 zijn.
Wat ik nodig heb is denk ik erg basic, ik speel wel eens een computer spel maar heb zo het gevoel dat ik niks speel wat nieuwer is dan 10 jaar oud zeg maar. Skyrim gaat het wel draaien.
Maar ik had een veel oudere FX-4300 als cpu dus dit is al een beste upgrade, altijd tof om te kijken of ik voor een 100 Euro nog een grotere stap kan zetten. ;)

Ah super bedankt voor de lijst, ik zal er rustig door heen gaan, ik denk zelf inderdaad ook niet dat ik te hoog moet willen gaan met wat ik er in stop maar vind het wel een leuk idee om een upgrade te kunnen doen.

5600 noted! :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 02-05 21:49

Thomg

Aww yiss

Als je niet gaat gamen kan je inderdaad ook het advies van @bwerg doen. De extra cache op de 5600 is vooral interessant in games, daarbuiten is het verschil niet zo groot.
Maar voor het prijsverschil is de 5600 een mooie allrounder waar je met de 5500 dus wel een (potentieel) compromis kan sluiten.

2e hands zou ik niet zo snel meer doen omdat de 5500 bestaat, of je moet voor iets van 50 euro een 3600 vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Ik zou verwachten dat je het verschil tussen een 5500 of 5600 niet gaat merken als je games toch 10 jaar oud zijn, of anders wel omdat de GPU toch al snel de bottleneck zal zijn. Dat ligt ook aan je resolutie, bij op 1080P gamen zal de CPU eerder de bottleneck zijn dan op hoge resoluties. Maar in alle eerlijkheid, waarschijnlijk is voor die games een 2600 ook al snel genoeg. :)

Voor toekomstvastheid is een 5600 wel leuker, mocht je ooit ook nog de GPU upgraden. Dat is zo ongeveer het snelste wat je met een klein budget op AM4 kan krijgen dus dan ben je qua CPU-upgrades wel meteen klaar (5600X is nauwelijks sneller, en alles daarboven is meteen veel duurder).

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Pagina: 1