Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Alarm systeem laten zitten?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Soepstengel
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 13-11 15:48
Recent zijn wij verhuisd met een alarm systeem terwijl ik daar verder helemaal geen ervaring mee heb. Het is een i-on40 h systeem van Eaton met sirene binnen, draai lamp buiten, een bedrade bewegingssensor, twee draadloze bewegingssensoren en wat bedrade deur sensoren.

Op zich leek het me wel een veilige gedachte om dit systeem te gaan gebruiken, echter werkt het vanaf het begin al niet goed. De verkoper gaf al aan dat er iets niet goed zat en dat die wel een electro monteur langs kon sturen om het te fixen, echter bleek dat de backup batterij gewoon niet goed aan zat gesloten. Tijdens het klussen na de aankoop is meerdere keren de stroom eraf geweest en heb ik voor het gemak het hele systeem maar van de stroom afgehaald om maar even van de piepjes af te zijn. Inmiddels zijn we klaar, maar ik snap echt helemaal niets van het hele alarm systeem. Onze installatie is niet voorzien van een USB en/of Ethernet aansluiting zover ik kan vinden, dus via een computer/app instellen is niet mogelijk, alles moet via het beperkte display. De handleidingen die ik kan vinden zijn ontzettend uitgebreid en complex en moeilijk te begrijpen.

Het plan was om alles te laten zoals het is, maar het is nu al een paar keer voorgekomen dat het alarm uit zichzelf midden in de nacht aan gaat, terwijl het alarm helemaal niet ingeschakeld is. In de logboeken kan ik niks vinden, en de foutcodes die op het alarm moment in beeld staan leveren geen zoekresultaten op.

Inmiddels ben ik behoorlijk geirriteerd door de hele installatie en ben ik het vertrouwen een beetje kwijt geraakt. Ik ben iemand die van alles in huis wilt weten hoe het werkt zodat ik het zelf kan repareren, dus een monteur inschakelen om mijn problemen op te lossen zie ik niet zitten. Ik twijfel heel erg of ik me in dit systeem moet gaan verdiepen of wellicht beter het hele zooitje eruit kan slopen en misschien op marktplaats moet dumpen (ik weet niet eens of het wat oplevert). Ik vraag me hierbij vooral af wat het nut van dit soort alarm systemen nou daadwerkelijk is? Het is een afschrikmiddel, maar werkt het echt daadwerkelijk? Of is het feit dat er een zichtbaar alarm op het huis zit juist een uithangbord dat er wat te halen valt?

Daarnaast ben ik ook aardig bezig met smart home zaken waarbij ik voor beveiliging waarschijnlijk eerder naar indoor camera's + sensoren zal gaan i.c.m. home assistant bijvoorbeeld. Ik weet dat een zelfbouw systeem waarschijnlijk nooit zo goed zal zijn als professionele systemen, maar op het moment is de huidige installatie ook niets waard, en de vele false-positives wekken niet echt vertrouwen op in het systeem.

Zijn er mede-tweakers die toevallig ervaring hebben met dit systeem en advies kunnen geven? Of misschien tweakers die een zelfde ervaring hebben gehad en dit willen delen?

Desktop: Ryzen 7 7800X3D | 32 GB | Radeon RX 6800

Alle reacties

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Nu online

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
in inbraak veveiliging is het eigenlijk altijd zo dat je minder interesant moet zijn als de buren
goede sloten anti inbraakstripsetc en eventueel een alarm. willen ze binnen komen, komen ze toch wel binnen dus nee het schrikt de persoon die je picasso wil niet af de gelegenheidsdief wel.

• Dennis
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16:09
Op de site van Eaton staat dat er wel degelijk een netwerkaansluiting op zit, of heb jij een oude versie?

Je hebt neem ik uit je bericht aan al in de handleiding gekeken. Alarmsystemen zijn ontzettend complex en ik heb het eerst ook onderschat maar je moet bedenken dat de systemen vaak ook voor kantoorpanden zijn waar gepartitioneerd wordt, waar bewakers beveiligingsrondjes lopen, etc.

Maar als een alarm afgaat moet hij toch iets van een zone aangeven waardoor het alarm is ontstaan. Een zone is een sensor, dus bewegingssensor of magneetcontact. Want dat ding bedenkt natuurlijk niet uit zichzelf dat hij af gaat.

Sommige alarmsystemen hebben ook tamper protection die 24/7 aan staat, zelfs als hij dus niet aan staat. Of misschien genereert hij wel een alarm omdat de batterij van een draadloze sensor op is en de verbinding wegvalt. Het lijkt me echt sterk dat dit niet te achterhalen is.

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16:33

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Wat je altijd nog kan doen is de boel updaten: de bedrade elementen laten zitten, en de rest vervangen voor nieuw spul, wat je wel fatsoenlijk zelf kan instellen.

Wise enough to play the fool

• Flans
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 13-11 09:43
teacher schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 22:37:
Wat je altijd nog kan doen is de boel updaten: de bedrade elementen laten zitten, en de rest vervangen voor nieuw spul, wat je wel fatsoenlijk zelf kan instellen.
Dat zou ik denk ik ook doen. Juist de aansluitingen die bedraad zijn voor de sensoren zou ik ideaal vinden.

• Clifdon
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 13-11 17:14
Tipje uit mijn persoonlijke ervaring (met een ander systeem). Als de accu door ouderdom slecht wordt gaat het alarm op onregelmatige momenten af. Het eerste dat ik zou doen is dus de accu vervangen. Tenminste als er zo’n 12V loodaccu in zit.

Always look on the bright side of life.

• Soepstengel
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 13-11 15:48
Dennis schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 22:20:
Op de site van Eaton staat dat er wel degelijk een netwerkaansluiting op zit, of heb jij een oude versie?

Je hebt neem ik uit je bericht aan al in de handleiding gekeken. Alarmsystemen zijn ontzettend complex en ik heb het eerst ook onderschat maar je moet bedenken dat de systemen vaak ook voor kantoorpanden zijn waar gepartitioneerd wordt, waar bewakers beveiligingsrondjes lopen, etc.

Maar als een alarm afgaat moet hij toch iets van een zone aangeven waardoor het alarm is ontstaan. Een zone is een sensor, dus bewegingssensor of magneetcontact. Want dat ding bedenkt natuurlijk niet uit zichzelf dat hij af gaat.

Sommige alarmsystemen hebben ook tamper protection die 24/7 aan staat, zelfs als hij dus niet aan staat. Of misschien genereert hij wel een alarm omdat de batterij van een draadloze sensor op is en de verbinding wegvalt. Het lijkt me echt sterk dat dit niet te achterhalen is.
Wellicht zit er in de box dan een netwerk aansluiting, die zal ik dan wel even openmaken om te kijken of ik erbij kan. Ik denk dat een web interface toch al een stuk prettiger werkt, thanks voor de tip!

Gek genoeg kan ik dus niet vinden welke zone eventueel in de fout schiet, op internet is er niets over te vinden en daarnaast kan ik in het logboek ook nergens de fout terug vinden.

Ik zal nog even goed kijken naar de tamper protection. Ik heb die al gezien bij het openmaken van de main unit en de draadloze sensoren (om de batterijen te vervangen).
teacher schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 22:37:
Dat is misschien nog wel een idee. Ik ga eens kijken of ik de bedrade elementen kan verbinden met Home Assistant en vanuit daaruit een alarm systeem bouwen. Aan de andere kant kan ik voor een paar euro al motion sensoren halen die ik direct met Home Assistant kan bedienen, wellicht is dat nog een makkelijkere optie. Het zal dan nooit een "volwaardig" alarm systeem worden, echter is het dat nooit in mijn optiek als je niet verbonden bent met een meldkamer (wat ik ook niet wil i.v.m. kosten).
Clifdon schreef op zondag 26 februari 2023 @ 08:38:
Tipje uit mijn persoonlijke ervaring (met een ander systeem). Als de accu door ouderdom slecht wordt gaat het alarm op onregelmatige momenten af. Het eerste dat ik zou doen is dus de accu vervangen. Tenminste als er zo’n 12V loodaccu in zit.
Dat is wel een goed punt. Voordat ik ga investeren in een accu ga ik eerst wel eens kijken of ik die accu eruit kan halen en het systeem kan laten werken zonder die accu om te zien of het probleem daarmee opgelost is.

Desktop: Ryzen 7 7800X3D | 32 GB | Radeon RX 6800

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 09:56
BK >>> SH

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• SCIxX
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 12:01
Iets dergelijks trof ik ook aan in mijn huis toen ik hem gekocht had. Bewegingssensoren binnen, inbraakbeveiliging op alle ramen, draden die overal onder het tapijt lopen.

Het waren oude mensen die slecht ter been waren dus ik snap het wel, maar ik heb zelf alles direct eruit getrokken. Als ik ooit inbraakbeveiliging wil dan wordt het draadloos.

• chaoscontrol
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 15:38
Eaton heeft een Nederlandse helpdesk, bel ze even?

Inventaris - Koop mijn meuk!

• Dennis
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16:09
Soepstengel schreef op maandag 27 februari 2023 @ 09:27:
Wellicht zit er in de box dan een netwerk aansluiting, die zal ik dan wel even openmaken om te kijken of ik erbij kan. Ik denk dat een web interface toch al een stuk prettiger werkt, thanks voor de tip!
Bij elk alarmsysteem zitten aansluitingen nooit aan de buitenkant. De gedachte is ook dat kabels vanuit het alarmsysteem rechtstreeks de muur in gaan, zodat sabotage niet mogelijk is.
Pagina: 1