Dunne UTP kabel

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rupertino
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 15-10-2023
Beste tweakers,

Ik ben momenteel mijn huidige UTP-kabels aan het vervangen van cat 5 naar een meer futureproof variant dit naar aanleiding van een fiberconnectie waardoor ik hogere snelheden kan ontvangen (500 down, 100 ups). Deze kabels lopen via wachtbuizen die slecht 15 mm breed zijn naar de technische kast. Bij het vervangen van de kabels ervaarde ik al grote moeilijkheden om mijn trekdraad van het derde verdiep langs de wachtbuis naar beneden te krijgen (een afstand van +- 25m). Deze moeilijkheden zijn te wijten aan het feit dat de flexibele wachtbuizen een kink hebben gekregen bij het leggen van chape. Bijgevolg ben ik genoodzaakt om een UTP-kabel te gebruiken met een redelijk dunne diameter om deze alsnog langs de wachtbuis te kunnen trekken.

Ik denk dat een kabel met een diameter van tussen de 5 à 6 mm wel haalbaar moet zijn. Gezien ik wil dat deze kabels naar de toekomst toe wel een tijdje kunnen meegaan zou de voorkeur uitgaan naar cat 6 of 7.

Mijn vraag is dus of jullie bepaalde suggesties of tips hebben bij de zoektocht naar dergelijke kabels.
Ook vroeg ik mij af of puur koper vs Tinned Copper een groot verschil zal hebben op prestaties van de kabel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 16:49

nelizmastr

Goed wies kapot

Cat6 en 7 zijn dikker dan cat5/5e dus dat kan lastig worden. 3x gebundelde cat5e krijg je wel door 15mm buis maar dat wordt met cat6 en hoger moeilijk.

Sowieso volledig koper nemen. Dan ga je met cat5e ook 2.5 tot 5Gbit halen op stukken van minder dan 25 meter.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 20:14
Wat voor snelheden wil je halen?
CAT5 (dunne kabel) is op korte afstanden (wat in huis altijd het geval is) meer dan genoeg voor Gbit snelheden.
Een dikkere CAT6 / 6A of 7 doet dat niet per se beter.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:07

heuveltje

KoelkastFilosoof

heb je nu Cat5 of Cat5e ?

In het laatste geval, lekker laten zitten.
Elke router/switch gaat gewoon met 1000mbit over cat5e heen.
(en dat is duplex, dus 1000mb up en 1000mb down tegelijkertijd)
Cat5e gaat iig tot 2.5gbit korten dan 100 meter, dat begint net een beetje op te komen op mobo's etc.
En tot 10 gbit over ik meen 50 meter

Het duurt nog wel wat jaar voordat we internet snelheden krijgen die dat overtreffen.
Dan kun je dan nog wel zien wat dan de standaard is, en de vraag of je die bandbreedte dan ook echt gebruikt voor iets.

[ Voor 33% gewijzigd door heuveltje op 24-02-2023 11:19 ]

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CirclDigital
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 24-04-2023
GarBaGe schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 11:08:
CAT5 (dunne kabel) is op korte afstanden (wat in huis altijd het geval is) meer dan genoeg voor Gbit snelheden.
Een dikkere CAT6 / 6A of 7 doet dat niet per se beter.
Precies.... gewoon eerst de cat5 gebruiken en kijken of het werkt.

Met deze korte stukken, en als het een fatsoenlijke cat5 kabel is, dan is de kans zelfs heel groot dat je gewoon 10Gbit kan halen. Mijn 22jaar oude Belkin cat5 doet dat in ieder geval wel....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• toxict
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 05-05 13:46
Wat dacht je van 1 kabel trekken i.p.v. een hele bundel?
Met cat 6-7 haal je onder de 30 meter makkelijk 10Gbit/s.
2 switches met een kabel ertussen en een VLAN trunk over deze kabel en je bent er.

http://www.pvoutput.org/intraday.jsp?sid=31923

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rupertino
Hallo alvast bedankt voor jullie antwoorden, ik was van plan om inderdaad slechts 1 kabel te trekken en dan gebruik te maken van switch. Mijn huidige cat 5 kabel is helaas niet van goede kwaliteit :/ en heeft zijn beste tijd gehad. Mijn huidige abonnement 200 down 20 ups resulteert langs de huidige cat5 kabel in snelheden van +-140 down 10 ups, terwijl op andere plaatsen in het huis ik bekabeld snelheden haal 187 down tot 18 ups.
Er ligt hier momenteel een cat 5 kabel.

Een cat5e kabel lijkt mij wel voldoende te zijn om aan mijn gewenste snelheden te komen, de giga snelheden van 2,5 gbit zijn ook niet echt noodzakelijk.

Ik neem aan om beste kijken naar een merk kabel, hieromtrent suggestie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CirclDigital
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 24-04-2023
Koop dan gewoon gelijk een volledige koper cat6 kabel. Scheelt in prijs helemaal niets met goedkopere meuk.

https://www.sandervunderi...en-cat-6-grijs-7965e.html

Dan alleen nog wel even zorgen voor een fatsoenlijke montage.

[ Voor 39% gewijzigd door CirclDigital op 24-02-2023 11:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GOskMet
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 16-04 09:41
Rupertino schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 11:40:
Hallo alvast bedankt voor jullie antwoorden, ik was van plan om inderdaad slechts 1 kabel te trekken en dan gebruik te maken van switch. Mijn huidige cat 5 kabel is helaas niet van goede kwaliteit :/ en heeft zijn beste tijd gehad. Mijn huidige abonnement 200 down 20 ups resulteert langs de huidige cat5 kabel in snelheden van +-140 down 10 ups, terwijl op andere plaatsen in het huis ik bekabeld snelheden haal 187 down tot 18 ups.

Een cat5e kabel lijkt mij wel voldoende te zijn om aan mijn gewenste snelheden te komen, de giga snelheden van 2,5 gbit zijn ook niet echt noodzakelijk.

Ik neem aan om beste kijken naar een merk kabel, hieromtrent suggestie?
Ik heb deze ruim 2 jaar geleden aangeschaft en ik denk 80-90 meter door het huis getrokken, https://www.sandervunderi...en-cat-6-grijs-7965e.html geen enkel noemenswaardig verlies 600 down / 40 up.

Kabel is overigens 5.4mmØ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EvilWhiteDragon
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 16:11
@Rupertino recentelijk had ik dezelfde uitdaging bij een verbouwing, en na lang zoeken ben ik op deze uitgekomen: https://de.assmann.shop/e...implex-Dca-s1a-d0-a1.html
Is bij Amazon Duitsland een stuk goedkoper dan Amazon NL. Amazon was enkele maanden geleden de goedkoopste, geen idee of dat nog zo is.

Deze kabel zit op sommige plekken dubbel in 15mm buis, wat haalbaar was doordat we alles open hadden en de dubbele kabel niet door bochten hoefden te trekken.

That said, als je al 10Gb-spul hebt liggen, dan zou ik eerst uitproberen of het met de bestaande kabels werkt.

LinkedIn
BlackIntel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dyckie
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 02-05 10:28
Zoek op zone cable is dunnen dan standaard kabel.

Voor hulp en meer info zie: https://drive.google.com/drive/folders/1sALkX5QBVEc8xm4wqLEiJzcDmiaJJ_X8?usp=sharing en https://sites.google.com/view/eendraadschema Met vriendelijke groeten, Björn

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• GarBaGe
Rupertino schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 11:40:
.... Mijn huidige cat 5 kabel is helaas niet van goede kwaliteit :/ en heeft zijn beste tijd gehad. Mijn huidige abonnement 200 down 20 ups resulteert langs de huidige cat5 kabel in snelheden van +-140 down 10 ups, terwijl op andere plaatsen in het huis ik bekabeld snelheden haal 187 down tot 18 ups.
...
Als ik dit lees, denk ik dat er niets met je kabel aan de hand is.
Een ethernet kabel verzorgd een point-to-point connectie.
Bijvoorbeeld tussen 2 switches.
Doorgaans wordt bij negotiation een snelheid afgesproken afhankelijk van de kabel.
Bijvoorbeeld 100Mbit full-duplex or 1Gbit full-duplex.
Als je meer dan 100Mbit haalt, wordt de kabel vermoedelijk gewoon gebruikt op 1Gbit snelheden.
Bij het vervangen van je kabel, ga je geen hogere snelheden halen.
1Gbit is de max.

Echter, jij test je snelheden tov het internet en betrekt hierdoor veel meer componenten in je snelheidstest.
Hierdoor kan je niet goed bepalen welke component nu het probleem is.
Als je kabel "stuk" is, heb je OF geen verbinding OF wordt je snelheid gelimiteerd tot 100Mbit (4 aders van de 8).
Gezien je ook snelheden >100Mbit haalt, lijkt me dit niet van toepassing voor je.

Ik zou de kabel lekker laten zitten. Die vormt nu niet je probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rupertino
GarBaGe schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 13:24:
[...]

Echter, jij test je snelheden tov het internet en betrekt hierdoor veel meer componenten in je snelheidstest.
Hierdoor kan je niet goed bepalen welke component nu het probleem is.
Als je kabel "stuk" is, heb je OF geen verbinding OF wordt je snelheid gelimiteerd tot 100Mbit (4 aders van de 8).
Gezien je ook snelheden >100Mbit haalt, lijkt me dit niet van toepassing voor je.

Ik zou de kabel lekker laten zitten. Die vormt nu niet je probleem.
Ik bedoelde 40 ipv 140 down, ik had een vermoeden dat enkele van de paren niet meer werkte, hetgeen in uw bericht mijn vermoeden bevestigd.

Excuses voor de verwarring

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
Als je 1 kant van de kabel aansluit op een computer, kan je direct uitlezen welke snelheid op de kabel wordt gebruikt.
Vaak is groen licht 100Mbit en oranje 1Gbit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 20:16
Ik zou inderdaad ook eerst eens goed nagaan OF er nu echt een probleem is met je bekabeling?
Test de netwerkverbinding met 2 PC's onderling en/of kijk eens wat voor snelheid je haalt als je direct verbonden bent met je modem/router van je provider?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 07-05 22:17
flexibele wachtbuis .. dus hij zit in zoiets ?
Afbeeldingslocatie: https://cdn.toolstation.be/images/160916-BE/800/86640.jpg

als dat het geval is, en je kan de trekveer er al doorhalen zou ik al erg blij zijn ...

ik zou zeggen... 3M , 3M , meer 3M, en dan 1x Draka UC400 of soortgelijke cat6 U/UTP erdoor trekken met beleid (1 persoon kabel invoeren, 1 persoon rustig aan de veer trekken)

als de cat5E er nog inzit, lekker laten zitten... cat5e kan zeker weten 1000mbps aan ..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online
Draka UC Home is 6mm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RGAT
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
Rupertino schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 13:58:
[...]

Ik bedoelde 40 ipv 140 down, ik had een vermoeden dat enkele van de paren niet meer werkte, hetgeen in uw bericht mijn vermoeden bevestigd.

Dan zou je juist 100Mb/s OF 10Mb/s snelheden verwachten, met 40Mb/s zit je zo ver van de beperkingen van de kabel vandaan dat het vrijwel zeker niet aan de kabel zelf zal liggen maar aan iets anders.
Grote kans dat je straks dus een nieuwe kabel hebt liggen met hetzelde probleem...

Fixing things to the breaking point...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 15:23
Ik zou als eerste eens wat snelheidstesten doen binnen je eigen LAN en het internet buiten beschouwing laten. Dus op de ene PC draai je iperf als sever, op een andere PC draai je iperf als client en je kijkt wat voor snelheden je haalt tussen die twee. Natuurlijk wel zorgen dat er geen andere devices met druk verkeer bezig zijn.

Maar dus eerst kijken of je bekabeling wel een probleem is voor je gaat vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jrz
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 20:05

Jrz

––––––––––––

Ben je nou je internet verbinding aan het testen of je LAN?

Ennnnnnnnnn laat losssssssss.... https://github.com/jrz/container-shell (instant container met chroot op current directory)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tvtech
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 27-04 13:46
Ik heb in mijn hele nieuwbouwwoning de Draka UC home cat 7 sftp getrokken. Dit is speciale kabel voor huizen waar ruimte in de buis beperkt is. Het mooie van deze kabel is dat hij volledig is afgeschermd volgens cat 7 dus ruim geschikt voor 10Gbps maar dan wel met de diameter van een cat 5 kabel!
En bij reichelt is hij dacht ik voor een rol van 100m ongev €100 dus de prijs is ook nog eens prima.
Wel even opletten als je er connectoren aan moet zetten (wat eigenlijk niet moet aan stugge installatiekabel) dat deze awg 26 is dus de aders zijn iets dunner. Wel volledig koper.

Overigens ben ik het met de rest eens dat je eerst even moet kijken of je kabel inderdaad de beperkende factor is. Wil je voor de lange toekomst klaar zijn, wat dat ook moge zijn, dan kun je met cat 7 uiteraard langer doen

Hoeiendag!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dyckie
tvtech schreef op zaterdag 25 februari 2023 @ 12:07:
Ik heb in mijn hele nieuwbouwwoning de Draka UC home cat 7 sftp getrokken. Dit is speciale kabel voor huizen waar ruimte in de buis beperkt is. Het mooie van deze kabel is dat hij volledig is afgeschermd volgens cat 7 dus ruim geschikt voor 10Gbps maar dan wel met de diameter van een cat 5 kabel!
En bij reichelt is hij dacht ik voor een rol van 100m ongev €100 dus de prijs is ook nog eens prima.
Wel even opletten als je er connectoren aan moet zetten (wat eigenlijk niet moet aan stugge installatiekabel) dat deze awg 26 is dus de aders zijn iets dunner. Wel volledig koper.

Overigens ben ik het met de rest eens dat je eerst even moet kijken of je kabel inderdaad de beperkende factor is. Wil je voor de lange toekomst klaar zijn, wat dat ook moge zijn, dan kun je met cat 7 uiteraard langer doen
Is eigenlijk Cat6A kabel want de bandbreedte van deze kabel is maar 500MHz volgens hun eigen technische fiche. Dus niet geloven dat dit Cat7 kabel is want voor Cat7 moet dit minimaal 600MHz zijn.

Voor hulp en meer info zie: https://drive.google.com/drive/folders/1sALkX5QBVEc8xm4wqLEiJzcDmiaJJ_X8?usp=sharing en https://sites.google.com/view/eendraadschema Met vriendelijke groeten, Björn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tvtech
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 27-04 13:46
dat had ik nog niet gezien, je hebt helemaal gelijk. Ach, 10Gbps over 70 m, die lengte haal ik thuis toch niet

Hoeiendag!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 19:41
Tja en Cat 6 utp kan 10Gbps over 55m, dus nog steeds volkomen overbodige kabel.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dyckie
Ben(V) schreef op zaterdag 25 februari 2023 @ 15:36:
Tja en Cat 6 utp kan 10Gbps over 55m, dus nog steeds volkomen overbodige kabel.
Kan maar is zo niet in de normen opgenomen. In de normen is maar tot 5Gbps opgenomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17:33

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Rupertino schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 13:58:
[...]

Abort mission.
Er is niets aantoonbaars met de kabel mis. Je lagere snelheden hebben een andere oorzaak.

[ Voor 8% gewijzigd door remco_k op 25-02-2023 16:05 ]

Alles kan stuk.

Pagina: 1