Zolder geluidsarm isoleren

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rstot
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 06-06 08:13
Hallo Tweakers,

Huidige situatie
Ik Heb een jaren dertig huis waar op de zolder nog de oude houten vloer ligt op houten balken. Zie foto (van een andere kamer!)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yUizC2DnJkzwmg8Myrhi0T3T9iI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/g2aiBCpY3J6QcY45bpcDHNXz.jpg?f=fotoalbum_large

Toekomstige situatie
Ik wil de houten vloer er uit halen en tussen de balken gaan isoleren met rockwool, Daarna ga ik de vloer weer opbouwen met 18mm OSB en daarbovenop komt een andere vloer (PVC, Laminaat) waar ik nog niet uit ben.

Mijn vraag
Ik wil graag iets onder de OSB vloerplaten plaatsen op de balken zodat ik contactgeluid kan dempen. Wie heeft er ervaring hiermee en wat voor materiaal is aan te raden? Ik kom aan de wirwar van google hits hier niet goed uit wat goed werkt.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Nu online

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Zelf lees ik even mee voor contactgeluid.

Maar qua plaat, zelf hier stukje van de vloer dicht gemaakt, ook met 18mm OSB. Maar als ik het nog een keer zou moeten doen dan zou ik zeker voor 22mm gaan, de flex in 18mm viel me toch wel tegen. En gezien de rest van de vloer 22mm planken was moest ik het ook uitvullen. Maarja, was wat lastiger te krijgen dan de "standaard" 18mm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nickko
  • Registratie: Februari 2008
  • Nu online
Zo hebben wij een jaren 10 huis met houten constructie. Geluidsarm krijg je het nooit helemaal omdat het contactgeluid niet is weg te nemen door hout.

Hier is het eigenlijk hetzelfde opgebouwd, tussen de balken geïsoleerd met rockwool en een nieuwe set balken (andere richting, mits je voldoende hoogte hebt) daar bovenop en daarna de vloer opgebouwd met OSB platen. Zelf hebben we als afwerking voor extra dempende ondervloer + vloerbedekking gekozen. Om het geluid zo ver mogelijk te beperken.

[ Voor 4% gewijzigd door nickko op 24-02-2023 12:03 ]

Intel Core I7 10700K i.s.m. NZXT Kraken X53, 32GB 2666mhz, Nvidia GeForce RTX 3080 Ti Founders Edition, Asus ROG STRIX B460-F GAMING, OCZ Fatal1ty 1000W, NZXT H510 Black

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 16:21

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
vloer ontkoppelen (bv fermacell platen, iets het zelfde maken met osb oid kan ook maar wordt al snel net zo duur omdat vast schroeven juist niet meer de bedoeling is en je dan al snel op 2 lagen uit komt)
plafond ontkoppelen (vrijdragend plafond, of eventueel veerregels)
luchtdichting (bv een omkasting om dat spotje heen) en naden goed dicht maken.

bonus voor meer massa toevoegen aan plafond en / of vloer en de ruimte tussen de balken vol stoppen met bv steenwool

[ Voor 13% gewijzigd door twain4me op 24-02-2023 12:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueKeenan
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Op de OSB een estrich vloer plaatsen (zoals fermacell) dit ontkoppelt de boel en verminderd contact isolatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rstot
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 06-06 08:13
Allen bedankt voor de tips.

Ik heb op een andere plek ook 18mm osb gebruikt en ben daar tevreden mee. Dat ik tussen de topvloer en het osb iets kan leggen is mij duidelijk.

Het gaat vooral om wat ik onder de osb kan leggen? Ik zie oplossing op internet zoals kokosmatten of rubberen strips. Heeft iemand daar ervaring mee?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Osb ontkoppelen van de balken is volgens mij niet echt gangbaar. Zal er mee te maken hebben dat als je die gedempt op de balken legt je vloer een flink stuk stevigheid verliest.
Wat je daarentegen wel ziet is speciale ophanging voor het plafond de verdieping er onder. Of een zwevend vloer principe, waarbij je dus op het OSB een schuim/vilt laag plaatst en daarop een stevige vloer (of een combinatie,zoals die van fermacell) welke niet in contact staat met muren en dergelijke, en ook niet geschroefd is in de constructie.
Pagina: 1