Pana warmtepomp voor onze tuinderswoning

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brikos2018
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 04-08-2024
Hoi Tweakers,

ook ik heb al geruime tijd op de achtergrond mee gelezen en recent getekend voor een panasonic warmtepomp welke ik zelf ga installeren. De inbedrijfsname door een locale installateur om toch in de winter iemand achter de hand te hebben en ivm subsidie. In dit topic wil ik de installatie en bijbehorende perikelen en vragen met jullie delen :).

Situatie:
wij gebruiken 1800m3 gas in een voormalig tuinderswoning uit 1966.
Spouwmuur is nageisoleerd met knauf vlokken, dak met 15cm glaswol, vloer met tonzon en overal HR++. Totale woonopervlak is slechts 120m2, maar doordat de woning vrijstaand is in het openveld gebruiken we nog behoorlijk wat gas. Ook is de huidige nefit combi erg oud.
Afgifte dmv 100m2 vloerverwarming 14mm HoH 10cm.

Benodigde capaciteit:
Volgens zowel de koevlaas methode als warmte verlies berekening zou ik met 9kw uit moeten komen. Omdat we ook sww ermee willen doen en nog een verwarmde garage willen aanbouwen gekozen voor een T-cap om niet te weinig te hebben. Deze is momenteel goed leverbaar, dus ik was helemaal happy..

.. totdat ik las dat de J generatie van de 9kw mono die wij onlangs besteld hebben erg matig terug moduleert. (7kw?) Omdat onze woning vrij klein is kan ik een SWW vat nog nèt kwijt, maar wil graag zonder buffervat werken.

Ik lees over pendelen en dat dit ongewenst is. Omdat wij momenteel veel gas slurpen en wel al 6kwatt piek hebben liggen is elektrisch verwarmen sowieso al heel mooi. Iets mindere COP kan ik mee leveren en ben geen die-hard regel freak. Ook een lichte schommeling van de binnentemperatuur lig ik niet wakker van . Maar de eerste vraag nu is:

kan een 9kw-Tcap in onze situatie zonder buffervat (al dan niet met wat mindere COP) werken of zou dit jullie inziens bij hogere buiten temperaturen zodanig over gedimensioneerd zijn dat het simpelweg niet werkt?

Afweging is om met hangende poten de Tcap te annuleren en in de rij te gaan staan voor een 9kw 1 fase HT. Kans dat ik dan het volgende stookseizoen mis is groot wat een iets slechtere COP voor mij nu acceptabel zou maken mits het werkend te krijgen is. Eventuele overcapaciteit is bij het wegvallen van de salderings regeling mogelijk interessant in combinatie met een grote bufferzak in de kruipruimte, maar dat kan komende jaren nog helemaal niet uit |:(

[ Voor 6% gewijzigd door brikos2018 op 24-02-2023 10:06 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mauritio
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 10-09 15:53
brikos2018 schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 10:01:
Hoi Tweakers,

Benodigde capaciteit:
Afweging is om met hangende poten de Tcap te annuleren en in de rij te gaan staan voor een 9kw 1 fase HT. Kans dat ik dan het volgende stookseizoen mis is groot wat een iets slechtere COP voor mij nu acceptabel zou maken mits het werkend te krijgen is. Eventuele overcapaciteit is bij het wegvallen van de salderings regeling mogelijk interessant in combinatie met een grote bufferzak in de kruipruimte, maar dat kan komende jaren nog helemaal niet uit |:(
Hier juist gekozen van een 1fase 9KW (stond al 8 maanden in de rij en voorlopig nog niks te krijgen), gewisseld naar een 3-F 9KW. Eventueel in de toekomst nog een keer naar de 1F terugwisselen als het allemaal niet prettig lijkt te werken. Geen buffervat, wel ~150M2 aan vloerverwarming, eventueel wat pendelen nemen wij dan nu voor lief (alhoewel ik denk dat je dat prima kunt fixen met een slimme afregeling).

Kan niet goed terugvinden wat de minimale afgifte is van de T-cap maar 7KW lijkt mij sterk, Ik heb terug kunnen vinden dat hij moduleert naar een minimum van 3,08KW (maar ik weet niet zeker of dat klopt). Staat ook niet duidelijk in de specificaties en service manual (of ik mis het volledig). Volg je topic ook even omdat wij ook niet gaan werken met een buffervat (maar hebben wel de optie om deze toe te gaan voegen).

[ Voor 4% gewijzigd door Mauritio op 24-02-2023 12:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
brikos2018 schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 10:01:
Afgifte dmv 100m2 vloerverwarming 14mm HoH 10cm.
In een cementdekvloer? Of droogbouw?

Hoe meer massa, hoe minder je buffervat nut heeft. In een paar ton aan vloer kun je wel wat warmte kwijt. Doe je misschien geen run van uren, maar als dat ding een uur staat te draaien en een uur uitstaat gaat hij daar echt niet kapot van.
(Plus, een buffervat kost ook geld, daar moet je WP heel wat jaartjes extra voor blijven draaien)

Niet te panisch doen over pendelen. Ja, je wilt het voorkomen. Maar ik hoor installateurs een partij onzin verkopen. Mijn ouders zitten met een WP die het gewoon niet trekt, omdat hij anders 'te groot' zou zijn.
Zit je in de winter te koukleumen, maar hij pendelt niet, TOP 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• brikos2018
@Mauritio Welkom in t schuitje Mauritio. Recent is er weer t eea geleverd, maar nog geen 9kw 1f, daarom fijn om even een sanity check met gelijkgestemden te kunnen doen.

@TheGhostInc ;Vverwarming is in 4cm cementdekvloer, dus geen droogbouw. Wel is het ingefreesd, dus dicht aan de oppervlakte (reageert altijd lekker snel, we hebben gewoon nachtverlaging) en de vloer is nehobo, dus holle aardewerkbakken met beton balkjes ipv massief beton. Heeft alsnog aardig wat thermische massa. weinig vermogen is inderdaad t laatste wat ik wil.

Maar de consensus hier op tweakers lijkt dat een t-cap ongewenste (/onwerkbare?) overkill is door zijn hoog-laagste-vermogen.

Gewoon doorzetten en proberen is waar ik ook naar neig, maar met de 1,2 hogere invest is een 1,5k buffervat erbij waar ik ook geen plek voor heb niet iets waar ik op uit wil komen. (Te weinig vermogen ook niet inderdaad, doel is van het gas af. Maar met een 3kw backupheater die paar dagen in t jaar kom je ook een eind)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 16:18

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Heb zelf een 9kw tcap. Minimum vermogen is 4kw.
Had achteraf graag 2x 5kw in cascade gehad om deze reden. Maar mijn verbruik lag ook wat lager. En mn afgifte met 200m2 hoger.

Volgens mij zijn die 5kw ook best prima leverbaar. Maar je installateur moet er zin in hebben.

Wat voor verdelers heb je?

[ Voor 35% gewijzigd door MikeyMan op 24-02-2023 13:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mauritio
MikeyMan schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 13:51:
Heb zelf een 9kw tcap. Minimum vermogen is 4kw.
Had achteraf graag 2x 5kw in cascade gehad om deze reden. Maar mijn verbruik lag ook wat lager. En mn afgifte met 200m2 hoger.

Volgens mij zijn die 5kw ook best prima leverbaar. Maar je installateur moet er zin in hebben.

Wat voor verdelers heb je?
2 x 5KW in cascade is een nog duurdere optie natuurlijk, dan komt er nog ~2000 euro bij voor alleen je WP en een hoop complexere aansturing denk ik, volgens mij nu precies niet wat @brikos2018 graag zou willen :+

Waar ik overigens niemand over hoor, kun je niet gewoon de onderdelen die stuk gaan door het pendelen op den duur vervangen? Lijkt mij ook een prima oplossing. Ik ben ook niet zo bang dat zaken snel kapotgaan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brikos2018
@MikeyMan : Ik heb nog open verdelers, een merkloze en een therminon, beide nog te vervangen voor kunststof gesloten variant met hoge flow. 2x 5kW; ik las elders dat dit voor jou meer voorkeur had dan je T-cap inderdaad. Ik heb er plek voor buiten maar is inderdaad minder kiss en (hoewel niet geheel duidelijk) krijg je op die 2e geen subsidie.

Daarnaast, er hangt nu een ketel waar ik nooit naar om kijk. Door die flink te tweaken kan ik waarschijnlijk nog een hoop besparen. Waarmee ik bedoel te zeggen: een WP is al een hele grote stap, wat COP mislopen door semi-suboptimaal systeem is zonde maar kan ik wel tegen. ( nog genoeg projecten 8)7 ).

Wat zijn jou ervaringen nu de buiten temperatuur lekker hoog is? En heb je een buffervat?

[ Voor 28% gewijzigd door brikos2018 op 24-02-2023 14:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

brikos2018 schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 14:24:
@MikeyMan : Ik heb nog open verdelers, een merkloze en een therminon, beide nog te vervangen voor kunststof gesloten variant met hoge flow. 2x 5kW heb ik opzich plek voor, maar is minder kiss. Ik las elders dat dit voor jou meer voorkeur had dan je T-cap inderdaad. Ik heb er plek voor buiten maar is inderdaad minder kiss en (hoewel niet geheel duidelijk) krijg je op die 2e geen subsidie.

Daarnaast, er hangt nu een ketel waar ik nooit naar om kijk. Door die flink te tweaken kan ik waarschijnlijk nog een hoop besparen. Waarmee ik bedoel te zeggen: een WP is al een hele grote stap, wat COP mislopen door semi-suboptimaal systeem is zonde maar kan ik wel tegen. ( nog genoeg projecten 8)7 ).

Wat zijn jou ervaringen nu de buiten temperatuur lekker hoog is? En heb je een buffervat?
Nou, lekker hoog. Tis koud zat :P

Maar draait hier nu op zich best hoor. Ben wel de binnentemperatuur wat aan het terugschroeven, omdat het comfort eigenlijk prima was.

Heb geen buffervat, wel gesloten verdelers.

@Mauritio Is 2x5kw veel duurder dan een T-Cap? Volgens mij pak je wel twee keer subsidie namelijk.

[ Voor 4% gewijzigd door MikeyMan op 24-02-2023 14:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mauritio
MikeyMan schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 14:33:
[...]

@Mauritio Is 2x5kw veel duurder dan een T-Cap? Volgens mij pak je wel twee keer subsidie namelijk.
Ah, 2x subsidie maakt het wel een stuk aantrekkelijker :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Mauritio schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 14:37:
[...]

Ah, 2x subsidie maakt het wel een stuk aantrekkelijker :)
100% zeker weet ik het niet, maar ik zie nergens het tegendeel bewezen worden.

Kale prijs heb je gelijk in. 5kw doet rond de 4k, 9kw T-Cap rond de 6k.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 20:07
als je die verdelers aanpast zodat er geen pomp meer in zit dan is een buffervat sowieso niet nodig. 100m2 vloerverwarming is meer dan genoeg. Ik heb hier 2 jaar een 7kW pana gehad op alleen 35m2 vloerverwarming (geen buffers of niks) en dat gaat prima. Buffervaten helpen NIET tegen pendelen, al is dat een hardnekkige fabel die terug blijft komen. Je warmtepomp jaagt vaak 20L/min door je cv-systeem. Je kunt dus vrij snel zien dat een 200L buffervat je ongeveer 10 minuten extra "afgifte" geeft (en het is niet eens afgifte maar alleen fase-verschuiving van wanneer de energie beschikbaar komt).

verder zou ik zeker overwegen om te beginnen met een 5kW (die zijn as we speak gewoon leverbaar bij Immotech in duitsland) en er eventueel 2 achter elkaar te zetten. Je hebt ruimte zat om het huis toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
@brikos2018 vergeet niet dat je 1800m3 gas verstookt, zoals je zelf al aangeeft is het ergens ook gewoon 'wat het is'.

Je kunt 'vals' spelen, door een backup plan te hebben (L/L WP neerhangen, kachel, IR panelen, backup heater...), door je SWW eruit te halen met een losse WP boiler etc. Dan kun je best een stukje conservatief gaan zitten. Een 5kW klinkt dan als een redelijke maat bij veel mensen.
Maar als dit apparaat alles moet gaan doen, dan heb je gewoon die capaciteit nodig.

En vergeet ook niet, er zitten 'in deze bubbel' mensen die als 'oplossing' een dikke trui aanraden. Of als je SWW op raakt 'dan douche je te lang, koop een douche timer'. Ook mag je het niet meer over nachtverlaging hebben, want 'dat hoort niet' bij een WP & vloerverwarming.
Maar dat is wel gebaseerd op de filosofie/gebruik zoals zij dat voor ogen hebben. Ik heb mijn WP een maatje groter, met nachtverlaging. Vind ik heerlijk, 's-avonds koelt het huis een beetje af tot een prettige slaaptemperatuur en 's-ochtends ramt de WP hem vlot weer naar temperatuur. Maar dat gaat je niet lukken met een WP die 'precies' op maat is, want die heeft uren extra nodig om de vloer weer op temperatuur te krijgen.
Is dat vloeken in de kerk, of heb ik de WP die past bij mijn behoefte/gebruik?

Staar je dus niet blind op 1 type advies.
En werken? Uiteindelijk gaat het altijd werken en leer je ook vanzelf hoe het systeem reageert. Als je op vakantie gaat, hoe lang duurt het voordat je weer terug op temperatuur bent, en hoe lang duurt een SWW run? En doe je een ECO run of gooi je hem op full-power als je het nodig hebt.
Pagina: 1