Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Topicstarter
Ik heb 1,5 maand geleden een nieuwe Samsung koelvriescombinatie gekocht. Na 15 jaar een Siemens gehad te hebben die regelmatig aanvroor een no-frost gekocht die de helft zuiniger zou moeten zijn.

Gisteravond viel het ons op dat de vriesgoederen in staat van ontdooing waren. ik heb altijd een lading ijsblokjes en die waren duidelijk aan het ontdooien. Ook brood was gewoon zacht, wat daar toch al enkele dagen lag. Deur sluit gewoon normaal. Als je het op een klein kiertje zet valt de deur dicht en er zit ook een verklikker op.

Temperatuur stond op -16 dus die even verhoogd naar -18. De indicatie van de koelkast liep wel op naar -18 zonder zichtbare verbetering. Koelkast even van stroom afgehad en indicatie in de koelkast gaf toen -2 aan. Dat leek conform wat het ook echt was.

Vannacht om 04.00 was ik even beneden om te kijken of die bak met ijsklontjes inmiddels water was geworden, maar dat was redelijk aangevroren. Ik heb toen de stroom er nog even afgehad om een Conrad Energymonitor er tussen te zetten. dat leek toen 'normaal' en gaf 0,1 watt aan.

Echter vanaf vamorgen 0700 tot nu toe valt het me op dat ie constant 45 watt gebruikt. Als ik, in een pessimistisch scenario, uitreken over 24/7/365 dan kom ik via deze site uit op 32kw/h per maand en dusruim 350kwh per jaar.

Nu is dit de eerste keer dat ik echt actief deze, of any, koelkast monitor maar is dit normaal gedrag?

(op basis van gisteravond heb ik toen nog een melding kunnen maken toen alles leek te ontdooien bij Samsung, vanmorgen heb ik bovenstaand verhaal bij ze aangevuld dus er loopt nog een reparatieverzoek)

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 07:29
Voor het no-frost gebeuren zal er een fan binnenin zijn die draait, maar 45W lijkt mij dan wat veel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Topicstarter
ThinkPad schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 10:10:
Voor het no-frost gebeuren zal er een fan binnenin zijn die draait, maar 45W lijkt mij dan wat veel
De fan zit er inderdaad aan de linkerkant, en die is verder vrij van obstructie.

is dit iets waarvan je denkt, dat daar iemand naar zou moeten kijken als zijnde een mogelijk defect? Ik lees wel zaken over een digitale inverter, maar je zou toch verwachten dat ie uiteindelijk wel in een idle stand zou moeten gaan.

[ Voor 28% gewijzigd door Gunner op 24-02-2023 10:20 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AzertyNL
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22-04 10:04
Toevallig heb ik onze (liebherr) koelvries (paar jaar oud) van vergelijkbare grootte aan een shelly plug hangen.

Ter referentie:

als er niet gekoeld wordt is het verbruik 0.8 Watt
als er wel gekoeld wordt (1 compressor voor zowel koel als vries gedeelte) (90-100 Watt)
1 keer in de 2 dagen is er een 200 Watt cycle (Zie plaatje), ik gok dat dit de no-frost cycle is.
deur open (lampje) is 15 Watt (zie 07:45 in de grafiek, piekje ;-)
de 2 fans die er in zitten vind ik niet/nooit terug in de data (dus laag verbruik of volledig synchroon met de compressor die draait).

Al met al is de duty cycle 25%-33%, dus je zal best vaak verbruik zien, maar als het goed is dus ook 66%-75% van de tijd de 0.8 Watt o.i.d. ( maar zeker geen 45W , dat lijkt me niet ok als 'rust' verbruik)

Plaatje van 1 etmaal electra:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L_Q9Az1BY9-7Th3kaM8NbXiVkaA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/hxrjFDmn8mjFQahE1pXqPwHv.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 9% gewijzigd door AzertyNL op 24-02-2023 10:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Topicstarter
AzertyNL schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 10:21:
maar zeker geen 45W , dat lijkt me niet ok als 'rust' verbruik)
Thanks die Shelly Plug staat nu hoog op m'n lijstje want historisch verbruik is wel een hele goede.

Wat ik dus niet weet of hij inderdaad nu aan het 'rusten' is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Topicstarter
Ik heb even snel een Hombli bij Coolblue gehaald.

Energieverbruik is volgens de Conrad meter wel gedaald naar 16 watt constant al zegt m’n vrouw wel dat ze het gevoel heeft dat ie weer aan het dooien is. Ondertussen ook een thermometer erin gelegd.

Bij het aan en uitzetten leek de thermostaat op -9 te staan. Lijkt me ook niet goed.

[ Voor 14% gewijzigd door Gunner op 24-02-2023 13:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Topicstarter
Ik heb nu het stroomgebruik gevolgd met een Hombli slimme stekker. Daar lijkt niet echt heel bijzonder.

Wat wel problematisch is dat de vriezer af en toe stopt met vriezen. zeker 1x dag lijkt het compleet te stoppen en ontdooit bv het brood wat er in ligt. Ik kan het letterlijk dubbelvouwen,want het is niet bevroren.

Als ik de combinatie uitzet en aanzet zie je aan de binnenkant de actuele temperatuur; die zag ik net op -5 staan. Dat is niet de ingestelde temperatuur, dat is -18. Lager dan -15 instellen kan namelijk niet

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RuA35jREIUuD8kJOqFaXSR0421k=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4k3L8Ynf2baVOW5lqDXicOzU.jpg?f=fotoalbum_small

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DyhxZrspDBetulWBufFcEL5IvbE=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SKxoeSIFCE8YvN8YtyOLf22G.jpg?f=fotoalbum_small

Ik ben maar bewijsmateriaal aan het verzamelen incl wat video's om een de samsung-reparateur iets te kunnen laten zien want dit lijkt me niet normaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Driek
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 08:24
Koel vries gecombineerd is altijd gedoe, als de koelkast op temperatuur is stopt ook het vriezen. Waar staat hij, ergens in een koude ruimte?

Tijd van werken, tijd van rusten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Topicstarter
Driek schreef op zondag 26 februari 2023 @ 15:31:
Koel vries gecombineerd is altijd gedoe, als de koelkast op temperatuur is stopt ook het vriezen.
Koelgedeelte lijkt het prima te doen. Ik heb dan ook sterk het idee dat die twee wel gescheiden zijn.

Maar in de 15 jaar dat ik m'n vorige (ook gecombineerde) vriezer had heb ik nooit ontdooit brood gehad of gesmolten ijsklontjes. Dit lijkt mij niet normaal. En in de eerste maand deed ie het ook gewoon zoals ik het zou verwachten. Dit is van de laatste drie dagen.
Waar staat hij, ergens in een koude ruimte?
Nee, gewoon in de (open) keuken.

Ik zie hier vergelijkbare issues

Edit ik heb om half tien vanmorgen nieuwe ijsklontjes gemaakt die nu nog waterig zijn. Dat is echt niet normaal hoor.

[ Voor 22% gewijzigd door Gunner op 26-02-2023 16:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Topicstarter
Zo ziet m'n ijsklontjes eruit nadat ik ze er om 09.30 heb ingedaan. Ik weiger om te accepteren dat dit normaal is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_u22G_Wn-LGPQu5fIaetsy3TdpE=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/H6zqBeABv6bLV8uMHCIpWEwF.jpg?f=fotoalbum_medium

Mijn vorige vriezer had er zo'n 8 uur voor nodig om dit stijf bevroren te krijgen EN op temperatuur te houden.

Temperatuur is nog steeds een -5.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 09:21
Neem contact op met de verkoper, je hoeft niet eerst weken lang details gaan bijhouden...

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Smobbo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 23-04 17:02
Hij is stuk…
Wel grappig om een halve studie er op los te laten, maar in een vriezer moeten ijsblokjes bevroren worden en blijven :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Topicstarter
Smobbo schreef op maandag 27 februari 2023 @ 07:17:
Hij is stuk…
Wel grappig om een halve studie er op los te laten, maar in een vriezer moeten ijsblokjes bevroren worden en blijven :+
Eerste levensbehoefte :Y)

Ik maak er wel een studie van omdat ik niet wil dat een monteur zegt 'dit is normaal' of ' ik kan niets constateren' . Ik dek me gewoon in. Liever zou ik dit natuurlijk ook niet hoeven doen.

Het specifieke voorbeeld is gewoon om aan te tonen wat (in mijn ogen) niet normaal is. De verkoper is op de hoogte en ik ben in afwachting van een reparatiebezoek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Topicstarter
Even van me afschrijven.

Net terug van vakantie, brood lag nog steeds ontdooit in de koelkast. Ijsklontjes die ik in een vriezerzak had gedaan zijn aangeklonterd dus dat is een teken van een ontdooiing. Temperatuurmeter geeft nu rond het vriespunt aan, bij aan/uitzetten geeft het display -3 aan.

De samsung service is waardeloos, dat geeft zelfs de webwinkel toe.. ze hebben pro-actief onderdelen besteld en die zijn binnen , volgens coolblue, maar de reparatietoko van Samsung hebben nog steeds geen contact opgenomen. Dus dat gaat pas maandag worden, op z'n vroegst

Net een half uur weer in de wacht gestaan alvorens een medewerker gesproken te hebben. Coolblue doet z'n best maar is ook moeilijk bereikbaar Heb ze gevraagd om een proactieve oplossing door me korting te bieden op een (tijdelijk) tafelmodel vriezer maar de back-office was niet bereikbaar en de mensen die je aan de telefoon krijgt hebben geen mandaat om dingen te regelen.

Taakje aangemaakt voor de B-O, maar de reactietermijn is zes dagen. ;w

Hier kan ik allemaal niet op wachten, dus maar een talfemodel vriezer kocht die morgen bezorgd gaat worden. Hoe en wat compensatie vecht ik later wel met coolblue uit

[ Voor 6% gewijzigd door Gunner op 05-03-2023 13:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VERNederlander
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 07:51
Een paar dingen waar ik aan zat te denken, al is het wellicht jammer dat ik je post niet eerder heb gezien.

- Waarom niet direct om een vervangend nieuw product gevraagd? Als de vriezer dus binnen 1,5 maand al niet werkt? Het is weliswaar niet volledig in overeenstemming met consumentenrecht (reparatiemogelijkheid), maar vaak wel de makkelijkste/snelste. Vergt altijd een stukje beschaafde directheid (altijd netjes blijven) om dit gedaan te krijgen, maar wie niet waagt wie niet wint.

- Coolblue wijst naar Samsung, maar wees je er van bewust dat Samsung geen partij voor jou is. Dat Samsung traag is met oplossen, moet je het probleem maken van Coolblue, en niet jouw probleem laten maken. https://www.consuwijzer.n...kocht-maar-kapot/garantie

- Volgens consumentenrecht mag je niet te lang last hebben van een defect product. Dit hangt er mede vanaf hoe vaak een product gebruikt wordt (voorbeeld mixer vs. koelkast), hoe lang een redelijke hersteltermijn is. In het geval van koelkast/vriezer kun je praktisch niet zonder, dus moet snel actie op worden ondernomen, hersteltijd van een maand is onacceptabel is mijn persoonlijke mening. Coolblue moet of leenproduct regelen of vervangend product inzetten.
https://www.consuwijzer.n...elang-mag-reparatie-duren

- Ik snap dat je zelf een oplossing hebt gezocht, maar maak dit volgende keer probleem van CoolBlue. Nu heb je mogelijk dubbel gezeur om nog iets voor je vervangende vriezer te krijgen.

Twee tips:
- Lees je altijd in op www.consuwijzer.nl
- Blijf met klantenservice altijd zo lang mogelijk in de vragende rol en probeer ze er van overtuigen dat je normale vragen stelt die zij ook zouden stellen en normale oplossing wenst. Niet te snel met rechten gaan smijten, werkt vaak blokkerend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Topicstarter
@VERNederlander Ik ben aardig op de hoogte van consumentenrecht dus van die bepalingen weet ik alles van. Echter, ze willen niets doen zonder samsung te laten repareren eerst. Kan ik heel hoog en laag springen maar de persoon die je daar aan de telefoon krijgt heeft geen enkel mandaat om iets toe te zeggen. Alles gaat via andere lagen in de organisatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Topicstarter
Inmiddels geeft de koelkast ook een +15 aan op de losse temperatuurmeter. (vriezer +5 :? )
Die is prima accuraat, want in m'n nieuwe vriezer staat geeft ie wel -18 aan.

Ik heb meerdere mails en telefoontjes gepleegd maar er is niemand die ook maar iets wil of kan doen bij coolblue. Ze blijven verwijzen naar Samsung, en Samsung verwijst naar de winkel,omdat ik het bij hen gekocht heb. Dat er niemand die denkt van "joh laten we dat ding gewoon omruilen, het is onlangs aangeschaft" begrijp ik niet.

Ik weet het even niet meer. Ik moet maar hopen dat ik morgen gebeld ga worden door de externe reparateur.

[ Voor 12% gewijzigd door Gunner op 05-03-2023 13:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matomatisch
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 23-04 15:16
Gewoon een nieuwe eisen, dit apparaat vertrouw je nooit never meer. Ook raar dat Coolblue je probeert af te wimpelen, ik had altijd de indruk dat hun service in orde was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Gunner schreef op zaterdag 4 maart 2023 @ 13:08:
@VERNederlander Ik ben aardig op de hoogte van consumentenrecht dus van die bepalingen weet ik alles van. Echter, ze willen niets doen zonder samsung te laten repareren eerst. Kan ik heel hoog en laag springen maar de persoon die je daar aan de telefoon krijgt heeft geen enkel mandaat om iets toe te zeggen. Alles gaat via andere lagen in de organisatie.
Waar blijft de ingebrekestelling dan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Topicstarter
Sethro schreef op maandag 6 maart 2023 @ 09:26:
[...]

Waar blijft de ingebrekestelling dan?
Die is niet meer nodig. De winkel heeft gister besloten om me alsnog een nieuwe te bezorgen en die komt morgen. De tijdelijke vriezer die ik had aangeschaft mag ook retour.

Pagina: 1