Verkeerde opmaak van een emoji :(

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• Settler11
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 09-06 11:35
Een héél klein itempje wat mij al enige tijd aan stoor bij Tweakers: De ':(' emoji!

Eenieder en ikzelf gebruik de "dubbelepunt + haakje open" om een droevig emoji te typen. Apart genoeg is die bij Tweakers gemarkeerd met een rode kleur. Hiermee veranderd de droevige emoji naar een boze emoji. Dit lijkt mij verwarrend en misschien wel tot gemixte gevoelens bij de lezer.

Uit de huidige tijd en MSN tijden, herken ik ook de :( smiley niet anders als een droevige emoji:
https://www.skyblock.nl/smileys/msn.htm

De :@ werd dan de boze emoji. Edit: ah, het werkt wel alleen staat die niet in de lijst. Hij wordt dubbel gemaakt samen met de droevige emoji.

Het lijkt logisch om de :( emoji geel te maken en eventueel los een boze emoji toe te voegen.

*O* :)F oOo

[ Voor 7% gewijzigd door Settler11 op 24-02-2023 09:57 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• segil
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 15:43
Helemaal mee eens, ik vond het ook altijd vreemd dat een boos kijkend gezichtje gekozen is voor een droevig emoji

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hooglander1
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

:-( is er ook

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Settler11
Klopt, maar je zou verwachten dat als je ":(" typt of ":-(" dezelfde emoji krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1777010

Bij twijfel gewoon ☹️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 374460

Ik vind het maar een sippe smiley :N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 16:11
Ik ken eigenlijk hier op Tweakers :( niet anders dan :( en dat was volgens mij al ver voor de MSN tijd :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• __R__
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 13:30
MSN?.... Ken je dat swipen? :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16:11

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Hier kan de redactie niet zoveel mee. Schopje naar mooie features.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• segil
Ik ben wel benieuwd naar waarom de keuze voor dit icoontje? Alle sites die ik ken geven een sad smiley bij ": (", alleen Tweakers maakt er iets anders van. Is dit een bewuste keuze?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• crisp
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15:52

crisp

Devver

Pixelated

segil schreef op zaterdag 25 februari 2023 @ 11:00:
Ik ben wel benieuwd naar waarom de keuze voor dit icoontje? Alle sites die ik ken geven een sad smiley bij ": (", alleen Tweakers maakt er iets anders van. Is dit een bewuste keuze?
Zijn al die sites ook zo oud als Tweakers?

Het is een stuk legacy, meer dan 20 jaar oud. Ik betwijfel of zelfs @Femme nog precies weet hoe en waarom elke smilie precies is ontstaan hier op Tweakers, en in hoeverre dat weer van invloed is geweest op de verdere ontwikkeling van emoji's op het internet. Bij ons is :( simpelweg altijd meer geïnterpreteerd als een "boze smilie", en we hebben alternatieven voor een meer "verdrietige smilie". Andere sites hebben blijkbaar andere keuzes gemaakt; dat maakt de onze echter niet fout.

Persoonlijk zie ik ook geen reden hier nu verandering in te brengen; het is onderdeel van onze geschiedenis waarin we blijkbaar net een beetje afwijken van de rest. Afgezien van het feit dat we ook niet simpelweg smilies kunnen "swappen" omdat we daarmee de toon van het gebruik in oudere posts zouden veranderen.

Intentionally left blank

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15-06 17:10
crisp schreef op zaterdag 25 februari 2023 @ 11:16:
[...]

Het is een stuk legacy, meer dan 20 jaar oud. Ik betwijfel of zelfs @Femme nog precies weet hoe en waarom elke smilie precies is ontstaan hier op Tweakers, en in hoeverre dat weer van invloed is geweest op de verdere ontwikkeling van emoji's op het internet. Bij ons is :( simpelweg altijd meer geïnterpreteerd als een "boze smilie", en we hebben alternatieven voor een meer "verdrietige smilie". Andere sites hebben blijkbaar andere keuzes gemaakt; dat maakt de onze echter niet fout.
Niet fout, wel inconsistent met de rest van het internet en daarmee dus minder gebruiksvriendelijk en/of mogelijk resulterend in het verkeerd overbrengen van de toon van iemand z'n bericht.
Persoonlijk zie ik ook geen reden hier nu verandering in te brengen; het is onderdeel van onze geschiedenis waarin we blijkbaar net een beetje afwijken van de rest.
Niet voldoen aan de verwachting lijkt mij een heel prima reden om daar nu alsnog verandering in te brengen.

'Het is onderdeel van onze geschiedenis' is een andere manier van 'We hebben het altijd zo gedaan' zeggen en dat is wat mij betreft nóóit een sterk argument om iets te laten voor wat het is.

'Een beetje afwijken van de rest' roept vooral vragen op: waarom zou je met deze smiley willen afwijken van de rest? Wat is het voordeel?
Afgezien van het feit dat we ook niet simpelweg smilies kunnen "swappen" omdat we daarmee de toon van het gebruik in oudere posts zouden veranderen.
Technisch gezien zal het vast wel mogelijk zijn om alle oudere posts :( te laten behouden, en vanaf moment X (bijvoorbeeld bij de volgende release) :( te parsen als :-(

Of je daar daadwerkelijk de tijd en moeite in wilt steken om dat voor elkaar te krijgen, dat is uiteraard aan jullie. Maar gezien je vrij stellige verdediging weet ik denk ik al het antwoord :( ;)

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crisp

crisp

Devver

Pixelated

Hahn schreef op zaterdag 25 februari 2023 @ 11:24:
[...]

Niet fout, wel inconsistent met de rest van het internet en daarmee dus minder gebruiksvriendelijk en/of mogelijk resulterend in het verkeerd overbrengen van de toon van iemand z'n bericht.

[...]
Noem het een ander dialect ;)

Ik snap je argument, maar vind hem ook niet sterk. Je ziet immers de uitwerking van het gebruik van :( in een post, en als dat niet de juiste boodschap was dan kan je dat corrigeren. Uiteindelijk wen je daar wel aan, en hopelijk hoef je ook niet zo vaak een boze of verdrietige smilie te gebruiken ;)

Daarbij zie je toch ook steeds meer unicode emoji's gebruikt worden, dus het belang van onze "native" smilies neemt ook al af. Alleen daarom zou ik willen zeggen: laat ons dan maar lekker een beetje inconsistent zijn. Het is m.i. geen halszaak, en oude content aanpassen of op een ander manier dit probleem "fixen" is met de hoeveelheid code en content van onze site nu eenmaal niet triviaal.

Intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• segil
[...]

Sterker nog, het stamt nog uit de tijd dat ik acsii emoticons gebruikte op mijn Nokia in de jaren 90.
Zie: http://i0.kym-cdn.com/pho...ebook/000/174/560/6d0.png

Een sad smiley is ":-(" Of afgekort ":("

Persoonlijk zie ik ook geen reden hier nu verandering in te brengen; het is onderdeel van onze geschiedenis waarin we blijkbaar net een beetje afwijken van de rest. Afgezien van het feit dat we ook niet simpelweg smilies kunnen "swappen" omdat we daarmee de toon van het gebruik in oudere posts zouden veranderen.
Dat geloof ik graag. Maar zoals @Hahn ook al zegt... als de hele wereld ":-(" gebruikt om een droevige emotie over te brengen, en Tweakers doet als enige iets anders, dan wijkt dat nogal af ja. Ik heb (zeker in het begin) best vaak mijn tekst moeten aanpassen na het publiceren, omdat ik weer zag dat de emoticon anders weergegeven wordt. En zeg nou zelf, een boos kijkend gezichtje is een compleet andere uitdrukking dan een droevig kijkend gezichtje.
Tegelijk snap ik dat het omklussen een enorm gedoe is.

Zullen we het erop houden dat dit één van de vele dingen is die Tweaakers ff net wat anders doet dan de grote groep :)

ps. frapante is dat ook :-D op Tweakers niet werkt, terwijl dit ook een standaard ascii emoticon is om flink lachen uit te drukken.

ps2. Mijn vraag was geen verwijt, maar eerder nieuwsgierigheid waarom hiervoor gekozen is. Of dit bewust gedaan is destijds.

[ Voor 4% gewijzigd door segil op 25-02-2023 11:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
crisp schreef op zaterdag 25 februari 2023 @ 11:37:
[...]

Noem het een ander dialect ;)

Ik snap je argument, maar vind hem ook niet sterk. Je ziet immers de uitwerking van het gebruik van :( in een post, en als dat niet de juiste boodschap was dan kan je dat corrigeren. Uiteindelijk wen je daar wel aan, en hopelijk hoef je ook niet zo vaak een boze of verdrietige smilie te gebruiken ;)
Jij vindt mijn argument niet sterk, wat mag, maar wat jij zegt vind ik echt de omgekeerde wereld. Gebruikers moeten zich maar aanpassen naar wat Tweakers wilt, in plaats van dat Tweakers zich aanpast naar wat werkt voor de gebruiker.

"Je moet gewoon even wennen" tegen je gebruikers zeggen, voor iets wat jullie zelf (bewust) anders doen, verdient deze keer een heel serieus bedoelde: :(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• crisp

crisp

Devver

Pixelated

segil schreef op zaterdag 25 februari 2023 @ 11:38:
[...]

ps. frapante is ook dat :-D op Tweakers niet werkt, terwijl dit ook een standaard ascii emoticon is.
Dan heeft daar blijkbaar nooit iemand om gevraagd ;) :D

Intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• segil
crisp schreef op zaterdag 25 februari 2023 @ 11:41:
[...]

Dan heeft daar blijkbaar nooit iemand om gevraagd ;) :D
Kijk ook eens hier naar: Wikipedia: List of emoticons
Waarschijnlijk weet je dat al, maar een ascii emoticon is een gezichtje op z'n kant. Als je ":-(" 90 graden draait, krijg je een droevig kijkend gezichtje (mondhoeken naar beneden).
":-D" = grote openstaande mond, lachend.
">:[ " = gefrontste wenkbrouwen + mondhoeken naar beneden. > boos kijkend

Allemaal heel logisch hoor ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• crisp

crisp

Devver

Pixelated

Hahn schreef op zaterdag 25 februari 2023 @ 11:40:
[...]

Jij vindt mijn argument niet sterk, wat mag, maar wat jij zegt vind ik echt de omgekeerde wereld. Gebruikers moeten zich maar aanpassen naar wat Tweakers wilt, in plaats van dat Tweakers zich aanpast naar wat werkt voor de gebruiker.

"Je moet gewoon even wennen" tegen je gebruikers zeggen verdient deze keer een heel serieus bedoelde: :(
Wat ik wil zeggen is dat nostalgie en dingen op je eigen manier (blijven) doen ook een zekere waarde/charme heeft. Je hoeft je niet altijd te confirmeren naar de rest; een beetje anders zijn mag wat mij betreft best zolang het over triviale zaken gaat :)

Intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SCIxX
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 07:58
:(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• crisp

crisp

Devver

Pixelated

segil schreef op zaterdag 25 februari 2023 @ 11:47:
[...]

Kijk ook eens hier naar: Wikipedia: List of emoticons
Waarschijnlijk weet je dat al, maar een ascii emoticon is een gezichtje op z'n kant. Als je ":-(" 90 graden draait, krijg je een droevig kijkend gezichtje (mondhoeken naar beneden).
":-D" = grote openstaande mond, lachend.
">:[ " = gefrontste wenkbrouwen + mondhoeken naar beneden.

Allemaal heel logisch hoor ;)
Uiteraard ben ik daarmee bekend. Sommige van onze smilies hebben ook een alternatieve tekenreeks waarmee je ze kan typen, maar voor :D hebben we die nooit geïmplementeerd. Vraag me niet waarom, maar blijkbaar is het ook nooit gemist.

Tweakers is ontstaan in een tijd dat iedereen pionierde, en soms nam je dingen van elkaar over, maar soms deed je ook dingen op je eigen manier. Ik ben blij dat Tweakers nog wat van zijn eigen identiteit heeft kunnen behouden.

Intentionally left blank

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hahn
crisp schreef op zaterdag 25 februari 2023 @ 11:47:
[...]

Wat ik wil zeggen is dat nostalgie en dingen op je eigen manier (blijven) doen ook een zekere waarde/charme heeft. Je hoeft je niet altijd te confirmeren naar de rest; een beetje anders zijn mag wat mij betreft best zolang het over triviale zaken gaat :)
Ik vind 'lekker eigenwijs doen' zonder voordeel voor de gebruiker vooral een makkelijke copout/smoes. Als het daadwerkelijk uren of dagen kost om te fixen, gebruik dat als (hoofd)argument dat het niet belangrijk genoeg is vergeleken met andere zaken.

Maar, wie weet krijgt dit verzoek genoeg likes om meegenomen te worden in de top 10 feature requests.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Sebas1979
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 12:08
Dit kon wel eens een topic worden met hoog oplopende emoji's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crisp

crisp

Devver

Pixelated

Hahn schreef op zaterdag 25 februari 2023 @ 11:53:
[...]

Ik vind 'lekker eigenwijs doen' zonder voordeel voor de gebruiker vooral een makkelijke copout/smoes. Als het daadwerkelijk uren of dagen kost om te fixen, gebruik dat als (hoofd)argument dat het niet belangrijk genoeg is vergeleken met andere zaken.
Waarom praten we nog Nederlands eigenlijk? Dat is ook best eigenwijs ;)

En ja, ik denk inderdaad dat er belangrijkere zaken zijn om te doen :)
Maar, wie weet krijgt dit verzoek genoeg likes om meegenomen te worden in de top 10 feature requests.
Wie weet :) En ook ik heb het natuurlijk uiteindelijk niet voor het zeggen. Als de meeste anderen dit wel echt belangrijk vinden om aan te passen dan ben ik de laatste die het tegen zou houden; zo belangrijk vind ik het ook weer niet zolang we ons ook op andere manieren kunnen differentiëren :)

Intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Settler11
[...]

Stuk legacy of niet, als jullie niet weten waarom er hiervoor gekozen is, waarom zou je dan voor iets 1 van de polairste getypde emoji afwijken van de rest?

Het is zeker iets kleins en zal vast snel gezien worden als iets insignificant. Waardoor misschien niet snel een topic over gemaakt. Als er wat geschreven worden met een ':(', en bedoelde een zielige emoji ipv boze (wat vrijwel overal de standaard is), dan wordt het snel gevolgd met een edit en kleine tikkeltje frustratie.

Dat is iig mijn ervaring. Een ander laat het zo staan, maar dat lees je dan dat er frustratie zit. Ik heb zelfs gelezen dat ze in de comments het laten weten in een edit dat ze een droevige emoji bedoelen.

Ik maak op dat ik zelf geen reden zie of lees om het niet te wijzigen. ;)

(offtopic: Gefeliciteerd! :9B )

[ Voor 4% gewijzigd door Settler11 op 25-02-2023 14:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 14:28

Dido

heforshe

Settler11 schreef op zaterdag 25 februari 2023 @ 14:28:
Ik maak op dat ik zelf geen reden zie of lees om het niet te wijzigen. ;)
Geen reden om het niet te doen is niet hetzelfde als een reden om het wel te doen.

If it ain't broken, don't fix it.

Tenzij je een engineer bent, dan geldt "if it ain't broken, it does't have enough feautures."

Maar goed, ik heb eigelijk smilies leren tikken op Tweakers, dus ik heb jouw probleem de andere kant op. Collega's die zich afvragen wat "|:(" of "8)7" in hemelsnaam betekent, want Microsoft heeft nog steeds(!) in Teams die dingen niet overgenomen!

Wat betekent mijn avatar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Settler11
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dwHiHfKPyopoTDc3jxL12ive6Ts=/800x/filters:strip_exif()/f/image/82bjre9EYTWcjD4Wby475PY3.png?f=fotoalbum_large

:'(
Pagina: 1