Tazzios schreef op zaterdag 4 maart 2023 @ 10:51:
TDLR:
- Transacties, balans en begroting in aparte tabellen plaatsen.
- less is more.
lange versie:
Ik kon de excel niet aanpassen om onderstaande te verduidelijken want ik zie formules als '=_xlfn.XLOOKUP' staan.
- De groepsverdeling in kolom F bij transacties kosten( en verdwaalde verlies?) en opbrengsten bestaat in boekhouden eigenlijk niet. Je hebt gewoon grootboekrekeningen waar je transacties op boekt. Je kan ook een meevaller krijgen op een kosten post of tegenvaller op een opbrengsten post.
- Alle overige typoeringskolomen zou ik op het transacties blad weg laten
- Bij je grootboekrekeningen heb je nu 4 typeringen, is dit nodig? A en D zijn ook vrijwel indentiek op wat andere schrijfwijze na. ( en 'kosten internet' > internet)
- Je hebt wat overzichten aan elkaar gelinkt i.p.v. met sumproduct het uit de tabel te halen. Dit maakt het fout gevoelig, pas je bij de een wat aan valt er bij de ander wat om.
- In de transacties tabel staan nu ook balans rijen; maak voor balans EN begroting een aparte tabellen. Dan kunnen andere er ook makkelijker mee overweg.
- Keuzelijsten in transacties kolom D en E zijn doordat je grootboekrekeningen ook balans items bevat niet meer logisch
- welke contributies zijn er naast de senior en junior?
- Bij de overzichten Overal staat nog balans boven
De overzichten zijn wat versnippert.
- Je balans staat verdeelt over 2 pagina`s waardoor je niet kan zien of deze daadwerkelijk gelijk zijn. Beter is het om 1 blad met de 2 naast elkaar, en dan ook maar van 1 jaar.
- Dezelfde geld voor je tabbladen baten, lasten en recapitulatie. Hoop heen en weer geklikt terwijl er maar zo weinig grootboekrekeningen zijn. Bij elkaar heet dat de resultatenrekening. Baten en lasten in 1 lijst, onderaan krijg je dan je recapitulatie. Minder lege regels(nu 4 per kop) houd het compacter
[...]
Indien je de andere overzichten op orde hebt ( zie die hier boven) kun je eigenlijk zonder, maar het is wel een goede controle. filter bij groep 'balans' er uit en je hebt je resultaten, omschrijving en subgroep even omdraaien, je wilt van hoog laag laag niveau. subsubgroep lekker weghalen zoals eerder vermeld. Resultaat is dat de 2022 en 2023 overeenkomt met je recapitulatie maar 2021 niet daar gaat dus wat fout in je rapportage.
Dank voor je uitgebreide input.
Ik heb weer de nodige aanpassingen gedaan:
Demo bestand
Ik heb er wat een officiële boekhouding van gemaakt met debet en credit 'boekingen'. Zodat ik ook uitsplitsingen kan maken van ontvangen bedragen.
De typeringskolommen op het transactieblad staan er om er een draaitabel van te kunnen maken. (Maar die is misschien helemaal niet meer nodig). Het liefst heb ik die kolommen ook weg.
Stel dat ik nog wel iets met een draaitabel zou willen. Wat is dan de beste aanpak?
Ik heb het blad "Grootboekrekeningen" opgeschoond en aangepast.
In de diverse overzichten heb ik nu alleen het noodzakelijke aan elkaar gelinkt en de rest met sumproduct gedaan.
Je zei dat in de Transactie ook Balansrijen staan. Nu zijn de Transacties meer een soort Memoriaalboek geworden. Daar passen m.i. ook balansboekingen in. Als zijnde het boeken van de Beginbalans.
Keuzelijsten heb je nu dus voor Debet en Credit boekingen.
Wij hebben 3 soorten contributies: Normaal, Senior, Junior.
Koppen van de overzichten zijn aangepast.
Ik ben mij bewust dat de Balans en V&W steeds over 2 pagina's zijn verdeeld. Als je het inderdaad op 1 pagina doet, dan kan je D&C en V&W naast elkaar tonen.
Maar ik wil ook graag het verschil met voorgaande jaren tonen, vandaar de enkele pagina's.