Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• JustDutch
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16-11 21:35

JustDutch

was ambtenaar :)

Topicstarter
Mijn ouders hebben een vakantiehuisje in het bos. Dat huisje heeft een plat dak van best wel wat m2, ik gok zo +/- 100m2. Genoeg ruimte om vol te leggen met PV-panelen. Maar PV panelen en een bos, dat is volgens mij nu niet echt een goede combinatie. Er is helaas geen mogelijkheid om de PV-panelen aan de rand van het perceel te plaatsen op een plek die een paar uur per dag redelijk zonder schaduw is. De enige mogelijkheid voor PV-panelen is het dak.

Als ik het goed begrijp zijn in deze situatie eigenlijk alleen dunnefilm zonnepanelen interessant omdat die minder last hebben van schaduw. De opbrengst per paneel is echter lager, dus je hebt meer panelen nodig (en dus dakoppervlak) voor een redelijke opbrengst. Nu gaat het hier om een vakantiehuisje met ook nog een keer een redelijk dakoppervlak, dus ik vraag mij af of een dergelijk systeem hier relevant kan zijn.

Qua verbruikers in het huisje is er een airco en een laadpaal voor een (nu plug-in hybride) auto. In potentie wel een paar serieuze afnemers van stroom. Verwarming en tapwater is beide op gas (voor een warmtepomp/ boilervat is geen ruimte) en de airco kan ook verwarmen. In de badkamer is een elektrische radiator.

Mooi en lang verhaal, maar wat is nu mijn hulpvraag?
1. Stel je legt 2500 Wp op het dak (zo'n 10 panelen, moet makkelijk passen), hoeveel rendement krijg je daar dan uit met amorfe PV panelen? [zie hieronder voor een foto van de situatie)
2. En wat zijn de kosten van een dergelijk systeem? ([qua kosten zie ik op : https://www.homedeal.nl/zonnepanelen/dunnefilm-zonnepanelen/ dat je dan al snel aan 5800 euro moet denken, terwijl als ik naar de prijs per Wp kijk, dan zou je eerder zo'n 4000 verwachten.] Nu begrijp ik dat de panelen zelf goedkoper zijn, maar dat de panelen kleiner zijn, waardoor je meer panelen/ montagemateriaal nodig hebt, waardoor het mogelijk toch duurder is per Wp).

Foto dakvlak, het noorden is naar boven toe.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jsedklm86n2Zfd9SdxFacutkvAE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/O3pHFxokz8tvEagGFOz5yjd8.jpg?f=user_large

Forza Mucca

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Dunne film panelen zijn voor zover ik weet niet voor knappe prijs meer te krijgen.

En ze zijn zo grof ingehaald dat er meer aan uitgeven ook niet handig is.

Op basis van de postzegel foto kan ik ook niets zeggen. Maar sunny design doet schaduw incalculeren als je de tekening maakt met bomen: dat is een goede start om te kijken wat er nog te halen is.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 18-11 22:05
Voer je adres eens in in zonatlas dan krijg je een idee welke hoek van het dak het minst slecht is.

Dunne film panelen worden volgens mij al erg lang nauwelijks nog gemaakt en hebben een erg lage efficientie per m2. In de schaduw halen ze een groter deel van weinig opbrengst. Standaard silicium panelen halen in die situatie een kleiner deel van veel opbrengst.
Dunne film kan dus alleen met tweedehands onderdelen, en pas op dat je er per Wp niet net zoveel voor betaald als nieuwe. Dan schiet je er niets mee op.

Dak helling en richting mis ik.

Met 10 of minder panelen zou ik kiezen voor micro omvormers. Anders SolarEdge enkelfase.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20:16

Sport_Life

Solvitur ambulando

Neem een houtkachel :Y)

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

• JustDutch

JustDutch

Topicstarter
Ronald schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 22:20:
Dunne film panelen zijn voor zover ik weet niet voor knappe prijs meer te krijgen.
Dat verklaart dan ook wel waarom ik ze niet kan vinden. Dank voor de info.
Op basis van de postzegel foto kan ik ook niets zeggen. Maar sunny design doet schaduw incalculeren als je de tekening maakt met bomen: dat is een goede start om te kijken wat er nog te halen is.
Er is ook niet heel veel meer te laten zien. Ga je uitzoomen, dan zie je een mooi stukje bos. :) Ik had bewust een beetje ingezoomd om de schaduw/ bebossing te laten zien.
Dat sunny design ging makkelijker dan verwacht. Alleen nog even de werkelijke hoogte van de bomen invoeren. Dan neem ik als 2e dakvlak ook het dak van het schuurtje (schuin, redelijk op het zuiden) eens mee. Laat ik hier nog wel zien.
Dunne film panelen worden volgens mij al erg lang nauwelijks nog gemaakt en hebben een erg lage efficientie per m2. In de schaduw halen ze een groter deel van weinig opbrengst. Standaard silicium panelen halen in die situatie een kleiner deel van veel opbrengst.
ik begrijp prima wat je zegt, maar ik ben op zoek naar getallen. Wat is dan de uiteindelijke opbrengst?
Dunne film kan dus alleen met tweedehands onderdelen, en pas op dat je er per Wp niet net zoveel voor betaald als nieuwe. Dan schiet je er niets mee op.
Als dat zo is, dan gaan we niet aan dit type beginnen.
Dak helling en richting mis ik.
Dat klopt (plat dak).
Met 10 of minder panelen zou ik kiezen voor micro omvormers. Anders SolarEdge enkelfase.
Eens kijken of ik dat in die sunny design kan krijgen.
Neem een houtkachel :Y)
Fijn in de zomer voor de airco..... Krijg je een heel verkeerd soort perpetuum mobile van.

Forza Mucca

• rogervdh
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 18-11 14:28

rogervdh

Gasloos sinds 11-2024

JustDutch schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 22:14:
Als ik het goed begrijp zijn in deze situatie eigenlijk alleen dunnefilm zonnepanelen interessant omdat die minder last hebben van schaduw. De opbrengst per paneel is echter lager, dus je hebt meer panelen nodig (en dus dakoppervlak) voor een redelijke opbrengst. Nu gaat het hier om een vakantiehuisje met ook nog een keer een redelijk dakoppervlak, dus ik vraag mij af of een dergelijk systeem hier relevant kan zijn.
Ik vraag me af of dat anno 2023 nog zo is. Ik heb namelijk zelf 3.880 wattpiek aan Solar Frontier dunne film panelen liggen. Die panelen liggen optimaal op zuid / 45 graden helling. De algehele performance van die set is prima. 3.880 wattpiek wordt jaarlijks omgezet in +/- 4.500 kWh (dus het aantal kWh's ligt hoger dan de wattpiek). Sindskort heb ik echter een tweede PV-instalatie op een plat dak (oost/west / 13 graden helling) en dat betreft 4.800 wattpiek. Onder lastige omstandigheden (zwaar bewolkt) produceren die nieuwe panelen echt significant meer, vrijwel het dubbele van de dunne film panelen. Het aantal wattpiek van de installatie ligt natuurlijk ook wat hoger, maar ik had niet verwacht dat de productie op zwaar bewolkte dagen dubbel zo hoog zou zijn.

12340Wp 🌞 - Daikin Altherma 3 8kW 🔥- Atlantic Calypso VM 150L💧- Tesla M3 LR 2019 🚗 - Peblar Home ⛽

• basfromasd
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 18-11 22:25
Ik zou in deze situatie eerst een of twee panelen (gewoon modern silicium) met Enphase microinverters op het dak leggen om te meten hoe dat in de praktijk werkt in de verschillende seizoenen. Je kunt een eenvoudige kWh meter gebruiken of een fancy logger met internet verbinding die je van thuis kunt aflezen.

Heat Geek certified

• busscherski
basfromasd schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 07:58:
Ik zou in deze situatie eerst een of twee panelen (gewoon modern silicium) met Enphase microinverters op het dak leggen om te meten hoe dat in de praktijk werkt in de verschillende seizoenen. Je kunt een eenvoudige kWh meter gebruiken of een fancy logger met internet verbinding die je van thuis kunt aflezen.
Dat vind ik zonde van de tijd en zonde van de salderingsregeling.

Zover ik weet is de ondergrens voor opbrengst in kWh per jaar van een zwaar beschaduwd dak zo'n 45% van het aantal Wp.
Als je 2500 kWh wilt produceren, leg dan 5500 Wp.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

• basfromasd
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 18-11 22:25
busscherski schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:34:
[...]

Dat vind ik zonde van de tijd en zonde van de salderingsregeling.
Dat is ook weer waar. Uitstel kost je inderdaad een hoop opbrengst.

Ik kan op de foto niet zien of het loof- of naaldbomen zijn. Bij loofbomen heb je veel minder schaduw in winter en voorjaar (mooi voor dekking van je eigenverbruik), maar je moet wel wat meer rekening houden met bladeren vegen in de herfst. Geen groot probleem, lijkt me.

Heat Geek certified

• JustDutch

JustDutch

Topicstarter
Ronald schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 22:20:
Spelen met Sunny Design is best grappig. Ik heb de situatie zo goed als nagemaakt met de bomen en alles. Ik weet redelijk welke bomen naaldbomen zijn en welke bomen loofbomen en heb ook wel een indruk van de hoogtes. En als je dat doet, dan krijg je zoiets:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ePVLK8tDphhjcCOLAU-wlzMp4ls=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ZjsCJkOlRTdS5BcIUEm3Wq8k.jpg?f=user_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XtU-9vehkaAf1VwgXB-ws63P7Vg=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/1kOUerpovbqBIuHfJcmdnkCU.jpg?f=user_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ag23OvUY80d6JrTHy8U8-sTidqU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/LQjcYrwkQic2J4COL5wyvV74.jpg?f=user_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eqlYZFlFOrRhM4_quCGna8D41Jg=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/gxxMBxt67nttSzJj5G6GKAMX.jpg?f=user_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KTbFtm7HDDxNldUORA1w1CrGvwg=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/0UxqL1Ild4pPkBtzgpGBqkLJ.jpg?f=user_large
En vul je dan ook nog PV-panelen en omvormers in, dan kom je op het volgende:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VTRS_T1e7zVzlISbx2n4v0SUOKQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/zXmPMGUl3pQfyrxKp6aKVeBt.jpg?f=user_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/D-dp1HOTItaPt3evelSGki5luXY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/skMs4vEMmkU5UTGuiiX5BZqf.jpg?f=user_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LZZfJIhAj76Rnp0ejJd_2o8uMrc=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/XlnO7Il4RFz4OVTXMyKG1XfM.jpg?f=user_large
Al met al lijkt het erop dat op deze dakvlakken nog best wel wat opbrengst te realiseren is. Hebben enphase micro omvormers in deze situatie nu heel veel nut?

Forza Mucca

• busscherski
Ik zou alsnog kiezen voor micro's.

Als je toch een string omvormer wilt. Denk eraan dat schaduwmanagement van Chinese merken (veel) slechter is dan die van SMA. En dat is dan niet veel goedkoper dan micro's.

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Ruim 700kWh/kWp … valt me hard mee

Ik zou dit met micro’s uitvoeren.

APSystems zit op prijsniveau solaredge, maar flexibeler. Of Chinese micro’s van hoymiles.

Dit is het soort schaduw dat lastig is voor string omvormers.

[ Voor 9% gewijzigd door Ronald op 26-02-2023 21:42 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Pagina: 1