Mijn ouders hebben een vakantiehuisje in het bos. Dat huisje heeft een plat dak van best wel wat m2, ik gok zo +/- 100m2. Genoeg ruimte om vol te leggen met PV-panelen. Maar PV panelen en een bos, dat is volgens mij nu niet echt een goede combinatie. Er is helaas geen mogelijkheid om de PV-panelen aan de rand van het perceel te plaatsen op een plek die een paar uur per dag redelijk zonder schaduw is. De enige mogelijkheid voor PV-panelen is het dak.
Als ik het goed begrijp zijn in deze situatie eigenlijk alleen dunnefilm zonnepanelen interessant omdat die minder last hebben van schaduw. De opbrengst per paneel is echter lager, dus je hebt meer panelen nodig (en dus dakoppervlak) voor een redelijke opbrengst. Nu gaat het hier om een vakantiehuisje met ook nog een keer een redelijk dakoppervlak, dus ik vraag mij af of een dergelijk systeem hier relevant kan zijn.
Qua verbruikers in het huisje is er een airco en een laadpaal voor een (nu plug-in hybride) auto. In potentie wel een paar serieuze afnemers van stroom. Verwarming en tapwater is beide op gas (voor een warmtepomp/ boilervat is geen ruimte) en de airco kan ook verwarmen. In de badkamer is een elektrische radiator.
Mooi en lang verhaal, maar wat is nu mijn hulpvraag?
1. Stel je legt 2500 Wp op het dak (zo'n 10 panelen, moet makkelijk passen), hoeveel rendement krijg je daar dan uit met amorfe PV panelen? [zie hieronder voor een foto van de situatie)
2. En wat zijn de kosten van een dergelijk systeem? ([qua kosten zie ik op : https://www.homedeal.nl/zonnepanelen/dunnefilm-zonnepanelen/ dat je dan al snel aan 5800 euro moet denken, terwijl als ik naar de prijs per Wp kijk, dan zou je eerder zo'n 4000 verwachten.] Nu begrijp ik dat de panelen zelf goedkoper zijn, maar dat de panelen kleiner zijn, waardoor je meer panelen/ montagemateriaal nodig hebt, waardoor het mogelijk toch duurder is per Wp).
Foto dakvlak, het noorden is naar boven toe.
Als ik het goed begrijp zijn in deze situatie eigenlijk alleen dunnefilm zonnepanelen interessant omdat die minder last hebben van schaduw. De opbrengst per paneel is echter lager, dus je hebt meer panelen nodig (en dus dakoppervlak) voor een redelijke opbrengst. Nu gaat het hier om een vakantiehuisje met ook nog een keer een redelijk dakoppervlak, dus ik vraag mij af of een dergelijk systeem hier relevant kan zijn.
Qua verbruikers in het huisje is er een airco en een laadpaal voor een (nu plug-in hybride) auto. In potentie wel een paar serieuze afnemers van stroom. Verwarming en tapwater is beide op gas (voor een warmtepomp/ boilervat is geen ruimte) en de airco kan ook verwarmen. In de badkamer is een elektrische radiator.
Mooi en lang verhaal, maar wat is nu mijn hulpvraag?
1. Stel je legt 2500 Wp op het dak (zo'n 10 panelen, moet makkelijk passen), hoeveel rendement krijg je daar dan uit met amorfe PV panelen? [zie hieronder voor een foto van de situatie)
2. En wat zijn de kosten van een dergelijk systeem? ([qua kosten zie ik op : https://www.homedeal.nl/zonnepanelen/dunnefilm-zonnepanelen/ dat je dan al snel aan 5800 euro moet denken, terwijl als ik naar de prijs per Wp kijk, dan zou je eerder zo'n 4000 verwachten.] Nu begrijp ik dat de panelen zelf goedkoper zijn, maar dat de panelen kleiner zijn, waardoor je meer panelen/ montagemateriaal nodig hebt, waardoor het mogelijk toch duurder is per Wp).
Foto dakvlak, het noorden is naar boven toe.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ZjsCJkOlRTdS5BcIUEm3Wq8k.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/1kOUerpovbqBIuHfJcmdnkCU.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/LQjcYrwkQic2J4COL5wyvV74.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/gxxMBxt67nttSzJj5G6GKAMX.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/0UxqL1Ild4pPkBtzgpGBqkLJ.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/zXmPMGUl3pQfyrxKp6aKVeBt.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/skMs4vEMmkU5UTGuiiX5BZqf.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/XlnO7Il4RFz4OVTXMyKG1XfM.jpg?f=user_large)