Vraag

• joinz
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 27-03 10:27
Beste leden, ik heb een vraagje over de inkomstenbelasting als zzp'er. Ik ben een beginneling dus sommige vragen zullen waarschijnlijk heel erg basic zijn. :)

Ik ben tot september 2022 alleen in loondienst geweest. En daarna ben ik begonnen als zzp'er, waarbij ik daarnaast in loondienst heb doorgewerkt. (stuk meer als ZZP dan loondienst). Ik heb over het hele jaar 2022, 30.000,- euro bruto verdiend in loondienst en door mijn werkzaamheden als zzp'er bruto 29.000,- euro.
Ik kom alleen in aanmerking voor MKB vrijstelling, omdat ik door te weinig uren geen gebruik kan maken van de zelfstandigen en startersaftrek.

Nu heb ik met een tool (https://www.berekenhet.nl...rnemer-extra-inkomen.html) mijn belastinglast berekend om te zien wat ik over 2022 ga over houden na de aankomende aangifte inkomstenbelasting. Met andere woorden hoeveel belasting ik zou moeten betalen over 2022.
Uit deze tool blijkt dat ik rond 16.000 euro aan belasting moet betalen. Dus rond 15.000 euro netto over houd van mijn bruto inkomsten als ZZP'er. Ik vraag mij af of dit kan kloppen.
Want als ik alleen de inkomstenbelasting doe over mijn inkomsten als ZZP'er dan hou ik er ongeveer netto 25.000 euro over. ( De tool hiervoor die ik gebruik heb: https://www.knab.nl/finan...t/inkomstenbelasting-2022 )

Ik vind het verwarrend dat ik zoveel meer belasting moet betalen, als ik ook mijn inkomsten uit loondienst laat meetellen. Want als het goed is heb ik al belasting betaald over mijn bruto maandloon in loondienst. Nu lijkt het alsof ik dubbel belasting betaal, zowel over mijn bruto ZZP verdiensten (waar nog geen belasting over betaald is) als ook over mijn bruto verdiensten uit loondienst (waar ik bij mijn maandelijkse loon al belasting over had betaald en dus netto minder op mijn rekening gekregen had).
Zou iemand kunnen mee denken of dit uberhaupt klopt? En waarom het dan zo hoog uitpakt? Bij voorbaat dank! :)

Beste antwoord (via joinz op 25-03-2023 22:36)

• Dennisweb
  • Registratie: September 2010
  • Nu online
bazzemans schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 22:07:
Wat Yakuza zegt. Maar waarom start je niet gewoon een voorlopige aanslag via de Belastingdienst (zonder te verzenden). Dat geeft een reëler beeld dan de tools die je gebruikt. Kan je meteen oefenen hoe het werkt met aangifte doen.
Of als je bang bent dat je je gegevens per ongeluk alsnog verstuurt, maar gewoon wilt weten wat eruit komt: https://opleiding-ola.bel.../ola-simulatie/casussen?0

Hier kun je de IB 2022 ook simuleren. Je hoeft geen echte gegevens in te vullen. Gebruik alleen de echte bedragen en dan komt er een goede berekening uit, zoals de Belastingdienst je op zou leggen.

Overigens zou ik je aanraden om een belastingadviseur in te schakelen. Dan zie je ook geen aftrekposten over het hoofd. Ik weet niet of je een beroep hebt die is vrijgesteld van de verplichte winst/verliesrekening. Maakt wel uit of het een relatief goedkoop of duur bezoek aan de consulent wordt.

Zelf heb ik geen boekhouder. De IB doet de belastingadviseur, de omzetbelasting doe ik zelf. Dat is niet zo spannend. Maar ik verdien geen bijna 60.000 euro per jaar. Als het om zo’n smak geld gaat (16.000 euro betalen is niet niks), lijkt me een bezoek aan een boekhouder wel nuttig. Kan je aardig wat geld schelen.

Overigens lijkt mij zo’n behoorlijk bedrag wel te kloppen. Meer verdienen, betekent ook meer betalen.

Alle reacties

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:37

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Als je meer geld gaat verdienen, gaat er ca 50% van je inkomen naar de inkomstenbelasting toe. Das niet zo heel verbazend?

Death smiles upon us all, all a man can do is smile back.
PSN

• MJ1986
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 04-06 21:17
Wat je schrijft klopt aardig, doordat er een "belastingvrije voet" is, van ongeveer 30.000 als je aan alle criteria voldoet, (urencriteria etc.).

Maargoed, je voldoet waarschijnlijk niet aan de criteria, en dan betaal je inderdaad ongeveer 50% belasting over je winst.

Op deze site staat wat verdere info en voorbeelden:
https://www.ikwordzzper.n...30339-in-2022-als-zzp-er/

• bazzemans
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 22:50
Wat Yakuza zegt. Maar waarom start je niet gewoon een voorlopige aanslag via de Belastingdienst (zonder te verzenden). Dat geeft een reëler beeld dan de tools die je gebruikt. Kan je meteen oefenen hoe het werkt met aangifte doen.

• Wouter62
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 22:39
Kijk eens naar de algemene heffingskorting en de arbeidskorting bij een inkomen van € 30.000 en bij een inkomen van € 59.000. En dan zul je zien dat ze stukken lager zijn bij een inkomen van € 59.000.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Luuk013
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 22:49
Gebruik een programma of/en een boekhouder. Een goede boekhouder levert je geld op. Of wees eigenwijs en doe het zoals ik deed en je vergeet de helft waar je recht op hebt.

Het lijkt zelf niet moeilijk maar ik ben er zeker van dat je het geld van een boekhouder voor alleen het invullen van de inkomstenbelasting en opzetten van een admistratie die je zelf aanvult terug kan verdienen

[Voor 38% gewijzigd door Luuk013 op 03-03-2023 21:01]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Vloris
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21:30
joinz schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 21:52:

Ik vind het verwarrend dat ik zoveel meer belasting moet betalen, als ik ook mijn inkomsten uit loondienst laat meetellen. Want als het goed is heb ik al belasting betaald over mijn bruto maandloon in loondienst. Nu lijkt het alsof ik dubbel belasting betaal, zowel over mijn bruto ZZP verdiensten (waar nog geen belasting over betaald is) als ook over mijn bruto verdiensten uit loondienst (waar ik bij mijn maandelijkse loon al belasting over had betaald en dus netto minder op mijn rekening gekregen had).
Zou iemand kunnen mee denken of dit uberhaupt klopt? En waarom het dan zo hoog uitpakt? Bij voorbaat dank! :)
Het verschil bruto - netto loondienst is inderdaad grotendeels belasting die je ‘voorlopig’ al betaald hebt (naast pensioenbijdrage en verzekeringen). Dat bedrag staat op je jaaropgave, en dat bedrag verreken je met het bedrag aan inkomstenbelasting wat je uiteindelijk definitief over 2022 moet gaan betalen.
Daar is niks dubbels aan uiteindelijk.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2Henk 'm!

• Dennisweb
  • Registratie: September 2010
  • Nu online
bazzemans schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 22:07:
Of als je bang bent dat je je gegevens per ongeluk alsnog verstuurt, maar gewoon wilt weten wat eruit komt: https://opleiding-ola.bel.../ola-simulatie/casussen?0

Hier kun je de IB 2022 ook simuleren. Je hoeft geen echte gegevens in te vullen. Gebruik alleen de echte bedragen en dan komt er een goede berekening uit, zoals de Belastingdienst je op zou leggen.

Overigens zou ik je aanraden om een belastingadviseur in te schakelen. Dan zie je ook geen aftrekposten over het hoofd. Ik weet niet of je een beroep hebt die is vrijgesteld van de verplichte winst/verliesrekening. Maakt wel uit of het een relatief goedkoop of duur bezoek aan de consulent wordt.

Zelf heb ik geen boekhouder. De IB doet de belastingadviseur, de omzetbelasting doe ik zelf. Dat is niet zo spannend. Maar ik verdien geen bijna 60.000 euro per jaar. Als het om zo’n smak geld gaat (16.000 euro betalen is niet niks), lijkt me een bezoek aan een boekhouder wel nuttig. Kan je aardig wat geld schelen.

Overigens lijkt mij zo’n behoorlijk bedrag wel te kloppen. Meer verdienen, betekent ook meer betalen.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee