• Thijskoman
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 24-05 05:24
Ik wilde onlangs een open sollicitatie versturen naar een bedrijf waar ik graag wil werken. Toen ik van de week wilde beginnen met schrijven stonden er plots 2 interessante vacatures online. In overleg met de recruiter van het bedrijf heb ik i.p.v. een open sollicitatie 2 verschillende brieven geschreven. Het zijn functies op verschillende afdelingen, dus volgens haar geen probleem.

Inmiddels is de deadline voor vacature 1 verstreken en ik mag op gesprek komen. Vacature 2 staat nog tm volgende week open. Nu komt het, er is inmiddels een 3e vacature waar ik ook enthousiast van wordt (op een andere afdeling). Ook echt een baan die ik mezelf wel zie doen, alleen ik ben er huiverig voor om een 3e brief te schrijven omdat ik hiermee bij de recruiter wellicht de indruk wek niet goed te weten wat ik wil. Alle 3 functies hebben hun eigen eisen, het kan misschien vreemd overkomen om een beeld te schetsen dat je voor alle 3 geschikt bent.

Het 'probleem' is misschien dat ik niet toch een open sollicitatie heb verstuurd. Ik weet precies wat ik wil, namelijk voor deze mooie organisatie werken. Wat ik zoek in een baan weet ik ook, maar welke functie daar het beste bij past vind ik lastig. Het is voor mij namelijk min of meer een carrièreswitch. In het wereldje waar ik nu zit heb ik dat overzicht wel, maar hier niet.

Hoe zouden jullie dit aanpakken? Ik heb komende week eerst nog een voorgesprek (telefonisch) met de recruiter voordat er een fysieke afspraak is (met denk ik de afdeling zelf). Ik wil in het voorgesprek best aangeven dat er nog een interessante vacature is, maar ik wil in mijn enthousiasme natuurlijk ook niet mijn eigen glazen ingooien. Getuige de uitnodiging heb ik in ieder geval een interessant profiel.

Tips zijn welkom :)

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Klinkt alsof je echt inderdaad niet weet wat je wilt. Dat hoeft geen negatief iets te zijn. Dit zou ik bespreken bij je gesprek, dat je nog zoekende bent naar de exacte functie maar je juist wel ontzettend enthousiast over het bedrijf bent om <redenen>. Dan maak je er juist iets positiefs van.

• boxlessness
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 25-05 20:14
Thijskoman schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 20:50:
...
, alleen ik ben er huiverig voor om een 3e brief te schrijven omdat ik hiermee bij de recruiter wellicht de indruk wek niet goed te weten wat ik wil.
...
De recruiter zal het worst wezen. Wanneer jij daar binnenkomt en hij/zij de bonus op strijkt zijn ze blij.
Verder, wat @SmurfLink zegt. Geeft er een positieve draai aan.

11.500Wp

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 00:18

de Peer

under peer review

boxlessness schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 21:28:
[...]

De recruiter zal het worst wezen. Wanneer jij daar binnenkomt en hij/zij de bonus op strijkt zijn ze blij.
Verder, wat @SmurfLink zegt. Geeft er een positieve draai aan.
Volgens mij gaat het om interne recruiter. Niet extern. Dan ligt het wel iets anders en kan er een verkeerde indruk ontstaan.

Tibber-klant, 20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Nissan Leaf, Gasloos sinds 2018

• boxlessness
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 25-05 20:14
de Peer schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 21:33:
[...]

Volgens mij gaat het om interne recruiter. Niet extern. Dan ligt het wel iets anders en kan er een verkeerde indruk ontstaan.
Ah, I stand corrected then

11.500Wp

• Grannd
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 24-05 10:17

Grannd

da Granndest

Gewoon z.s.m. open kaart spelen. Tegen de recruiter zeggen dat de 3e vacature je ook interessant lijkt, maar dat je natuurlijk nog niet goed kan bepalen welke van de drie functies het beste bij je past en voorstellen dat je graag samen met de organisatie op zoek gaat naar welke functie het beste bij je zou passen en de vraag bij hun neerleggen hoe zij dat het beste zouden kunnen faciliteren.
Ik zou niet eens wachten tot het telefoongesprek met de recruiter om deze wens kenbaar te maken, gewoon de recruiter bovenstaande in eigen woorden e-mailen en voorstellen dat jullie het verder bespreken in het telefoongesprek.

Op die manier zijn beide partijen het beste geholpen lijkt me.

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 23:28
Als het een wat groter bedrijf is met een HR-afdeling en het gaat om verschillende afdelingen, dan hebben ze allemaal hun eigen HR-contactpersoon en/of recruiter. Vaak weten ze van elkaar niet wat ze doen, laat staan dat het opvalt dat iemand op twee of drie vacatures reageert. Als het een klein bedrijf is, dan valt het natuurlijk wel op :P.

Ik zou het gesprek even afwachten en afhankelijk daarvan wel of niet solliciteren op 2e en/of 3e vacature.
Als je niet solliciteert dan weet je zeker dat je geen kans maakt op de functie. Je weet ook nog niet of je door de eerste selectie komt, succes! :)

My favorite programming language is solder.

• dengregg
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 26-05 15:59
als de vacature niet onmiddelijk vervalt zou ik het gesprek eerst afwachten. Kans bestaat ookkk dat het bedrijf je ook niet aanstaat na het gesprek.

iRacing Profiel

• Justevo
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 27-05 17:15
Ik zou voordat je het eerste gesprek aan gaat gelijk ook aangeven dat je die 3e vacature hebt gezien en het wellicht ook kan bespreken als je daar toch bent. Ik zie geen reden waarom je dat niet kenbaar zou maken.

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 23:55
Ik neig ook naar advies om motivatie voor het bedrijf kenbaar te maken en vandaaruit te bespreken welke functie het beste bij je past. Maar ik wil toch een eigen ervaring met je delen, omdat ik de reactie totaal niet had voorzien. Was bij een reorganisatie, er waren twee vacatures die me aanspraken en je mocht breder solliciteren, dus ik solliciteerde bij beide. Vervolgens werd ik bij de hoogst gewaardeerde functie op voorhand al afgewezen ‘omdat ik ook bij een lagere functie had gesolliciteerd en dus niet optimaal gemotiveerd zou zijn’. Inmiddels werk ik bij andere werkgever :), maar hou rekening met zulke onverwachte reacties. Misschien toch beter om een top3 voor dit bedrijf te maken en alleen bij de nr1 te solliciteren. Mocht je dan buiten de boot vallen, dan bedenkt het bedrijf misschien zelf ook wel dat je heel geschikt bent voor een andere vacature. Dan kom je heel anders binnen. Met ‘ik wil graag overal op solliciteren’ krijg je uiteindelijk misschien iets wat buiten je top3 valt.

• larsg
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 26-05 23:36
Zoals gezegd een positieve draai aan geven en met zoveel mogelijk zelfzekerheid even in een (telefonisch) gesprek aankondigen dat je interesse hebt in vacature 3. Zelfzekerheid is key.

• Thijskoman
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 24-05 05:24
Zoiets als onderstaande? Bedankt voor de goeie suggesties.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[Voor 166% gewijzigd door Thijskoman op 26-02-2023 16:18]

• Bossie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:11
de Peer schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 21:33:
[...]

Tenzij het voor een startersfunctie is, dan is het juist prima dat er meerdere interesses zijn binnen hetzelfde bedrijf.

We're just enthusiastic about what we do. -- Steve Jobs, 1985; Battle.net: Bossie#2919

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee