Tijdelijk huur met verlenging?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• CORVETTE
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 11-09 18:42

CORVETTE

---- American V8 ---

Topicstarter
Ik huur tijdelijk een chalet op een vakantie park en daar staan m.i. wat rare zaken in de huurovereenkomst.

De huur is opzegbaar per 2 maanden. Vind ik al erg lang.
2 maanden van tevoren aangeven of je wilt verlengen.
Ze willen dus 4 maanden van tevoren weten of je nog wilt huren. Op een vakantie park......

Ik heb al gevonden dat ik gewoon per maand kan opzeggen. Ik betaal per maand dus ook 1 maand opzegbaar. Zie ik tenminste bij het jurisch loket.

Maar hoe zit het precies met die zgn 2 maanden verlenging?

zoveelste slachtoffer van Casema................... :(

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jannus66
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 28-09 17:23
Die huurovereenkomst heb je toch gewoon getekend?
En heb je dit ook gevraagd bij het vakantiepark zelf? Wat zeiden zij?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Voor een vakantiepark is het lang, maar de meeste vakantieparken hebben een limiet voor hoe lang je mag blijven zitten omdat ze geen gewone huurders willen op een tijdelijke boeking. Voor een langer verblijf zul je dus ook een andere overeenkomst krijgen, want dan woon je er gewoon.

Is het een huurovereenkomst voor onbepaalde tijd of voor een jaar oid?

Lijkt me ook dat ze niet 2 maanden voor je opzegt willen weten of je blijft zitten, maar gewoon 2 maanden voor je vertrekt, opzeggen en laten weten of je wil verlengen is namelijk hetzelfde.

Een standaard huurcontract gaat na 1 of 2 jaar over op maandelijks met dus ook één maand opzegtermijn, maar als je het zeker wil weten zul je even met je overeenkomst langs een jurist moeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonnieKo
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 28-09 07:52
CORVETTE schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 20:35:
Ik huur tijdelijk een chalet op een vakantie park en daar staan m.i. wat rare zaken in de huurovereenkomst.
Je hebt al getekend dus. Je zit er al in. Daarmee ben je akkoord gegaan met de voorwaarden die in de overeenkomst staan.
Ik heb al gevonden dat ik gewoon per maand kan opzeggen. Ik betaal per maand dus ook 1 maand opzegbaar. Zie ik tenminste bij het jurisch loket.

Maar hoe zit het precies met die zgn 2 maanden verlenging?
Zonder te weten wat precies in het contract staat: Weet je zeker dat je per maand kan opzeggen? Als in het contract een bepaalde termijn staat is die gewoon geldig. Je hebt een opzegtermijn van 2 maanden. Dat betekend: Je geeft op 28 februari aan dat je nog 2 maanden gebruik maakt van het huisje. Nu komt het dat je halverwege mei al in je nieuwe woning kan. Dan zal je uiterlijk 31 maart moeten aangeven dat je uiterlijk 30 mei weg bent. Dat is namelijk ook 2 maand. Het is wat meer plannen dan met een maand opzegtermijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Real
  • Registratie: Februari 2022
  • Niet online
Ik huur tijdelijk een chalet op een vakantie park en daar staan m.i. wat rare zaken in de huurovereenkomst
Je vraagt ziet vooral op de toepassing van artikel 7:232 lid 2 BW (huur naar zijn aard van korte duur).

Het doet er op zich niet toe of je op een vakantiepark huurt, maar het gaat erom of het onmiskenbaar is dat de bescherming die huurders van woonruimte normaal toekomt uit afdeling 5 van titel 4 in Boek 7 van het Burgerlijk Wetboek niet van toepassing is. Art. 7:232 lid 2 BW moet blijkens de wetsgeschiedenis en rechtspraak restrictief worden uitgelegd. Bij twijfel geldt art. 7:232 lid 2 BW dus niet, want anders zouden verhuurders van woonruimte heel eenvoudig kunnen stellen dat art. 7:232 lid 2 BW van toepassing is. De verhuurder van vakantiehuizen heeft het uiteraard wel iets makkelijker dan de verhuurder van een appartement in een woontoren.

De vraag is daarom eerst: kun je iets meer achtergrond geven over je overeenkomst?

Staat er een einddatum in je contract? Mag je het adres inschrijven in de BRP? etc.

Voor onbepaalde tijd ben ik gestopt met reageren op dit forum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Real
  • Niet online
Art. 7:271 BW staat in afdeling 5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CORVETTE
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 11-09 18:42

CORVETTE

---- American V8 ---

Topicstarter
Geen eind datum. Kan me niet inschrijven.

Ik heb overgekomen met de verhuurder dat het gewoon op 1 maand gaat nu volgende contracten.

Maar dat ik zelf ruim vantevoren aangeef Wanneer ik Dan weg ga .

zoveelste slachtoffer van Casema................... :(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Trouble
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 27-09 23:17

Trouble

Everything is awesome

RonnieKo schreef op zondag 26 februari 2023 @ 13:09:
[...]

Je hebt al getekend dus. Je zit er al in. Daarmee ben je akkoord gegaan met de voorwaarden die in de overeenkomst staan.
Een contract gaat nooit boven de wet.
Zonder te weten wat precies in het contract staat: Weet je zeker dat je per maand kan opzeggen? Als in het contract een bepaalde termijn staat is die gewoon geldig. Je hebt een opzegtermijn van 2 maanden. Dat betekend: Je geeft op 28 februari aan dat je nog 2 maanden gebruik maakt van het huisje. Nu komt het dat je halverwege mei al in je nieuwe woning kan. Dan zal je uiterlijk 31 maart moeten aangeven dat je uiterlijk 30 mei weg bent. Dat is namelijk ook 2 maand. Het is wat meer plannen dan met een maand opzegtermijn.
Als per maand de huur betaald wordt, dan is dat in vrijwel alle gevallen ook de opzegtermijn die gehanteerd kan worden. Dat is gewoon wettelijk bepaald.

| 17 December 1991 | De Nerdette |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:17
Ik volg het niet helemaal eigenlijk. Je moet 2 maanden van tevoren aangeven of je wilt opzeggen én ook 2 maanden van tevoren aangeven of je wilt blijven huren. Maar dat is toch één en hetzelfde?

Opzeggen = niet blijven huren
Niet opzeggen = blijven huren

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lordy79
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 05:32

Lordy79

Vastberaden

Hahn schreef op zondag 26 februari 2023 @ 14:54:
Ik volg het niet helemaal eigenlijk. Je moet 2 maanden van tevoren aangeven of je wilt opzeggen én ook 2 maanden van tevoren aangeven of je wilt blijven huren. Maar dat is toch één en hetzelfde?

Opzeggen = niet blijven huren
Niet opzeggen = blijven huren
ik begrijp dat TS op 28 feb moet opzeggen, wat betekent dat TS tot eind april moet blijven zitten.
Als TS dat NIET doet, is de volgende mogelijkheid tot opzeggen pas eind april en als TS dán opzegt moet TS tot eind juni blijven zitten.

Of dit mag weet ik niet maar dit is hoe ik het lees want jouw interpretatie (die ik op zich helemaal niet raar vind) slaat inderdaad nergens op :) (de interpretatie is juist :P maar de gevolgen slaan nergens op)

In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:17
Lordy79 schreef op zondag 26 februari 2023 @ 15:00:
[...]

ik begrijp dat TS op 28 feb moet opzeggen, wat betekent dat TS tot eind april moet blijven zitten.
Als TS dat NIET doet, is de volgende mogelijkheid tot opzeggen pas eind april en als TS dán opzegt moet TS tot eind juni blijven zitten.
Zoals jij het nu omschrijft is het 'eens per 2 maanden opzeggen', wat iets anders is dan een opzegtermijn van 2 maanden hebben.

Die verlenging lijkt me volgens mij nergens op slaan inderdaad, en TS heeft al paar keer benoemd dat die opzegtermijn een maand is/moet zijn. Dus volgens mij is dat het gewoon: vanaf het moment dat jij opzegt moet je nog één maand huur betalen, en dat is alles.

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lordy79
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 05:32

Lordy79

Vastberaden

Hahn schreef op zondag 26 februari 2023 @ 15:06:
[...]

Zoals jij het nu omschrijft is het 'eens per 2 maanden opzeggen', wat iets anders is dan een opzegtermijn van 2 maanden hebben.
Even uitleg hoe ik kom op mijn alternatieve interpretatie:

Veel winkelpanden hebben een huurperiode van 5 jaar die na 5 jaar verlengd wordt met weer 5 jaar en een opzegtermijn van 1 jaar.
Vul nu voor 5 jaar 2 maanden in en voor 1 jaar ook 2 maanden en voilla je hebt mijn interpretatie van TS' huurcontract.
Ik zeg niet dat dit juist is overigens maar TS begint over 4 maanden...

In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Real
  • Niet online
Dit suggereert dat afdeling 5 van titel 4 in Boek 7 gewoon van toepassing is en dus ook art. 7:271 BW. Deze verhuurder begeeft zich op glas ijs en lijkt dat niet door te hebben.

Hoe lang huur je al ongeveer?

Zie dit arrest van de Hoge Raad en het citaat uit de wetsgeschiedenis daarin. Let op dat de huurwetgeving later is vernieuwd met de introductie van het nieuwe Burgerlijk Wetboek en art. 7:232 BW dus eerder niet dat wetsartikel had. Ik heb in het citaat aangezet:
Bij de behandeling van het wetsontwerp in de Tweede Kamer is door de Minister van Justitie over dit onderscheid opgemerkt (Handelingen II 1978/1979, blz. 5026):

“Het gaat hier om het gebruik dat naar zijn aard van korte duur is. Het is dus een uitzonderingsbepaling van een heel beperkte betekenis. Het beste voorbeeld is wellicht het gebruik als vakantiewoning. Een goed voorbeeld is ook het gebruik van een wisselwoning, die voor een aantal weken wordt betrokken als de eigen woning wordt gerenoveerd. Naar zijn aard is dat gebruik van beperkte duur. Het gaat dus om gevallen waarin voor iedereen duidelijk is, dat er geen sprake kan en mag zijn van een beroep op huurbescherming. De bepaling moet dan ook in onze opstelling zeer restrictief worden opgevat. Iedereen begrijpt dat het, als je een vakantiewoning huurt, onzinnig zou zijn om je na afloop van die paar weken op huurbescherming te beroepen. Het gaat trouwens ook niet om de aanduiding die je van de woning geeft, want het is best mogelijk dat een huis, dat je normaal als vakantiehuis zou typeren, permanent wordt verhuurd. Je moet het dus wel bekijken vanuit het concrete gebruik dat ervan wordt gemaakt en de daarbij passende huur.”
https://deeplink.rechtspr...id=ECLI:NL:HR:1999:AA5088
Kamerstukken II 1978/1979, 17 mei 1979, p. 5026
Ik heb overgekomen met de verhuurder dat het gewoon op 1 maand gaat nu volgende contracten.
Zoals je zelf al hebt ontdekt, kan een huurder van woonruimte een huurovereenkomst voor onbepaalde tijd inderdaad gewoon opzeggen met een opzegtermijn gelijk aan de tijd tussen twee reguliere betalingen (in jouw geval dus een maand) tegen de dag van betaling. Dus als je voor 1 maart moet betalen en je wil in april vertrekken, dan moet je in februari opzeggen. Zie art. 7:271 lid 2 BW in relatie tot art. 7:271 lid 5 aanhef en onder a BW.

Als afdeling 5 inderdaad van toepassing is, kon je ook niet anders overeenkomen bij aanvang overigens gezien art. 7:271 lid 7 BW, maar je mag hier wel tijdens de looptijd van de huur gezamenlijk met de verhuurder van afwijken (art. 7:271 lid 8 BW). Maar zonder zo'n afspraak tijdens de looptijd van de huur geldt dus een maand.
Maar dat ik zelf ruim vantevoren aangeef Wanneer ik Dan weg ga .
Dat hoeft dus niet behoudens de standaard opzegtermijn in art. 7:271 BW. Als je er geen probleem mee hebt kun je wel ruim vooraf aangeven dat je gaat vertrekken uiteraard. Dat is aan jou.

Strikt genomen moet de verhuurder dus bijvoorbeeld ook de servicekosten met je verrekenen als je die bent overeengekomen en afdeling 5 van toepassing is. Uiteraard kan het wel zijn dat de verhuurder het daar niet mee eens is en je dagvaart om bij de rechter te betogen dat art. 7:232 lid 2 BW wel van toepassing is. In hoeverre je daarmee rekening moet houden is uiteraard aan jou om te beoordelen.

Overigens begeeft niet alleen de verhuurder zich op glad ijs, maar jij waarschijnlijk ook. Als je niet staat ingeschreven op dit adres ben je waarschijnlijk in overtreding van de Wet BRP (art. 1.1 aanhef onder o en 1° Wet BRP in relatie tot art. 2.39 lid 1 Wet BRP). Je moet je namelijk inschrijven op het adres waar je daadwerkelijk woont. Dat kan ook weer resulteren in andere problemen uiteraard, want een vakantiewoning is meestal niet bestemt voor permanente bewoning. En dat is niet alleen voor jou relevant, maar waarschijnlijk ook voor de verhuurder.

Dat betekent los van een BRP inschrijving op dit adres overigens ook dat er ineens een gemeente-ambtenaar voor de deur kan staan en je bijvoorbeeld een last onder dwangsom krijgt opgelegd en je de vakantiewoning moet verlaten. Verder kan het om andere reden een probleem zijn om niet juist in de BRP te zijn ingeschreven. Zo zal een gerechtsdeurwaarder zich wenden tot het adres waar je wel ingeschreven staat en kan het bijvoorbeeld zijn dat je ondertussen voor het een of het ander bij verstek veroordeeld bent door een rechter.

Al met al lijkt het mij geen wenselijke situatie om daar zo lang te wonen en al zeker niet zonder BRP inschrijving, maar uiteraard is het niet mogelijk om op dit forum alle relevante feiten te overzien en uitzonderingen of omstandigheden van betekenis kunnen zijn. Mede daarom blijft elk risico dat samenhangt met handelen naar wat ik noem bij jou.

Pagina: 1