Dit suggereert dat afdeling 5 van titel 4 in Boek 7 gewoon van toepassing is en dus ook art. 7:271 BW. Deze verhuurder begeeft zich op glas ijs en lijkt dat niet door te hebben.
Hoe lang huur je al ongeveer?
Zie dit arrest van de Hoge Raad en het citaat uit de wetsgeschiedenis daarin. Let op dat de huurwetgeving later is vernieuwd met de introductie van het nieuwe Burgerlijk Wetboek en art. 7:232 BW dus eerder niet dat wetsartikel had. Ik heb in het citaat aangezet:
Bij de behandeling van het wetsontwerp in de Tweede Kamer is door de Minister van Justitie over dit onderscheid opgemerkt (Handelingen II 1978/1979, blz. 5026):
“Het gaat hier om het gebruik dat naar zijn aard van korte duur is. Het is dus een uitzonderingsbepaling van een heel beperkte betekenis. Het beste voorbeeld is wellicht het gebruik als vakantiewoning. Een goed voorbeeld is ook het gebruik van een wisselwoning, die voor een aantal weken wordt betrokken als de eigen woning wordt gerenoveerd. Naar zijn aard is dat gebruik van beperkte duur. Het gaat dus om gevallen waarin voor iedereen duidelijk is, dat er geen sprake kan en mag zijn van een beroep op huurbescherming. De bepaling moet dan ook in onze opstelling zeer restrictief worden opgevat. Iedereen begrijpt dat het, als je een vakantiewoning huurt, onzinnig zou zijn om je na afloop van die paar weken op huurbescherming te beroepen. Het gaat trouwens ook niet om de aanduiding die je van de woning geeft, want het is best mogelijk dat een huis, dat je normaal als vakantiehuis zou typeren, permanent wordt verhuurd. Je moet het dus wel bekijken vanuit het concrete gebruik dat ervan wordt gemaakt en de daarbij passende huur.”
https://deeplink.rechtspr...id=ECLI:NL:HR:1999:AA5088
Kamerstukken II 1978/1979, 17 mei 1979, p. 5026Ik heb overgekomen met de verhuurder dat het gewoon op 1 maand gaat nu volgende contracten.
Zoals je zelf al hebt ontdekt, kan een huurder van woonruimte een huurovereenkomst voor onbepaalde tijd inderdaad gewoon opzeggen met een opzegtermijn gelijk aan de tijd tussen twee reguliere betalingen (in jouw geval dus een maand) tegen de dag van betaling. Dus als je voor 1 maart moet betalen en je wil in april vertrekken, dan moet je in februari opzeggen. Zie
art. 7:271 lid 2 BW in relatie tot art. 7:271 lid 5 aanhef en onder a BW.
Als afdeling 5 inderdaad van toepassing is, kon je ook niet anders overeenkomen bij aanvang overigens gezien art. 7:271 lid 7 BW, maar je mag hier wel tijdens de looptijd van de huur gezamenlijk met de verhuurder van afwijken (art. 7:271 lid 8 BW). Maar zonder zo'n afspraak tijdens de looptijd van de huur geldt dus een maand.
Maar dat ik zelf ruim vantevoren aangeef Wanneer ik Dan weg ga .
Dat hoeft dus niet behoudens de standaard opzegtermijn in art. 7:271 BW. Als je er geen probleem mee hebt kun je wel ruim vooraf aangeven dat je gaat vertrekken uiteraard. Dat is aan jou.
Strikt genomen moet de verhuurder dus bijvoorbeeld ook de servicekosten met je verrekenen als je die bent overeengekomen en afdeling 5 van toepassing is. Uiteraard kan het wel zijn dat de verhuurder het daar niet mee eens is en je dagvaart om bij de rechter te betogen dat art. 7:232 lid 2 BW wel van toepassing is. In hoeverre je daarmee rekening moet houden is uiteraard aan jou om te beoordelen.
Overigens begeeft niet alleen de verhuurder zich op glad ijs, maar jij waarschijnlijk ook. Als je niet staat ingeschreven op dit adres ben je waarschijnlijk in overtreding van de Wet BRP (
art. 1.1 aanhef onder o en 1° Wet BRP in relatie tot
art. 2.39 lid 1 Wet BRP). Je moet je namelijk inschrijven op het adres waar je daadwerkelijk woont. Dat kan ook weer resulteren in andere problemen uiteraard, want een vakantiewoning is meestal niet bestemt voor permanente bewoning. En dat is niet alleen voor jou relevant, maar waarschijnlijk ook voor de verhuurder.
Dat betekent los van een BRP inschrijving op dit adres overigens ook dat er ineens een gemeente-ambtenaar voor de deur kan staan en je bijvoorbeeld een last onder dwangsom krijgt opgelegd en je de vakantiewoning moet verlaten. Verder kan het om andere reden een probleem zijn om niet juist in de BRP te zijn ingeschreven. Zo zal een gerechtsdeurwaarder zich wenden tot het adres waar je wel ingeschreven staat en kan het bijvoorbeeld zijn dat je ondertussen voor het een of het ander bij verstek veroordeeld bent door een rechter.
Al met al lijkt het mij geen wenselijke situatie om daar zo lang te wonen en al zeker niet zonder BRP inschrijving, maar uiteraard is het niet mogelijk om op dit forum alle relevante feiten te overzien en uitzonderingen of omstandigheden van betekenis kunnen zijn. Mede daarom blijft elk risico dat samenhangt met handelen naar wat ik noem bij jou.
Voor onbepaalde tijd ben ik gestopt met reageren op dit forum.