Waterleidingen oerwoud

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

• pandit
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 22-04 18:48
Mijn vraag

Ik ben bezig met de voorbereidingen voor een kleine badkamer op zolder, Mijn eerste vraag over een 90mm buis is zo goed beantwoord hier dat ik weer een nieuwe vraag heb. Het betreft interne waterleidingen.

Ikzelf ben nog van de oude stempel met koperen leidingen met knelkoppelingen of solderen. Online constateer ik echter een compleet oerwoud aan nieuwe waterleidingsystemen, zoals Pexfit, Henco, Speed-fit, Purapress en Mult-fit. Wat ze gemeen lijken te hebben is dat er duur gereedschap voor nodig is om het te verwerken en dat het prijstechnisch niet veel scheelt met koperen leidingen. Correct me when I'm wrong.
Het liefste ga ik gewoon met koper aan de slag, al zie ik dat het aanbod aan knelmateriaal niet groot meer is, zo is een dubbele muurplaat (voor een douche) met knelkoppelingen bij de gangbare bouwmarkten lastig te vinden 8)7.

Ik kom, niet wijs uit het oerwoud :-( . Vragen die ik heb zijn:
  • Hebben alle nieuwe systemen duur gereedschap nodig? Zelfs voor Speed-fit ben je €99,- armer aan tooling
  • Welk systeem is het makkelijkst voor een handige klusser zoals ik >:)
  • Welk systeem is het goedkoopste aan materiaal, koper is de laatste tijd duurder geworden
Andere tips zijn ook welkom, zoals instructiefilmpjes op YouTube of zo.

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Thimmah
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 28-04 10:40
Soldeer koppelingen lekker goedkoop. Knel al stuk duurder en niet altijd meteen dicht (zeker de goedkopere) en moet je soms dus nadraaien. Koper is relatief duur en alles op maat maken en buigen en kost dus veel tijd.

Multilagen/meerlagen buis (verschillende merken zoals henco unopor etc.).

Je koopt een rol (of minder) en je kan aan de slag. Koppelingen zijn niet heel goedkoop maar stuk minder nodig omdat je ook grotere lengtes leggen zonder koppelingen. Buigen gaat heel makkelijk. Mijn advies om te kopen bij de vakhandel er zijn er verschillende waar je ook een perstang etc kan huren/lenen als je daarmee koppelingen etc koopt. Daarnaast vaak ook veel goedkoper dan de standaard bouwmarkten voor consumenten.

Je kan echt heel veel meters maken in een dag met meerlagenbuis en een perstang.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
je haalt gewoon een goed verkrijgbaar systeem. steekt alle koppelingen in elkaar..

je rijd naar de lokale boels, bo-rent, weet ik het.. huurt een perstang voor een paar uurtjes / dag en je bent de man!

404 Signature not found

• pandit
Bedankt alvast voor de bruikbare antwoorden, Welk systeem is het handigst, meest courant?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Navi
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Uponor is volgens mij wel de meest gebruikte, zie dat echt overal.

• itsjohan
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 10:57
Zelf geen ervaring mee maar je zou eens kunnen kijken naar de Uponor RTM koppelingen, daar heb je geen perstang voor nodig. Zijn wat duurder en lomper (groter) maar als je er niet veel nodig hebt wel heel makkelijk.

• itsjohan
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 10:57
En verder niets halen bij de bouwmarkten maar eerder bij warmteservice.nl of een vergelijkbare winkel, die kunnen ook goed met je meedenken en je adviseren.

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 11:00

ericplan

5180 Wp PV

Als de waterdruk in huis laag is, dan is koper met eventueel koperen persfittingen ook een idee. Dan blijft de binnendiameter intact. Persfittingen voor kunststof leidingsystemen reduceren de doorlaat nogal.

A'dam PVOutput

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
ericplan schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 21:16:
Als de waterdruk in huis laag is, dan is koper met eventueel koperen persfittingen ook een idee. Dan blijft de binnendiameter intact. Persfittingen voor kunststof leidingsystemen reduceren de doorlaat nogal.
klopt.. daarom moet je ook geen 16mm leggen maar eigenlijk 20mm

404 Signature not found

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Nu online
SMSfreakie schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 20:27:
je rijd naar de lokale boels, bo-rent, weet ik het.. huurt een perstang voor een paar uurtjes / dag en je bent de man!
Voor het geld dat een verhuurbedrijf vraagt voor het huren van de elektrische koop je online een handmatige die je zolang kunt gebruiken als je wil. De mijne komt van Amazon en was iets duurder omdat ik 32mm nodig had (wat verhuurders vaak niet hebben). Kalibrator kan ook handig zijn.

Zelf heb ik Bonfix (daar kwam de klusjesman mee en daar ben ik mee doorgegaan). Te koop bij Warmteservice of Bouwmaat als je lokaal wil halen, en uiteraard online. Geen idee of het veel duurder of goedkoper is dan bijvoorbeeld Uponor, voor 16mm is het iig goed te betalen (32mm is een ander verhaal :X ).

Let wel op dat de tangen / persbekken merkafhankelijk zijn. De tang die ik link heeft TH profiel, waarmee je (o.a.) Henco en Bonfix kunt persen. Voor Uponor heb je U-profiel nodig: https://blog.bonfix.nl/in...sbek-voor-welke-koppeling

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• I-King
  • Laatst online: 08:19
Ik heb alles bij heima24.de gekocht. Perstang, calibrator, magnifiek spul. Is whitelabel pipetec leidingwerk en koppelingen. Scheelde enorm tov Uponor!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 10:12
@pandit
Kijk even of er een vestiging van https://www.warmteservice.nl/ bij jou in de buurt zit.
Super aardige mensen die je precies kunnen uitleggen wat handig is om te gebruiken.

Zelf heb ik een flexibele buis gebruikt: https://www.warmteservice...6?origin=Search%20Results

en de fittingen kan je zonder gereedschap monteren, echt super handig:
Upenor RTM:
https://www.warmteservice...5?origin=Search%20Results

[ Voor 55% gewijzigd door chrisborst op 23-02-2023 21:39 ]

• LuisjeNL
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 05:56
Geen ervaring met de andere producten, maar speedfit en dat soort types schuif je in elkaar met borgingen.

Geen duur gereedschap voor nodig verder en wel heel makkelijk te leggen. Klemt ook gewoon op koper buizen.

Zelf gebruikt om geen duur gereedschap te hoeven kopen (of om te huren) zeg niet dat het beter is, maar producten kunnen er ook op vooruit gaan natuurlijk :-)

Lichtpuntje...

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Nu online

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
pandit schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 20:34:
Bedankt alvast voor de bruikbare antwoorden, Welk systeem is het handigst, meest courant?
Ik zou henco nemen dat is samen met uponor het meest gebruikt, maar net als veel andere merken (en (duitse) b merken wel 26mm ipv 25 (uponor) en is in het algemeen al een stukje goedkoper. (makkelijkste manier om goedkoper henco te kopen is als bedrijf inschrijven bij warmteservice, makkelijkste manier om goedkoop meerlaags buissysteem te nemen is op duitsewebshops kopen (zijn we andere merken maar met dezelfde persbekken))
veder kan je uitgaan dat leiding goedkoop is maar koppelingen zijn duurder. bij veel meters is een meerlaags buissysteem eigenlijk altijd goedkoper voor een kleine aanpassing zal het over het algemeenmet knellen niet veel uitmaken solderen is dan vaak wel een stuk goedkoper.

Een perstang huren of lenen is een goede optie

Je kan ook nog kiezen voor een systeem zonder persen zoals henco vision (dat noemen we klemkoppelingen) dan zijn de koppelingen wel duurder maar heb je behave een kalibrator van een paar tientjes alleen een tang om te knippen nodig. dat zou ik alleen doen als je iets moet aanpassen en niet zozeer om een heel systeem zo neer te leggen dan is het toch al snel weer wat duurder.

selfio.de (verkoopt ook henco vision als ik mij niet vergis)
heima24.de

zijn voorbeelden van duitse webshops

[ Voor 3% gewijzigd door twain4me op 23-02-2023 22:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pandit
chrisborst schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 21:36:
@pandit
Kijk even of er een vestiging van https://www.warmteservice.nl/ bij jou in de buurt zit.
Super aardige mensen die je precies kunnen uitleggen wat handig is om te gebruiken.
Er is een warmteservice filiaal bij mij om de hoek , naast de Hornbach, Ik heb daar vorige week een hele boel 90mm PVC buismateriaal gehaald, Ik loop daar wel even binnen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelle2503
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 17-04 19:33
Ik kocht destijds voor 40 euro bij ali een stuk gereedschap. Om met uponor quick & easy aan het werk te gaan. Niet heel gangbaar hier in NL want moest al het materiaal via webshop bestellen, maar werkt echt heel makkelijk.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BBB-Nick
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 24-04 06:50
Ik heb vorige jaar de hele badkamer opnieuw gedaan

Ook alles met uponor. Veel makkelijker om de leidingen in de wand te werken. Zonder buigtangen bochten maken en overal tussendoor. En hierdoor een stuk minder koppelingen nodig.

Ik wilde hiervoor de rtm koppelingen gebruiken van uponor. Dit zijn koppelingen die je zonder gereedschap kan gebruiken, echter besteld ik alles bij warmte service, ook al mijn sanitair en zij kwamen met het idee om de normale uponor koppelingen(stuk goedkooper) te gebruiken en mocht ik daar gratis de tang lenen.

Ik heb toen alle leidingen en koppelingen los/vast aangebracht in de wanden, was wel een dagje werk met alle inbouw kranen erbij en toen even de tang opgehaald en met een uurtje waren alle koppelingen afgeperst.

Je kan hem daar ook huren geloof ik.

[ Voor 4% gewijzigd door BBB-Nick op 24-02-2023 10:47 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online

Wuursj

want worst is al bezet

RTM is leuk voor enkele verbinding maar ze zijn enorm en bij een hele badkamer zou ik toch liever persen. Zeker als koppelingen niet meer bereikbaar zijn later. Ding huren/lenen of een goedkope handpers kopen. Een handpers is best betaalbaar maar door de lange scharen wel wat lastiger werken en je komt niet overal bij.

De tang is in princpe uitwisselbaar maar de bekken in de tang moeten bij het profiel van de koppeling passen. Betaalbare tangen hebben vaak TH profielen waar veel merken zoals Henco mee merken. Uponor gebruikt daarintegen eigen(?) U profielen. Dus tang/bekken kiezen die bij de koppeingen past (of andersom). Bonfix en Wavin kun je volgens mij met meerdere profielen gebruiken maar daar heb ik geen ervaring mee.

Uponor is goed maar wel prijzig. Ik gebruikte Henco (TH profiel) maar tegenwoordig Comisa (ook TH), scheelt de helft tov Henco en nog meer tov Uponor. En soms een of ander huismerk van de Toolstation, ook stuk betaalbaarder en gebruikt ook TH.

En mijdt de DHZ zaak, zelfs Hornbach en Bouwmaat zijn laaiend duur. Als ik even snel iets moet hebben uit een fysieke winkel, is Toolstation nog de meest betaalbare en dichtbij. Warmteservice is ook wel ok en personeel is dan weer het meest kundig imho.

[ Voor 28% gewijzigd door Wuursj op 24-02-2023 11:19 ]

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Consigliere
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 20-02 17:08

Consigliere

Engineer

let wel even op de diameters aub...
Koper ø15 = Kunststof ø20 (dikkere wanden) dus pak geen kunststof ø16 als je vertrekt van een ø15.. want je houd zo weinig water over dan..
ø22 = ø25
ø28 = ø32
ø35 = ø40
ø42 = ø50

Bim Engineer Sanitaire Technieken PvOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
  • Nu online
Koper 15mm is 15x1 -> Ø 13mm over -> 132mm2
Bonfix 16x2 -> Ø 12mm over -> 113 mm2

Kost je dus 15%. Heel eerlijk, heb er geen last van :) Op de begane grond gaat het nog steeds als de brandweer, en op de 1e verdieping komt er wel minder uit maar dat komt door de opvoerhoogte, niet de diameter. En de koppelingen zijn een stuk duurder.

Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ines3
  • Registratie: Juni 2024
  • Laatst online: 16-03 17:36
Hallo, kan iemand mij helpen? Ik wil waterleidingen afkoppelen in ons klushuis. Hoe achterhaal ik welk merk persfittingen het zijn? Ik kan nergens een merknaam vinden en op het oog lijken ze allemaal op elkaar.

We willen een aantal leidingen afkoppelen en verplaatsen. Het gaat voor nu met name om de eerste foto.
Maar ik heb ook nog andere koppelingen op waterleiding en cv-leidingen zitten. Kan ik voor die laatste 2 gewoon zelf een merk kiezen met juiste diameter knel-eindstuk?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oS-As1uQVwc3b_3F95gAfpka_aE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/S38qvzfpXJfhjuUpGBm1l5iC.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fg9pdkSXHjLy1fetzeqIPBPt1Hc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hNrb61EgafdsGBRvxjrEh6nd.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BG-W5IJfRu0fp8iN9kjC7UjxcV4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LjZwEVUfelyHMoKYTEaJfyJ1.jpg?f=fotoalbum_tile

[ Voor 29% gewijzigd door Ines3 op 09-06-2024 17:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Ines3 schreef op zondag 9 juni 2024 @ 17:38:
Ik kan nergens een merknaam vinden en op het oog lijken ze allemaal op elkaar.
Het is ook allemaal hetzelfde ;)

Gewoon de maat opmeten en je kan elke koppeling die daar op past gebruiken.

Als je 1 systeem/merk gebruikt, krijg je systeemgarantie. Wat betekent dat als je lekkage krijgt en je hebt maar 1 merk gebruikt, dat je van de fabrikant een rol buis en een handvol koppelingen in je handen gedrukt krijgt (als de lekkage komt door een falende buis of koppeling). Maar dat is natuurlijk ook maar beperkt tot de eerste x jaar.

Aan de staat van de koppelingen te zien vermoed ik dat je hier toch al geen garantie meer op hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ines3
  • Registratie: Juni 2024
  • Laatst online: 16-03 17:36
Naast DVGW en KOMO zie ik ook 'KAN 16 X2' staan. Zegt dat iets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arievz
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 28-04 03:47
16x2 is de maat (buitendiameter 16 mm, wanddikte 2 mm), daarmee kun je een passende koppeling zoeken.

[ Voor 3% gewijzigd door arievz op 09-06-2024 18:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Het gaat voor nu met name om de eerste foto.
Dat ziet er uit als een VSH muurplaat: https://www.viawww.nl/muurpl-lg-prxbn-16xg1-2.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
De laatste lijkt zelfs VSH op de pershuls te hebben staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
  • Nu online
Hallo, kan iemand mij helpen? Ik wil waterleidingen afkoppelen in ons klushuis.
Wat bedoel je daar precies mee? Alles afknippen en er een eindkoppeling op persen? Want dat is wel behoorlijk definitief. Je kunt die eindkoppelingen er natuurlijk ook weer af knippen en er iets nieuws op persen, mits de leiding nog lang genoeg is, maar het is meer toekomstbestendig als je pluggen in de schroefkoppelingen draait. Hoef je ook geen perstang te huren :)

Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BrainCrash
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09:54
Hallo, kan iemand mij helpen?
Had je hier niet beter gewoon een nieuw, eigen topic voor kunnen openen, in plaats van op een ruim 1 jaar oud topic voort te borduren?
Nu krijg je zelf geen notificaties van een nieuwe reactie, maar de originele TS wél (die hier helemaal niks meer aan heeft).

Misschien iets voor een moderator? @twain4me of zo?

-They say the User lives outside the Net, and inputs games for pleasure.... No one knows for sure... but I intend to find out!! .... REBOOT!!!!

Pagina: 1