Shelly 1 om poort te bedienen.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• laibr
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 06-03-2023
Ik wil graag mijn oprit poort bedienen met een shelly1 (om een home assistant koppeling te maken).
Echter kom ik er maar niet uit hoe ik mijn shelly moet aansluiten op de sturing van de poort.
Momenteel neem ik voeding voor de shelly (L1 en N) via poort 11 en 13 (zie tekening). En heb ik de I O poorten van de shelly aangesloten op 5 en 6.
Ik zie de shelly en hoor hem zelfs schakelen als ik de shelly bedien.
Echter reageert de poort niet, er gebeurt niets...
Heb hier nu al uren op dit schema zitten kijken en ik snap het niet meer.
Kan iemand helpen hoe ik dit moet doen?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Fgx1GMxtaifkBh8_msCJkWDl1ys=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9So5RsMHacqRep6vT8Dyz8uI.jpg?f=fotoalbum_large

Beste antwoord (via rens-br op 27-02-2023 15:57)

• laibr
Update: de poort klemde al een tijd en de plaatser ging langskomen.
Heb dan van de gelegenheid gebruikt om het hem te vragen.
Bizar verhaal… ik had volgens hen ook alles juist aangesloten. Dus bruggetje intact en aansluiting op 5 en 6.
Enkel bleek het toetsen klavier steeds te sturen. Dus een NC contact.
Hoewel volgens de markeringen was dit aangesloten als NO.
Aansluiting omgewisseld dan op het code klavier (dus theoretisch NC) en alles werkt nu.
Code klavier was dus de boosdoener.

Bedankt allemaal om te helpen zoeken.

Alle reacties

• wazz26
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 19:38
Heb je de Shelly 1 op puls schakelen gezet? Of je kunt in HA een automatisering maken die het relais na 1 sec laten afvallen.

Kun je laten zien hoe je het hebt aangesloten?

[ Voor 81% gewijzigd door wazz26 op 23-02-2023 20:10 ]

• Koekstra
  • Registratie: November 2012
  • Niet online
Als je een draad rug op 5 en 6 zet, wat gebeurt er dan?

Bij de basis beginnen, dus even met een los draadje de sturing simuleren.

• laibr
Ik heb er esphome op geflasht en laat de shelly aan en een halve seconde later uitschakelen.

Als ik lus tussen 5 en 6 dan gebeurt er niets.
Ik zal morgen een foto maken als het terug licht is.

• wazz26
Op het plaatje zie ik een verbinding tussen contacten 4 en 5. Zit deze er tussen?

Deze lijkt de functies voor voetgangopening en 'stap voor stap' te overrulen met stop.

Je zou deze verbinding kunnen verwijderen als hij erop zit, en nogmaals proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 00:01

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Lijkt me inderdaad dat 4-5 en 8-9 een draadje moeten hebben als je de optie niet hebt.

Uit de omschrijving had ik niet direct gehaald dat pin 6 voor openen zou zijn maar gezien de rest het echt niet zijn misschien toch :)

Heb je ook nog een lijst van de opties voor de DIP-switch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Fatal
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 05:27
Wat zeggen de dip switches.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laibr
De verbindingen zitten er inderdaad tussen zoals jullie dachten.
Ik veronderstel dat deze dienen om fotocellen te doen werken?
Het bordje en de docs van de dipswitches zie je hier:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o1ZDahae8IK9lLiKBbTottAqqPg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KE8xY32mE7K4chaSjN9uDYiA.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p4g9xQUf-crfkx3eR-Y9RJ3_TRw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fAoIdCSOBQSgRq9chvOmQSIz.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Zou het eerst eens aan de praat krijgen zonder Shelly, dus alleen met een draadje.

Geeft de handleiding geen schema voor het aansluiten van een open/sluit knop?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wazz26
De brug tussen 8 en 9 zit er niet, dit is om de fotocellen te laten werken. Dit geldt volgens mij dan ook eveneens voor 4 en 5, waar de brug nog wel zit. Wil je deze laten werken dan moet je deze brug eruit halen en nogmaals proberen. Dus contact 4 even losschroeven...

[ Voor 6% gewijzigd door wazz26 op 24-02-2023 14:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Bij 4-5 lijkt me het zeer sterk dat je deze eruit moet halen. Noodknop is normaal juist gesloten en onderbroken is STOP. Wordt anders onmogelijk om verschil tussen STOP en niet aangesloten te zien.

Bij 8-9zit aan iets externs dus lijkt me dat je een sensor hebt om te kijken of er wat tussen het hek zit? Werking van pin7 vind ik wel enorm vaag maar lijkt me meer een instelling. En dan denk ik verbonden met 9 = omkeren van hekbeweging als er wat tussen komt, niet aangesloten = stoppen met bewegen als er wat tussen komt. Waarom dat niet met een DIP ingesteld wordt weet ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Fatal
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 05:27
Probeer anders de voetgangers opening eens tussen 3-5. Die lijkt al aangesloten te zijn. Als je daar je shelly parallel over heen zet of eventjes eerst met een los draadje proberen. Dan weet je in welke richting je moet zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thaan
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 13-05 16:08
The Fatal schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 17:30:
Probeer anders de voetgangers opening eens tussen 3-5. Die lijkt al aangesloten te zijn. Als je daar je shelly parallel over heen zet of eventjes eerst met een los draadje proberen. Dan weet je in welke richting je moet zoeken.
Precies, even een paperclip tussen 3 en 5, een seconde en dan weer eruit. Dan weet je in ieder geval of je goed zit voor de voetgangersopening.

Ik doe hier praktisch hetzelfde met een Shelly.
Ik gebruik 1 Shelly1 om de voetgangersopening te bedienen, en een andere Shelly1 om de volledige opening te bedienen. Beide zijn ingesteld om 1 seconde een puls te geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laibr
Ik heb net een puls gegeven op 3 en 5 met een draadje.
Er gebeurde niets.
Het bruggetje tussen 4 en 5 is ook weg zoals voorgesteld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heggico
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 11-05 20:44
Dat bruggetje moet er zeker zitten.
Als de print nu niets doet, brug leggen tussen 4 en 5. Dan is de stop weer goed
Tussen 7, 8 en 9. Dan schakel je de edge en fotocel tijdelijk uit.

Met een draadje 5 en 6 verbinden is zogenaamd step by step. Poort open? Dan gaat ie dicht. Poort dicht? Dan gaat ie open. Beweegt hij? Dan stopt hij.

Dat is idd het contact wat je wilt gebruiken

Doet hij dan nog niets? Volg de stappen voor het inleren/programmeren eens. Doet hij dan wel iets?

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• laibr
Update: de poort klemde al een tijd en de plaatser ging langskomen.
Heb dan van de gelegenheid gebruikt om het hem te vragen.
Bizar verhaal… ik had volgens hen ook alles juist aangesloten. Dus bruggetje intact en aansluiting op 5 en 6.
Enkel bleek het toetsen klavier steeds te sturen. Dus een NC contact.
Hoewel volgens de markeringen was dit aangesloten als NO.
Aansluiting omgewisseld dan op het code klavier (dus theoretisch NC) en alles werkt nu.
Code klavier was dus de boosdoener.

Bedankt allemaal om te helpen zoeken.
Pagina: 1