Mijn huidige desktop-pc gebruik ik al 13 jaar en loop nu al veel te lang tegen beperkingen aan. De onderstaande configuratie (desktop pc) heb ik samengesteld. Ik gebruik de pc vooral voor foto- en videobewerking (in de toekomst 4K). en speel zelden een spel (maar de optie voor games in 2 of 4k wil ik wel graag hebben in de toekomst. Ook omdat mijn dochter games wil spelen. Ik wil graag een vrij stil en flexibel energiesysteem, maar ook een systeem waar ik weer jaren mee vooruit kan.
Behuizing
COOLER MASTER SILENCIO S600 STILLE BEHUIZING - MIDDENTOREN
Processor (CPU)
AMD Ryzen 7 7700X 8 Core (4,5 GHz-5,4 GHz/40 MB CACHE/AM5)
Moederbord
ASUS® ROG STRIX X670E-E GAMING WIFI (WIFI 6E, DDR5, PCIe 5.0) - geschikt voor ARGB!
Geheugen (RAM)
32 GB Corsair DOMINATOR PLATINUM RGB DDR5 5600 MHz (2 x 16 GB)
Grafische kaart
8 GB NVIDIA GEFORCE RTX 3060 Ti - HDMI, DP, LHR
Grafische kaart ondersteunende ondersteuning
ONDERSTEUNENDE BEUGEL VOOR GRAFISCHE KAART
1e M.2 SSD-station
1 TB SAMSUNG 990 PRO M.2, PCIe 4.0 NVMe (maximaal 7450 MB/R, 6900 MB/W)
1e opslagschijf
4 TB Samsung 870 QVO 2,5" SSD, SATA 6 Gb/s (maximaal 560 MB/sR, 530 MB/sW)
1e opslagschijf
4 TB SEAGATE IRONWOLF PRO 3,5", 7200 RPM 128 MB CACHE
DVD/BLU-RAY-station
16 x BLU-RAY-BRANDSTATION, 16 x DVD ±R/±RW & SOFTWARE
Geheugenkaartlezer
USB 3.0 EXTERNE SD/MICRO SD-KAARTLEZER
Voeding
CORSAIR 750 W TXm SERIES™ SEMI-MODULAIR 80 PLUS® GOUD, ULTRASTIL
Stroomkabel
1 x stroomkabel van 1,5 meter voor Europa
Processorkoeling
PCS FrostFlow 100 V3-serie krachtige CPU-koeling (AMD)
Warmtegeleidende pasta
STANDAARD WARMTEGELEIDENDE PASTA VOOR VOLDOENDE KOELING
Geluidskaart
6 KANALEN (5.1) HIGH DEF AUDIO INGEBOUWD (STANDAARD)
Netwerkkaart
2,5G Ethernet PCI-Expresskaart (10/100/1000M/2,5G) (1 x RJ45)
USB/Thunderbolt- opties
2 POORTEN (1 x TYPE A, 1 x TYPE C) USB 3.1 PCI-E -KAART + STANDAARD USB-POORTEN
Besturingssysteem
Windows 11 Home 64 Bit - Incl. Enkele licentie [KUK-00003]
Wat wil je doen met je nieuwe systeem? Foto en videobewerking. Ik maak gebruik van Adobe pakket (lightroom classic, premiere pro en after effects. Daarnaast gewoon mail, www, officepakket. En af en toe een game
[Wat mag het systeem gaan kosten? max 3200 euro
]Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Nee, volledig nieuw. Alleen de 2K monitor van Benq sw 270c neem ik mee
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Heb altijd intel gehad maar wil nu over naar AMD. Ryzen 7 7700X lijkt me beste compromis qua prijs en prestatie. Wil zonder problemen renderen in redelijke tijd.
Ik heb bewust gekozen voor drie verschillende schijfopslagen. De m2 wil ik als primaire schijf gebruiken voor software/opstart. De ssd van Samsung 870 QVO gebruik ik voor opslag foto en video's. Ik twijfel of ik de te bewerken foto/video's opsla op deze ssd of op de m2.
De seagate hdd is mijn opslag voor andere bestanden, muziek, films en als backup, en mede een partitie voor mij vrouw en een partitie voor mijn dochter.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Het liefst een zo stil mogelijk systeem en niet te veel energieverbruik (al ben ik me ervan bewust dat dit niet altijd lukt met CPU,GPU.
Ga je overklokken? Heb hier nooit mee geexperimenteerd. Wellicht dat ik dit een keer ga doen.
Ga je voor de maximum prestaties van je nieuwe systeem of ben je tevreden met de standaard instellingen?
Ik ga voor zo efficient mogelijke prestaties qua geluidsproductie en energieverbruik.
Wat verwacht je van ons?
Mijn vraag is of mijn voorgestelde configuratie een goede mix/samenstelling heeft waar ik nog jaren mee kan foto en videobewerking kan doen. En of dit systeem qua prestaties een goede modus heeft qua geluidsreductie en energiebeheer, kwaliteit en snelheid. Klopt dat? Tips zijn welkom.
Specifieke vraag: de moederbord heeft volgens mij een ethernetaansluiting. Is dan bijv. nog een aparte netwerkkaart en usb-poortkaart nodig?
Alvast dank!
Behuizing
COOLER MASTER SILENCIO S600 STILLE BEHUIZING - MIDDENTOREN
Processor (CPU)
AMD Ryzen 7 7700X 8 Core (4,5 GHz-5,4 GHz/40 MB CACHE/AM5)
Moederbord
ASUS® ROG STRIX X670E-E GAMING WIFI (WIFI 6E, DDR5, PCIe 5.0) - geschikt voor ARGB!
Geheugen (RAM)
32 GB Corsair DOMINATOR PLATINUM RGB DDR5 5600 MHz (2 x 16 GB)
Grafische kaart
8 GB NVIDIA GEFORCE RTX 3060 Ti - HDMI, DP, LHR
Grafische kaart ondersteunende ondersteuning
ONDERSTEUNENDE BEUGEL VOOR GRAFISCHE KAART
1e M.2 SSD-station
1 TB SAMSUNG 990 PRO M.2, PCIe 4.0 NVMe (maximaal 7450 MB/R, 6900 MB/W)
1e opslagschijf
4 TB Samsung 870 QVO 2,5" SSD, SATA 6 Gb/s (maximaal 560 MB/sR, 530 MB/sW)
1e opslagschijf
4 TB SEAGATE IRONWOLF PRO 3,5", 7200 RPM 128 MB CACHE
DVD/BLU-RAY-station
16 x BLU-RAY-BRANDSTATION, 16 x DVD ±R/±RW & SOFTWARE
Geheugenkaartlezer
USB 3.0 EXTERNE SD/MICRO SD-KAARTLEZER
Voeding
CORSAIR 750 W TXm SERIES™ SEMI-MODULAIR 80 PLUS® GOUD, ULTRASTIL
Stroomkabel
1 x stroomkabel van 1,5 meter voor Europa
Processorkoeling
PCS FrostFlow 100 V3-serie krachtige CPU-koeling (AMD)
Warmtegeleidende pasta
STANDAARD WARMTEGELEIDENDE PASTA VOOR VOLDOENDE KOELING
Geluidskaart
6 KANALEN (5.1) HIGH DEF AUDIO INGEBOUWD (STANDAARD)
Netwerkkaart
2,5G Ethernet PCI-Expresskaart (10/100/1000M/2,5G) (1 x RJ45)
USB/Thunderbolt- opties
2 POORTEN (1 x TYPE A, 1 x TYPE C) USB 3.1 PCI-E -KAART + STANDAARD USB-POORTEN
Besturingssysteem
Windows 11 Home 64 Bit - Incl. Enkele licentie [KUK-00003]
Wat wil je doen met je nieuwe systeem? Foto en videobewerking. Ik maak gebruik van Adobe pakket (lightroom classic, premiere pro en after effects. Daarnaast gewoon mail, www, officepakket. En af en toe een game
[Wat mag het systeem gaan kosten? max 3200 euro
]Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Nee, volledig nieuw. Alleen de 2K monitor van Benq sw 270c neem ik mee
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Heb altijd intel gehad maar wil nu over naar AMD. Ryzen 7 7700X lijkt me beste compromis qua prijs en prestatie. Wil zonder problemen renderen in redelijke tijd.
Ik heb bewust gekozen voor drie verschillende schijfopslagen. De m2 wil ik als primaire schijf gebruiken voor software/opstart. De ssd van Samsung 870 QVO gebruik ik voor opslag foto en video's. Ik twijfel of ik de te bewerken foto/video's opsla op deze ssd of op de m2.
De seagate hdd is mijn opslag voor andere bestanden, muziek, films en als backup, en mede een partitie voor mij vrouw en een partitie voor mijn dochter.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Het liefst een zo stil mogelijk systeem en niet te veel energieverbruik (al ben ik me ervan bewust dat dit niet altijd lukt met CPU,GPU.
Ga je overklokken? Heb hier nooit mee geexperimenteerd. Wellicht dat ik dit een keer ga doen.
Ga je voor de maximum prestaties van je nieuwe systeem of ben je tevreden met de standaard instellingen?
Ik ga voor zo efficient mogelijke prestaties qua geluidsproductie en energieverbruik.
Wat verwacht je van ons?
Mijn vraag is of mijn voorgestelde configuratie een goede mix/samenstelling heeft waar ik nog jaren mee kan foto en videobewerking kan doen. En of dit systeem qua prestaties een goede modus heeft qua geluidsreductie en energiebeheer, kwaliteit en snelheid. Klopt dat? Tips zijn welkom.
Specifieke vraag: de moederbord heeft volgens mij een ethernetaansluiting. Is dan bijv. nog een aparte netwerkkaart en usb-poortkaart nodig?
Alvast dank!