• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 00:43

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Topicstarter
Beste Tweakers,

Wij hebben zonnepanelen laten leggen echter ben ik niet tevreden met de kleur.
De installateur kan zich echter niet vinden in mijn verhaal en komt met argumenten zoals:
  • Op de dag zelf heb je er niets van gezegd.
  • Dit kan bij specifieke hoeken / lichtomstandigheden / weersomstandigheden zo zijn.
  • Ze komen uit dezelfde doos.
Tijdens de installatie heb ik eigenlijk alleen vanuit onder het huis naar het dak gekeken, het probleem heb ik 'm de ochtend erna nog doorgemaild.
En er is nog geen dag geweest dat het probleem niet aanwezig is (ik kijk echter ook niet elke dag naar het dak en het weer is niet heel afwisselend geweest).
Dat ze uit dezelfde doos komen, heb ik niks aan, dan moeten ze bij de leverancier gaan klagen waarom ze afwijkende kleuren in dezelfde doos doen?

Bij de originele aanvraag heb ik de volgende opmerking geplaatst:
"Qua panelen heb ik het liefste zwarte panelen met een lange garantieperiode; verder maakt het mij niet zo veel uit. Zo lang de prijs/kwaliteit verhouding maar juist is."

Het volgende komt uit de laatst aangeboden offerte welke akkoord was (daarnaast, in de algemene voorwaarden komt het hele woord "kleur" niet voor):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xE8S0YJH9eQhmvT5w0j7F2144BM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Bv1DITwyZxRR6Zb9Lsf7Mgvj.png?f=user_large

Mijn inziens komt het geleverde systeem niet overeen met wat aangevraagd is of wat ik kon verwachten op basis van de installateur z'n offerte.

Stel ik mij aan of is dit niet conform?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OjwSZBiYM2_4FglJOWQnC3TceYA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cwn16Ox8l7prW4L8WkXnrsuA.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9RCSDTvJVs6-z-0p2-9vlOHbrTM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/auemBeZ9sNgsZTkd7xWkEt4f.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oLEzzSTetBjZqnf39PliA3VnNCM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NtI4krK1FuFi1bzXDEVAxe3v.jpg?f=fotoalbum_large

Gezien de vraag voor zwarte panelen en de offerte met "Een mooi zwart geheel", lijkt mij dit niet te voldoen?

Heeft er iemand ervaring met kleurverschil in de panelen; is dit iets wat bijtrekt na een paar goede regenbuien?

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• MacgregorSound
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 27-05 22:25
Die kleuren schijnt door de coating te komen en is vrij weinig aan te doen, sommige fabrikanten lijken het minder te hebben.

Het ligt wel erg scheef en niet netjes rondom je dakkapel..

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
De monteur is niet alleen kleurenblind maar ontbeert ook een timmermansoog.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online
Oef, dat is wel erg lelijk.

Je eisen zijn niet geschonden, want je hebt alleen een lichte voorkeur aangegeven ('het liefste zwarte panelen').
Wel is het geleverde strijdig met de product informatie, want het is zeker geen 'mooi zwart geheel'.
Punt is dat dit product onderhevig is aan vrij veel variatie. Dat wat jij en ik lelijk vinden, vinden anderen binnen de verwachte toleranties vallen.

Jammer dat je de eis / verwachting niet herhaald hebt en bijvoorbeeld geen foto van een vergelijkbare installatie hebt gevraagd als referentie.

Kleuren trekken niet bij over tijd of met regen. toen de installateur dat bij mij noemde voor 1 paneel heb en ik aangaf hem over 2 weken te bellen, heeft hij direct dat paneel verwisseld zodat het niet in zicht zou liggen ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Accretion

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Topicstarter
MacgregorSound schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 14:56:
Het ligt wel erg scheef en niet netjes rondom je dakkapel..
Klopt, installateur heeft wel al aangegeven dat ze daar voor terug komen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Accretion

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Topicstarter
:)
Rukapul schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 15:00:
Je eisen zijn niet geschonden, want je hebt alleen een lichte voorkeur aangegeven ('het liefste zwarte panelen').
Ja fair, die opmerking heeft eigenlijk geen waarde in deze discussie. Het kleurverschil is ook een groter probleem dan de daadwerkelijke kleur.
Wel is het geleverde strijdig met de product informatie, want het is zeker geen 'mooi zwart geheel'.
Punt is dat dit product onderhevig is aan vrij veel variatie. Dat wat jij en ik lelijk vinden, vinden anderen binnen de verwachte toleranties vallen.
Yup, vandaar ook mijn post, ik begin/begon bijna te twijfelen aan mijn verwachtingen.
Jammer dat je de eis / verwachting niet herhaald hebt en bijvoorbeeld geen foto van een vergelijkbare installatie hebt gevraagd als referentie.
Telt onderzoeksplicht ook bij het aankopen van zonnepanelen?
M.i. is aangeven dat je een voorkeur hebt voor zwarte panelen en een offerte met "mooi zwart" best redelijk om de verwachting te creëeren.

Als ik zo rond kijk zijn d'r maar weinig installaties met eenzelfde kleurverschil, behalve waar er duidelijk later nog iets bijgelegd is.
Kleuren trekken niet bij over tijd of met regen. toen de installateur dat bij mij noemde voor 1 paneel heb en ik aangaf hem over 2 weken te bellen, heeft hij direct dat paneel verwisseld zodat het niet in zicht zou liggen ;)
Jammer, regen zou de makkelijkste oplossing zijn :)
Maar wel een goede tip & advies inderdaad.

___

Bedankt in ieder geval voor de reacties, ik zal een iets strengere mail formuleren naar de installateur.

Het is een bijzonder lastige situatie, de installatie in huis is zeer goed verlopen en momenteel is het lastig om een andere installateur te vinden.

Dus het is ook niet een gevalletje: "Trek alles maar weer d'r uit/af".

[ Voor 7% gewijzigd door Accretion op 23-02-2023 16:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 05-06 23:07
Tja, ik zie ook allemaal geelgroene en witte vlekken op de egaal grijze dakpannen. Erg lelijk ten opzichte van die schone panelen........
De hoofdvraag die je zou moeten stellen is: "Wat leveren de panelen mij nu minder op doordat de kleur iets afwijkt van wat ik in gedachten had".

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noutie
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 11:15
Over de kleur, dat is smaakafhankelijk en ik snap dat je dat graag anders ziet. Misschien dat een korting nog lukt.

Dat scheve vind ik erger. Dat is gewoon een fout van de panelenboer. Dat komt hij oplossen, dus dat is dan ok.

[ Voor 14% gewijzigd door Noutie op 24-02-2023 08:54 ]

Panasonic 7kW J-Series Split op radiatoren. SWW: Remeha Tzerra CW4. PV: 6.3 kWp op Growatt 5000TL3-X en 1500TL-X

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• JDillinger
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 28-05 10:44
Yaksa schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 16:27:
De hoofdvraag die je zou moeten stellen is: "Wat leveren de panelen mij nu minder op doordat de kleur iets afwijkt van wat ik in gedachten had".
Nee hoor - dat is de hoofdvraag die jij je misschien zou stellen, maar TS niet.
Mij lijkt de hoofdvraag of TS over het kleurverschil heen moet stappen. Kan me goed voorstellen dat je hiervan baalt, en zou toch nog wat pushen bij de installateur. Is het een grote tent? Dan kunnen ze de panelen hopelijk omruilen. Bij een kleine installateur zal het een moeilijker verhaal worden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Yaksa schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 16:27:
Tja, ik zie ook allemaal geelgroene en witte vlekken op de egaal grijze dakpannen. Erg lelijk ten opzichte van die schone panelen........
Een auto vol deuken en krassen en verschillende kleuren panelen brengt je ook van A naar B, maar zou voor de meeste mensen niet voldoen aan de esthetische eisen die ze aan zo'n voorwerp stellen. Met "het werkt toch" kun je niet alle overige eigenschappen bagatelliseren.

Ik zie een paar panelen in het blauwere spectrum en een paar die wat meer naar zwart neigen. Wellicht is met wat ruilen van voor naar achter de boel visueel al een stuk aantrekkelijker.

[ Voor 12% gewijzigd door CodeCaster op 24-02-2023 09:11 ]

https://oneerlijkewoz.nl
Het ergste moet nog komen / Het leven is een straf / Een uitgestrekte kwelling van de wieg tot aan het graf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diod
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 04-06 18:30
Wij hebben de LR5-54HPB-405M en die zijn toch echt zwart (of zo lijkt het toch van beneden gezien). Wat er initieel wel op zat, was een laagje vuil/vet van het vastnemen van de panelen enzovoort. Is het dat niet wat ervoor zorgt dat het er blauw-ig uitziet ipv. zwart? Maar dan zouden ze natuurlijk wel erg onhandig/onvoorzichtig geweest zijn bij het plaatsen van de panelen...

[ Voor 16% gewijzigd door Diod op 24-02-2023 09:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 11:41
In de praktijk zie je alleen wat je op foto 3 ziet, ik zou me er niet aan storen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 09:00

Vliegvlug

Flight Simple

Op de bovenstaande foto’s vind ik de panelen wel erg blauw inderdaad.
Die zijn met een drone genomen ga ik vanuit?
Maar op deze foto oogt het een stuk zwarter en stoort hooguit het kleurverschil.

Ik weet niet of het aan de hoek ligt of aan het moment van de foto nemen dat verschilt maar als het de hoek is zou ik me er veel minder aan storen want hoe vaak kijk je vanaf boven op je panelen?

Als ze vanaf onderen eigenlijk altijd een stuk zwarter zijn dan zou ik me hooguit nog druk maken over de verschillen of je daar overheen zetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 11:06
Longi is een van de grotere fabrikanten. Je kunt er vrij stellig vanuit gaan dat er bij @Accretion in de buurt al maanden terug LR5 panelen gelegd zijn…

Is daar de coating inmiddels afgewassen?
Ja.
Ogen ze prima?
Ja.

Gewoon even geduld hebben…

Maak je je zorgen: hoi installateur… ik zie kleurverschil. Ik begrijp dat het coating die zal verdwijnen zou moeten zijn. Maar ik kan me niet over mijn zorgen heen zetten. Mocht het met een maanden niet wegtrekken dan verwacht ik toch actie.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accretion

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Topicstarter
Ronald schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 10:49:
Longi is een van de grotere fabrikanten. Je kunt er vrij stellig vanuit gaan dat er bij @Accretion in de buurt al maanden terug LR5 panelen gelegd zijn…

Is daar de coating inmiddels afgewassen?
Ja.
Ogen ze prima?
Ja.

Gewoon even geduld hebben…

Maak je je zorgen: hoi installateur… ik zie kleurverschil. Ik begrijp dat het coating die zal verdwijnen zou moeten zijn. Maar ik kan me niet over mijn zorgen heen zetten. Mocht het met een maanden niet wegtrekken dan verwacht ik toch actie.
Tja, ik hoor verschillende reacties, dat het wel bij trekt maar ook dat dat totaal niet het geval zou zijn. Als het zo zou zijn dat de kleur wel bijtrekt én de installateur dat aangegeven had, zou het niet zo'n probleem zijn.

Maar uit zijn verhaal haal ik niet dat het tijdelijk is, hij probeert de verantwoordelijkheid af te schuiven met: "ze komen uit dezelfde doos."
Daar heb ik echter helemaal niets aan...

___

Maar bedankt voor je reactie, het is goed om te horen dat het wel een veelvoorkomende fabrikant is en dus d'r een redelijke kans is dat het bijtrekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

@Accretion In hoeverre zit je bij de eerste 2 foto's naar de reflectie van de blauwe lucht met de nodige wolken te kijken?
Bij foto 3 onder een andere hoek heb je dat amper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 11:06
@Accretion handige formulering is het niet… met uitleg kom je een stuk verder.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ELD
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

ELD

Volgens mij zit er onevenredig wat vet of andere substanties op. Daarnaast kan ook de hoek net even vervelend uitpakken met de reflecties. Ik vind persoonlijk de panelen met een witte achtergrond mooier maar over smaak valt niet te twisten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online
Als het een substantie is dan zou het ook triviaal zijn om dat aan te tonen. Door de installateur welteverstaan.

* Rukapul heeft vanmorgen even gekeken naar zijn afwijkende paneel en zag niet dat het was bijgetrokken na een paar maanden

[ Voor 46% gewijzigd door Rukapul op 24-02-2023 14:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accretion

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Topicstarter
CodeCaster schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 09:09:
Een auto vol deuken en krassen en verschillende kleuren panelen brengt je ook van A naar B, maar zou voor de meeste mensen niet voldoen aan de esthetische eisen die ze aan zo'n voorwerp stellen. Met "het werkt toch" kun je niet alle overige eigenschappen bagatelliseren.
Ja.

Lastig omdat het technisch wel werkt en het "op het dak" ligt, zou je kunnen zeggen dat het toch niet opvalt.

Maar ze hebben "mooi zwart geheel" beloofd en d'r zijn veel zonne installaties die daar wel aan voldoen, maar dit niet.

Het is ook niet alsof we het huis of de panelen gratis hebben gekregen...
CodeCaster schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 09:09:
Ik zie een paar panelen in het blauwere spectrum en een paar die wat meer naar zwart neigen. Wellicht is met wat ruilen van voor naar achter de boel visueel al een stuk aantrekkelijker.
Dat is best een aardig idee, het probleem is vooral dat het er uit ziet als een soort lapjeskat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 08:21
Ligt dat spul echt zo scheef? Wat een aanfluiting zeg. Je vraagt je bijna af hoe ze t voor elkaar krijgen.

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 05-06 19:15
Er is hier op DEI wel eens geopperd dat panelen van Trina meer last hebben van ongelijke kleuren, dat zal met andere merken ook best kunnen.
Ik zie het wel vaker bij nieuwe PV installaties.

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • +29 Henk 'm!

• Accretion

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Topicstarter
Voor degene die zich afvraagt hoe het nu uiteindelijk afgelopen is:

We hebben bijna en maand lang op en neer gemaild, waarin de installateur aan gaf dat ze de panelen wel recht wilden leggen maar dat de kleur 'zo hoort'. Ze zijn ook nooit langs geweest om te praten of er samen naar te kijken.

De installateur heeft zichzelf in de mails ook een aantal keren tegengesproken, het was duidelijk dat hij van alles aan het verzinnen was om het recht te praten, maar een daadwerkelijke oplossing wou hij niet bieden.

Uiteindelijk hebben we de rechtsbijstandverzekering erbij betrokken omdat we het simpelweg bijzonder lelijk en storend vonden en we nergens kwamen met de installateur.

De rechtsbijstand heeft ze in gebreke gesteld, maar hierop was de reactie dat "zij dat niet zo zagen." Na weer een maand (of twee) aan heen en weer ge-emmer kwamen we op het punt dat we ofwel er samen uit moesten komen of we naar de rechter zouden moeten.

Hoewel ik ze met alle liefde voor de rechter had gesleept, had mijn vriendin hier zeker geen zin in. Daarnaast gaf de rechtsbijstandverzekering aan dat de rechter (omdat het puur cosmetisch is) potentieel een 'schadevergoeding' zou geven maar het volledig vervangen zou wellicht disproportioneel zijn.

Dan zouden wij echter ons nog 15-25jaar moeten ergeren aan het aanzicht, voor een vergoeding van misschien 10% (€800). Dit was voor ons geen optie.

Uiteindelijk heeft de rechtsbijstand met de installateur een deal gemaakt om het systeem retour te nemen en enkel een gebruiksvergoeding te betalen (welke net wat minder was dan de opgeleverde energie).

Wij hebben gekozen om dit te accepteren gezien het de snelste manier was om verder te kunnen gaan.

Uiteindelijk hebben we bij drie andere partijen een aanbieding aangevraagd en meerdere malen aangegeven dat het écht zwart moet zijn.

Die zijn eergisteren geïnstalleerd en zien er van alle kanten zwart uit. Vanaf de grond zien ze er zelfs vergelijkbaar uit met de kleur van de dakpannen waardoor het een heel mooi geheel is.

Zie hier het resultaat:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pvsiO44tx_m15v9UHWXugAyYPp4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hRqU0sNbUGl8xiYBTuo0WjcH.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Vk9SVoJZjzaSMfoVxFv3Sifjym8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3tD3qtZB5F2xGJXzek5uXw8T.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IR7xjQvRw5Dov2TtDhmiCkc0Gz4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4g0f54LPdU4jfmA8CYvWGx04.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 6% gewijzigd door Accretion op 17-09-2023 22:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11:40

paQ

oh beter :) (wel een dure oplossing jammer genoeg)

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeeedeee
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 09:01
@Accretion dat ziet er een stuk mooier uit, ook redelijk opgelost zo. Welk merk en type zijn je nieuwe panelen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Accretion

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Topicstarter
jeeedeee schreef op zondag 17 september 2023 @ 22:34:
@Accretion dat ziet er een stuk mooier uit, ook redelijk opgelost zo. Welk merk en type zijn je nieuwe panelen?
De nieuwe panelen zijn Jinko, specifiek: Jkm420n-54hl4-bc

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Ziet er stukken beter uit.

Maar ik zie nog dakpannen die niks opbrengen 8)

Ik had in 2013 ook een akkefietje.
Ook netjes opgelost destijds door 4 nieuwe panelen die ze gratis kwamen plaatsen (zelf alles geplaatst)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lOpSYxN4yNvN-WjK8SDUzALU2vk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gfkfqOqbS7ohxPbsPRypOjKg.jpg?f=fotoalbum_large

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Accretion

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Topicstarter
paQ schreef op zondag 17 september 2023 @ 22:32:
oh beter :) (wel een dure oplossing jammer genoeg)
Ja, ik had het idee dat het voor beide partijen beter geweest was als hij de panelen had vervangen voor die van een ander merk.

De installateur heeft praktisch niets ontvangen voor installatie en de-installatie en heeft nu een systeem van ~2 maanden oud in de voorraad liggen.

Voor ons heeft de communicatie wel veel tijd en frustratie gekost maar netto komt het er op neer dat we nu een halfjaar later nog (door een andere leverancier) voldaan zijn in onze verwachtingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

Accretion schreef op zondag 17 september 2023 @ 22:52:
[...]

Ja, ik had het idee dat het voor beide partijen beter geweest was als hij de panelen had vervangen voor die van een ander merk.

De installateur heeft praktisch niets ontvangen voor installatie en de-installatie en heeft nu een systeem van ~2 maanden oud in de voorraad liggen.

Voor ons heeft de communicatie wel veel tijd en frustratie gekost maar netto komt het er op neer dat we nu een halfjaar later nog (door een andere leverancier) voldaan zijn in onze verwachtingen.
Ja vreemd verloop idd, maar goed, het resultaat is het gewenste. Zij het met 'misgelopen' opbrengst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ

paQ

AUijtdehaag schreef op zondag 17 september 2023 @ 22:41:
Ziet er stukken beter uit.

Ik had in 2013 ook een akkefietje.
Ook netjes opgelost destijd door 4 nieuwe panelen die ze gratis kwamen plaatsen (zelf alles geplaatst)
[Afbeelding]
oh irritant! :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Accretion

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Topicstarter
AUijtdehaag schreef op zondag 17 september 2023 @ 22:41:

Het nieuwe systeem is met micro-omvormers, ik heb speciaal gevraagd of ze het aan de ene kant boven konden uitlijnen, zodat we potentieel eronder een rij later toe kunnen voegen.

De andere kant zal wel schuiven worden inderdaad.

Maar voor nu dekt dit ons gebruik en was het ook wel duur zat.
We wachten de regels m.b.t salderen even af en als deze zich terugverdient hebben gaan we wellicht meer plaatsen (als ook het verbruik gestegen is)

Ben echter wel heel bang dat die rij dan een andere kleur krijgt dan de rij erboven, als we later nog panelen toevoegen _O-
Maar misschien is het tegen die tijd een optie om de oude panelen bij de ouders op de schuur te leggen en dan een compleet nieuwe batch te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accretion

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Topicstarter
Huh, bijna alsof de ene kant mat is en de rest glanzend.

Goed om te horen dat het opgelost is :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DutchWing
  • Registratie: April 2019
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Ik kreeg echt OCD van die eerste foto’s… :X

Mooi opgelost!

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

@Accretion
Goed dat het opgelost is, die eerste opstelling ziet er niet uit inderdaad.

De gedachte voor latere uitbreiding begrijp ik niet als je het mooi wilt hebben. Want dat wordt over het algemeen niet mooi. De panelen zijn over een tijd niet meer leverbaar, andere maatvoering, of andere productieserie. Of je moet geluk hebben op marktplaats.

Je hebt nu 11 panelen aan één kant met in potentie nog 4 erbij
Aan de andere kant 10 panelen met in potentie 8 erbij

Ik denk dat je voor de meerprijs van 21 tot wel 33 microomvormers beter het dak in één keer vol had kunnen leggen en dan op een simpele stringomvormer. Of had 1 dakvlak neergelegd (10+8 panelen) en spaar even door voor het andere dakvlak.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Accretion

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Topicstarter
Dre schreef op zondag 17 september 2023 @ 23:26:
De gedachte voor latere uitbreiding begrijp ik niet als je het mooi wilt hebben. Want dat wordt over het algemeen niet mooi. De panelen zijn over een tijd niet meer leverbaar, andere maatvoering, of andere productieserie. Of je moet geluk hebben op marktplaats.
Geen van de aangevraagde partijen werkte met een simpele string omvormer.

Een partij gaf aan dat Enphase duurder was dan SolarEdge, maar vervolgens de SolarEdge aanbieding wel duurder dan de Enphase.
Dre schreef op zondag 17 september 2023 @ 23:26:
Ik denk dat je voor de meerprijs van 21 tot wel 33 microomvormers beter het dak in één keer vol had kunnen leggen en dan op een simpele stringomvormer. Of had 1 dakvlak neergelegd (10+8 panelen) en spaar even door voor het andere dakvlak.
De voornaamste reden (naast dat van de drie aangevraagde partijen er geen een een string omvormer zonder optimizers aanbood) is dat het toch wel handig is om de productie per paneel te zien, mocht er eentje stuk gaan, hoef je niet te gaan zoeken.

Maar je hebt wel gelijk een string omvormer zou goedkoper zijn en schaduw hebben we geen last van.

Het doel van de installatie is ook om ons eigen verbruik te dekken al kan ik me voorstellen dat het in de toekomst omhoog zou gaan.

Ik heb ook nog plek op de garage, dus in het ergste geval kunnen we er daar ook nog kwijt, in theorie kan ik die ook koppelen met hetzelfde Enphase systeem, maar dan leg ik ze wel zelf :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PinusRigida
  • Registratie: November 2012
  • Nu online

PinusRigida

I put the p in pool.

Beginnen met een disclaimer: ik heb geen ervaring in zonnepanelen.

Dus zonder ervaring in zonnepanelen: is het mogelijk dat dit reeds gebruikte panelen zijn, refurbished of weet ik veel?

Want op het eerste zicht lijken die panelen op de foto's in de OP me allesbehalve nieuw... die lijken me zelfs al jaren onder de zon (en regen en sneeuw...) gelegen te hebben en danig verkleurd/afgebleekt... maar kan me natuurlijk vergissen...

Al bij al mooi opgelost, TS kan verder met een 'proper' dak.

[ Voor 7% gewijzigd door PinusRigida op 18-09-2023 11:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMonkE
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11-05 15:45

MrMonkE

★ EXTRA ★

Het zag er niet erg uniform uit met die drone shot. Die aan de linker zijkant gaan nog vanaf de grond gezien. Die zijn mooi donker dan. Je zou verwachten dat ze allemaal hetzelfde eruit zien. Gelukkig is het opgelost. Oogt toch wel een stuk beter met alles mer uniform.

★ Lijkt joop.nl wel hier ★

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accretion

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Topicstarter
MrMonkE schreef op maandag 18 september 2023 @ 11:14:
Het zag er niet erg uniform uit met die drone shot. Die aan de linker zijkant gaan nog vanaf de grond gezien. Die zijn mooi donker dan. Je zou verwachten dat ze allemaal hetzelfde eruit zien. Gelukkig is het opgelost. Oogt toch wel een stuk beter met alles mer uniform.
Ja, de vorige panelen 'vielen op' deze zijn niet opvallend.

De kleur is nu goed en het verschil onderling is niet storend/acceptabel, zodanig dat het vanaf de grond, voor zo ver dat met zonnepanelen gaat er gewoon goed uit ziet.

Je moet maar eens op een bewolkte maar heldere dag een rondje doen, d'r zijn echt veel voorbeelden grote afwijkingen.

Volgens verschillende paginas zorgen kleine afwijkingen in de grondstoffen en het productieproces vaak voor kleine afwijkingen, maar bij de ene fabrikant is het erger dan bij de ander.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Accretion

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Topicstarter
PinusRigida schreef op maandag 18 september 2023 @ 11:08:
Dus zonder ervaring in zonnepanelen: is het mogelijk dat dit reeds gebruikte panelen zijn, refurbished of weet ik veel?
Bij de eerste installatie, hebben ze eigenlijk op het laatste moment nog het merk zonnepanelen aangepast en eerder geleverd omdat ze door tekort aan montagemateriaal voor plat dak een gaatje in de planning hadden, wij hebben immers een schuin dak en daar was wel materiaal voor.

Het leek dus wel alsof ze panelen die ze normaal op een plat dak zouden leggen, nu op een schuin dak gelegd hadden.

Maar ik heb geen bewijs kunnen vinden van ouderdom of opzettelijk plaatsen van lelijke panelen, andersom denk ik dat bij een panelenboer de voorraad toch snel rouleert.

Ik verwacht dat ze een domme fout gemaakt hebben en achteraf er onderuit probeerde te komen.
Pagina: 1