Toon posts:

Is er in deze situatie een bouwvergunning nodig?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

• engineer88
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 16-03 13:28
Wij wonen sinds een jaar in ons eerste koophuis. Een hoekhuis waarbij de linkerzijde en achterzijde aan een straat grenzen. Onze achtertuin deelt enkel rechts de grens met de buren. Zie ook de schets.

Nu willen wij graag zover als mogelijk achter in de tuin een tuinhuis plaatsen. Nu heb ik al meerdere websites en documenten doorgelezen om te bepalen of hiervoor een bouwvergunning nodig is, maar ik krijg voor onze situatie geen eenduidig antwoord. O.a. deze pdf en de vergunningscheck. Volgens de vergunningscheck zou het nodig zijn een bouwvergunning aan te vragen. De pdf voor vergunningsvrij bouwen behandelt onze situatie niet (met de weg achter de tuin), maar zou ik kunnen interpreteren als dat ik vergunningsvrij mag bouwen, aangezien onze hele achtertuin als achtererf geldt. Het te maximaal bebouwen oppervlak even buiten beschouwing latend.

Vele anderen in de straat hebben een tuinhuis helemaal achterin de tuin staan. Het is dus wel mogelijk, maar ik wil later geen gedoe. En uiteraard zou het gaan in overleg met de buren en met alle zaken waar rekening mee gehouden dient te worden (lees: maximaal bouwhoogte, te bebouwen oppervlakte, bouwbesluit etc.)

Voor het gezegd wordt: ja, ik kan altijd naar de gemeente en het daar navragen, maar ik zou graag horen of er anderen zijn met ervaring of misschien enige kennis hierin. Dit zou ik dan altijd nog kunnen meenemen naar de gemeente.

In het kort: mag ik in mijn situatie vergunningsvrij een tuinhuis neerzetten?

Alle reacties

• Denniz0229
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 16:29
engineer88 schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 14:01:
Wij wonen sinds een jaar in ons eerste koophuis. Een hoekhuis waarbij de linkerzijde en achterzijde aan een straat grenzen. Onze achtertuin deelt enkel rechts de grens met de buren. Zie ook de schets.

Nu willen wij graag zover als mogelijk achter in de tuin een tuinhuis plaatsen. Nu heb ik al meerdere websites en documenten doorgelezen om te bepalen of hiervoor een bouwvergunning nodig is, maar ik krijg voor onze situatie geen eenduidig antwoord. O.a. deze pdf en de vergunningscheck. Volgens de vergunningscheck zou het nodig zijn een bouwvergunning aan te vragen. De pdf voor vergunningsvrij bouwen behandelt onze situatie niet (met de weg achter de tuin), maar zou ik kunnen interpreteren als dat ik vergunningsvrij mag bouwen, aangezien onze hele achtertuin als achtererf geldt. Het te maximaal bebouwen oppervlak even buiten beschouwing latend.

Vele anderen in de straat hebben een tuinhuis helemaal achterin de tuin staan. Het is dus wel mogelijk, maar ik wil later geen gedoe. En uiteraard zou het gaan in overleg met de buren en met alle zaken waar rekening mee gehouden dient te worden (lees: maximaal bouwhoogte, te bebouwen oppervlakte, bouwbesluit etc.)

Voor het gezegd wordt: ja, ik kan altijd naar de gemeente en het daar navragen, maar ik zou graag horen of er anderen zijn met ervaring of misschien enige kennis hierin. Dit zou ik dan altijd nog kunnen meenemen naar de gemeente.

[Afbeelding]
in mijn gemeente had ik wel een vergunning nodig, omdat er aan de zijkant een weg zit en dus vanuit daar ook in het zicht staat, iets waar je buren dan geen last van hebben omdat zij niet aan een weg zitten.
of je buurman dan 5m nokhoogte pakt en je het alsnog vanuit de hele wijk kan zien maakt ze niet uit.

maar in het kort; dit is in elke gemeente anders, dus check de lokale regels, vaak te vinden op de gemeentewebsite.

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Je kan het toch gewoon vragen krijg je gewoon een eerlijk antwoord.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

• RonnieKo
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 12:01
aangezien onze hele achtertuin als achtererf geldt. Het te maximaal bebouwen oppervlak even buiten beschouwing latend.
Lees toch even de PDF goed door over een hoekwoning met een erf aan de zijkant en wat dan als "achtererf" wordt beschouwd. Als je geen grond naast je woning hebt maar alleen in het verlengde van je woning dan kan je gelijk hebben. In alle andere gevallen zou ik de pdf nog maar eens lezen.
Vele anderen in de straat hebben een tuinhuis helemaal achterin de tuin staan. Het is dus wel mogelijk, maar ik wil later geen gedoe.
Dat ligt helemaal aan de situatie. Je kan altijd een vergunning aanvragen voor het oprichten van een bouwwerk.
Zonder meer informatie over het bestemmingsplan (te bekijken via ruimtelijke plannen,een goede schets van het perceel, wat woning en wat tuin is. Durf ik niet zo te zeggen of je vergunningsvrij een tuinhuis mag neerzetten. Dan moet je een iets betere schets met meer informatie aanleveren.

• engineer88
RonnieKo schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 14:42:
[...]
Lees toch even de PDF goed door over een hoekwoning met een erf aan de zijkant en wat dan als "achtererf" wordt beschouwd. Als je geen grond naast je woning hebt maar alleen in het verlengde van je woning dan kan je gelijk hebben. In alle andere gevallen zou ik de pdf nog maar eens lezen.
Onze achtertuin loop gelijk met het huis. Er is geen grond aan de zijkant van ons. Daar ligt een strook, maar deze is van de gemeente.
RonnieKo schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 14:42:
Zonder meer informatie over het bestemmingsplan (te bekijken via ruimtelijke plannen,een goede schets van het perceel, wat woning en wat tuin is. Durf ik niet zo te zeggen of je vergunningsvrij een tuinhuis mag neerzetten. Dan moet je een iets betere schets met meer informatie aanleveren.
Ik hoop dat deze duidelijker is. De blauwe lijn is de grens met onze buren.

• Supreme
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:19
Elke gemeente is weer iets anders in z'n regeltjes. Wil je uitsluitsel, ga naar de gemeente.
Wil je ellelang verschillende antwoorden afwegen om vervolgens de gok te nemen, blijf dan in dit topic.

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 18:16
Bel je gemeente of check www.omgevingsloket.nl. Dit topic is vrij zinloos tenzij je iemand hier treft die bij jouw gemeente werkt en het je precies kan vertellen.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online
engineer88 schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 15:07:
[...]

Onze achtertuin loop gelijk met het huis. Er is geen grond aan de zijkant van ons. Daar ligt een strook, maar deze is van de gemeente.

[...]

[Afbeelding]
Wat is de specifieke vraag waarover onduidelijkheid bestaat?

Het achtererfgebied is simpel: je hele achtertuin
Hoeveel je mag bouwen: ook simpel uit de pdf
Waar je mag bouwen: 1m van de erfgrens omdat het aan openbaar terrein grenst (tenzij gemeente anders heeft bepaald)
Hoe hoog: ook simpel uit de pdf

• BazzH
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19:59

BazzH

Kei-goed...

Je bouwt op minder dan 1 meter van het openbaar gebied (het plantsoentje naast je huis). Hierdoor zal het antwoord afhangen van eventuele aanvullende eisen vanuit de gemeente (welstand). Als die er niet zijn, dan is het vergunningsvrij.

Moet je dus toch de gemeente bellen (of gaan spitten in bestemmingsplannen en dergelijke...). Als iedereen daar een schuur in zijn tuin heeft staan, dan verwacht ik in principe niet direct grote problemen.

[Voor 31% gewijzigd door BazzH op 23-02-2023 16:08]

Think smart........ Act stupid........

• RonnieKo
engineer88 schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 15:07:
[...]
[...]
Dat is zeker duidelijker. Goed, geen grond aan de zijkant. Alleen in het verlengde van de gevel. Dus je achtertuin is "achtererf". Aan de hand van de PDF kan je bepalen wat je mag bebouwen. Dat is het makkelijke deel. Dan moet je alleen nog in het bestemmingsplan kijken of er nog beperkingen zijn. Het bestemmingsplan is te vinden op de website van ruimtelijke plannen. Je kan eventueel nog de check bij het omgevingsloket doen. Dat is dan een goede indicatie.

Wil je het zeker weten: Overleg het met de gemeente.

Succes!

• Pejdref
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 17:38
Voorbeeld 3 in stap 1 is jouw situatie. Lees de rest van de stappen ook goed, vooral stap 7. Daarin staat oa dat je normaliter 1m van de erfgrens moet blijven in jouw geval, maar afhankelijk van gemeentelijke regels kan hier in jouw voordeel van afgeweken worden.

Dit is landelijk beleid en gemeentes hebben zich hieraan te houden, bestemmingsplannen zijn niet van toepassing en welstandsregels slechts beperkt.

• Muldert
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 26-03 21:33
Hoop onzinantwoorden hier boven. No offense, maar als je het niet weet zeg het dan ook niet..
Check de PDF: https://open.overheid.nl/...92b-87ba-ed24860ccfb6/pdf
Dat betekent vergunningsvrij bouwen. Er is geen misschien of waarschijnlijk, het is gewoon vrij van vergunningen.

Tenzij het een monument of beschermd stadsgezicht is, ook geen welstand van toepassing: https://www.omgevingsweb....ij-bouwen-en-de-welstand/
Het is namelijk niet toegestaan om eisen te stellen aan de beeldkwaliteit van bouwwerken die zonder vergunning worden gerealiseerd (anders dan via de excessenregeling die verderop nog aan bod komt). Vergunningvrij bouwen is welstandsvrij bouwen.
Tot slot, zijn er een paar gemeenten die bouwregels in het bestemmingsplan hebben verwerkt, dat heb ik zelf overigens nog nooit gezien. Maar dat is héél simpel te checken op www.ruimtelijkeplannen.nl

• Muldert
Pejdref schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 19:04:
Voorbeeld 3 in stap 1 is jouw situatie. Lees de rest van de stappen ook goed, vooral stap 7. Daarin staat oa dat je normaliter 1m van de erfgrens moet blijven in jouw geval, maar afhankelijk van gemeentelijke regels kan hier in jouw voordeel van afgeweken worden.

Dit is landelijk beleid en gemeentes hebben zich hieraan te houden, bestemmingsplannen zijn niet van toepassing en welstandsregels slechts beperkt.
Bestemmingsplan mag wel een beperking opleggen (beschermd stadsgezicht, monumenten, maar ook beperking van de vergunningsvrije bouwregels). Maar gebeurd weinig. Tenzij je in hartje Amsterdam, Utrecht, Amersfoort, etc woont of in een wijk met authentieke jaren '30 woningen, bijvoorbeeld.

• BazzH

BazzH

Kei-goed...

Muldert schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 20:05:
[...]

Hoop onzinantwoorden hier boven. No offense, maar als je het niet weet zeg het dan ook niet..
Check de PDF: https://open.overheid.nl/...92b-87ba-ed24860ccfb6/pdf
Dat betekent vergunningsvrij bouwen. Er is geen misschien of waarschijnlijk, het is gewoon vrij van vergunningen.

Tenzij het een monument of beschermd stadsgezicht is, ook geen welstand van toepassing: https://www.omgevingsweb....ij-bouwen-en-de-welstand/

[...]

Tot slot, zijn er een paar gemeenten die bouwregels in het bestemmingsplan hebben verwerkt, dat heb ik zelf overigens nog nooit gezien. Maar dat is héél simpel te checken op www.ruimtelijkeplannen.nl
Volgens mij doe je er zelf net zo hard aan mee. Doe maar eens een vergunningscheck voor een situatie zoals die van de TS. Daar komt uit:
U hebt de check gedaan voor Bijbehorend bouwwerk bouwen. De uitkomst hiervan is:

Bouwen: Omgevingsvergunningplichtig, tenzij er voor de locatie waar u wilt bouwen geen welstandseisen gelden.

De welstandeisen kunt u vinden in de Welstandsnota van de gemeente.
NIET vergunningsvrij, tenzij....... En dat komt omdat TS gaat bouwen binnen 1 meter van openbaar gebied.

• Muldert
De vergunningscheck is een sleepnet tool bijna. Dus om daar vergunningsplichtig uit te krijgen is niet zo moeilijk.

Openbaar toegankelijk =/= gemeentelijke grond

Dat is alleen het geval bij (vaar)wegen of voetpaden.

Als je die PDF goed leest (en echt goed want de tekst lijkt soms tegenstrijdig) dan is het onvoorstelbaar duidelijk dat een tuinhuis achterin je tuin bouwen, niet hoger dan 3 meter, niet binnen 1 meter van openbaar gebied, altijd vergunningvrij is MITS je geen monument of beschermd stadsgezicht bezit.

• BazzH

BazzH

Kei-goed...

Muldert schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:03:
De vergunningscheck is een sleepnet tool bijna. Dus om daar vergunningsplichtig uit te krijgen is niet zo moeilijk.

Openbaar toegankelijk =/= gemeentelijke grond

Dat is alleen het geval bij (vaar)wegen of voetpaden.

Als je die PDF goed leest (en echt goed want de tekst lijkt soms tegenstrijdig) dan is het onvoorstelbaar duidelijk dat een tuinhuis achterin je tuin bouwen, niet hoger dan 3 meter, niet binnen 1 meter van openbaar gebied, altijd vergunningvrij is MITS je geen monument of beschermd stadsgezicht bezit.
Niet waar. Ook plantsoenen, parken en ander gebied waar iedereen gewoon onbelemmerd kan komen behoren tot het openbaar toegankelijk gebied. Dus zelfs een grasstrook is openbaar toegankelijk gebied.

Als een gemeente dat wil, kan de gemeente eisen stellen aan wat jij grenzend aan het openbaar gebied wil bouwen.

TS wil gewoon direct grenzend aan openbaar toegankelijk gebied bouwen, niet op 1 meter afstand of meer. Mijn ervaring met de vergunningscheck is juist heel goed. Het zijn de achterliggende regels die mensen niet begrijpen, waardoor ze "boos" (of teleurgesteld) raken in de tool. Mensen denken tegenwoordig al heel snel "Ooooo, zal wel vergunningsvrij zijn, dat is tegenwoordig bijna alles toch?" Maar dat is dus helemaal niet zo. En dan klopt de tool dus niet, volgens hen.

[Voor 19% gewijzigd door BazzH op 24-02-2023 08:19]

• Muldert
BazzH schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:08:
[...]

Niet waar. Ook plantsoenen, parken en ander gebied waar iedereen gewoon onbelemmerd kan komen behoren tot het openbaar toegankelijk gebied. Dus zelfs een grasstrook is openbaar toegankelijk gebied.
Uit dezelfde pdf:
Weet dat (…) het erf dat tussen het verlengde van de zijgevels achter het hoofdgebouw ligt, altijd achtererfgebied is
Achtererf is vergunningvrij.
Kunnen we er alsjeblieft mee stoppen want het is gewoon vergunningvrij ;)

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online
Muldert schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:24:
[...]

Uit dezelfde pdf:

[...]

"Gewoon vergunningsvrij" bestaat dus niet. Daar zijn al velen op een pijnlijke manier achter gekomen.

Vergunningsvrij is dus altijd geclausuleerd. Bepalen van het achtererf is slechts de eerste stap danwel noodzakelijke voorwaarde.

Je geeft in je post hierboven aan dat het vergunningsvrij is mits aan voorwaarden wordt voldaan waaronder afstand tot erfgrens ivm openbaar gebied en maximale hoogte.

Als topicstarter vergunningsvrij binnen 1m van zijn erfgrens aan zowel de achterkant en zijkant wil bouwen dan moet hij de lokale regels erop naslaan (wat hij sowieso moet doen) om te bepalen of hij beperkt wordt door het grenzen aan het openbare gebied (groenstrook respectievelijk weg).

[Voor 28% gewijzigd door Rukapul op 24-02-2023 08:32]

• BazzH

BazzH

Kei-goed...

[...]

Uit dezelfde pdf:

[...]

Wederom, niet waar. Dat wordt op meerdere gebieden beperkt. Het is dan mogelijk vergunningsvrij, niet "gewoon".

Eigenlijk zijn de regels als totaal gewoon nog heel ingewikkeld, terwijl dat hele "vergunningsvrij" verhaal het net laat lijken alsof tegenwoordig alles zo'n beetje mag in je achtertuin. Ik ben voor de gein eens begonnen met het uitzetten van het bebouwingsgebied op ons erf. Man, man.... dat lijkt eenvoudig, maar voor je het weet ben je bezig met denkbeeldige lijnen beginnend op de zijgevel 1 meter achter de voorgevel, die dan vlak langs de vanuit de bouw aanwezige halfronde erker aan de zijgevel (1937) schuin naar achteren loopt, maar ten minste parallel moet lopen aan de grens van het perceel aan de zijkant.....

De vorige eigenaar van het huis was hier fractievoorzitter van de lokale afdeling van een grote politieke partij. Volgens mij heeft hij hulp gehad bij het bepalen tot hoever de dichte schutting doorgetrokken mocht worden en de haag moest beginnen. Klopt precies. :)

Hiervoor had ik een standaard tussenwoning waarbij de achtertuin niet aan openbaar toegankelijk gebied grensde. Tsja, daar was het simpel: je mag de helft volzetten zolang je maar geen "gekke dingen" gaat bouwen.

[Voor 74% gewijzigd door BazzH op 24-02-2023 09:33]

• engineer88
Iedereen bedankt voor de reacties. Voor nu concludeer ik dat er geen direct eenduidig antwoord te geven is. Ik heb mijn vraag doorgezet naar de gemeente. Zodra ik hier reactie op heb zal ik het hier even posten om deze situatie opgehelderd te hebben voor de geïnteresseerden.

Wordt vervolgd dus.

• RonnieKo
Muldert schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:03:
Het achtererf begint 1 meter achter de voorgevel. Als je de voorbeelden bekijkt dan zie je dat bij openbaar toegankelijk gebied naast de woning het achtererf langs de gevel naar achterloopt. Daar zit een klein verschillen met "openbaar gebied". Je moet de vraag stellen wat is openbaar toegankelijk? Een brandgang wordt niet als "openbaar toegankelijk" gezien.
[...]
Niet altijd. Voor de rest wordt ook al in de PDF bij de aandachtspunten (onder 7) aangegeven:
Het bestemmingsplan is voor deze vergunningvrije bouwmogelijkheden dus bepalend. Kijk op
ruimtelijkeplannen.nl voor de bouwmogelijkheden in het bestemmingsplan en laat u zo nodig door
de gemeente hierover informeren. Indien zo’n bouwwerk in strijd is met het bestemmingsplan, is er
een omgevingsvergunning nodig waarmee een afwijking van het bestemmingsplan wordt toegestaan.
Een omgevingsvergunning voor de activiteit bouwen is niet nodig.
Met andere woorden: Ze verwijzen eigenlijk altijd naar het bestemmingsplan. Dat is logisch want daar staan meestal de aanvullende regels in zoals afstand tot erfgrens, hoogte en maximale percentage bebouwing op een kavel. Die zijn geldend. Altijd controle uitvoeren of het binnen het bestemmingsplan past. Als dat niet zo is mag je een vergunning aanvragen. Of het plan aanpassen dat het toch vergunningsvrij mag.

[Voor 18% gewijzigd door RonnieKo op 24-02-2023 18:18]

• engineer88
Gisteren een gesprek bij het bouwloket van de gemeente gehad. De situatie is uiteindelijk eenvoudig: er mag in onze tuin 50% vergunningsvrij gebouwd worden, waarbij de dakrand van een extra bouwsel niet hoger dan 3 meter mag zijn, een eventuele nok niet hoger dan 4,50 meter. Officieel moet dit wel 1 meter van de achtererfgrens. De medewerkster gaf aan dat de gemeente hier niet specifiek op handhaaft (andere prioriteiten zoals brandbeveiliging, monumentenzorg in het oude centrum). Om helemaal zeker te zijn dat het geen probleem is kunnen we een vergunning aanvragen om wel tot op de erfgrens te bouwen. Volgens haar zou dit een formaliteit zijn en zeker worden toegewezen. Het bouwsel mag links en rechts strak op de erfgrens komen. Uiteraard zullen we dit wel in overleg met onze buren doen.

Verder zijn er geen eisen m.b.t. welstand, alles is mogelijk qua uiterlijk. Ook hier weer in overleg met buren. Zolang het bouwsel vergunningsvrij is, maakt het ook niet uit of het van hout, steen of welk materiaal dan ook is. De gemeente zal geen documenten of berekeningen vragen bijvoorbeeld als het gaat over fundering (in het geval van een stenen berging).

• WouterG
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20:33

WouterG

Dit is geen ondertitel

BazzH schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:08:
[...]

[..]
Niet per definitie, wij hebben een steegje naast en achter ons huis met daarachter weer een grasstrook en een sloot, dit wordt door onze gemeente niet gezien als openbaar toegankelijk omdat dit gebied geen doorgaande functie heeft ("met uitzondering van wegen uitsluitend bedoeld voor de ontsluiting van percelen door langzaam verkeer"). Er zijn volgens mij meer uitzonderingen.

Ik heb zelf een mail gestuurd naar onze gemeente met een schets van de plannen en heb netjes een mail teruggekregen dat onze verbouwing vergunningsvrij was. Zonder kosten toch zwart op wit duidelijkheid.

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online

[Afbeelding]
Het verschilt per gemeente. De vergunningscheck van het olo is 'de waarheid'. Ik gok dat je in de meeste gemeenten vergunningsplichtig bent i.v.m. een weg welke aan de tuin grenst. Vaak is het zo dat je minimaal 1 meter tussen tuinhuis en openbare weg/voetpad moet houden.

Ik heb vorig jaar een tuinhuis ongeveer op de ergrens gezet. Bij ons grenst er een voetpad achter. Dat was formeel vergunningsplichtig. Ik heb dus netjes vergunning aangevraagd en € 500 afgetikt.
Ik bleek wel een brave burger pur sang te zijn, in de rest v/d buurt had nog nooit iemand een vergunning aangevraagd. Zelfs de buurman niet die naast de ambtenaar woont die e.e.a. moet controleren. In een bestaande/oude wijk doen ze er niet zo moeilijk over zolang er geen klachten vanuit de buurt komen.
Een andere buurman zit nu in het vergunningstraject; die heeft wat ruzie (oud zeer) met een van de buren en vraagt daarom wel een vergunning aan.
Kies je voor het vergunningstraject, bereid je voor op de meest idiote vragen.
Zo moest ik een constructieberekening hebben (we hebben het over een eikenhouten overkapping van een specialist die dit al 50 jaar zonder constructieberekening doet), maar ook een afwaterings/infiltratieplan en toelichten waarom ik van mening was dat de door mij gekozen kleurstelling (onbehandeld eiken) paste binnen de omgeving.

• engineer88
Tehh schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 12:45:
[...]
Kies je voor het vergunningstraject, bereid je voor op de meest idiote vragen.
Zo moest ik een constructieberekening hebben (we hebben het over een eikenhouten overkapping van een specialist die dit al 50 jaar zonder constructieberekening doet), maar ook een afwaterings/infiltratieplan en toelichten waarom ik van mening was dat de door mij gekozen kleurstelling (onbehandeld eiken) paste binnen de omgeving.
Ik was al begonnen vandaag aan het invullen van de aanvraag, maar inderdaad, wat een vragen. Dus we gaan nog wel eens overleggen en in de buurt navragen wat de rest gedaan heeft.

• i-chat
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
WouterG schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 10:59:
[...]

Ik heb zelf een mail gestuurd naar onze gemeente met een schets van de plannen en heb netjes een mail teruggekregen dat onze verbouwing vergunningsvrij was. Zonder kosten toch zwart op wit duidelijkheid.
kortom de 'enige' juiste oplossing,

je vraagt aan de gemeente of zei strook x of y als openbaar toegankelijk beschouwd, als dat zo is heb je dus met die meter (of in bepaalde gevallen halve meter (afhankelijk van waar je woont), te maken anders moet je eigenlijk alleen maar rekening houden geen hinder te veroorzaken lees; als jij vergeet een dakgoot aan te leggen waardoor de brandgang bij regenval onbegaanbaar wordt bijvoorbeeld.

dat stukje van die definitie 'wat is nu precies openbaar' kan per gemeente nog wel eens verschillen, het maakt daarbij ook niet eens uit of die gemeente wel gelijk heeft of niet... de bezwaar en later beroepsprocedures zijn wel zo oneindig vervelend dan een mailtje naar de gemeente altijd de betere weg is dan op je strepen te gaan staan.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee