Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 1234567y
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 07-09 20:42
Wat ik me afvraag. Ik hoor van mensen dat ze ruim 50ct per Kw terugleververgoeding ontvangen. Dit leveren ze vaak op momenten dat de energieprijzen laag liggen (veel zon).

Hoe kan het dan dat ikzelf energie afneem ruim onder de 40ct, en dat is ook het tarrief als je nu iets gaat afsluiten.

Zijn er dan zoveel mensen die absurd hoge prijs per Kw betalen om dit verschil te compenseren? Of wie betaalt die 10ct per KW (of zelfs meer) verschil tussen inkoop en verkoop? Ik weet niet of er ook nog belasting bij komt kijken (is die 50ct die je terug krijg dan nog duurder voor de energiemaatschappij omdat er belasting over betaald moet worden?)

Kortom, weet iemand uit te leggen hoe dit allemaal kan werken?

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08:54
Er vindt inderdaad kruissubsidiering plaats van PV-bezitters naar niet-PV-bezitters, maar:

1. Je kunt tarieven horend bij contracten die op verschillende momenten zijn afgesloten niet vergelijken. (Aanbieders sluiten hiervoor ook termijn contracten af om risico's af te dekken.)

2. Terugleververgoedingen worden steeds meer beperkt: van een paar cent per kWh tot kale leverprijs (excl. belasting en heffingen). Zie het terugleververgoedingtopic.

[ Voor 11% gewijzigd door Rukapul op 23-02-2023 12:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 10:51
Daarbij maken energieleveranciers nog altijd absurd hoge winsten. Dus dat beetje verschil wat ze mogelijk kwijt zijn, kunnen ze makkelijk opvangen.
Het zou een heel ander verhaal zijn als meer dan 50% van de Nederlandse huishoudens zonnepanelen zou hebben.

De niet ontvangen BTW en ODE en zo 'betaalt' de overheid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

1234567y schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 12:05:
Wat ik me afvraag. Ik hoor van mensen dat ze ruim 50ct per Kw terugleververgoeding ontvangen. Dit leveren ze vaak op momenten dat de energieprijzen laag liggen (veel zon).

Hoe kan het dan dat ikzelf energie afneem ruim onder de 40ct, en dat is ook het tarrief als je nu iets gaat afsluiten.

Zijn er dan zoveel mensen die absurd hoge prijs per Kw betalen om dit verschil te compenseren? Of wie betaalt die 10ct per KW (of zelfs meer) verschil tussen inkoop en verkoop? Ik weet niet of er ook nog belasting bij komt kijken (is die 50ct die je terug krijg dan nog duurder voor de energiemaatschappij omdat er belasting over betaald moet worden?)

Kortom, weet iemand uit te leggen hoe dit allemaal kan werken?
Op al eerder afgesloten overeenkomsten kun je nu niet vergelijken.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.