Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
Tesla M3 SR+, Peugeot e-208
[Voor 12% gewijzigd door Tazzios op 23-02-2023 11:56]
Met schoonouders is het maximaal 2418 euro.Tazzios schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 11:55:
wordt er niet te moeilijk gedacht of gaat het om grote bedragen?
ouders kunnen toch gewoon 5,5 schenken op haar priverekening? Zij kan het geld vervolgens eventueel in haar zaak inbrengen, 0,0 belasting.
[Voor 9% gewijzigd door Ernemmer op 23-02-2023 11:56]
Het is een eenmanszaak inderdaad.rmathijssen schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 11:49:
Is het een eenmanszaak of BV?
In geval van eenmanszaak lijkt het mij vrij simpel. Vriendin koopt iets, schoonouders schenken aan vriendin, en vriendin maakt factuur over. Ja, dan betaal je belasting over de gift, maar het is tenslotte ook een gift.
Dat zou makkelijk zijn, dan kan ik de 3 ton aan hypotheek met een factuur aan mijn ouders gevenVld1989 schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 11:57:
[...]
.
Ik dacht eigenlijk dat een factuur betalen geen gift zou zijn
Ja, daar zit wat inPresident schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 11:59:
[...]
Dat zou makkelijk zijn, dan kan ik de 3 ton aan hypotheek met een factuur aan mijn ouders geven
Het gaat in dit geval niet om een startende onderneming en ook niet om een investering in de onderneming. Het is puur het betalen van een kostenfactuur.superduper schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 12:00:
misschien iets zoeken in de orde van durfkapitaal? Het is natuurlijk altijd altijd lastig om door de opstartfase heen te komen, maar dit zijn listige constructies. Waar trekken de schoonouders een lijn? Het wordt steeds moeilijker om hiermee te stoppen. Daarnaast krijg je maar een moeilijk beeld van hoe levensvatbaar de zaak is.
Dan is het gewoon een gift, dan kan je er niks anders van maken. Hoe je dat dan betaalt of overmaakt doet daar niks aan af.Vld1989 schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 12:03:
[...]
Ja, daar zit wat in![]()
[...]
Het gaat in dit geval niet om een startende onderneming en ook niet om een investering in de onderneming. Het is puur het betalen van een kostenfactuur.
Ik zou dan zeggen,blijf realistisch. ben je eigenlijk dan al niet failliet met de onderneming? Of is dit al de afwerking. Maar met de anderen eens, dan blijft het een gift met de daarvoor geldende regels.Vld1989 schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 12:03:
[...]
Ja, daar zit wat in![]()
[...]
Het gaat in dit geval niet om een startende onderneming en ook niet om een investering in de onderneming. Het is puur het betalen van een kostenfactuur.
Ik denk dat het hierop gaat neerkomen dan ja en dat ik alweer veel te lastige constructies aan het bedenken wasHielko schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 12:04:
[...]
Dan is het gewoon een gift, dan kan je er niks anders van maken. Hoe je dat dan betaalt of overmaakt doet daar niks aan af.
Nee, ook die situatie is niet aan de orde. Maar ik denk inderdaad dat ik veel te lastig aan het denken ben geweest.superduper schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 12:08:
[...]
Ik zou dan zeggen,blijf realistisch. ben je eigenlijk dan al niet failliet met de onderneming? Of is dit al de afwerking. Maar met de anderen eens, dan blijft het een gift met de daarvoor geldende regels.
Hattrick: Thorgal Eagles
https://niels.nu
Dat is het ook gewoon. Ze proberen schenkbelasting te ontduiken door te doen alsof ze omzet draait (die weer weggestreept wordt tegen de kosten die ze maakt).bregweb schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 12:39:
Wees eens eerlijk over wat je nu echt wil bereiken met deze constructie. Nu ga ik als 1e denken aan belastingontduiking.
Maar als je een factuur stuurt naar de ouders dan draag je daar ook gewoon BTW over af en telt dit mee als omzet.Hydra schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 12:40:
Als je vriendin zo'n factuur zou sturen die de ouders zouden betalen, wat zou daar dan tegenover staan? Welke 'dienst' zou ze aanbieden? Kijk in theorie kan het prima; je bouwt een website voor je ouders en die betalen dan gewoon de factuur. Maar als je een 'website' bouwt voor je ouders, die een factuur betalen, en er helemaal geen website is, dan ben je gewoon aan het frauderen. Een gewone fout op een aangifte is een ding, moedwillige fraude is heel wat anders. Daar staan fikse straffen op.
Als er dus geen reele dienst is verleend aan de ouders dan is het nieteens gewoon eigenlijk een gift, je bent ook nog eens opzettelijk belasstingfraude aan het plegen.
Polestar 2 PPP+PSU ‘20 - VW e-Golf ‘20 - BMW 1250 GSA HP ‘20
[Voor 3% gewijzigd door tug3506 op 23-02-2023 12:44]
BTW; klopt. Omzet; ze maakt op dit moment vooral kosten en daardoor omzeil je de inkomstenbelasting omdat de kosten hoger zijn dan de omzet. Oftewel er is geen winst, en daar betaal je belasting over.sham27 schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 12:42:
Maar als je een factuur stuurt naar de ouders dan draag je daar ook gewoon BTW over af en telt dit mee als omzet.
Ze zit nu in een fase waarbij er veel meer kosten dan inkomsten zijn, dus er is geen winst waarover je IB betaalt. Dat is de hele reden dat TS met het 'truukje' komt; het is gewoon bedoeld om schenkbelasting te omzeilen. En dat is fraude.tug3506 schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 12:44:
Om effectief 5.000 euro van jouw ouders te ontvangen zou je al een factuur van 6.050 euro moeten sturen.
Je winst uit onderneming gaat uiteraard omhoog waardoor je ook weer meer inkomstenbetaling gaat betalen (of minder aftrek verlies bij volgende jaren)
Maar ik neem aan dat het wel de bedoeling is dat die winst er gaat komen. Je mag een verlies in de X (geen idee hoeveel jaar vooruit) volgende jaren nog gebruiken om voor dat jaar de te betalen inkomstenbelasting te verlagen.Hydra schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 12:46:
[...]
Ze zit nu in een fase waarbij er veel meer kosten dan inkomsten zijn, dus er is geen winst waarover je IB betaalt. Dat is de hele reden dat TS met het 'truukje' komt; het is gewoon bedoeld om schenkbelasting te omzeilen. En dat is fraude.
Ok dat had ik even gemist blijkbaar.Hydra schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 12:44:
[...]
BTW; klopt. Omzet; ze maakt op dit moment vooral kosten en daardoor omzeil je de inkomstenbelasting omdat de kosten hoger zijn dan de omzet. Oftewel er is geen winst, en daar betaal je belasting over.
[Voor 3% gewijzigd door sham27 op 23-02-2023 12:49]
Polestar 2 PPP+PSU ‘20 - VW e-Golf ‘20 - BMW 1250 GSA HP ‘20
Vast. Maar aangezien de schenkbelasting waarschijnlijk ergens rond de 30% gaat zijn, lijkt het er sterk op dat de inkomstenbelasting lager uit zal gaan komen, anders hadden ze uberhaupt deze truuk niet overwogen lijkt me.tug3506 schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 12:48:
Maar ik neem aan dat het wel de bedoeling is dat die winst er gaat komen. Je mag een verlies in de X (geen idee hoeveel jaar vooruit) volgende jaren nog gebruiken om voor dat jaar de te betalen inkomstenbelasting te verlagen.
[Voor 22% gewijzigd door Hydra op 23-02-2023 12:54]
Dat weet ik, maar dat lijkt me geen enkel probleem. Er gebeurt toch helemaal niets verdachts als mijn ouders een bedrag overmaken aan mijn vriendin en zij dat doorstort naar de leverancier van de dienst? Zelfs als mijn ouders direct de leverancier betalen lijkt me dat totaal geen verdachte transactie.Real schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 13:01:
Behoudens hetgeen er al gezegd is, moeten jullie er ook rekening mee houden dat banken alle transacties van iedereen continu monitoren in het kader van de Wwft en vragen kunnen gaan stellen over de geldstroom van de bankrekening van je ouders. Soms blokkeert een bank ook meteen een bankrekening en gaat daarna vragen stellen.
Als de vragen onvoldoende goed worden beantwoord of de bank twijfelt, dan kan resoluut de bankovereenkomst worden opgezegd en moeten je ouders en/of vriendin procederen om weer een bankrekening te kunnen openen.
Het punt is dat je niet duidelijk bent of het gaat om het voorschieten van de factuur (oftewel gewoon een vorm van een lening) of het betalen van de factuur zonder tegenprestatie.Vld1989 schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 13:01:
Het gaat niet om een dienst die mijn vriendin aanbiedt, dus omzet en zelf een factuur sturen heeft hier helemaal niets mee te maken. Ik heb ook helemaal nergens aangegeven dat wij het idee hadden opgevat dat mijn vriendin zelf een factuur gaat sturen, of doet alsof ze omzet gedraaid heeft of zoiets. Het gaat alleen om zakelijke kosten die zij maakt, die worden betaald door een ander. Het is toch niet zo raar dat een zzp'er ook facturen voor kosten ontvangt lijkt me?
Het doel is juist NIET belasting ontduiken, het doel is WEL om de factuur zakelijk in te kunnen boeken zodat er gebruik gemaakt kan worden van de teruggaaf btw/lagere winstbelasting (en dat ook achteraf netjes verrekenen met mijn ouders). De dienst zou hoe dan ook door mijn vriendin afgenomen worden, ook als mijn ouders niet zouden betalen. Ik kan echt op geen enkele manier bedenken waarom dat fraude zou zijn, als mijn ouders niet zouden betalen dan zou mijn vriendin toch ook de btw terugvorderen en zou de winstbelasting lager zijn? Onder de streep geven beide opties exact hetzelfde resultaat, alleen de geldstroom is iets anders.
Het enige is dat ik er niet bij stil had gestaan dat het voldoen van een factuur voor een afgenomen dienst een gift zou zijn, het ging mij vooral om de geldstroom die in dit geval niet vanaf mijn vriendin richting de leverancier zou gaan maar vanaf een derde. Nu mij duidelijk is dat dit wel een gift is, zullen we dat accepteren en gewoon de schenkbelasting afrekenen, dat staat buiten kijf. Ik heb ook in geen enkele post aangegeven dat ik wil proberen daar omheen te werken, dat ik fraude wil plegen wordt er nu ineens allemaal bij bedacht.
K to the KillaZ
Banken kijken niet naar verdachte transacties, maar naar 'ongebruikelijke' transacties.
Het gaat om het 2e. En zoals ik al zei, ik had er niet bij stil gestaan dat het voldoen van een factuur voor een dienst die een ander afgenomen heeft als gift wordt gezien. Dat snap ik nu, dus betalen we schenkbelasting. Geen enkel probleem.KillaZ schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 13:09:
[...]
Het punt is dat je niet duidelijk bent of het gaat om het voorschieten van de factuur (oftewel gewoon een vorm van een lening) of het betalen van de factuur zonder tegenprestatie.
Niemand op GoT zal iets tegen het voorschieten hebben, het 2e is gewoon fraude als daar geen schenkbelasting over wordt afgedragen.
Vld1989 schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 11:44:
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen
Maar dan nog, als mijn ouders gewoon een bedrag naar mijn vriendin overmaken o.v.v. "gift inzake betaling factuur xxx van dienstverlener yyy" lijkt me dat toch duidelijk genoeg?Real schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 13:11:
[...]
Banken kijken niet naar verdachte transacties, maar naar 'ongebruikelijke' transacties.
Het gaat er dus niet om wat er daadwerkelijk gebeurt, maar wat de bank denkt dat er misschien gebeurt. Dat is het gevolg van de privatisering van politietaken en vervolgens bankdirecteuren een gevangenisstraf in het vooruitzicht stellen of ook daadwerkelijk gaan vervolgen.
Als dat het geval is, waarom maakt je er dan niet gewoon een renteloze lening van? Als de omzet later binnenkomt boekt je vriendin het prive ingelegde bedrag weer terug en betaalt ze je ouders weer terug.Vld1989 schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 13:14:
[...]
Het gaat om het 2e. En zoals ik al zei, ik had er niet bij stil gestaan dat het voldoen van een factuur voor een dienst die een ander afgenomen heeft als gift wordt gezien. Dat snap ik nu, dus betalen we schenkbelasting. Geen enkel probleem.
Volgens mij worden er gewoon dingen door elkaar gehaald, mijn vraag ging vooral over in hoeverre de geldstroom van belang is voor de btw en winstbelasting. Dat staat volledig los van schenkbelasting. Maar nu het zowel bij overmaken aan mijn vriendin als rechtstreeks aan de leverancier een gift blijkt te zijn lijkt het me niet zo moeilijk meer: ouders schenken aan mijn vriendin, zij betaalt de factuur zelf. Dan hoeven we ons geen zorgen te maken over de btw en winstbelasting, want die geldstroom is gewoon vanuit mijn vriendin gekomen.
K to the KillaZ
Ik ben niet de bank, je hoeft het mij niet uit te leggen. Ik leg alleen maar uit dat banken anno 2023 continu al het betalingsverkeer van iedereen monitoren, het OM achter zich aankrijgen als ze dat niet doen, 'ongebruikelijke' transacties doorgeven aan de FIU en waarschijnlijk op de koop toe nemen dat een bepaald percentage aan transacties ten onrechte wordt aangemerkt als ongebruikelijk.Vld1989 schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 13:21:
[...]
Maar dan nog, als mijn ouders gewoon een bedrag naar mijn vriendin overmaken o.v.v. "gift inzake betaling factuur xxx van dienstverlener yyy" lijkt me dat toch duidelijk genoeg?
Renteloze lening is ook een gift, maar afhankelijk van het bedrag van de lening zal het wel onder de vrijstelling blijven (neem aan dat het niet over tonnen gaat).KillaZ schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 13:21:
[...]
Als dat het geval is, waarom maakt je er dan niet gewoon een renteloze lening van? Als de omzet later binnenkomt boekt je vriendin het prive ingelegde bedrag weer terug en betaalt ze je ouders weer terug.
Dat is inderdaad klassiek witwassen a la Ozark. Dit geldt overigens ook voor het bouwen van een tientjeswerk-website en dan drie ton factureren.Hydra schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 12:40:
Als je vriendin zo'n factuur zou sturen die de ouders zouden betalen, wat zou daar dan tegenover staan? Welke 'dienst' zou ze aanbieden? Kijk in theorie kan het prima; je bouwt een website voor je ouders en die betalen dan gewoon de factuur. Maar als je een 'website' bouwt voor je ouders, die een factuur betalen, en er helemaal geen website is, dan ben je gewoon aan het frauderen.
Lening met marktconforme rente en dan alleen de rente schenken (wel 'fysiek' de bedragen overmaken en weer terug overmaken). Edit: en lening wel op papier met natte handtekeningen afspreken.KillaZ schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 13:21:
[...]
Als dat het geval is, waarom maakt je er dan niet gewoon een renteloze lening van? Als de omzet later binnenkomt boekt je vriendin het prive ingelegde bedrag weer terug en betaalt ze je ouders weer terug.
'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)
Je hebt gelijk dat ik het inderdaad niet los zag, daar zat mijn denkfout.
Het gaat momenteel om een bedrag van ongeveer 5k, inclusief btw. Wellicht dat dit nog iets oploopt.BastaRhymez schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 13:49:
@Vld1989 Om welke bedragen praten we hier? En waarom zouden jouw ouders haar facturen voor haar onderneming moeten "voorschieten"? Zit er onvoldoende cashflow in het bedrijf?
Simpelste is een lening af te sluiten (je zegt zelf dat ze het terug wilt betalen) op papier.
Doe je het niet, dan is het gewoon een schenking en moet daar schenkbelasting over worden betaald.
Betaald je vriendin het later weer terug, dan ziet de belastindienst (als er niks op papier staat) dit ook weer als een schenking en zal er weer schenkbelasting betaald moeten worden.
Kijk dus goed, wat je afspreekt en leg de afspraken vast op papier (met een realistische rente)
Je ouders betalen geen 121 euro aan je vriendin, maar geven dit, er staat immers geen enkele dienst tegenover. Aan het eind van dit verhaal heeft je vriendin er zonder tegendienst 100 euro bij gekregen.Vld1989 schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 14:15:
Het idee is dat mijn vriendin('s zaak) het bedrag voor de dienst niet terug hoeft te betalen, maar we verrekenen wel de btw. Dus simpel gezegd:
Factuur is 121 euro (100 euro dienst, 21 euro btw)
Ouders betalen factuur (of betalen vriendin 121 euro)
Vriendin boekt factuur zakelijk in
Vriendin doet btw aangifte en ontvangt 21 euro van de fiscus
Vriendin betaalt ouders 21 euro.
Dit is echt heel simpel een gift van je ouders. Dat ze de factuur betalen ipv dat geld op de rekening van je vriendin storten, verandert daar helemaal niks aan. Denk je serieus dat de belastingdienst dit 'truukje' niet snapt?Vld1989 schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 14:15:
Het idee is dat mijn vriendin('s zaak) het bedrag voor de dienst niet terug hoeft te betalen, maar we verrekenen wel de btw. Dus simpel gezegd:
[Voor 6% gewijzigd door Hydra op 23-02-2023 15:12]
Je hoeft natuurlijk niet in één keer te schenken. Jouw vriendin kan ook een lening aangaan waarvan elk jaar een deel wordt geschonken.Vld1989 schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 12:10:
[...]
Ik denk dat het hierop gaat neerkomen dan ja en dat ik alweer veel te lastige constructies aan het bedenken was![]()
Overigens waarom ik dacht dat dit eventueel geen gift zou zijn, is omdat het een factuur voor het afnemen van een dienst is terwijl ik overal alleen over goederen, huizen en "gewoon" cash lees.
Wel tegen een reeele rente. 0% is dat niet.bszz schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 15:12:
Je hoeft natuurlijk niet in één keer te schenken. Jouw vriendin kan ook een lening aangaan waarvan elk jaar een deel wordt geschonken.
Uiteraard.Hydra schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 15:13:
[...]
Wel tegen een reeele rente. 0% is dat niet.
Het feit dat jullie die BTW in deze constructie stoppen zorgt voor rook en daar is ook vuur. Niet vervelend bedoeld, maar een Financial Controller die hier geen rook ziet?Het idee is dat mijn vriendin('s zaak) het bedrag voor de dienst niet terug hoeft te betalen, maar we verrekenen wel de btw. Dus simpel gezegd:
[Voor 6% gewijzigd door bregweb op 23-02-2023 15:22]
Hattrick: Thorgal Eagles
Eerste regel: in beide gevallen is er sprake van een gift van 121. En dan zou ik vooral het geval tussen haakjes doen. Al dan niet gecombineerd met de tips hier gegeven.Vld1989 schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 14:15:
Ook een gift, want geen tegenprestatie. En dat is vziw duur bij bedrijf naar prive.Vriendin betaalt ouders 21 euro.
[Voor 8% gewijzigd door F_J_K op 23-02-2023 15:24]
'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)
Omdat het echte bedrag 5k is en ze de schenkbelasting van 30% (als ik het goed heb) willen ontwijken. Dus; belasting. Ontwijken.bregweb schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 15:20:
Als je ouders je vriendin willen helpen, waarom dan niet gewoon die € 100 schenken?
5k is een hoop etentjes.Nutral schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 15:24:
Als je ouders echt willen steunen zijn er genoeg manieren om dingen te geven die over algemeen niet geregistreerd worden als gift, zoals bijvoorbeeld een etentje.
Waarom zou ik daar rook in zien? Mijn vriendin moet sowieso btw aangifte doen dus zal die 21 euro sowieso terug krijgen.bregweb schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 15:20:
[...]
Het feit dat jullie die BTW in deze constructie stoppen zorgt voor rook en daar is ook vuur. Niet vervelend bedoeld, maar een Financial Controller die hier geen rook ziet?
Als je ouders je vriendin willen helpen, waarom dan niet gewoon die € 100 schenken?
Is dit zo? De btw gaat toch over kosten en niet over uitgaven? Ik weet dat de factuur uiteindelijk niet onbetaald mag blijven, maar dat is in principe niet aan de orde.F_J_K schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 15:20:
[...]
Eerste regel: in beide gevallen is er sprake van een gift van 121. En dan zou ik vooral het geval tussen haakjes doen. Al dan niet gecombineerd met de tips hier gegeven.
Die tweede regel kan alleen als er daadwerkelijk uitgaven zijn geweest. En die zijn er alleen als er door bedrijf is betaald aan leverancier.
En in alle gevallen is het gebruik van mijn belastingcenten, maar zolang het binnen de regels gaat is het gebruik en geen misbruik.
[...]
Ook een gift, want geen tegenprestatie. En dat is vziw duur bij bedrijf naar prive.
Ik heb al enorm vaak aangegeven dat we de schenkbelasting helemaal niet willen ontwijken, je begint een beetje vervelend te worden.Hydra schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 15:33:
[...]
Omdat het echte bedrag 5k is en ze de schenkbelasting van 30% (als ik het goed heb) willen ontwijken. Dus; belasting. Ontwijken.
Als je het niet probeert te ontwijken waarom laat je je ouders dan niet gewoon dat bedrag schenken? Het is letterlijk gewoon wat je doet? Het is een constatering, geen verwijt.Vld1989 schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 16:01:
Ik heb al enorm vaak aangegeven dat we de schenkbelasting helemaal niet willen ontwijken, je begint een beetje vervelend te worden.
[Voor 17% gewijzigd door Hydra op 23-02-2023 16:29]
Wat ik in mijn post een tijdje geleden uitlegde. Ik was onder de indruk dat geld storten naar mijn vriendin WEL een gift was, maar een factuur namens iemand rechtstreeks voldoen GEEN gift was. Als dat de situatie is zou ik de schenkbelasting wel graag willen ontwijken natuurlijk, omdat het geld puur en alleen voor de factuur zou zijn, maar we de factuur ook graag zakelijk in willen boeken ivm de btw.Hydra schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 16:27:
[...]
Als je het niet probeert te ontwijken waarom laat je je ouders dan niet gewoon dat bedrag schenken? Het is letterlijk gewoon wat je doet? Het is een constatering, geen verwijt.
Ik probeer je aan te geven dat wat je probeert te doen waarschijnlijk als fraude gezien gaat worden. Maareh; ga je gang verder hoor. Het is ook heel erg mijn probleem nietGelukkig ben je zelf ook tot de conclusie gekomen dat je beter niet de schenkbelasting kan ontwijken en het het beste als schenking kan doen
Waar je niet op reageerde dus leek het nogal alsof het of niet tot je doordrong, of je het met opzet negeerde. Je eerste reactie op een post van mij was je nogal verbolgen reactie op het ontwijken van schenkbelasting. Waar het wel gewoon om gaat. En moedwillig ontwijken van belasting via wazige constructies is ook niet uit te leggen als 'perongelijk' en gaat geheid gezien worden als fraude. Daar probeer ik (en een paar anderen) je voor te waarschuwen. Dat is alles.Vld1989 schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 16:51:
Ook aangezien je het al een paar keer eerder (toen wel terecht als ik het zo terug lees) gezegd had.
Vld1989 schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 16:01:
Is dit zo? De btw gaat toch over kosten en niet over uitgaven? Ik weet dat de factuur uiteindelijk niet onbetaald mag blijven, maar dat is in principe niet aan de orde.
Maar goed, uiteindelijk is het mij allang duidelijk dat het het handigst is als mijn ouders gewoon het bedrag schenken (al dan niet via de constructie die @Ardana aangeeft) en dat mijn vriendin het zelf overmaakt.
Iets is pas een schenking als de begunstigde wordt verrijkt ten koste van het vermogen van de schenker. Iemand uitnodigen voor een etentje is dus geen schenking omdat degene die wordt uitgenodigd er niet rijker van wordt.F_J_K schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 17:03:
[...]
En voor de volledigheid: ontvangst van alles dat waarde heeft geldt als schenking. Ook bijv. gratis geleverde diensten zoals werkruimte, (formeel) vast zelfs ook dat etentje.
Dat artikel gaat over een andere situatie, namelijk de situatie waarin een factuur niet volledig wordt betaald. In dit geval is de factuur wel betaald, maar door een ander. Er bestaat dan wel recht op aftrek (als dat recht tenminste ook zou bestaan als de factuur was betaald door degene zelf).En aangezien het bedrijf de factuur nooit zou betalen, moet de BTW-aftrek weer worden ongedaan gemaakt: https://www.abab.nl/artik...taal-de-btw-op-tijd-terug
Maar als ik wekelijks boodschappen bij Albert Heijn bestel en bij mijn zus in de bijstand laat bezorgen dan ziet de gemeente dat wel wel als een vorm van inkomen of als een schenking en zullen ze gaan inhouden op wat ze krijgt...fopjurist schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 17:50:
Als de schoonouders de advocaat inhuren en voor je vrouw laten werken is er geen schenking,
When life throws you a curve, lean into it and have faith! ~ Looking for a job in a fun IT company? Ask me about it!
[Voor 11% gewijzigd door Crazy- op 06-03-2023 15:08]
12,85kWp - ZB 7,5m2/400l - 5kW Pana H WP (CV&SWW) - gasloos
Je had me bijna gefopt, maar de bevoordelingsbedoeling mag ook niet ontbreken.fopjurist schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 17:50:
[...]
Iets is pas een schenking als de begunstigde wordt verrijkt ten koste van het vermogen van de schenker. Iemand uitnodigen voor een etentje is dus geen schenking omdat degene die wordt uitgenodigd er niet rijker van wordt.
Als de schoonouders de advocaat inhuren en voor je vrouw laten werken is er geen schenking, als de schoonouders de advocaatrekening van je vrouw betalen is er wel een schenking.
[...]
Dat artikel gaat over een andere situatie, namelijk de situatie waarin een factuur niet volledig wordt betaald. In dit geval is de factuur wel betaald, maar door een ander. Er bestaat dan wel recht op aftrek (als dat recht tenminste ook zou bestaan als de factuur was betaald door degene zelf).
With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......
In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof
Google Pixel 7a Macbook Pro 2023 16" LG OLED evo C3 Samsung Galaxy S23 Hogwarts Legacy Samsung Galaxy Z Fold4 Apple iPhone 14 Nintendo Switch Lite
Tweakers is samen met
Hardware Info,
AutoTrack,
Gaspedaal.nl,
Nationale Vacaturebank,
Intermediair en
Independer
onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2023
•
Hosting door True
Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.
Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.
Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.
Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details
Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details
Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.
Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details