Ervaringen met laminaat direct op droogbouw vloerverwarming?

Pagina: 1
Acties:

• Daytona
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 00:13

Daytona

Autoracen is voor watjes

Topicstarter
Hoi allemaal,

Komend voorjaar gaan wij onze jaren '70 tussenwoning voorzien van een aanbouw/nieuwe keuken.
Omdat hiervoor een convectorput moet wijken en we electrisch gaan koken, zijn we aan het kijken naar vloerverwarming eventueel icm een l/w warmtepomp.
Dit zou me de optie geven de gevels met een voorzetwand beter te isoleren. Daar zit nu alleen een paar centimeter glaswol in de spouw.
Kruipruimte is geïsoleerd met 8cm PIR (broodjesvloer met beton deklaag), dak met 10 steenwol icm met oorspronkelijke stramit platen.

Historisch gasverbruik, nog zonder aanbouw dus, (februari-februari, incl ±200m³ p.j. voor koken/SWW).
601m³ '22-'23
704m³ '21-22
750m³ '20-'21
957m³ '19-'20
1131m³ '18-'19

Nu vroeg ik me af wat de ervaringen zijn met laminaat direct (zonder lastenverdelingslaag) op een droogbouw vloerverwarmingssysteem.
In welke vertrekken leggen jullie normaliter de verwarming aan? Hier wordt alleen de woonkamer verwarmd. Straks de nieuwe speelkamer en keuken waarschijnlijk ook.

Met 8mm laminaat en 2mm ondervloer heb nu zo'n 16mm speling tot aan de onderkant (honingraat) deuren. Deuren kan misschien nog een stukje afgehaald worden, heb nog een oude deur staan om dat te proberen.

Alternatief is een verticale radiator plaatsen thv de huidige convectorput, en verder alles bij het oude laten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oUp-SmXBIvpPRuchJksIt4faCiA=/x800/filters:strip_exif()/f/image/EGl1ZnEoRFTLfTrtAFTnFuGU.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tZ4I_61qSxbM-rHFltPtqZ7lpIA=/x800/filters:strip_exif()/f/image/zriuYA9dRoqbJ5W1cX8Zq53t.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3SqkDZbRWULWXUB3g0ox9PV5G4k=/x800/filters:strip_exif()/f/image/oLTP7BWCNv2i311sCcpBc7ql.png?f=fotoalbum_large

• D-e-n
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22:53
Welke droogbouw systeem ga je aanbrengen? Want dat maakt voor de bovenvloer nog wel uit.

Ik heb me er zelf nogal in verdiept vanwege het vervangen van de begane grondvloer door een lichte renovatievloer en had offertes voor drie typen:
-Voorgefreesde fermacel platen waar de, leidingen in aangebracht worden. De sleuven worden met een vulmiddel aangegoten.
-Fermacel of Knauf Brio platen (van ca. 23mm dacht ik) waar ter plekke sleuven in worden aangebracht. Ook hier werk je met een vulmiddel.
-Dunne EPS platen met sleuven met daarin aluminium geleiders. Dit is zonder extra laag de dunste optie.

Bij de eerste twee opties zou je met voldoende dik laminaat gelijk overheen kunnen. Voor pvc moet je nog egaliseren.

Bij de laatste optie moet je (in ons geval) een folie aanbrengen en dan kan er ook direct laminaat op, mits voldoende dik. Voor pvc is er nog een extra laag jumpax nodig. Dat is dan nog wel klik pvc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daytona

Daytona

Autoracen is voor watjes

Topicstarter
Ik ben nog aan het oriënteren. Iig droogbouw, dus zonder vulmiddel.
Het speetherm systeem van Warp kan volgens hen direct laminaat overheen (met een 2mm folie ertussen.
Magnum Heatboard W en Dryfloor ook. En ik dacht het Neo20 systeem ook, maar volgens de website moet daar bij laminaat toch eerst een lastenverdeellaag over.

Welke EPS platen heb je uiteindelijk gebruikt, en heb je verwarming op de gehele begane grond aangelegd, of alleen de leefvertrekken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 23:01

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Daytona schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 12:00:
Het speetherm systeem van Warp kan volgens hen direct laminaat overheen (met een 2mm folie ertussen.
Magnum Heatboard W en Dryfloor ook. En ik dacht het Neo20 systeem ook, maar volgens de website moet daar bij laminaat toch eerst een lastenverdeellaag over.

Welke EPS platen heb je uiteindelijk gebruikt, en heb je verwarming op de gehele begane grond aangelegd, of alleen de leefvertrekken?
dat vulmiddel in het fermacell systeem verbeterd ook de afgifte. ik zie eigenlijk geen reden om het niet te gebruiken. persoonlijk vindt ik infrezen wel zo makkelijk omdat je daar veel vrijer in bent dan die prefab plaatjes met name in de buurt van de verdeler wordt het een puzzeltje om alles daar te krijgen. bij infrezen ga je gewoon wat dichter bij elkaar zitten. opzich werkt het prima zonder lasten verdeel laag je moet uiteraard niet het allerdunste laminiaat kopen wat je kan vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22:53
Er is nog niks gebruikt want de planning is ergens in juni. :)

We hebben drie offertes. Bij de offerte van de aannemer ging het om het Variokomp systeem met ingefreesde Fermacel platen, de vloerenboer werkt met een installateur die ter plekke infreest in Knauf Brio platen en de cv-installateur werkt met die EPS platen.

Bij de EPS platen gaat het om een systeem zoals dit:
https://benem.nl/vloerverwarming-set-droogbouw-17.html
Wat volgens mij uiteindelijk ook weer deze is:
https://www.radson.com/nl...systeemplaat-eps-200,-deo

Alle systemen hebben hun voor- en nadelen (dikte pakket, dunne of dikke buis, tussenafstand, snelheid van opwarmen, vasthouden van warmte, snelheid van leggen, prijs etc...) Wij neigen naar die EPS platen omdat de installateur dan verantwoordelijk is voor ketel én vloerverwarming en voor alle communicatie daartussen. Als ik het door een andere club laat doen kunnen ze eventueel naar elkaar wijzen.

Nu is ons huis niet zo heel groot maar we doen de hele begane grond dus woonkamer (7,8x3,4), keuken (naast het blok is 5,0x1,1) en een stuk hal. De vloer moet er toch bijna overal uit (uitzondering is een paar meter keukenaanbouw en stukje granito bij de voordeur). Totaal is dan 35 a 36m2 aan vloerverwarming.

@twain4me
Dikte laminaat zou ik ook altijd even bij de vloerleverancier wegleggen. Wij stappen gewoon naar de vloerenboer met de complete specs van de vloerverwarming en dan mag hij zeggen wat hij erop kan leggen.

[ Voor 12% gewijzigd door D-e-n op 24-02-2023 14:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IceBlackz
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 12:27
...
Waarom specifiek droogbouw?

Wij hebben hier het Warp 'natbouw' systeem liggen (SpeeTile systeem) en zijn er erg tevreden over, vooral vanwege de zeer lage totale opbouw! Wij hebben gekozen voor ParquetVinyl PVC erbovenop, deze heeft een ingebouwde ondervloer en is geschikt voor vloerverwarming.

Voor je hoofdvraag; het is vooral de vraag of je laminaat geschikt is voor vloerverwarming of op welke manier. Onze ervaring met Warp is dat je wel afhankelijk bent van diegene die het egaline achtige spul aanbrengt. Bij ons is een groot deel aangebracht door Warp zelf (perfect glad, waterpas) en een kleiner deel in de aanbouw door de aannemer zelf (minder glad, hier en daar wat kuilen). Daarbij is het advies om deze zo dun mogelijk te houden, voor een zo hoog mogelijk efficiëntie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daytona

Daytona

Autoracen is voor watjes

Topicstarter
Omdat we wonen in het huis, en al een aantal weken in de rotzooi zitten ivm het zetten van de aanbouw en keuken installatie.
Als we kiezen voor vloerverwarming, wil ik het in zo'n kort mogelijke tijd aanleggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelle114433
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 19-01-2024
Hallo, iemand ervaring met het droogbouw systeem van Benem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elleP
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 12:59
Ik heb die set van Benem, het is inderdaad rasdon TS14R, sinds december als verwarming op mijn zolder, met Heat-Foil en daarover heen Ikea Golv laminaat.

Het bevalt mij prima, ik merk nergens aan dat de vloerverwarming eronder ligt, nergens kraakjes of verzakkingen.

De totale opbouwhoogte is 26mm, 17mm eps plaat, 1mm heat-foil en 8mm laminaat.

elleP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jilvoos
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 27-04 07:38
@elleP wordt de vloer ook stevig belast, bijvoorbeeld door een zware kledingkast?

Ik probeer zelf te achterhalen of het systeem van Benem geschikt is voor een slaapkamer (met dus een zware kledingkast). Ik vind het lastig goed vast te stellen of het voldoende draagvermogen heeft zonder de aparte lastenverdeellaag. Ook omdat ik in gesprek ben met Heatnet. Voor hun vvw-set, ook o.b.v. EPS-platen zweren zij bij op zijn minst een strongboard laag, omdat anders "de vloer in een jaar kapot gelopen is".

Beide oplossingen lijken onder de streep overigens even duur, maar de geringe opbouw van het Benem systeem heeft zeker mijn voorkeur.

Dus ik ben ook erg benieuwd naar de ervaringen hierover.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elleP
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a7HktvF5UM7Ju5e63EbW4yYKNKE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KoqBHBvNVhOASWA4pm413bt8.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb er wel een flinke kast op staan ja ;)
Ik maar me niet zo druk om een stilstaande kast, ik zou me meer zorgen maken als ik de vloer ergens zou voelen veren.

Maar hij ligt er pas een paar maanden in, en het is op zolder, dus ik durf nog niet heel hard te beweren dat het jarenlang goed blijft gaan.

elleP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18:52

paQ

Jilvoos schreef op maandag 3 juli 2023 @ 17:23:
Ook omdat ik in gesprek ben met Heatnet. Voor hun vvw-set, ook o.b.v. EPS-platen zweren zij bij op zijn minst een strongboard laag, omdat anders "de vloer in een jaar kapot gelopen is".

Beide oplossingen lijken onder de streep overigens even duur, maar de geringe opbouw van het Benem systeem heeft zeker mijn voorkeur.

Dus ik ben ook erg benieuwd naar de ervaringen hierover.
Blij dat ze dat zelf aangeven.
Wegblijven in dergelijke opbouw van dunne mdf varianten. Het moet iig stijf materiaal zijn. Maar strongboard 5mm gaat je ook naden geven, tenzij je er laminaat over legt.
En staat mijns inziens los van warp, benem of heatnet.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jilvoos
@elleP ah ok, dus jij hebt de gok genomen. Duidelijk.

@paQ dus eps+5mm strongboard+7mm laminaat zou een goede oplossing zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

Jilvoos schreef op maandag 3 juli 2023 @ 19:09:
@elleP ah ok, dus jij hebt de gok genomen. Duidelijk.

@paQ dus eps+5mm strongboard+7mm laminaat zou een goede oplossing zijn?
Een goede weet ik niet, maar ik verwacht daar niet al te veel problemen mee.
je moet gewoon iets hebben wat gewoon niet inveert. Anders krijg je dit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/U9AJbqnYC7azC6V6feq-YCa9HNU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ayLbGUGSDqfdvOFBC6Il65n0.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jilvoos
Helder. Dank voor de snelle reactie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chriztiaan
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 22:03
Waarom laminaat? Is pvc geen optie? Tegenwoordig erg fraai.
Stuk dunner dan laminaat, ook incl egaliseren, dan kom je op 4,5-5mm uit.
Of mis je dan massa om te verwarmen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elleP
@Chriztiaan ik zou op deze opbouw juist wegblijven van pvc, vanwege het gebrek aan stijfheid? Of vergis ik me dan in de eigenschappen van een pcv vloer?

elleP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chriztiaan
elleP schreef op maandag 3 juli 2023 @ 20:04:
@Chriztiaan ik zou op deze opbouw juist wegblijven van pvc, vanwege het gebrek aan stijfheid? Of vergis ik me dan in de eigenschappen van een pcv vloer?
De vloer is hard, broodjes met betonlaag. Het droogbouw systeem smeer je af met snelcement oid, is genoeg over te vinden als je ff zoekt hier op tweakers, en daarna een laag van 1-2mm egaline eroverheen. Dan is alles in principe gevuld en hard.
PVC is qua warmte overdracht juist heel fijn.

Als de dekvloer dik genoeg is kan je ook nog overwegen de leidingen in te laten frezen. Daarna ook dicht smeren, egaliseren en klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elleP
@Chriztiaan dan is het niet echt droogbouw meer toch?

Bij mij ligt het op een houten ondervloer, dus cement en egaline is bij mij nooit aan de orde geweest.

elleP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

Droogbouw is in wezen altijd zwevend en... droog
De tussenvorm is fermacellplaten met daar de slangen in die je dichtsmeert.
Mijn droogbouw heb ik uiteindelijk helemaal massief vol laten storten :') (vanwege bovenstaande foto), maar dat zou ik niet aandurven op een houten (verdiepings)vloer bijv.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chriztiaan
Maar dit is op beton, dus zou ip wel dichtgesmeerd kunnen. Droogbouw is fijn zelf aan te leggen, maar waarom daarna moeilijk doen als het makkelijk (en steviger) kan?
Pagina: 1