Audyssey x films vs gaming - jullie ervaringen?

Pagina: 1
Acties:

• subordinate
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 14-08 16:20
Beste allen,

Onlangs in het bezit van een mooie setup al zeg ik het zelf. Had mijn oog een tijd op de Ultima 40 maar dat kreeg ik er, vanwege het esthetische (subjectief) niet doorheen bij partner. Nu dus een gulden middenweg, door de LT 4 van Teufel + Denon X1700H. Hiernaast heb ik nog een oude subwoofer van HK (HKTS 200 / 200w sub) aan de andere kant (diagonaal) van de kamer, dus een 5.2 set.

1e keer opzetten van Audyssey: surrounds te luid. De zuiltjes van de LT 4 zijn niet erg capabel op lagere hz, ik heb direct de subwoofer crossover op 120hz gezet. Nog eens proberen. Nu was de bass naar mijn smaak te zwaar (Audyssey had ze al op -12dB gezet wat de max is). Nu dus de subwoofer volume handmatig lager gezet en opnieuw. Eindelijk beter (Audyssey zegt -7.5 db). Subwoofer is veel moeilijker in te schatten door Audyssey, vond hem dan ook nog steeds te zwaar. Handmatig nu op -11 dB en dit bevalt erg voorlopig. Ook de zuiltjes, na Audyssey, gaven mij inderdaad d.m.v. een SPL meter de bevestiging dat ze identieke db hadden. Toch; als ik ze test d.m.v. DolbyAtmos films op Netflix of Disney, her en der een 0.5 eraf of erop gedaan op de centre speaker na, daar moest echt 2 db extra vanaf. Ik begrijp dat het grotendeels een persoonlijke smaak is, vooral nadat de SPL meter Audyssey gelijk gaf.

TL;DR De grootste uitdaging is toch wel het enorme verschil met de PS5. De surrounds zijn gewoon veel te luid, na wat googlen zie je al gauw dat er genoeg mensen hier last van hebben en dat dit ligt aan Dynamic EQ. En inderdaad, na dit uitgezet te hebben klinkt het veel aangenamer. Toch vraag ik mij af, zijn er hier mensen met dergelijke ervaringen, en dergelijke toch wel (substantiële) handmatige wijzigingen aangebracht na de Audyssey configuratie? Of anders, wie van jullie hebben Dynamic EQ uitgezet en waarom?

Note: PS5 staat op AVR // PCM // 5.1 en de Denon op Auto.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Arcenon
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 30-09 11:37
Het is inderdaad een keuze om de dynamic EQ wel of niet te gebruiken, hier moet je dan ook afhankelijk van wel of niet gebruiken de rears en sub op afregelen qua ''volume''. Als je het volume vaker ''zacht'' heb staan dan zou ik de dynamic eq wel gebruiken, maar gebruik je de set vaak richting of rondom referentie niveau (-0db) dan zou ik de dynamic EQ niet gebruiken. Op het moment dat je de dynamic EQ bij een laag volume worden de rears en de sub geboost omdat je anders vaak niks overhoudt qua volume vanuit die kanalen en nu ervaar je nog steeds ondanks het lage volume een voelbare bass en benut je de rears.

Sommige kiezen ervoor omd de dynamic EQ altijd aan te houden, het is wel gekoppeld aan jouw algemene volume, de EQ schaalt af op het moment dat je het volume omhoog gooit. Naar mijn mening gebeurd dit echter net niet scherp genoeg waardoor je op de hogere volumes van je bank aftrilt of wordt getetterd door overdreven geluid uit je rears.

Is er overigens een reden waarom je ervoor kiest om PCM uit te sturen vanaf de PS5 ipv Bitstream passthrough? Er zijn geen objectieve metingen voor zover ik weet die het verschil kunnen aanduiden mits het signaal binnen de specificaties blijven maar op het moment dat je receiver het logo kan aangeven van de bitstream dan word ik daar persoonlijk altijd blij van :+

[ Voor 16% gewijzigd door Arcenon op 23-02-2023 14:25 ]

M3 '21

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 02-10 08:28

FeaR

In GoT we trust

Arcenon schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 14:20:
Is er overigens een reden waarom je ervoor kiest om PCM uit te sturen vanaf de PS5 ipv Bitstream passthrough? Er zijn geen objectieve metingen voor zover ik weet die het verschil kunnen aanduiden mits het signaal binnen de specificaties blijven maar op het moment dat je receiver het logo kan aangeven van de bitstream dan word ik daar persoonlijk altijd blij van :+
Als de bron maximaal Dolby Digital of DTS is dan zal het inderdaad niet uitmaken of de PlayStation al decodeert (naar PCM) of dat je dit door een extern device laat doen. Echter heeft de PlayStation (en de Xbox) games die audio met een hogere bandbreedte hebben dan Dolby Digital dan wel DTS.

Dolby Digital zit op nog geen MB/s, DTS zit op 1,5 MB/s waar LPCM tot 30 MB/s gaat qua bandbreedte. Met games ga je met Dolby Digital dan wel DTS terug in kwaliteit ten opzichte van LPCM omdat de console de native uncompressed audio gaat proppen naar een compressed format (met een lagere bandbreedte). Met games is LPCM dus meer dan een uitgepakte Dolby Digital of DTS track. Met games moet je LPCM meer zien als de uitgepakte (en daarom door de receiver niet herkende) Dolby TrueHD of DTS HD Master.

Het is luisteren naar uncompressed audio dan wel dat je receiver een Dolby of DTS logo laat zien. Kies ik voor het eerste.

[ Voor 42% gewijzigd door FeaR op 23-02-2023 18:24 ]

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GaHard
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 25-06 13:38
Heb ook een nieuwe Denon AVC-S660H nu een paar dagen en herken wat je zegt dat de surrounds te luid zijn op de PS5. Heb dynamic EQ aan staan zal het eens proberen zonder.

Verder gebruikte ik LPCM, 5.1ch op de PS5 en Multi Ch In op de AVR.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arcenon
FeaR schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 18:01:
[...]

Als de bron maximaal Dolby Digital of DTS is dan zal het inderdaad niet uitmaken of de PlayStation al decodeert (naar PCM) of dat je dit door een extern device laat doen. Echter heeft de PlayStation (en de Xbox) games die audio met een hogere bandbreedte hebben dan Dolby Digital dan wel DTS.

Dolby Digital zit op nog geen MB/s, DTS zit op 1,5 MB/s waar LPCM tot 30 MB/s gaat qua bandbreedte. Met games ga je met Dolby Digital dan wel DTS terug in kwaliteit ten opzichte van LPCM omdat de console de native uncompressed audio gaat proppen naar een compressed format (met een lagere bandbreedte). Met games is LPCM dus meer dan een uitgepakte Dolby Digital of DTS track. Met games moet je LPCM meer zien als de uitgepakte (en daarom door de receiver niet herkende) Dolby TrueHD of DTS HD Master.

Het is luisteren naar uncompressed audio dan wel dat je receiver een Dolby of DTS logo laat zien. Kies ik voor het eerste.
Dat lijkt mij evident, echter wordt er nu gesproken over PCM en niet LPCM. Het klopt dat LPCM een hogere bandbreedte kan bevatten dan een reguliere DD of DTS stream, maar als je dan de vergelijking wilt gaan maken moet je ook de trueHD en DTS-HD MA bitrates benoemen die aardig in de buurt komen :)

LPCM = 27.648 Mbit/s

Dolby TrueHD = 18.64 Mbit/s

DTS-HD MA = 24.5 Mbit/s

Ik heb geen PS5 maar een series x dus ik heb mij er bij de PS5 niet in verdiept maar worden er dan games uitgebracht waar de soundtrack lossless is en tegelijkertijd in bitstream gelimiteerd zijn tot DD of DTS? In dat scenario heeft het zin om (L)PCM te gebruiken. Als dat niet het geval is zie ik alleen een nuttig gebruik mits je een delay in het geluid ervaart met DD / DTS, anders zou ik de bitstream container gebruiken, PCM heeft ook (al zal het verwaarloosbaar zijn) een grotere aanslag op de CPU van de console in vergelijking met bitstream, kost je wellicht weer 0,1 FPS. 8)7
GaHard schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 07:38:
Heb ook een nieuwe Denon AVC-S660H nu een paar dagen en herken wat je zegt dat de surrounds te luid zijn op de PS5. Heb dynamic EQ aan staan zal het eens proberen zonder.

Verder gebruikte ik LPCM, 5.1ch op de PS5 en Multi Ch In op de AVR.
In het begin lijkt het geluid dan even schraal (een beetje vergelijkbaar met een loudness functionaliteit) maar uiteindelijk heeft naar mijn inziens het meest te maken met op welk geluidsniveau je gemiddeld speelt. Blijf je onder de -20 dan kan dynamic eq ervoor zorgen dat je wel een dikke bass en surroundeffecten krijgt op lager volume, speel je regelmatig iets af op referentieniveau dan laat je dynamic eq af.

[ Voor 16% gewijzigd door Arcenon op 24-02-2023 09:36 ]

M3 '21

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• subordinate
Miscommunicatie van mijn kant, ik bedoelde LPCM.

Het klopt inderdaad wat je zegt, rond 75dB klinkt het (de PS5) een stuk beter (gebalanceerder), maar dat is voor mij echt te luid. Stel je je buurman voor die Diablo 3 speelt op deze volumes in een appartement ;) . Films op de TV klinken ook op lagere volumes magistraal, de PS5 wil er gewoon niet aan. Ik heb her en der gelezen dat 'POV' games moeilijker is voor dergelijke algoritmes (Audyssey dynamic EQ) om goed te kunnen krijgen... Zie onderstaand:

Zie comment Audyssey zelf: https://audyssey.zendesk....nd-Reference-Level?page=2

Wel 11 jaar oud, toch noemenswaardig wat hij/zij zegt. En hier, 4 jaar terug:

https://audyssey.zendesk....th-without-change-of-POV-

Zie ook onder kopje "Section V-A: Dynamic EQ":

https://www.avsforum.com/...958528/#aname-Section%20V

Voor nu heb ik het "opgelost" d.m.v. lokaal (PS5 input) de SR en SL speakers op -11 dB te zetten. Nu klinkt het 'equal' na summier getest te hebben gisteravond (lees: surrounds niet beduidend luider dan de rest). Toch vermoed ik dat dit niet ten goede komt van de DynamicEQ. Stemmen klinken bijv. ook rondom. Ook gespeeld met de Reference Offsets ( -5 / -10 / -15 ) van de Dynamic EQ maar dan ga je weer kwaliteit inleveren imho. Ik ga dit dit weekend uitgebreid testen en goed naar de sweet spot zoeken.

Tot nu toe lijkt het wel te kantelen naar DynamicEQ uit tijdens Gaming, het is (zoals ze zelf zeggen) vooral voor films/series bedoeld.

[ Voor 27% gewijzigd door subordinate op 24-02-2023 11:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Arcenon schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 09:32:
[...]
..., maar als je dan de vergelijking wilt gaan maken moet je ook de trueHD en DTS-HD MA bitrates benoemen....
Leek mij onnodig omdat het punt was dat de twee compressed opties vele malen minder zijn.
...maar worden er dan games uitgebracht waar de soundtrack lossless is en tegelijkertijd in bitstream gelimiteerd zijn tot DD of DTS?
Hoe ik het lees zijn games altijd PCM. Met je console op die output heb je altijd de max wat beschikbaar is. De console maakt de limiet Dolby Digital dan wel DTS met de bijbehorende mindere bandbreedte. Vandaar dat ik zeg dat ik liever de maximale bandbreedte heb versus een lampje op mijn receiver.

Google geeft mij ook hits dat LPCM de beste optie is. Mits je apparatuur het aan kan natuurlijk.

Moet ik wel zeggen dat ik dit met de PlayStation 3 uit had gezocht en sindsdien op al mijn consoles gebruik. Mogelijk dat de huidige generatie anders werkt. Al blijft de beperking van DD dan wel DTS gelijk.

[ Voor 15% gewijzigd door FeaR op 24-02-2023 12:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arcenon
FeaR schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 11:49:
[...]

Leek mij onnodig omdat het punt was dat de twee compressed opties vele malen minder zijn.

[...]

Hoe ik het lees zijn games altijd PCM. Met je console op die output heb je altijd de max wat beschikbaar is. De console maakt de limiet Dolby Digital dan wel DTS met de bijbehorende mindere bandbreedte. Vandaar dat ik zeg dat ik liever de maximale bandbreedte heb versus een lampje op mijn receiver.

Google geeft mij ook hits dat LPCM de beste optie is. Mits je apparatuur het aan kan natuurlijk.

Moet ik wel zeggen dat ik dit met de PlayStation 3 uit had gezocht en sindsdien op al mijn consoles gebruik. Mogelijk dat de huidige generatie anders werkt. Al blijft de beperking van DD dan wel DTS gelijk.
Het geeft een vollediger plaatje, de compressed varianten zijn alleen minder mits er een uncompressed soundtrack available is, zodra die er niet is doe je imo er beter aan om het te bitstreamen. Als een uncompressed soundtrack wel aanwezig is maar wordt gecapped door het gebrek aan DTS HD of trueHD dan heeft het meerwaarde om LPCM in te stellen. Dat lijkt mij dan de handelswijze. En nogmaals, rekening mee houdend dat PCM verwerking bij de console ligt en wanneer je bitstreaming gebruikt dit bij de receiver ligt (die opent het pakje).

Ik koop straks weer de successor van de PS5 en sla de first gen even over dus het heeft voor mij nog geen zin om mij er verder in te verdiepen, maar ik ben in ieder geval niet bekend met games die een uncompressed soundtrack hebben oftewel die daadwerkelijk gebruik zouden maken van de geboden ruimte in een LPCM signaal.

M3 '21

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Arcenon schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 14:29:
[...]
En nogmaals, rekening mee houdend dat PCM verwerking bij de console ligt en wanneer je bitstreaming gebruikt dit bij de receiver ligt (die opent het pakje).
Google gaf mij een link met een quote van een Naughty Dog dev die juist claimt dat PCM de standaard van de game is. Dan kost het juist rekenkracht om naar bitstream te gaan, niet andersom. Is wel PS5 en slechts één studio dus mogelijk niet representatief. Google geeft in eigenlijk honderd procent van de gevallen wel aan dat LPCM de beste optie is.

Hoe dan ook, met LPCM heb je qua bandbreedte altijd de max. Dan maar geen lampje op de receiver. Al snap ik dat het niet zo zwart wit is aangezien niet alle apparatuur met LPCM overweg kan en ik ook dingen lees over delay met één van de opties

[ Voor 59% gewijzigd door FeaR op 24-02-2023 14:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arcenon
FeaR schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 14:31:
[...]

Google gaf mij een link met een quote van een Naughty Dog dev die juist claimt dat PCM de standaard van de game is. Dan kost het juist rekenkracht om naar bitstream te gaan, niet andersom. Is wel PS5 en slechts één studio dus mogelijk niet representatief.

Hoe dan ook, met LPCM heb je qua bandbreedte altijd de max. Dan maar geen lampje op de receiver. Al snap ik dat het niet zo zwart wit is aangezien niet alle apparatuur met LPCM overweg kan en ik ook dingen lees over delay met één van de opties.
Dat is wel het makkelijkste, het is de set en forget setting. Anyhow, beetje offtopic maar mijn 1e response was wel ontopic (dyn EQ) hehe.

Het verbaast me trouwens dat er nog geen analyses van zijn gemaakt als ik even globaal google op de sound output van de ps5.

[ Voor 29% gewijzigd door Arcenon op 24-02-2023 14:44 ]

M3 '21

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Arcenon schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 14:43:
[...]
Dat is wel het makkelijkste, het is de set en forget setting. Anyhow, beetje offtopic maar mijn 1e response was wel ontopic (dyn EQ) hehe.
Als het te veel offtopic is komt er vast wel een keer zo'n user met rode naam klagen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• subordinate
[...]
Dat is wel het makkelijkste, het is de set en forget setting.
O.a. de reden dat ik het allemaal aan het uitzoeken ben nu, ik heb in het verleden te vaak meegemaakt dat ik er uiteindelijk achter kwam dat ik de hele tijd met de foute instellingen ben gaan luisteren. Daarom prefereer ik ook LPCM en "auto" (native signal + audyssey configuratie/eq) op de Denon. Zo weet ik nagenoeg zeker dat ik altijd de native / beste signaal krijg zoals de ontwikkelaar het wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arcenon
subordinate schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 10:19:
Miscommunicatie van mijn kant, ik bedoelde LPCM.

Het klopt inderdaad wat je zegt, rond 75dB klinkt het (de PS5) een stuk beter (gebalanceerder), maar dat is voor mij echt te luid. Stel je je buurman voor die Diablo 3 speelt op deze volumes in een appartement ;) . Films op de TV klinken ook op lagere volumes magistraal, de PS5 wil er gewoon niet aan. Ik heb her en der gelezen dat 'POV' games moeilijker is voor dergelijke algoritmes (Audyssey dynamic EQ) om goed te kunnen krijgen... Zie onderstaand:

Zie comment Audyssey zelf: https://audyssey.zendesk....nd-Reference-Level?page=2

Wel 11 jaar oud, toch noemenswaardig wat hij/zij zegt. En hier, 4 jaar terug:

https://audyssey.zendesk....th-without-change-of-POV-

Zie ook onder kopje "Section V-A: Dynamic EQ":

https://www.avsforum.com/...958528/#aname-Section%20V

Voor nu heb ik het "opgelost" d.m.v. lokaal (PS5 input) de SR en SL speakers op -11 dB te zetten. Nu klinkt het 'equal' na summier getest te hebben gisteravond (lees: surrounds niet beduidend luider dan de rest). Toch vermoed ik dat dit niet ten goede komt van de DynamicEQ. Stemmen klinken bijv. ook rondom. Ook gespeeld met de Reference Offsets ( -5 / -10 / -15 ) van de Dynamic EQ maar dan ga je weer kwaliteit inleveren imho. Ik ga dit dit weekend uitgebreid testen en goed naar de sweet spot zoeken.

Tot nu toe lijkt het wel te kantelen naar DynamicEQ uit tijdens Gaming, het is (zoals ze zelf zeggen) vooral voor films/series bedoeld.
Het klopt inderdaad dat de dynamic eq is bedoeld voor content met de bepaalde ref. volume, op het moment dat de content dat niet matched kun je rare dingen krijgen.

Ik begrijp alleen je opmerking m.b.t. ''stemmen klinken ook rondom'' niet, dat lijkt mij toch juist de bedoeling? Directionele audio?

Je kunt natuurlijk een preset gebruiken voor film / tv show content en een aparte preset om te gamen.

M3 '21

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cid Highwind
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 23:19
Ik herken de ervaring. Het is wel iets wat mij vooral per bron opviel. Sommige third-person games, zoals Final Fantasy 7r houden er een compleet verkeerd geluidsbeeld op na door niet het personage als centraal punt te nemen, maar de camerapositie. Maak je dus een 360 dan krijg je ambiance geluid en gesprekken direct op hoogte van waar de camera hangt in je oren getoeterd.

Maar het probleem kan ook deels aan Audyssey liggen, zeker toen ik m'n surrounds nog wat dichter op m'n luisterpositie had (1m links, 3m rechts), kwam het ook al snel als luid over, te luid. Zelf luister ik overigens vooral op een laag volume (-30).

Dat wat @Arcenon stelt klinkt in ieder geval heel plausibel en ik kan het zeker niet weerleggen.
[...]

Het verbaast me trouwens dat er nog geen analyses van zijn gemaakt als ik even globaal google op de sound output van de ps5.
Geluid is gewoon een ondergeschoven kindje. Tenzij het als marketing voor de massa kan worden gebruikt, zoals je ziet met Sony's secret surround sauce of hun weinig bijzondere maar desondanks de hemel ingeprezen NVMe drive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• subordinate
Cid Highwind schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 15:36:
Maar het probleem kan ook deels aan Audyssey liggen, zeker toen ik m'n surrounds nog wat dichter op m'n luisterpositie had (1m links, 3m rechts), kwam het ook al snel als luid over, te luid. Zelf luister ik overigens vooral op een laag volume (-30).
Dan zou je hier toch juist meer last van moeten hebben? De EQ wordt dominanter naarmate je verder onder de 'reference (0db) zit en dus je surrounds (en soms ook sub) worden dan veel te luid t.o.v. de rest. Of mis ik iets. Ik denk dat dit is wat er misgaat. Het jammere is dat als je de reference level aanpast naar bijvoorbeeld -15, het geluid vlak klinkt (i.e. geen Dynamic EQ). Dat probeer ik nu te finetunen.

Ik zit zelf ca 2m van de surrounds en ca 3,5m van de fronts/centre en zit niet tegen een muur aan, daar kan het eigenlijk niet aan liggen bij mij iig.

@Arcenon Ik heb pre-sets geprobeerd zoals Gaming, de balans is dan beter maar zit een bepaalde holle ‘echo’ in, klinkt niet zo fijn.

[ Voor 29% gewijzigd door subordinate op 25-02-2023 10:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arcenon
subordinate schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 16:41:
[...]

Dan zou je hier toch juist meer last van moeten hebben? De EQ wordt dominanter naarmate je verder onder de 'reference (0db) zit en dus je surrounds (en soms ook sub) worden dan veel te luid t.o.v. de rest. Of mis ik iets. Ik denk dat dit is wat er misgaat. Het jammere is dat als je de reference level aanpast naar bijvoorbeeld -15, het geluid vlak klinkt (i.e. geen Dynamic EQ). Dat probeer ik nu te finetunen.

Ik zit zelf ca 2m van de surrounds en ca 3,5m van de fronts/centre en zit niet tegen een muur aan, daar kan het eigenlijk niet aan liggen bij mij iig.

@Arcenon Ik heb pre-sets geprobeerd zoals Gaming, de balans is dan beter maar zit een bepaalde holle ‘echo’ in, klinkt niet zo fijn.
De variable in deze vergelijking is natuurlijk je akoestiek en de room mode van je kamer, die hebben invloed op jouw standaard output plus de aangesterkte variant via dynamic eq. Als ik jouw vlak interpreteer bedoel je denk ik een gebrek aan laag? Er worden diverse frequenties geboost (zie de link die je eerder meestuurde van AVS), als je ergens een dip hebt zitten kan het misschien zo zijn dat er juist op die of rondom die frequentie flink wordt geboost (misschien al via audyssey en dan nog dyn eq) hierdoor kan je wellicht een dipje ervaren qua laag wanneer je dyn eq uitzet.
Als je de app op je telefoon hebt van audyssey zou je daarmee nog kunnen experimenteren. Het is gissen zonder metingen.

Zijn de surrounds wel op niveau te krijgen zonder dyn eq?

Ik bedoelde met preset, user presets, dus je maakt een profiel aan met X settings en een profiel met Y settings. Ik neem aan dat dat tegenwoordig kan bii denon?

M3 '21

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CPM
  • Registratie: November 2008
  • Niet online

CPM

Ik doe maar wat, jij dan?

Dynamic EQ is gewoon niet je van het.....
https://www.audiosciencer...udyssey-dynamic-eq.36483/

En met gaming is het erg onrustig tenzij je op reference niveau gaat zitten.
Check ook even dat stukje over de surrounds. De metingen geven goed aan wat het doet.

En wat betreft je vraag over Audyssey. Het blijft persoon en iedereen doet zijn eigen aanpassingen naar wat iemand prettig vind.
Vergeet niet dat er ook kwaliteit verschil zit tussen hoe films zijn afgemixt.
Ik merk soms bij films dat ik de center wel 1.5 a 2 dB harder kan zetten omdat de dialogen slecht zijn.
Mijn Atmos speakers heb ik standaard 3dB extra gegeven bijv.

[ Voor 51% gewijzigd door CPM op 26-02-2023 21:47 ]

| LG C1 65" | Denon x3800h | Dali: Oberon/Opticon/ Alteco C1 | KEF Q600c | SVS: SB-1000 (x2) | Denon X2200w | MiniDSP 2x4 HD | XBOX Series X | Quatt (x2)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• subordinate
Klopt, ik heb DynEQ op de PS5 uit nu, is stuk rustiger. Nog steeds aan het uitproberen. Ik moet toch terugkomen op DynEQ op de TV. Ik heb tot nog toe vooral "Im westen nichts neues" op Netflix (D-atmos) gebruikt als test (rond minuut 3 heb je loopgraven/oorlog). Dit klonk erg goed en vol.

Ik zet "Drive to Survive" (D-atmos) aan afgelopen Zaterdag en dat klonkt echt als 1 bak rommel, surrounds echt veel te luid, centre speaker (dialoog) te laag. Pas rond -5.0 dB klonk het vol en centraal, met behoud van surround geluiden (zoals een auto die wegrijd uit beeld). "Direct" mode klinkt stuk 'platter', dus DynEQ voegt bij mij zeker toe, maar dit constant aanpassen begint wel een beetje moeizaam te worden. Hoop dat ik de 'sweet-spot' snel ga vinden.
Arcenon schreef op zondag 26 februari 2023 @ 08:48:
[...]

De variable in deze vergelijking is natuurlijk je akoestiek en de room mode van je kamer, die hebben invloed op jouw standaard output plus de aangesterkte variant via dynamic eq. Als ik jouw vlak interpreteer bedoel je denk ik een gebrek aan laag? Er worden diverse frequenties geboost (zie de link die je eerder meestuurde van AVS), als je ergens een dip hebt zitten kan het misschien zo zijn dat er juist op die of rondom die frequentie flink wordt geboost (misschien al via audyssey en dan nog dyn eq) hierdoor kan je wellicht een dipje ervaren qua laag wanneer je dyn eq uitzet.
Als je de app op je telefoon hebt van audyssey zou je daarmee nog kunnen experimenteren. Het is gissen zonder metingen.

Zijn de surrounds wel op niveau te krijgen zonder dyn eq?

Ik bedoelde met preset, user presets, dus je maakt een profiel aan met X settings en een profiel met Y settings. Ik neem aan dat dat tegenwoordig kan bii denon?
Ja, lastig uit te leggen maar het klinkt minder diep, dat DynEQ maakt het wel degelijk mooier imho. Zonder DynEQ klinkt de balans goed (surrounds) maar wel vlak.

Inderdaad, je kunt 2 pre-sets maken op de X1700H. Ook kun je individueel per HDMI input/output de kanalen aanpassen en dus ook de DB correctie per speaker. Die staan standaard op 0 en staan los van Audyssey's aanpassingen, deze komen additioneel erbovenop op de hoofdaanpassing van Audyssey.

[ Voor 53% gewijzigd door subordinate op 27-02-2023 10:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arcenon
subordinate schreef op maandag 27 februari 2023 @ 09:32:
Klopt, ik heb DynEQ op de PS5 uit nu, is stuk rustiger. Nog steeds aan het uitproberen. Ik moet toch terugkomen op DynEQ op de TV. Ik heb tot nog toe vooral "Im westen nichts neues" op Netflix (D-atmos) gebruikt als test (rond minuut 3 heb je loopgraven/oorlog). Dit klonk erg goed en vol.

Ik zet "Drive to Survive" (D-atmos) aan afgelopen Zaterdag en dat klonkt echt als 1 bak rommel, surrounds echt veel te luid, centre speaker (dialoog) te laag. Pas rond -5.0 dB klonk het vol en centraal, met behoud van surround geluiden (zoals een auto die wegrijd uit beeld). "Direct" mode klinkt stuk 'platter', dus DynEQ voegt bij mij zeker toe, maar dit constant aanpassen begint wel een beetje moeizaam te worden. Hoop dat ik de 'sweet-spot' snel ga vinden.

[...]

Ja, lastig uit te leggen maar het klinkt minder diep, dat DynEQ maakt het wel degelijk mooier imho. Zonder DynEQ klinkt de balans goed (surrounds) maar wel vlak.

Inderdaad, je kunt 2 pre-sets maken op de X1700H. Ook kun je individueel per HDMI input/output de kanalen aanpassen en dus ook de DB correctie per speaker. Die staan standaard op 0 en staan los van Audyssey's aanpassingen, deze komen additioneel erbovenop op de hoofdaanpassing van Audyssey.
Direct mode gebruikt toch ook geen Audyssey? Dan snap ik dat het vlak klinkt, je bijpassed dan alle EQ en roomcorrectie.

Dan kun je vanuit deze preset toch ook een DB correctie per speaker toepassen (voor je surrounds), dus wat je in DynEQ erbij krijgt compenseer je door ze te minnen in de preset, dan krijg je wel het laag terug wat je graag wilt hebben, right?

[ Voor 7% gewijzigd door Arcenon op 27-02-2023 11:03 ]

M3 '21

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CPM
  • Niet online

CPM

Direct is idd zonder ruimte correctie.

En Drive to survive klinkt bij mij juist super goed in Atmos. Dialogen zijn wat aan de lage kant, maar stel je je eens voor dat je echt naast zo'n wagen staat en wat het geluid dan is....zelfs het vuurwerk aan het einde van de race leek van boven te komen echt netjes hoor.

Hoe heb je trouwens de levels bepaald? Je geeft aan met een SPL meter? En hoe heb je de test tonen gegenereerd? Want de test tonen van de receiver moet je juist niet gebruiken.

V.w.b. de sub gain, na een Audyssey meting moet je rond de 0dB uitkomen. Dus als Audyssey hem op -11 zet dan staat de gain te hoog.

[ Voor 11% gewijzigd door CPM op 27-02-2023 15:45 ]

| LG C1 65" | Denon x3800h | Dali: Oberon/Opticon/ Alteco C1 | KEF Q600c | SVS: SB-1000 (x2) | Denon X2200w | MiniDSP 2x4 HD | XBOX Series X | Quatt (x2)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• subordinate
CPM schreef op maandag 27 februari 2023 @ 14:57:
Direct is idd zonder ruimte correctie.

En Drive to survive klinkt bij mij juist super goed in Atmos. Dialogen zijn wat aan de lage kant, maar stel je je eens voor dat je echt naast zo'n wagen staat en wat het geluid dan is....zelfs het vuurwerk aan het einde van de race leek van boven te komen echt netjes hoor.

Hoe heb je trouwens de levels bepaald? Je geeft aan met een SPL meter? En hoe heb je de test tonen gegenereerd? Want de rest tonen van de receiver moet je juist niet gebruiken.
Uiteindelijk met zo'n -/- 5 a 6 dB surrounds, was het idd atmos waardig vooral in de pit-lane etc. Dialogue was zoals je zegt lastig. Als er gepraat werd in rustige omgevingen (interviews e.d.) was het luid en duidelijk, de commentatoren tijdens races echter... Zonder ondertiteling lastig te verstaan.

Om het kort op te sommen - Audyssey config gedraaid, deze gaf het volgende:
  • FL +1.0 dB (3.78m afstand)
  • CENTER -1.0 dB (3.84m afstand)
  • FR -/-1.0 (3.66m afstand)
  • SUB -/- 7.5 dB (4.35m afstand)
  • SL -/-1.0 dB (2.01m afstand)
  • SR +1.5 dB (3.00m afstand)
- Crossovers sattelites naar 150hz
- Crossover subwoofer naar 120hz

Ik heb de Audyssey setup meerdere keren gedaan is consistent hierin (soms een halve dB erop of eraf).
Daarna SPL meter erbij gepakt. Deze gaf consistent 75 dB rondom aan dus Audyssey heeft de kanalen goed op orde lijkt mij. Ook nog eens op de iPhone met "Decibel Meter Sound Detector" geprobeerd voor extra bevestiging, deze app kan ook dbC en slomer meten (AVG db). Ook consistent en gelijk in de dB.

Dat DB meten doe ik door de receiver naar volume 80 te doen, en dan options -> speakers -> manual adjust -> levels -> Test tone start. Dan komt er ruis uit de speaker.

Het is vreemd dat, met Audyssey's setting, "Im westen nichts neues" goed klonk, terwijl naar Drive to Survive pas behaaglijk is met -/-6dB, beide Netflix, beide Atmos.

@Arcenon Klopt ik ben nu aan het 'dribbelen' tussen -8.0 dB en -4.0 dB voor de rears. Heftige afwijkingen vind ik, t.o.v. wat Audyssey zegt. Googlen laat ook vaak zien dat mensen het (sterk) afraden om DynEQ te gebruiken terwijl je zelf dB aan past, vandaar ook mijn interesse in ervaringen hier, van andere gebruikers.

[ Voor 3% gewijzigd door subordinate op 27-02-2023 16:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arcenon
subordinate schreef op maandag 27 februari 2023 @ 15:52:
[...]

Uiteindelijk met zo'n -/- 5 a 6 dB surrounds, was het idd atmos waardig vooral in de pit-lane etc. Dialogue was zoals je zegt lastig. Als er gepraat werd in rustige omgevingen (interviews e.d.) was het luid en duidelijk, de commentatoren tijdens races echter... Zonder ondertiteling lastig te verstaan.

Om het kort op te sommen - Audyssey config gedraaid, deze gaf het volgende:
  • FL +1.0 dB (3.78m afstand)
  • CENTER -1.0 dB (3.84m afstand)
  • FR -/-1.0 (3.66m afstand)
  • SUB -/- 7.5 dB (4.35m afstand)
  • SL -/-1.0 dB (2.01m afstand)
  • SR +1.5 dB (3.00m afstand)
- Crossovers sattelites naar 150hz
- Crossover subwoofer naar 120hz

Ik heb de Audyssey setup meerdere keren gedaan is consistent hierin (soms een halve dB erop of eraf).
Daarna SPL meter erbij gepakt. Deze gaf consistent 75 dB rondom aan dus Audyssey heeft de kanalen goed op orde lijkt mij. Ook nog eens op de iPhone met "Decibel Meter Sound Detector" geprobeerd voor extra bevestiging, deze app kan ook dbC en slomer meten (AVG db). Ook consistent en gelijk in de dB.

Dat DB meten doe ik door de receiver naar volume 80 te doen, en dan options -> speakers -> manual adjust -> levels -> Test tone start. Dan komt er ruis uit de speaker.

Het is vreemd dat, met Audyssey's setting, "Im westen nichts neues" echt magistraal klonk, terwijl naar Drive to Survive pas behaaglijk is met -/-6dB, beide Netflix, beide atmos.

@Arcenon Klopt ik ben nu aan het 'dribbelen' tussen -8.0 dB en -4.0 dB voor de rears. Heftige afwijkingen vind ik zelf t.o.v. wat Audyssey zegt. Googlen laat ook vaak zien dat mensen het (sterk) afraden om DynEQ te gebruiken terwijl je zelf dB aan past, vandaar ook mijn interesse in ervaringen hier, van andere gebruikers.
Ik gebruikte DynEQ destijds zelf niet maar dat kwam voornamelijk omdat ik altijd wel redelijk hard speelde. Maar had je mijn opmerking gezien mbt direct mode?

Direct mode gebruikt toch ook geen Audyssey? Dan snap ik dat het vlak klinkt, je bijpassed dan alle EQ en roomcorrectie.

M3 '21

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• subordinate
Klopt, je hoort in Direct mode dat er echt wat mist..

Nu heb ik dus geleerd, door verschillende content te kijken dat de settings ook op mijn TV (dus met DynEQ aan) ook niet ideaal zijn nog, en de surrounds ook erg luid zijn soms.

Ik ben er nog niet helemaal uit dus ik zal de komende tijd doortesten. De surrounds laag zetten en elke keer een halve dB erbij tot ik ze hoor is wat ik nu ga doen, en dan met verschillende soorten content.

[ Voor 18% gewijzigd door subordinate op 27-02-2023 16:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CPM
  • Niet online

CPM

subordinate schreef op maandag 27 februari 2023 @ 15:52:
[...]

Door de test tonen te gebruiken ga je de fout in. Je meet dan de test tone en die bypassen Audyssey. Je moet externe testtonen gebruiken. Bijv via REW of een Dolby test dvd/file. Dan krijg je een accurater resultaat. Maar een SPL meter als app op de telefoon zou ik dan ook niet zo op vertrouwen.

https://youtu.be/Lv3PsNK0z-A?t=101

[ Voor 9% gewijzigd door CPM op 27-02-2023 18:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• subordinate
Ik heb een SPL meter gebruikt (en daarnaast nog eens met een app als extra check). Nu lijk ik wel gek want ze gaven wel consistent dezelfde dB rondom met soms een afwijking tot 0,5dB dit is dus puur toeval ofwel heb ik een ongevoelige meter.

Anyhow dat REW ziet er gelikt uit, vereist helaas wel een kleine investering in die Mic o.a.

Zit er ook aan te denken om die MultEQ editor app van ze te kopen (23,99 eur). Het schijnt te kunnen helpen als je Audyssey "cutoff" op 500hz zet.

Voor nu zal ik op het oor de offsets blijven wijzigen, als ik na een tijd nog steeds bezig ben is het iig zeker een optie waarbij je vrij zeker bent van goed resultaat zodat je met een zeker gevoel kan kijken.

Ps. Ik heb nu zowel op de TV alsmede de PS5 Dynamic EQ weer aan. Dit geeft het geluid absolute diepte en kwaliteit. Dat de surrounds enkel te hard staan op de PS5 bleek dus een misschatting na meerdere content bekeken te hebben op de TV. Dit kan komen doordat ik de film op hogere volume heb getest, dichterbij de reference level. Ook lijkt het duidelijker aanwezig op de PS5 door POV games, dat verklaart de verwarring van mijn kant.

Conclusie tot nog toe is dat Dynamic EQ het zeker waard blijkt te zijn, (ook op de console) maar waar je wel je surrounds dus lager moet zetten (in mijn geval sta ik nu op -/-5.0 SL en -/-3.0 SR). Ook heb ik de centre speaker een klein beetje hoger gezet (0.5dB) Dit zal verschillen per persoon en systeem uiteraard en ook je volume waarop je kijkt. Zoals eerder gezegd is er op reference level niks aan de hand. Dynamic EQ boost gewoon je surrounds teveel tov de rest imho.

Ik kan mij voorstellen, zeker vanwege het aantal zoekresultaten via google dat veel mensen hier ‘last’ van hebben. Eigenlijk zou Audyssey daar eens naar moeten kijken imho. Het aanpassen van offsets is niet ideaal terwijl er een ‘algoritme’ op een vaste gemeten waarde werkt. Wie kijkt er nou content op reference level?

[ Voor 16% gewijzigd door subordinate op 28-02-2023 08:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CPM
  • Niet online

CPM

Wat de meeste doen is DynEQ uit en een housecurve toepassen. Een kleine curve van een aantal dB's. Vooral in de lagere tonen.
De MultiEQ app kun je gebruiken voor diverse dingen, zoals een Housecurve toevoegen of een curtain instellen. Wat jij noemt een "cutoff". Wat je dan doet is alles boven bijv. de 500Hz geen ruimte correctie toepassen en de speakers laten zijn zoals ze zijn. Het is persoonlijke voorkeur en afhankelijk van het karakter van de speakers. Heb je bagger speakers of een belabberde akoestiek dan gaat Audyssey dat niet ineens goed maken.
De app heeft maar een beperkte mogelijkheid tot aanpassing maken. De ruimte is meestal veel bepalender.

Ik zie dat je een x1400h hebt? Wat je moet doen is de afstanden die Audyssey heeft gemeten vermenigvuldigen met 0.875. De afstanden worden daarmee korter. Dit heeft te maken met een bug/design flaw in de Denon (gefixt in nieuwe modellen) waarbij er een verkeerde tijd waarde wordt gebruikt.
Je moet dit doen nadat de metingen zijn gedaan en altijd in de receiver (niet in de app!).

Qua dB's is het best lastig om 0.5 verschillen te horen of te meten. Je zou kunnen overwegen om een Umik-01 te kopen maar dan nog heb je niet de apparatuur om verder veel verschil te kunnen maken in de afstelling ervan omdat de mogelijkheden er gewoon niet in zitten. Voor de meesten is Audyssey draaien voldoende om tot een redelijk goed resultaat te komen.

[ Voor 14% gewijzigd door CPM op 28-02-2023 09:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arcenon
subordinate schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 07:49:
Ik heb een SPL meter gebruikt (en daarnaast nog eens met een app als extra check). Nu lijk ik wel gek want ze gaven wel consistent dezelfde dB rondom met soms een afwijking tot 0,5dB dit is dus puur toeval ofwel heb ik een ongevoelige meter.

Anyhow dat REW ziet er gelikt uit, vereist helaas wel een kleine investering in die Mic o.a.

Zit er ook aan te denken om die MultEQ editor app van ze te kopen (23,99 eur). Het schijnt te kunnen helpen als je Audyssey "cutoff" op 500hz zet.

Voor nu zal ik op het oor de offsets blijven wijzigen, als ik na een tijd nog steeds bezig ben is het iig zeker een optie waarbij je vrij zeker bent van goed resultaat zodat je met een zeker gevoel kan kijken.

Ps. Ik heb nu zowel op de TV alsmede de PS5 Dynamic EQ weer aan. Dit geeft het geluid absolute diepte en kwaliteit. Dat de surrounds enkel te hard staan op de PS5 bleek dus een misschatting na meerdere content bekeken te hebben op de TV. Dit kan komen doordat ik de film op hogere volume heb getest, dichterbij de reference level. Ook lijkt het duidelijker aanwezig op de PS5 door POV games, dat verklaart de verwarring van mijn kant.

Conclusie tot nog toe is dat Dynamic EQ het zeker waard blijkt te zijn, (ook op de console) maar waar je wel je surrounds dus lager moet zetten (in mijn geval sta ik nu op -/-5.0 SL en -/-3.0 SR). Ook heb ik de centre speaker een klein beetje hoger gezet (0.5dB) Dit zal verschillen per persoon en systeem uiteraard en ook je volume waarop je kijkt. Zoals eerder gezegd is er op reference level niks aan de hand. Dynamic EQ boost gewoon je surrounds teveel tov de rest imho.

Ik kan mij voorstellen, zeker vanwege het aantal zoekresultaten via google dat veel mensen hier ‘last’ van hebben. Eigenlijk zou Audyssey daar eens naar moeten kijken imho. Het aanpassen van offsets is niet ideaal terwijl er een ‘algoritme’ op een vaste gemeten waarde werkt. Wie kijkt er nou content op reference level?
In een ruimte met een aangepaste akoestiek of simpelweg veel m2/m3 kan er vaak op in de buurt van reference level worden gespeeld. Audyssey staat denk ik niet stil bij de relatief kleine woonkamers die wij vaak in NL hebben.

De Audyssey app was voor mij overigens wel het geld waard destijds, wat meer opties om te customizen.

M3 '21

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• subordinate
CPM schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 09:46:
Wat de meeste doen is DynEQ uit en een housecurve toepassen. Een kleine curve van een aantal dB's. Vooral in de lagere tonen.
De MultiEQ app kun je gebruiken voor diverse dingen, zoals een Housecurve toevoegen of een curtain instellen. Wat jij noemt een "cutoff". Wat je dan doet is alles boven bijv. de 500Hz geen ruimte correctie toepassen en de speakers laten zijn zoals ze zijn. Het is persoonlijke voorkeur en afhankelijk van het karakter van de speakers. Heb je bagger speakers of een belabberde akoestiek dan gaat Audyssey dat niet ineens goed maken.
De app heeft maar een beperkte mogelijkheid tot aanpassing maken. De ruimte is meestal veel bepalender.

Ik zie dat je een x1400h hebt? Wat je moet doen is de afstanden die Audyssey heeft gemeten vermenigvuldigen met 0.875. De afstanden worden daarmee korter. Dit heeft te maken met een bug/design flaw in de Denon (gefixt in nieuwe modellen) waarbij er een verkeerde tijd waarde wordt gebruikt.
Je moet dit doen nadat de metingen zijn gedaan en altijd in de receiver (niet in de app!).

Qua dB's is het best lastig om 0.5 verschillen te horen of te meten. Je zou kunnen overwegen om een Umik-01 te kopen maar dan nog heb je niet de apparatuur om verder veel verschil te kunnen maken in de afstelling ervan omdat de mogelijkheden er gewoon niet in zitten. Voor de meesten is Audyssey draaien voldoende om tot een redelijk goed resultaat te komen.
Lijkt mij leuk om eens het e.e.a. te proberen in die MultEQ app van Audyssey! En inderdaad, dat REW + Umik1 mic kan altijd later nog. PS ik ben overigens zeker tevreden over de set tot nog toe met DynEQ aan, echter wil ik het e.e.a. uitproberen uit nieuwsgierigheid.

Ik heb een X1700H. Bedoel je met "niet in de app" de MultEQ app of die van Denon zelf? Ik wijzig op dit moment bijvoorbeeld de db offsets via de app van Denon. Dit past hij dan toe bovenop de Audyssey offsets, per source.

@Arcenon Ik heb een vrij ruime woonkamer die overloopt in de eetkamer/keuken, het is "open" aan de achterkant (zit met mijn rug naar de eettafel). Relatief ruim, ik denk zo'n 5x4m. Ik zit vrij ver van de TV/muur, z'n 4 meter. LR staat dan ook erg dicht op de bank achter, SR staat verder.

Ik ben wel benieuwd naar de app, wat heb jij zoal geprobeerd? Ik zie een hoop info op avsforum over diverse curves e.d..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CPM
  • Niet online

CPM

Met de app bedoel ik de MultiEQ app en ik heb het over de afstanden, niet de dB's.
Ik doe verder alles via de webbrowser. De Denon app vind ik traag en bloed irritant.

Ook een housecurve via de MultiEQ app is soms wat lastig. Hiervoor kun je een andere tool gebruiken.
https://www.google.com/ur...Vaw21VGWqvtqBaXsjntIu2f77

Er staat een aanbeveling in qua curve die je zou kunnen proberen.

[ Voor 55% gewijzigd door CPM op 28-02-2023 12:11 ]

Pagina: 1