Vraag

• DrDeJe
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 16-07 13:57
Goedemorgen.

Mijn vraag
Ik heb een HA systeem waar ik eea kwa inzicht op heb ingesteld. Zo heb ik op de Energie kaart al inzicht in m'n zonnepanelen (SolarEdge), ik lees m'n P1 meter uit (HomeWizzard), etc.
Hierdoor krijg ik zo'n mooi plaatje met welke energie waarheen stroomt.

Nu heb ik een 2e zonnepanelen systeem (Enphase) en zoals vele misschien wel weten is dit een lastpak om deze in HA te krijgen.

Toen dacht ik op een gegeven moment: Ik kan de P1 meter uitlezen (doe ik al) --. En toevallig draait mijn Enphase systeem geheel op fase 2 Dus die waarde heb ik. Maar ik kan deze waarde helaas (nog) niet kiezen op de Energie kaart bij Zonnepanelen. (En ik weet niet waarom) Waarschijnlijk moet een item voldoen aan bepaalde voorwaarde voordat je deze kunt kiezen bij zonnepanelen.

Weten jullie dit en weten jullie misschien een manier hoe ik tóch zo'n waarde kan toevoegen? (Idee is dus dat SolarEdge en Enphase bij elkaar worden opgeteld in Zonnepanelen) zodat het plaatje (met de bolletjes en lijntjes) weer klopt. Wat gebruikt het huis? Wat wordt er terug gestuurd? Etc.

Ik ben een beginnende HA user dus weet nog lang niet alles van dit systeem. Heb HA op een Pie draaien. HACS is geïnstalleerd. Maar wil wel aangeven dat het niet meteen helder is wat ik waar moet doen.
Dank voor alle hulp. Hoop dat ik het werkend kan krijgen.

Tesla model 3 2019 Long Range

Alle reacties

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 13:27

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Om elektrische meters in je dashboard te kunnen selecteren hebben ze deze kenmerken nodig:

YAML:
1
2
3
      unit_of_measurement: "kWh"
      device_class: "energy"
      state_class: "total_increasing"

Alleen denk ik dat je plan niet gaat werken:
En toevallig draait mijn Enphase systeem geheel op fase 2
Dit werkt alleen als je alleen je Enphase op fase 2 hebt en verder geen enkele verbruiker in huis. En dat lijkt me raar, dan is je installatie echt niet goed ingericht en netjes verdeeld over je 3 fasen.

Waarom dit geen zin heeft is omdat je P1-meter alleen het netto-resultaat laat zien. Als je Enphase 2000W levert op fase 2 en je hebt in huis een aantal apparaten die samen 1500W verbruiken, dan geeft je P1-meter door dat op fase 2 500W wordt teruggeleverd (2000-1500 = 500). Terwijl die 500W dus niet is wat je panelen opwekken.

Je zult echt data uit je Enphase moeten halen (zijn verschillende custom integrations voor) óf je moet een losse kWh-meter gebruiken. Je P1 is nutteloos voor het registreren van de opwek van je panelen.

[ Voor 11% gewijzigd door Gizz op 23-02-2023 09:01 ]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• DrDeJe
Je zult echt data uit je Enphase moeten halen (zijn verschillende custom integrations voor) óf je moet een losse kWh-meter gebruiken. Je P1 is nutteloos voor het registreren van de opwek van je panelen.
Nou geloof me, het is echt lastig met Enphase.
Maar er is nog wel een aparte (losse) Kwh meter van HomeWizzard onderweg. Deze zet ik op fase 2.
En die verdeling wordt meer zo uitgevoerd hoor. Ik heb een 3-fase aansluiting maar gebruik de 3 fases los.
1 voor SolarEdge, 1 voor m'n woning en 1 voor Enphase. (Ik snap dat je daar een mening over hebt hoor - en dat is ook goed - Houd de mensen iig scherp)

Dank je wel iig voor je reactie.
Wie weet kom ik dus verder met die losse meter er tussen. Zodra die er is weet ik niet of die wél een waarde uit spuugt die aan die voorwaarde voldoet welke je hierboven schetst. Maar misschien is er anders een manier om zo'n waarde om te zetten oid?

• yalerta
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 26-08 16:27
Oke, die losse HomeWizard wifi kWh meter op fase 2 maar hoe krijg je de Wifi data van die meter in je HomeAssistant? Daar kan ik helaas geen antwoord opgeven.

Een andere optie om een dergelijke opzet te laten functioneren is om gebruik te gaan maken van een losse kWh meter met s0 uitgangs puls. Deze puls koppelen aan deze uitlezer en via ESPhome verwerken in je HA energiepaneel.

De huizebruin.nl s0tool heb ik wel ervaring mee omdat deze mijn watermeter uitleest. Integreert makkelijk in HA en de watermeter uitlezing komt netjes in het energiepaneel van mijn HA.
Watermeter uitlezen is niet direct een noodzaak maar toch leuk om te zien dat ik 's-nachts tussen 4 en 5 drie liter water gebruikt heb tijdens het toilet doorspoelen. (Big Brother)

Er zijn meerdere van dergelijke oplossingen op internet te vinden maar bovengenoemde is voldoende gedocumenteerd en werkt voor mij goed en ik verwacht daarom dat het S0 puls gedeelte op dezelfde wijze zal werken. ESPhome is door NabuCasa overgenomen en dit lijkt mij ook een pluspunt

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

yalerta schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 13:49:
Oke, die losse HomeWizard wifi kWh meter op fase 2 maar hoe krijg je de Wifi data van die meter in je HomeAssistant?
Dat zit standaard in HA ingebouwd:

HomeWizard Energy
Integration for the HomeWizard Energy platform. It can collect data locally from the HomeWizard Energy products and create them as sensors in Home Assistant.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• yalerta
Oke.

Is wel een dure oplossing in vergelijk met datgene wat ik in gebruik heb.
Voordeel een meer out of the box werkende oplossing en mooie schermpjes op de phone.

Espeetjes programmeren, aansluitingen en aan elkaar knopen ligt beduidend meer in de hobby sfeer.

Op dit moment aan het oriënteren naar een upgrade van mijn zonnepanelen met omvormer. Installatie van 8 x 100W/piek panelen van 21 jaar oud die geen 700W/Piek gezamenlijk meer opbrengen. Dat ligt wat achter bij het 3-voudige wat tegenwoordig mogelijk is op dezelfde oppervlakte.

Ik heb al besloten om geen bijbehorende ecu of hoe het mag heten te plaatsen maar gewoon simpel kWh met S0 uitgang zoals nu aan te houden.

HA verwerkt op dit moment de informatie via Youless/PVoutput (cloud) maar de bedoeling is om dan helemaal lokaal te blijven.

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@yalerta klopt dat het wat duur is, ik koop zelf ook geen Homewizard.

Zelfbouw is leuk, maar niet altijd goedkoper. Om maximaal 16A te meten kun je bijvoorbeeld een Shelly Plus 1PM pakken van €20. Dat is ook gewoon op basis van een ESP32, maar wel kant-en-klaar. Het wordt moeilijk om dat zelf veel goedkoper te maken met een losse ESP, pulssensor en kWh-meter.

Als je toch zelfbouw prefereert kun je het ook iets interessanter maken dan alleen een knipperend lampje uitlezen. Zelf heb ik twee SDM120M meters (1x voor mijn PV, 1x voor mijn gehele installatie omdat ik geen slimme meter heb). Die communiceren via modbus, wat ik uitlees met een ESP die weer met HA praat. Verschil met alleen een puls uitlezen is dat ik meterstanden twee kanten op krijg, actueel vermogen, actuele spanning, arbeidsfactor etc :)

• DrDeJe
Gizz schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 14:28:
[...]

Dat zit standaard in HA ingebouwd:

HomeWizard Energy

[...]
Integratie van HomeWizzard in HA is gemakkelijk. Lokaal api aanzetten in de app bij de meter welke je hebt toegevoegd en in HA de boel toevoegen.

Ik hoop alleen dat de entiteit welke ik zoek dan aankiesbaar is (dus aan de juiste voorwaarde voldoet) zodat ik hem mag kiezen om toe te voegen als zonnepaneel parameter in het energie blad. Maar dat gaan we wel zien. Anders heb ik idd een wat dure meter erbij en zal ik verder moeten zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yalerta
@DrDeJe
We mogen van HomeWizard toch verwachten dat hun integratie naar het Energiepaneel van HA aanwezig is?

Kan het niet echt vinden in HA integratie omschrijving of bij HomeWizard.

@Gizz
Hier geen Eastron kWh maar een ABB kWh meter met S0 puls waarop een aangepaste Youless direct de uitlezing verricht. Dat werkt en meer info heb ik niet nodig.
Sinds augustus 2022 ook hier een slimme meter, zo lang als mogelijk geprobeerd installatie daarvan te rekken maar dan komen ze met het verhaal dat de meter door het Mijnwezen? (dacht ik) is afgekeurd. De draaiende meter was pas 30 jaar oud. Tsja ook een manier om de "slimme" meter te pushen
Pagina: 1