Ik werk nu 9 maanden bij de Albert Heijn en mijn contract verloopt op 5 maart en heb de manager een mailtjes gestuurd dat ik mijn contract niet ga verlengen maar vervolgens word ik wel weer ingepland na 5 maart en zegt hij dat ik een officieel ontslag moet indienen maar ik kan toch niet werken zonder een contract? Kan ik dan gewoon niet komen op dagen of?
Je hebt waarschijnlijk een maand opzegtermijn. Maar ga gewoon het gesprek aan, niemand zit te wachten op een ongemotiveerde medewerker dus waarschijnlijk valt dat allemaal wel te regelen.
Zijn contract loopt af op 5 maart...sig69 schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 00:27:
Je hebt waarschijnlijk een maand opzegtermijn. Maar ga gewoon het gesprek aan, niemand zit te wachten op een ongemotiveerde medewerker dus waarschijnlijk valt dat allemaal wel te regelen.
Als hij geen nieuw contract ondertekend, dan is het vanzelf het probleem van de manager in kwestie..
Kortom, als TS niet meer wil werken daar en zijn contract loopt af op 5 maart en hij tekent geen verlenging, dan is het vanzelf een probleem van de manager als het rooster dus niet meer klopt. TS heeft al aangegeven, ik wil mijn contract niet verlengd zien worden, dus ze kunnen TS inplannen wat ze willen, maar dat is niet zijn probleem meer
Oh ja, tijdelijk contract natuurlijk. Dit zegt rijksoverheid.nl erover:
Ik vraag me af wat je manager dan als officieel ontslag indienen ziet. Stuur de mail anders nog even door naar hrm met je manager op cc.Opzegtermijn met tijdelijk contract
Heeft u een contract voor bepaalde tijd? Bijvoorbeeld een contract voor 1 jaar of 6 maanden? Dan eindigt uw contract vanzelf op de afgesproken einddatum. U heeft in dit geval geen opzegtermijn.
[Voor 17% gewijzigd door sig69 op 23-02-2023 01:05]
Je contract eindigt zoals ze dat zeggen 'van rechtswege'. Als je geen verdere verplichtingen wil aangaan, teken dan nergens voor verlenging én ga dan vooral niet aan het werk na de einddatum van je contract. Er ontstaat dan geen juridische verbintenis meer tussen jou en Albert Heijn waaraan je eventuele invulling moet gaan geven (lees: verplichtingen die je moet nakomen).Armin Duijnker schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 00:23:
Ik werk nu 9 maanden bij de Albert Heijn en mijn contract verloopt op 5 maart en heb de manager een mailtjes gestuurd dat ik mijn contract niet ga verlengen maar vervolgens word ik wel weer ingepland na 5 maart en zegt hij dat ik een officieel ontslag moet indienen maar ik kan toch niet werken zonder een contract? Kan ik dan gewoon niet komen op dagen of?
[Voor 12% gewijzigd door kwon op 23-02-2023 01:16]
"Gewoon" niet op komen dagen is niet echt netjes. Bij Albert Heijn is alles meestal goed geregeld rondom personeel, stuur een officiële ontslagbrief per mail en zorg dat je er goede manier weg gaat. Die ene week meer of minder werken is ook geen ramp toch?
Mailtje dat je gestuurd hebt even doorsturen naar HR, manager in CC. Zorg dat de originele verzenddatum er duidelijk bij staat, want dat is gewoon de datum waarop je hebt aangegeven niet verder te willen, dus per die datum begint een evt. opzegtermijn te lopen.
Je kunt wel van de gelegenheid gebruik maken en 20% opslag vragen voor het nieuwe contract.
Inflatiecorrectie en ervaring.
Inflatiecorrectie en ervaring.
[Voor 14% gewijzigd door PP_Sound op 23-02-2023 03:05]
Dat moet dan wel contractueel geregeld zijn, anders kunnen er problemen met verzekering etc komen als je een ongeluk hebt in die extra week. Dus zeker niet gaan werken zonder dat dit overeengekomen is. Aangezien de TS dat niet wil, kan de "chef" hoog en laag springen.Crim schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 02:14:
"Gewoon" niet op komen dagen is niet echt netjes. Bij Albert Heijn is alles meestal goed geregeld rondom personeel, stuur een officiële ontslagbrief per mail en zorg dat je er goede manier weg gaat. Die ene week meer of minder werken is ook geen ramp toch?
++?????++ Out of Cheese. Narf! Poit! Egad! Zort! Error. Redo From Start.
Maar hij neemt geen ontslag. Zijn contract loopt af en hij maakt geen gebruik van verlenging. Dus dat aangeven bij de manager zou genoeg moeten zijn.Crim schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 02:14:
Ik zou het bij HR danwel de bedrijfsleider neerleggen, de mail die je naar manager gestuurd hebt doorsturen zodat ze de originele datum kunnen zien.
Precies wat hierboven gezegd wordt.
Originele mail doorsturen naar de afdeling die er over gaat. En daarna is het klaar. Tijdelijk contract is tijdelijk contract. Zolang jij geen nieuw contract tekent, hoef je niet te komen na 5 maart.
Originele mail doorsturen naar de afdeling die er over gaat. En daarna is het klaar. Tijdelijk contract is tijdelijk contract. Zolang jij geen nieuw contract tekent, hoef je niet te komen na 5 maart.
Had je een tijdelijk contract van meer dan 6 maanden en heeft de AH niet schriftelijk aangegeven met jou door te willen vóór 5 februari ?
https://www.rijksoverheid...an-de-aanzegtermijn-houdt
[Voor 10% gewijzigd door orf op 23-02-2023 07:49]
Het is geen kwestie van "gewoon niet op komen dagen", er is na 5 maart geen dienstverband meer. Een ontslagbrief is niet nodig. Hooguit nog een telefoontje naar die manager dat die z'n shit op orde moet krijgen.Crim schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 02:14:
|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|
Niet van toepassing als het contract bij aangaan ervan een einddatum heeft. Dan weet je dus dat ná die datum het contract 'van rechtswege' stopt.orf schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 07:48:
Had je een tijdelijk contract van meer dan 6 maanden en heeft de AH niet schriftelijk aangegeven met jou door te willen vóór 5 februari ?

Maar, dan moet in het contract staan dat "geen sprake van een opvolgend contract zal zijn". En dat strookt niet met het verhaal van de manager.CH4OS schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 07:52:
[...]
Niet van toepassing als het contract bij aangaan ervan een einddatum heeft. Dan weet je dus dat ná die datum het contract 'van rechtswege' stopt.

In plaats van direct weer te gaan mailen, al eens gedacht om naar je manager toe te lopen / te bellen en gewoon even een bak koffie met hem/haar te drinken?
Tijdens het gesprek toelichten dat 5 maart je contract eindigt en je deze niet zal verlengen, maar dat je wel ziet dat je na 5 maart nog bent ingepland. Aangezien je niet wilt, dat je collega's straks met een probleem zitten, kaart je dit aan (het is maar hoe je zaken framed).
Vervolgens wel de besproken zaken op de mail bevestigen.
Zoals d.d. xx-02-2023 besproken, is het volgende met elkaar besproken:
* @Armin Duijnker verlengd zijn contract niet
* werkzaamheden die op of na 5 maart zijn ingepland worden niet door @Armin Duijnker ingevuld
* etc
* etc
Tijdens het gesprek toelichten dat 5 maart je contract eindigt en je deze niet zal verlengen, maar dat je wel ziet dat je na 5 maart nog bent ingepland. Aangezien je niet wilt, dat je collega's straks met een probleem zitten, kaart je dit aan (het is maar hoe je zaken framed).
Vervolgens wel de besproken zaken op de mail bevestigen.
Zoals d.d. xx-02-2023 besproken, is het volgende met elkaar besproken:
* @Armin Duijnker verlengd zijn contract niet
* werkzaamheden die op of na 5 maart zijn ingepland worden niet door @Armin Duijnker ingevuld
* etc
* etc
Dat staat er 9/10 keer ook wel in: 'van rechtswege beëindigd' noemt men dat.orf schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 07:55:
Maar, dan moet in het contract staan dat "geen sprake van een opvolgend contract zal zijn". En dat strookt niet met het verhaal van de manager.

Nee, dat hoeft niet expliciet in het contract te staan.orf schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 07:55:
[...]
Maar, dan moet in het contract staan dat "geen sprake van een opvolgend contract zal zijn". En dat strookt niet met het verhaal van de manager.
|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|
TS neemt GEEN ontslag. Het contract loopt af op 5 maart en TS heeft netjes aangegeven niet te gaan verlengen. Daarmee is de kous af en komt TS dus inderdaad niet meer opdagen, maar dat is natuurlijk niet onaangekondigd.Crim schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 02:14:
Dus goed geregeld..... nee. Maak je er niet druk om. Zodra de leidinggevende begint te piepen, vertelt zijn leidinggevende wel dat hij het fout had en is het alsnog geregeld. Dan weet de floor-manager het de volgende keer zelf. Wat je nu vooral niet moet gaan doen, is het werk van je manager. Natuurlijk kun je hem nog een keer een mailtje sturen, waarin je aangeeft geen ontslag te nemen maar je contract niet te verlengen na afloop. Als die manager er dan niet uitkomt, dan gaat hij zelf maar hulp zoeken in de organisatie. Dat moet jij niet voor hem doen, dat is zijn taak.
En als TS een nieuw contract zou krijgen, dan had hij dat ook nog eens voor 5 februari moeten weten i.v.m. aanzegtermijn. En om dat af te dekken, zal een bedrijf als AH dit dus waarschijnlijk al doen in de arbeidsovereenkomst. Die zal dan inderdaad na afloop "van rechtswege eindigen".
[Voor 13% gewijzigd door BazzH op 23-02-2023 08:14]
Think smart........ Act stupid........
nee klopt maar zijn contract loopt af en daarbij er zijn ook genoeg bedrijven waarbij je contract af loopt ook niks zeggen of het wel of niet verlengt wordt waarom moet de werknemer altijd netjes zijn?Crim schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 02:14:
"Gewoon" niet op komen dagen is niet echt netjes.
en hij was netjes want hij heeft het aangegeven
Dit topic hoort in PFSL. Ik gooi er meteen een titelfix tegenaan 

Jack of all trades | Screener | Tweakers Gallery | Spotify!
Zoekt nieuwe collega's in omgeving Twente
Er is geen sprake van een opzegtermijn bij een tijdelijk contract. Zoals al door diverse mensen opgemerkt, een "arbeidsovereenkomst bepaalde tijd" eindigt "van rechtswege", dat wil zeggen, automatisch, als de termijn afloopt. Als werknemer hoef je daar niets voor te doen.Oon schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 03:00:
Mailtje dat je gestuurd hebt even doorsturen naar HR, manager in CC. Zorg dat de originele verzenddatum er duidelijk bij staat, want dat is gewoon de datum waarop je hebt aangegeven niet verder te willen, dus per die datum begint een evt. opzegtermijn te lopen.
De werkgever heeft een aanzegplicht (= moet het een maand van te voren melden) of het contract na afloop van de bepaalde tijd al dan niet wordt voortgezet.
TS heeft hier al netjes gehandeld door aan te geven dat ie wil stoppen, dat is al meer dan strikt noodzakelijk. De manager heeft dus ongelijk, "formeel opzeggen" is niet nodig.
"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."
Even een dubbelcheck: wat voor contract is het een tijdelijk of een vast contract?
Ik zie iedereen de aanname doen dat het een tijdelijk contract is, maar het enige dat @Armin Duijnker gezegd heeft is dat zijn contract afloopt. Gezien de wat beperkte vraagstelling is het wel handig dat helder te hebben
Ik zie iedereen de aanname doen dat het een tijdelijk contract is, maar het enige dat @Armin Duijnker gezegd heeft is dat zijn contract afloopt. Gezien de wat beperkte vraagstelling is het wel handig dat helder te hebben

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)
TS schrijft:The Eagle schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 09:13:
Even een dubbelcheck: wat voor contract is het een tijdelijk of een vast contract?
Het noemen van een specifieke datum maakt wat mij betreft dat het geen aanname is dat er sprake is van een tijdelijk contract. Maar goed, prima als @Armin Duijnker dat nog even kan bevestigen.mijn contract verloopt op 5 maart
Lijkt mij ook. Een vast contract "verloopt" niet op een bepaalde datum.bazzemans schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 09:16:
[...]
TS schrijft:
[...]
Het noemen van een specifieke datum maakt wat mij betreft dat het geen aanname is dat er sprake is van een tijdelijk contract. Maar goed, prima als @Armin Duijnker dat nog even kan bevestigen.
Een vast contract is voor Onbepaalde Tijd. Die heeft geen einddatum. Dus dit is een Tijdelijk contract met einddatum 5 maart.The Eagle schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 09:13:
De grote vraag is hier wat de TS voor 5 februari van de werkgever heeft gehoord:Herko_ter_Horst schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 09:09:
[...]
Er is geen sprake van een opzegtermijn bij een tijdelijk contract. Zoals al door diverse mensen opgemerkt, een "arbeidsovereenkomst bepaalde tijd" eindigt "van rechtswege", dat wil zeggen, automatisch, als de termijn afloopt. Als werknemer hoef je daar niets voor te doen.
De werkgever heeft een aanzegplicht (= moet het een maand van te voren melden) of het contract na afloop van de bepaalde tijd al da niet wordt voortgezet.
TS heeft hier al netjes gehandeld door aan te geven dat ie wil stoppen, dat is al meer dan strikt noodzakelijk. De manager heeft dus ongelijk, "formeel opzeggen" is niet nodig.
https://www.rijksoverheid.../wat-is-een-aanzegtermijn
Indien die een mailtje met een verlenging in zit, loopt ie wel door.
Ik neem aan dat dit bij grotere werkgevers met hordes tijdelijke werknemers wel geregeld is?

Death smiles upon us all, all a man can do is smile back.
PSN
Dan nog is er voor de werknemer geen opzegtermijn of (wettelijke) noodzaak om formeel op te zeggen. TS heeft zijn manager laten weten niet meer beschikbaar te zijn, dat is ruim voldoende.YakuzA schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 09:22:
[...]
De grote vraag is hier wat de TS voor 5 februari van de werkgever heeft gehoord:
https://www.rijksoverheid.../wat-is-een-aanzegtermijn
Indien die een mailtje met een verlenging in zit, loopt ie wel door.
Ik neem aan dat dit bij grotere werkgevers met hordes tijdelijke werknemers wel geregeld is?
Kort antwoord:
Nee, opzegging is niet nodig. Per 5 maart heb je namelijk geen contract meer. Je kan niet opzeggen wat je niet (langer) hebt. Ja, je kan er voor kiezen om wel op te komen dagen maar dan verleng je je huidige contract stilzwijgend. Let er dus verdomde goed op of je dit wel wil, want alle opties om te onderhandelen over arbeidsvoorwaarden ben je dan ook kwijt.
Lang antwoord:
Dat contract loopt 5 maart simpelweg af tenzij er een aanzeg is gedaan dat de werkgever graag wil verlengen. Als die aanzeg niet is gedaan, en/of jij daar niet akkoord mee bent gegaan is dat gewoon de laatste werkdag.
Sterker nog, indien er geen (of te laat) aanzeg is gedaan, en dit niet expliciet in het contract vermeld staat, heeft de TS zelfs recht op een maand aan salaris.
Ik snap overigens oprecht niet dat mensen hier bij voorbaat aanhalen dat het niet netjes zou zijn richting de werkgever om na 5 maart niet op te komen dagen. Het contract wordt dan stilzwijgend verlengd, oftewel je hebt geen poot om op te staan als je eigenlijk wou stoppen en/of onderhandelen over de voorwaarden.
Het is ontzettend onbeschoft richting de TS dat er wel wordt verwacht dat hij nog op komt dagen, maar ze niet aan tafel (lijken te) willen zitten en/of überhaupt de moeite hebben genomen tijdig aanzeg te doen.
Nee, opzegging is niet nodig. Per 5 maart heb je namelijk geen contract meer. Je kan niet opzeggen wat je niet (langer) hebt. Ja, je kan er voor kiezen om wel op te komen dagen maar dan verleng je je huidige contract stilzwijgend. Let er dus verdomde goed op of je dit wel wil, want alle opties om te onderhandelen over arbeidsvoorwaarden ben je dan ook kwijt.
Lang antwoord:
Dat contract loopt 5 maart simpelweg af tenzij er een aanzeg is gedaan dat de werkgever graag wil verlengen. Als die aanzeg niet is gedaan, en/of jij daar niet akkoord mee bent gegaan is dat gewoon de laatste werkdag.
Sterker nog, indien er geen (of te laat) aanzeg is gedaan, en dit niet expliciet in het contract vermeld staat, heeft de TS zelfs recht op een maand aan salaris.
Ik snap overigens oprecht niet dat mensen hier bij voorbaat aanhalen dat het niet netjes zou zijn richting de werkgever om na 5 maart niet op te komen dagen. Het contract wordt dan stilzwijgend verlengd, oftewel je hebt geen poot om op te staan als je eigenlijk wou stoppen en/of onderhandelen over de voorwaarden.
Het is ontzettend onbeschoft richting de TS dat er wel wordt verwacht dat hij nog op komt dagen, maar ze niet aan tafel (lijken te) willen zitten en/of überhaupt de moeite hebben genomen tijdig aanzeg te doen.

[Voor 59% gewijzigd door D4NG3R op 23-02-2023 09:50]
Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken
Dus ook als er voor 5 februari door werkgever aangezegd is door te gaan voor bijv 6mnd, kan werknemer op 23 februari roepen 'laat maar zitten vanaf 5 maart' ?Herko_ter_Horst schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 09:24:
[...]
Dan nog is er voor de werknemer geen opzegtermijn of (wettelijke) noodzaak om formeel op te zeggen. TS heeft zijn manager laten weten niet meer beschikbaar te zijn, dat is ruim voldoende.
Death smiles upon us all, all a man can do is smile back.
PSN
Ja, zolang het voorstel van de werkgever niet is geaccepteerd ben je tot niets verplicht. Je zou dat ook op 4 maart kunnen roepen. Of helemaal niet en op 5 maart gaan leven ipv naar AH gaan..YakuzA schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 09:27:
[...]
Dus ook als er voor 5 februari door werkgever aangezegd is door te gaan voor bijv 6mnd, kan werknemer op 23 februari roepen 'laat maar zitten vanaf 5 maart' ?
Ik weet niet hoe het precies werkt als je werkgever wel wil verlengen maar dat niet heeft aangezegd... maar heeft TS recht op een aanzegvergoeding in deze situatie?
https://www.juridischloke...ijden/contractverlenging/
Ja, wanneer er niet tijdig is aangezegd (dat moet schriftelijk) en het tijdelijke contract was voor 6 maanden of langer, dan heeft TS recht op een aanzegvergoeding, ter hoogte van het aantal dagen dat de werkgever in verzuim was, met een maximum van 1 maand bruto maandsalaris (wanneer de werkgever in het geheel niet schriftelijk aangezegd heeft).Dexs schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 09:41:
Ik weet niet hoe het precies werkt als je werkgever wel wil verlengen maar dat niet heeft aangezegd... maar heeft TS recht op een aanzegvergoeding in deze situatie?
Het maakt voor het recht op de aanzegvergoeding niet uit of de werkgever wel of niet wil verlengen.
De aanzegvergoeding moet overigens wel binnen 2 maanden na het einde van de arbeidsovereenkomst geclaimd worden door TS. Voorbeeldbrief is bijvoorbeeld hier te vinden https://ontslag.nl/niet-v...ichting-van-de-werkgever/.
Werkgever kan niet aanzeggen "door te gaan", hooguit aanzeggen "door te willen gaan". Uiteindelijk heeft hij gewoon een akkoord van TS nodig. En dat heeft hij duidelijk niet.YakuzA schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 09:27:
[...]
Dus ook als er voor 5 februari door werkgever aangezegd is door te gaan voor bijv 6mnd, kan werknemer op 23 februari roepen 'laat maar zitten vanaf 5 maart' ?
AH is een grote organisatie. Ik verwacht, dat ze daar in hun standaard-overeenkomst voor vloer-personeel gewoon de aanzegging al meteen afgedekt hebben. Dat zullen ze ongetwijfeld netjes geformuleerd hebben.
Think smart........ Act stupid........
Pagina: 1