• mc042
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 16-09 13:13
Hoii,

Ik heb net even een systeem in elkaar gezet, alles doet het goed alleen bij het stresstesten ben ik iets opgemerkt: de cpu dropt opeens naar 549 mhz. Hij is niet te warm of iets het gebeurd zomaar.

Specs:
Ryzen 2700x
Coolermaster 240mm water cooler ( denk de masterlite niet zeker. Is allene met de coolermaster logo)
16gb corsair vengeance rgb pro 3200mhz
Gigabyte gtx 1080
600 watt voeding
500gb 2.5 inch ssd

Wat ik heb opgemerkt is dat ook de poweruse ook afneemt na de drop ( zie fotos. Ik gebruike furmark en cinebench om het te testen, maar bij beide kreeg ik hetzelfde resultaat.) Gebeurt al binnen 2 minuten terwijl de test runt.

Wta ik al heb gedaan:
De koeler schroefjes iets losser gemaakt, dacht misschien komt het door dat maar hielp jiet helaas.
Nieuwere bios erop gezet. Maar dit werkte helaas ook niet.

Alvast bedsnkt voor alle hulp en een fijne dag nog!Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XLRaEGmMjPEz3RsYMn-yRbCfNY0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/t10NwtxQo7h6TDB0Xx0YD6yi.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_VnSD8pf-CojXovWKjmt6o7B8q0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SBC5XQC2XeNKYl1xgrKWVqVh.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09:45

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

CPU is geen Overige Hardware, het is een processor, dus hoort het in Processors, Moederborden & Geheugen

Move OH -> PMG

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Nu online
Ziet er uit als een thermal throttle,zeker omdat die met stresstest down clockt

.Dus ik gok toch wat met de koeler aan de hand,werkt de pomp wel?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shunt
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23-09 15:48

Shunt

Boe

Toevallig je power management op balanced of energy saving staan?

Game PC
2 Post or Not 2 Post What's the question ?
"If it ain't broken, you didn't try hard enough"

• mc042
Hoii,

Even als reply:

@dion_b Ik snap niet wat je bedoeld helaas. Zou u het misschien nader kunnne uitleggen aan mij?

@freaky35 de pomp werkt, ik voel de water erdoor heen gaan. Ook schiet de temperatuur niet direct omhoog of iets. Bij de 50 a 60° dropt de cpu opeens al zijn kracht heb geen idee waarom ahahha

@Shunt ik zal er gelijk naar kijken, is dat een windows setting of bios setting weet u dat misschien?

Bedsnkt voor alle hulp trouwens word erg gewaardeer! :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lamaa1
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 23-09 22:40
Chipset driver al eens geinstalleerd?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Shunt
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23-09 15:48

Shunt

Boe

mc042 schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 14:53:
Hoii,

Even als reply:

@dion_b Ik snap niet wat je bedoeld helaas. Zou u het misschien nader kunnne uitleggen aan mij?

@freaky35 de pomp werkt, ik voel de water erdoor heen gaan. Ook schiet de temperatuur niet direct omhoog of iets. Bij de 50 a 60° dropt de cpu opeens al zijn kracht heb geen idee waarom ahahha

@Shunt ik zal er gelijk naar kijken, is dat een windows setting of bios setting weet u dat misschien?

Bedsnkt voor alle hulp trouwens word erg gewaardeer! :)
Dit is een windows setting volgens mij is dit Power options of Power plan settings.

Game PC
2 Post or Not 2 Post What's the question ?
"If it ain't broken, you didn't try hard enough"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09:45

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

mc042 schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 14:53:
Hoii,

Even als reply:

Je hebt je topic op de verkeerde plek geopend, ik heb het naar de juiste plek verplaatst.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 08:50

nelizmastr

Goed wies kapot

En welk moederbord zit eronder?

Niet toevallig een cheapo A320 moederbord van een paar tientjes die niet genoeg stroom aan de CPU kan leveren?

Het verbruik wat HWmonitor meet komt namelijk ook niet overeen met wat ik ken van de 2700X. Die hoort vrij dicht bij de 100W te komen op vol vermogen.

I reject your reality and substitute my own

• mc042
@lamaa1 yes, ik zal het wel even opnieuw installeren bedankt voor de tip!

@Shunt bedankt! Ik ben bezig met de drivers nu even opnieuw te installeren zal ook gelijk naar dit kijken

@dion_b mijn excuses hiervoor, ik zal er de volgende keer op proberen te letten

@nelizmastr is de asrock a320 dvs. Het ligt niet aan de moederbord zelf ( tenzij deze defect is) want ik heb eerder exact dezelfde cpu gebruikt in een andere build met de asrock a320 hdv ( eigenlijk hetzelfde moederbord alleen met m.2 support :) ) en toen was het probleem er niet. Zal voor alle zekeheid als laatste optie het in een "sterker moederbord" zetten om dit helemala uit te sluiten :)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 07:05
Er is niets zoiets als een Asrock A320 HDV.

Daar zijn namelijk 4 versies van. De ene nog slechter in VRM’s dan de ander. Versie 4 heeft volgens mij niet eens koelblokjes meer.

Toen die A320-bordjes uitkwamen zei Asrock nog dat het 65W bordjes waren, maar naderhand hebben ze zelfs de 105W 5950X als compatible op hun site gezet.

“This is an honest, simple product that delivers exactly what is says on the box without trying to pretend it’s something else. ASRock has implemented AMD’s lower-end (but still highly capable) A320 chipset that will run AM4 CPUs or APUs up to 65W at stock settings.”

Zo begon het.

Nu is het:

https://hardwaresfera.com...cionando-asrock-a320/?amp

Bovendien zet jij er ook nog eens een waterkoeler op, waardoor er helemaal geen luchtstroom meer langs de VRM’s gaat.

Ik zou eens een fan op de VRM’s zetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mc042
Hoii, @White Feather bedankt voor deze info, ik wist dit helemaal niet😅. Ik heb alles geprobeerd van windows power safe mode uit zetten tot driversopnieuw tot bios opbzijn kop gooien, cmos resetten en een nieuwere bios erop doen. Ik ga het straks even op een msi b450 bordje zetten kijken of dat wel gaat lukken. En zal dan kijken of een 2600x wel op het moederbord kan :)

Ik zal dit resultaat met jullie allen delen. Wederom super bedankt voor alle hulp!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• computerjunky
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 03:35
HWinfo64 draaien en vrm temps bekijken onder load dus. dat moet al snel duidelijk maken of dat het probleem is.

• mc042
Hoii allemaal ik heb goed nieuws ik heb het probleem kunnen oplossen. Wat heb ik gedaan:

2700x eruit gehaald en in een b450 mobo gezet met de qraith prism cooler. en een 2600x in het a330 moedebrord gezet met de aio cooler, helaas exact hetzelfde probleem.

Hierna heb ik gewoon een wraith prism koeler erop gegooit en nu heb ik het probleem niet meer.

Dus denk echt dat het dan iets was met de vrams van de mobo en deze persee een form van koeling nodig hadden, maarjah gelukkig had ik nog 2 wraith prism koelers beschrikbaar

Hierbij wil ik wederom jullie allen bednaken voor alle hulp en het meedenken.

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 09:43

Thomg

Aww yiss

Dus het A330 (bestaat niet) moederbord bleef dit probleem hebben?
Als ik het me goed kan herinneren heb ik dit probleem al 2x eerder gezien, beiden keren rapporteerde de moederbord het verbruik incorrect (zie stroomverbruik) waardoor de CPU in paniek ging throttlen.

Je lijkt hetzelfde probleem te hebben, maar dan alleen onder load. 181A is echt veel te veel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mc042
Yes gaat om een a320 bord, typfoutje en denk dat ik exact hetzelfde probleem heb. Wij hw monitor en hw info geven 3 sensoren ( iets met aux in) steeds boven de 110° aan. Het gaat ook niet omhoog/omlaag naarmate de xpu warmer word maar bleef rond de 110. Grote kans dat het moederbord dan deels defect is?

Heb nog garantie dus zal hem dan desnoods terug sturen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• computerjunky
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 03:35
Niet defekt gewoon heel slecht. Als je het terug kan sturen gewoon doen en geld terug want dat bord is alleen goed voor een low power thuis servertje.

[ Voor 4% gewijzigd door computerjunky op 24-02-2023 00:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skimine
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 10:30
mc042 schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 23:27:
Dus denk echt dat het dan iets was met de vrams van de mobo en deze persee een form van koeling nodig hadden, maarjah gelukkig had ik nog 2 wraith prism koelers beschrikbaar
Je kan eventueel ook nog proberen de aio te gebruiken en dan een extra ventilator bij het moederbord te zetten om de VRM's te koelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 09:43

Thomg

Aww yiss

mc042 schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 00:01:
Yes gaat om een a320 bord, typfoutje en denk dat ik exact hetzelfde probleem heb. Wij hw monitor en hw info geven 3 sensoren ( iets met aux in) steeds boven de 110° aan. Het gaat ook niet omhoog/omlaag naarmate de xpu warmer word maar bleef rond de 110. Grote kans dat het moederbord dan deels defect is?

Heb nog garantie dus zal hem dan desnoods terug sturen :)
Zou best wel eens kunnen dat de VRM sensoren niet meer lekker zijn en bij een veel lagere temperatuur meteen naar de maximale temperatuur slaan. Moederbord zou dan ingrijpen om het stroomverbruik arbitrair heel erg hoog zetten om de CPU terug te laten klokken.
Maar zou ook kunnen dat ze allebei individueel niet lekker werken.

Mobo is iig niet 100% meer.
Pagina: 1