Ruis aan voorzijde PC

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swanna
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 04-03-2023
Sinds gisteren heb ik een nieuwe 3060 TI in mijn pc geplaatst, alleen wanneer ik de kabels van mijn headset weer voor in mijn pc plaatste, kreeg ik een ruis te horen, die ik eerder nog nooit gehoord heb. Toen ik de kabels in de achterzijde had geplaatst, was er enkel een hele lichte ruis aanwezig die verder niet stoort. Echter als mijn microfoon in de buurt van mijn mond komt, hoor ik mijzelf erg hard. Ik heb al het een en ander opgezocht, alleen kwamen deze suggesties niet tot een oplossing.

De ruis is altijd aanwezig wanneer ik mijn headset aan de voorzijde heb aangesloten, maar zodra ik een game opstart, maakt niet uit welke, wordt de ruis dubbel zo hard.

Heeft iemand enig idee hoe het kan dat deze ruis ineens aanwezig is en hoe dat te verhelpen is?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WEBGAMING
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 10-09 13:21
Kabel heel dicht langs de videokaart? Probeer de kabel bij het moederbord meteen naar achteren te halen, en de kabel achter de moederbordtray te laten lopen.

Audio in het voorpaneel is daar vaak gevoelig voor, als je de kabel dicht langs componenten laat lopen is de kans op storing best groot.

[ Voor 31% gewijzigd door WEBGAMING op 22-02-2023 23:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Swanna
Ik ga er morgen eens naar kijken! In ieder geval bedankt voor je antwoord, dat is inderdaad best een mogelijkheid aangezien we best wel wat kabeltjes verplaatst hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swanna
Helaas heb ik nog steeds last van ruis. Gelukkig is het wel verminderd maar er zijn toch nog wat problemen. Ik heb de kabel zo ver mogelijk van alle onderdelen gehaald (achter moederbordtray) om te zorgen dat de kabel geen hinder van trillingen o.i.d. kan ondervinden. De ruis die ik voorheen had was daarentegen wel constant en nu is die alleen aanwezig zodra ik een game speel (maakt niet uit welke game, hetzelfde soort ruis komt in dezelfde mate voor). Ook is de ruis zachter geworden dan voorheen. Het is nu enkel een achtergrond ruis geworden maar het stoort mij wel nog steeds.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WEBGAMING
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 10-09 13:21
Je zou nog kunnen proberen de kabel te shielden, met wat aluminium tape oid.

Maar ik zou gewoon de plug achterop het moederbord gebruiken, en als je die naar voren wil hebben er een kabeltje tussen leggen. Zoals ik al zei, front audio blijft gevoelig voor dit soort dingen, omdat die kabel dus ook gewoon door je systeem loopt, en je daar vaak elektrische storing door krijgt.

En als je het echt audiofiel wil oplossen, een (kwalitatief goede) DAC kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Swanna schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 22:59:
Echter als mijn microfoon in de buurt van mijn mond komt, hoor ik mijzelf erg hard.
Heb je een driver van je moederbord opnieuw geïnstalleerd?

Ik denk dat je de microfoonruis* van je eigen headset terughoort. Kan je eens proberen om de optie 'listen to this device' / 'sidetone' / 'hear yourself' of hoe het ook heet, uit te schakelen? En zet meteen het volume van je microfoon lager, zodat het weer goed is als je de microfoon dicht bij je mond hebt.

* Eigenlijk de ruis van de analoog-digitaalomzetter op het moederbord.

[ Voor 62% gewijzigd door TBTL op 25-02-2023 16:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swanna
Via de achterkant word het lastig, aangezien die kabel eigenlijk net te kort is waardoor ik mijn headset van mijn hoofd af gooi als ik iets naar achter ga. Maar de vorige keer al eens geprobeerd en daardoor hoorde ik een lichte ruis en een echo van mijn eigen stem als mijn microfoon enigszins dicht bij mijn mond zit of als ik hard praat.

Qua drivers heb ik alleen de oude AMD driver verwijderd van mijn vorige GPU en nieuwe Nvidia drivers geïnstalleerd. Met de drivers van mijn moederbord heb ik niks gedaan.

De optie aangegeven heb ik al gecontroleerd en staat uit. Wel heb ik mijn microfoon versterkt met een paar decibel aangezien ik anders slecht te horen ben, maar dit heb ik eigenlijk al heel lang zo en nooit meer veranderd

[ Voor 18% gewijzigd door Swanna op 25-02-2023 18:43 ]

Pagina: 1