Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xqlus1ve
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 10:05

Xqlus1ve

Ik roep ook maar wat…

Topicstarter
Ik zou graag wat advies willen hebben op mijn idee om airco aan te schaffen in buitenland bij clima inverter:

Huis: 2019

Woonkamer
Dimensies: 11,2 x 4,8 x 2,6 meter
Oppervlakte: 45m2
Volume: 110m3
Zon of schaduw: achter altijd in schaduw, voorkant huis 2 kleinere ramen met zon
Verwarmen of koelen: allebij, gas verbruik verminderen is ook het doel.

Hoe groot moet de de airco set zijn?

Heb het volgende voor ogen:
- DAIKIN EMURA 3 18000 BTU FTXJ50AB RXJ50A

Maar volstaat een 4,2 of een 3,5kW set ook voor mijn woonkamer

Slaapkamer:
Dimensies: 4,9 x 2,6 x 2,6 meter
Oppervlakte: 12,7m2
Volume: 33m3
Zon of schaduw: schaduw
Verwarmen of koelen: allebij, gas verbruik verminderen is ook het doel.

- DAIKIN PERFERA WALL FTXM25R/RXM25R 9000 BTU

Slaapkamer 2 (optioneel):
Volume: 18m3
Zon of schaduw: schaduw
Zon

Een 2kW lijkt mij hier wel te volstaan indien gewenst. Maar goed voor 50 a 80 euro meer heb ik een 5kW met 2x 2,5kW wandunits, dan lijkt mij dat het best als ik er ook de midden verdieping mee wil verwarmen.

Dan de laatste vraag, wat zijn ongeveer de installatie kosten voor 2 x monosplit unit. En een monosplit unit en een multisplit (3 wand units)? Heb heden al een offerte gekregen voor 1700 euro installatie + materiaal voor 2 monosplit units.

Ik laat tevens een aparte groep aanmaken voor de airco’s.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

2x 2.5kW in een duo unit met de units aan weerszijden van de kamer.

bij voorkeur vloermodellen nemen als je echt comfort wilt.

voorbeeld is dan een 2MXM40N met 2x FVXM25F binnendelen.

bonuspunten als je een 3MX neemt voor de slaapkamer erbij. truc is dan wel dat je de woonkamer ook aanlaat.
1 buitenunit voor alle binnenunits, wel zo netjes en de mutisplits zijn kwalitatief ook beter. vloermodellen zijn vooral in de slaapkamer veel comfortabeler.

[ Voor 42% gewijzigd door flippy op 22-02-2023 21:26 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 13-06 20:29

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Ik heb een 2019 hoekwoning, 12 x 5,40 en in de woonkamer een 3.5kW hangen en die kan het met hete zomers en koude winters prima behappen, hij draait altijd in ECO en silent mode 8)

Op de zolder hangt ook een 3.5, deze gebruik ik alleen voor koelen en deze koelt ook bij 30+ keurig de eerste verdieping mee.

Beide singles overigens, loopt veel mooier, zeker in de winter waarbij alleen de woonkamer dienst doet.

[ Voor 42% gewijzigd door revolution-nl op 22-02-2023 21:30 ]

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

• Xqlus1ve

Xqlus1ve

Ik roep ook maar wat…

Topicstarter
flippy schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 21:21:
2x 2.5kW in een duo unit met de units aan weerszijden van de kamer.

bij voorkeur vloermodellen nemen als je echt comfort wilt.

voorbeeld is dan een 2MXM40N met 2x FVXM25F binnendelen.

bonuspunten als je een 3MX neemt voor de slaapkamer erbij. truc is dan wel dat je de woonkamer ook aanlaat.
1 buitenunit voor alle binnenunits, wel zo netjes en de mutisplits zijn kwalitatief ook beter. vloermodellen zijn vooral in de slaapkamer veel comfortabeler.
Vloermodellen heb ik geen ruimte voor en comfortabel is relatief, de 1 is een koukleum en de ander kan het maar niet koud genoeg, ik houd van een koude vloe maar vrouwlief weer een warme vloer :P

Die van 2x 2.5kW zal ik meenemen, totaal prijs is wel hier van afhankelijk.
revolution-nl schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 21:26:
Ik heb een 2019 hoekwoning, 12 x 5,40 en in de woonkamer een 3.5kW hangen en die kan het met hete zomers en koude winters prima behappen, hij draait altijd in ECO en silent mode 8)

Op de zolder hangt ook een 3.5, deze gebruik ik alleen voor koelen en deze koelt ook bij 30+ keurig de eerste verdieping mee.

Beide singles overigens, loopt veel mooier, zeker in de winter waarbij alleen de woonkamer dienst doet.
Hmm, dit klinkt positief, heb voorheen al offertes gehad waarvan bijna allen een 5kW aanraden. Als ik dus voor safe wil spelen zou een 4.2kW ook een goede optie kunnen zijn, die is toch 200 euro goedkoper.

• flippy
  • Niet online

flippy

Xqlus1ve schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 08:56:
[...]

Vloermodellen heb ik geen ruimte voor en comfortabel is relatief, de 1 is een koukleum en de ander kan het maar niet koud genoeg, ik houd van een koude vloe maar vrouwlief weer een warme vloer :P

Die van 2x 2.5kW zal ik meenemen, totaal prijs is wel hier van afhankelijk.
De truc van vloermodellen is dat je ze ophangt op de plek waar nu een radiator hangt, dus geen issue met ruimte.

Model wat ik aanhaalde kan recht naar boven maar ook over de vloer blazen. Dus geen last van vervelende koude lucht in je nek wat het eeuwige probleem is met de standaard goedkope wandmodellen.

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

• Xqlus1ve

Xqlus1ve

Ik roep ook maar wat…

Topicstarter
flippy schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 09:01:
[...]

De truc van vloermodellen is dat je ze ophangt op de plek waar nu een radiator hangt, dus geen issue met ruimte.

Model wat ik aanhaalde kan recht naar boven maar ook over de vloer blazen. Dus geen last van vervelende koude lucht in je nek wat het eeuwige probleem is met de standaard goedkope wandmodellen.
Ah duidelijk, maar goed dat de wandmodellen die ik heb geselecteerd geen goedkope versies zijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xqlus1ve

Xqlus1ve

Ik roep ook maar wat…

Topicstarter
Inmiddels ben ik een stuk verder:

Woonkamer - Daikin FTXJ35AS + RXJ35A (WIFI)
Slaapkamer 1 - 2MXM40A + FTXM20R (WIFI)
Slaapkamer 2 - FTXM25R (WIFI)

Clima Inverter (Italie) 3580 euro, 1 jaar garantie, kan enkel met PayPal betalen of bank overboeking.
Climaled (Frankrijk) 3835 euro, 2 jaar garantie, kan met Credit card betalen.
Airco Ropa (Belgie) 4130 euro, benelux modellen dus verwacht 5 jaar garantie.

Voor installatie komen er nog 3 mensen kijken, maar inclusief montage, materiaal en btw zit ik rond de 2200 euro.

Zit alleen nog te dubben over de plek in de woonkamer.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nGW5FnrO7z_onEvhLexI9yNM-Kg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/qE2eeoSsLztyovaE8nfyKBz8.png?f=user_large
Volgens meerdere aannemers werkt dit prima, volgens sommige tweakers weer niet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B7ktvTsTfms1-gHaZlfWr8jfPL8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/6p6QWtVq925IsoxlARdAg2L2.png?f=user_large
Dit zou dan beter moeten werken echter krijg je dan een lelijke goot over de muur.

Maar goed we zijn al een stuk verder, en alle adviezen zijn nog steeds welkom!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xqlus1ve

Xqlus1ve

Ik roep ook maar wat…

Topicstarter
Inmiddels kan de topic gesloten worden.

Ik heb voor 3900 euro het volgende besteld bij AIRCO ROPA in Tongeren BE inclusief transport;

Daikin FTXJ35AS + RXJ35A (WIFI)
Daikin 2MXM40A + FTXM20R (WIFI)
DaikinFTXM25R (WIFI)

Inmiddels ook een monteur/aannemer gevonden en dan zou ik rond de 5700 euro klaar moeten zijn (ex aparte groep aanleggen + kabels naar dak uitbouw). Indien je het ook bij een erkend bedrijf doet + onderhoud leveren hun 5 jaar garantie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomind
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 13-06 16:13
Mooi setje!
Ik ben benieuwt of de binnenunit in de hoek komt, of meer naar het midden van de wk.wand geplaatst gaat worden?
Zelf heb ik een soortgelijke woonkamer en vindt ik dit een lastige keuze. Midden is natuurlijk beter, maar ja, die leidingen over de muur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xqlus1ve

Xqlus1ve

Ik roep ook maar wat…

Topicstarter
Nomind schreef op maandag 6 maart 2023 @ 16:56:
Mooi setje!
Ik ben benieuwt of de binnenunit in de hoek komt, of meer naar het midden van de wk.wand geplaatst gaat worden?
Zelf heb ik een soortgelijke woonkamer en vindt ik dit een lastige keuze. Midden is natuurlijk beter, maar ja, die leidingen over de muur.
Dat is een goede vraag, die durf ik nog niet te beantwoorden omdat inderdaad, midden op het muur, er voor zorgt dat een lelijke goot op afschot over de muur heen loopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Xqlus1ve schreef op maandag 6 maart 2023 @ 15:20:
Indien je het ook bij een erkend bedrijf doet + onderhoud leveren hun 5 jaar garantie!
5 jaar garantie is standaard bij alle reguliere consumenten daikin modellen. O-)

en elk stek-bedrijf/persoon is juridish gezien "erkend". ;)

[ Voor 9% gewijzigd door flippy op 06-03-2023 21:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xqlus1ve

Xqlus1ve

Ik roep ook maar wat…

Topicstarter
flippy schreef op maandag 6 maart 2023 @ 21:48:
[...]

5 jaar garantie is standaard bij alle reguliere consumenten daikin modellen. O-)

en elk stek-bedrijf/persoon is juridish gezien "erkend". ;)
Echter zodra je besteld uit buitenland, Frankrijk of Italie bijvoorbeeld gaat dat niet meer op. Aangezien dit uit België komt dacht ik dat het te vermelden waard was :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Xqlus1ve schreef op maandag 6 maart 2023 @ 21:51:
[...]

Echter zodra je besteld uit buitenland, Frankrijk of Italie bijvoorbeeld gaat dat niet meer op. Aangezien dit uit België komt dacht ik dat het te vermelden waard was :)
land maakt niet uit, daikin geeft die garantie overal zolang het maar geinstalleerd is op de correcte wijze. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xqlus1ve

Xqlus1ve

Ik roep ook maar wat…

Topicstarter
flippy schreef op maandag 6 maart 2023 @ 21:58:
[...]

land maakt niet uit, daikin geeft die garantie overal zolang het maar geinstalleerd is op de correcte wijze. ;)
Die ervaring is bij sommige heel anders, schijnt dat ze met serienummers kunnen zien. Dit zijn de woorden van diverse aannemers en bedrijven maar ook tweakers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Xqlus1ve schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 06:15:
[...]

Die ervaring is bij sommige heel anders, schijnt dat ze met serienummers kunnen zien. Dit zijn de woorden van diverse aannemers en bedrijven maar ook tweakers.
Men haalt bepaalde zaken door elkaar. Daikin heeft jarenlang installaties verkocht met rotte printplaten. Ze weten exact welke dat zijn en daar kan je gewoon garantie op claimen als je dat op de juiste manier doet. Probleem is dat veel installateurs de juiste procedures hiervoor niet goed kennen waardoor de claim word afgeketst en je gewoon factuur krijgt voor de print.
Gaat nu een compressor stuk in die 5 jaar gaat daikin heel moeilijk doen over garantie omdat hun ook donders goed weten wat compressors eigenlijk alleen maar stukgaan als de installateur heeft zitten prutsen of de gebruiker heeft de machine misbruikt.

Ik ben pijnlijk op de hoogte hoe zeikerig daikin is over garanties, ik heb er vaak mee te maken. Dat is ook de reden waarom ik en steeds meer anderen daikin gewoon niet meer adviseren, het is gewoon niet meer de kwaliteit die het was maar kost nog wel evenveel en alles zit achter een hele arrogante gouden portaal als je wat hebt. Steeds meer volk doen ook vaker gewoon spul van MHI of toshiba installeren. Stuk minder gezeik en je kan het ook beter krijgen en de support van hun is ook veel beter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xqlus1ve

Xqlus1ve

Ik roep ook maar wat…

Topicstarter
Nomind schreef op maandag 6 maart 2023 @ 16:56:
Mooi setje!
In de hoek, ik ga voor WAF of hoe je mijn autisme ook wil noemen :>
Pagina: 1