PC voor 4K videobewerking (± €1.000,- excl. videokaart)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koolaert
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 02-04 04:38
Hallo Tweakers,

Over een paar maanden gaat mijn vader met pensioen en is hij van plan een film te maken van al zijn trein-gerelateerde tripjes. Deze film zal voor een aantal treinenliefhebbers in kleine zaaltjes worden vertoond.

De desktop waarop hij zijn vorige film in elkaar zette is verouderd (zit nog een Intel Q9450 processor in), dus wil ik hem verrassen met een nieuwe PC. Zelf weet ik niet goed welke ‘harde waren’ ik hiervoor nodig heb, dus hopelijk kan ik met jullie hulp een mooi systeem voor hem samenstellen.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
De PC zal alleen worden gebruikt voor foto- en videobewerking. Ik ken niet álle software die mijn vader gebruikt, maar sowieso Adobe Premiere Pro, Adobe After Effects, Adobe Photoshop en MAGIX Vegas Pro.

Wat mag het systeem gaan kosten?
± €1.000,-. Veel zal dan wel afhangen van de videokaart die ik voor een kratje bier van een vriend heb kunnen overnemen: een MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6GB. Is deze kaart voldoende voor 4K videobewerking?

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ik hoop dus de GTX 1060 mee te kunnen nemen. Ook heb ik nog een Crucial MX500 2TB SSD liggen die ik niet gebruik. Randapparatuur en verdere opslag moet mijn vader zelf maar regelen.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik denk een Intel CPU nodig te hebben vanwege QuickSync.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Hoe stiller, hoe beter natuurlijk. Verder een USB-C poort aan de voorkant van de behuizing en ik zou graag een moederbord kiezen met een betere audio codec dan de standaard ALC887/897.

Ga je overklokken?
Nee, hooguit een XMP profiel voor het geheugen.

Wat verwacht je van ons?
Met behulp van adviezen aan andere gebruikers in dit forum ben ik tot onderstaand lijstje gekomen, waarbij ik simpelweg de best mogelijke processor heb uitgezocht die binnen mijn budget past:
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1Behuizingenbe quiet! Pure Base 500DX Zwart€ 104,90€ 104,90
1ProcessorsIntel Core i5-13600K Boxed€ 337,59€ 337,59
1ProcessorkoelingScythe Mugen 5 Rev.C€ 54,40€ 54,40
1MoederbordenMSI MAG B660M Mortar€ 166,98€ 166,98
1Geheugen internCorsair Vengeance CMK32GX5M2B6000C36€ 137,90€ 137,90
1VideokaartenMSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6G€ 0,-€ 0,-
1Voedingenbe quiet! Pure Power 12 M 550W€ 91,41€ 91,41
1Solid state drivesSamsung 980 Pro (zonder heatsink) 2TB€ 149,-€ 149,-
1Solid state drivesCrucial MX500 2,5" 2TB€ 0,-€ 0,-
Totaal€ 1.042,18
Het zou top zijn als jullie naar dit opzetje kunnen kijken en aangeven of ik voor sommige onderdelen wellicht van plan ben om te veel of te weinig uit te geven.

Verder heb ik nog drie specifieke vragen:
  • De belangrijkste vraag: Is een 6GB GTX 1060 geschikt voor 4K videobewerking? Zo niet, kan mijn hele plan de prullenbak in.
  • Is de Scythe Mugen 5 Rev.C goed genoeg om de i5-13600K te koelen? Uiteraard is iets als een Dark Rock Pro 4 beter, maar die vind ik toch wel erg duur.
  • Is er iets op tegen om de i5-13600K te combineren met een B660 moederbord waarvan de BIOS up-to-date is? B760/Z790 moederborden met een goede audio codec zijn namelijk véél duurder.
Bij voorbaat dank aan iedereen die de moeite neemt om met me mee te denken :)

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15:11
GTX 1060 6GB is prima voor 4K videobewerking. Adobe Premiere Pro / Vegas Pro vraagt niet veel. Een flink duurdere videokaart merk je amper in prestaties.

De koeler is ook prima en stil voor een 13600K.

Sommige B660 borden kun je zelf flashen voor 13gen support. Bij de MSI borden is dat helaas niet het geval. Qua prijs is het bord wel goed. Dus het beste kun je hem de webshop laten flashen. Kost bij Azerty of Megekko ongeveer € 12,50.

Wil je persé deze kast met airflow nemen? Voor een pc als dit voor je vader zou ik eerder kijken naar een zeer stille wat kleinere kast zonder raam. Bijvoorbeeld
uitvoering: Fractal Design Pop Mini Silent Black Solid

• Koolaert
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 02-04 04:38
Bedankt voor je snelle reactie. Dat ik geen andere videokaart nodig heb is een hele opluchting!

Dat het MSI-moederbord geen BIOS flashback functie heeft wist ik. Zelf heb ik een i5-12600K processor, dus ik zou het zelf moeten kunnen. Wel een hoop gedoe natuurlijk, dus misschien dat ik inderdaad de hulp van Megekko inschakel. Ik woon tenslotte vlakbij hun pop-uplocatie.

Wat betreft de behuizing heb je een punt. De Pop Silent gaat mijn vader zeker mooier vinden dan een kast met raam en RGB. Het enige waar ik me zorgen over maak is de processortemperatuur. Weet jij toevallig hoe CPU-intensief videobewerking en rendering precies is? Als de processor urenlang urenlang op het maximale vermogen staat te loeien lijkt me dat niet ideaal.

Nogmaals dank voor je reactie :)