[Fiber] Q3 2023 Verhuizen, twijfel tussen T-Mobile & KPN

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkyStreaker
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 19:41
Mijn vrouw en ik gaan (na goedkeuring) naar huur in Deventer. Een mooie nieuwe start in een nieuwe woning, superspannend en een zucht van verlichting. Maar goed, dat is de discussie niet :+

TLDR; oude-meuk connecties (12Mbit xDSL voor haar en haar werk + 4G voor thuis, voor mij) en veel te duur uit.

De vraag, wat handiger is, ik kan namelijk moeilijk een beslissing maken en ik merk moeite mijzelf proper te onderleggen in wat subjectief gezien, "de beste" aanbieder is voor ons met daarbij de router. Het wordt pretty much meteen turbo, 1Gbit-connectie (prima te betalen), geen TV/Bellen.

KPN biedt een Fritzbox aan, maar wat ik begrijp is die nogal high-end door een legio aan features die een iets bovengemiddelde gebruiker nog tot hogere algebra zal rekenen. Een andere oplossing is natuurlijk een eigen router aansluiten op de WAN die een wellicht iets gebruikers-vriendelijkere interface heeft.

Beidde providers uit eigen ervaringen zijn aan elkaar gewaagd met hun eigen plus- en minpunten dus is eigenlijk het volgende onderdeel van de vraag:

- KPN met Fritzbox-abonnment
- KPN en eigen Fritzbox kopen
- T-Mob en eigen router kopen
- T-Mob en eigen Fritzbox kopen

* Kenmerken voor Wi-Fi, slechts de huiskamer hoeft optimaal gedekt te zijn. Mesh e.d. is gewoon niet nodig. Slechts mijn PC komt op kabel en de werk-laptop van mijn vrouw, dit is bewust. Consoles, TV gaan op Wi-Fi. Beidde telefoons hebben onbeperkt internet van hun zelf.

* Hoewel ik geen in-depth verstand heb (en dichttimmeren voor mij is beperkt tot mac-filters aanbrengen) wil ik mijzelf best inzichtelijk maken ofwel de moeite nemen om dit een stapje verder gedaan te krijgen, zo mogelijk. WPA3 lijkt het stapje verder, maar of mijn LG E7 dit kan, de Switch en een PS5?

* QoS met 1Gbit aan bandbreedte lijkt mij niet nodig, ik kan mij vergissen :+

* Budget voor een eigen router mag rond de € 250, voor kwaliteit heb ik wel geld over.

Eigen keuzes zijn:

uitvoering: AVM FRITZ!Box 4060 (Internationaal model)

Het merendeel van de reviews (her en der) geven inderdaad aan dat de Wi-Fi behoorlijk stabiel is, al zijn er voor sommige opties in bescherming ook modernere cliënts nodig die het ondersteunen.

uitvoering: ASUS RT-AX86U

Stabiel, naar het schijnt een heldere interface (compleet subjectief) en behoorlijk stabiel. OpenWRT e.d. custom FW is leuk, maar heeft voor mij denk ik geen gebruik. Maar jemig... Lelijk :+

uitvoering: TP-Link AX3000 Whole Home Mesh Wi-Fi System Deco X60 (single pack)

Voor zover ik kan nagaan, prima WAN-router, alleen meer voor de basis-gebruiker en net zo "beperkt" als een KNP Experia Box in tegenstelling tot een meer open Huawei router die T-Mbile gebruikt?

Fractal Define R6 | ASRock B650M PG Lightning | AMD 8700G | G.Skill Flare X5 6000-CL30-38-38-96-134 (10ns) 2x16GB | Noctua NH-D15 Black | Seasonic Focus PX-750 Platinum | 4x2TB Kingston Fury NVMe | Shitty Gigabyte 24" Curved TN ding

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjusterbaarlik
  • Registratie: December 2022
  • Niet online
Jouw eisen zien er niet heel bijzonder uit, dus zou zeggen het goedkoopste 1Gbit abonnement bij KPN of T-Mobile met hun apparatuur in combinatie met bijvoorbeeld drie WiFi punten zodat je overal goede WiFi dekking in huis hebt.

uitvoering: TP-Link Deco S7, 3 pack bijvoorbeeld. Stel ze in als access point en verbind ze onderling via UTP kabels voor een super snelle en stabiele WiFi verbinding. Bekabeld aansluiten kan overigens alleen via UTP van Deco naar Deco of eventueel met een switch er tussen, maar niet via het modem/router.

Simpel in te stellen en werkt gewoon prima en snel.

[ Voor 4% gewijzigd door bjusterbaarlik op 22-02-2023 21:44 ]

• SkyStreaker
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 19:41
Prima, alleen heb ik alleen dekking nodig in de woonkamer :) Het is ook "slechts" 3-kamer met een totaal van 70 vierkante meter, dus een 3-pack is overbodig. Als ik daarmee verder uit de voeten kan en het voldoende dicht kan gooien (ik neem dus aan dat verder dan een goed wachtwoord en een mac-filter we niet gaan komen) dan vindt ik het prima.

Fractal Define R6 | ASRock B650M PG Lightning | AMD 8700G | G.Skill Flare X5 6000-CL30-38-38-96-134 (10ns) 2x16GB | Noctua NH-D15 Black | Seasonic Focus PX-750 Platinum | 4x2TB Kingston Fury NVMe | Shitty Gigabyte 24" Curved TN ding

• RCBL
  • Registratie: Januari 2023
  • Niet online
Tja, lijkt mij nogal recht toe recht aan wat je wilt. Echte Tweakers zouden zeggen een huis-tuin-keuken config

Zou in het begin gewoon de router gebruiken die er door de ISP geleverd wordt. Kan je achteraf altijd nog een eigen router aanschaffen. Of het TMobile of KPN moet gaan worden kan ik alleen maar over zeggen dat TMobile een budgetprovider is en dat als er issues zich voordoen de klantenservice en de service in het algemeen wat tekort schiet. Bij KPN lijkt dat beter te zijn, maar kost ook iets meer. [loont de moeite om even op breedbandwinkel te kijken voor aanbiedingen van KPN of TMobile]

Heb hier zelf een TMobile 1 Gbps verbinding met daarachter een Asus Rapture[ben een fan van Asus dus niet objectief] en tot op heden niet echte problemen gehad. Meestal lag dat ook aan mijn eigen gepruts..