SSD aankoopadvies

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redblader
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 15:50
Ik zoek een?
Ik ben op zoek naar een goede 2TB SSD zodat ik voorlopig weer even vooruit kan. Ik heb momenteel een 1TB SSD waar ik qua opslag eigenlijk ook al genoeg aan heb maar wat extra ruimte kan geen kwaad. Tegelijkertijd ben ik eigenlijk ook wel benieuwd naar ervaringen van mensen omdat ik nog niet zeker weet of het wel de moeite waard is om überhaupt een nieuwe SSD aan te schaffen terwijl mijn huidige PCI-e 3.0 SSD nog prima werkt.

Wat is je budget?
Rond de 200 euro maar als er een goede reden is om meer uit te geven dan is dit ook geen probleem.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Geen voorkeur voor een merk, ik heb een voorkeur voor goede producten. :P

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Ik heb momenteel een i7 9700k systeem met een intel 660p 1TB SSD. Ik ben van plan om binnenkort te gaan upgraden naar het AM5 platform en vraag me hierbij af wat wijsheid is. Het is de bedoeling dat ik na deze upgrade weer ruime tijd vooruit kan, vandaar dat ik ook een nieuwe SSD aan het overwegen ben. Aan de andere kant vind ik het eigenlijk ook niet nodig om een nieuwe SSD te kopen als dit geen verbetering gaat opleveren vergeleken met mijn huidige (budget) SSD. Ik gebruik mijn PC voornamelijk voor gamen dus ik ben ook niet vaak met grote bestanden aan de haal.

Zo ver ik kan zien zijn dit eigenlijk de voornaamste opties:

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1Solid state drivesIntel 660p 1TB€ 57,35€ 57,35
1Solid state drivesSamsung 980 Pro (zonder heatsink) 2TB€ 149,-€ 149,-
1Solid state drivesSeagate FireCuda 530 (zonder heatsink) 2TB€ 221,16€ 221,16
1Solid state drivesWD Black SN850X (zonder heatsink) 2TB€ 205,70€ 205,70
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 633,21

Ik heb alleen het gevoel dat er bij elke optie wat haken en ogen aan zitten. Zo is er voor de Samsung 980 Pro veel te vinden over drives die na ~1 jaar gebruik kapot gaan, meer dan voor andere merken maar dit kan natuurlijk ook komen doordat Samsung simpelweg een groter marktaandeel heeft.

De WD SN850X leek me in eerste instantie een betrouwbaardere optie die ook nog iets sneller is dan de Samsung en ik kan deze met een leuke korting voor ~170 euro aanschaffen waardoor de prijs ook niet zoveel verschilt. Echter kwam ik dus net dit artikel tegen op hardware.info wat me dus een beetje afschrikt aangezien ik wel van plan was om Windows 11 te gaan gebruiken.

Dan heb je de Seagate Firecuda 530, ik kan eigenlijk vrijwel geen negatieve berichten vinden over deze SSD en de TBW rating is ook een stuk hoger dan die van de WD en de Samsung. Echter is de Seagate wel ruim duurder dan de andere opties.

De laatste optie is natuurlijk gewoon door gaan met mijn Intel 660p, ik heb deze ondertussen al 4 jaar in gebruik en heb hier nooit problemen mee gehad maar het is natuurlijk ook maar de vraag hoe lang deze budget QLC drive nog mee zal gaan uiteindelijk en of er dus iets te merken valt van de performance die een stuk lager ligt dan moderne PCI-e 4 TLC SSDs.

Ik ben dus benieuwd of iemand nog wat toe te voegen heeft aan mijn gedachten en me wellicht kan helpen om een keuze te maken. :)

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunsetSundae
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 22-09 20:22
De uitvoering: WD Black SN770 2TB is voor 95% van de gebruikers (eigenlijk iedereen die niet regelmatig grote schrijfacties doet) een prima alternatief voor de SN850X, vooral zonder die korting dan.

Dat ding is erg zuinig, binnen de schrijflimieten razendsnel waarbij vooral de random writes belachelijk goed zijn voor een DRAM-loos ontwerp, en dankzij een grote partij SLC cache kakt ie ook niet zo snel in als veel concurrenten (de 1TB variant heeft bijvoorbeeld al ruim 300 GB aan sustained write nodig).

Volgens mij tot nu toe gewoon betrouwbaar gebleken. Dus dat is misschien nog een interessante optie voor je, mits diezelfde W11 bug er niet inzit. Ik mag trouwens aannemen dat die wel weer verholpen wordt.

Maar wow, die 980 Pro is wel extreem goedkoop op dit moment. Het is echter waar dat je er op gebied van levensduur niet altijd de beste dingen over leest, daarom ging mijn voorkeur een paar maanden geleden ook naar WD... Marktaandeel is echter wel een ding om rekening mee te houden, ja.

[ Voor 10% gewijzigd door SunsetSundae op 23-02-2023 16:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• effen
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 14-08 12:57
Hallo,

Mijn oude Samsung 850 EVO SATA SSD is blijkbaar sneller dan mijn recent aangekochte WD Blue SN570 M.2?

Ik begrijp er niets van! Kan dat?

Groetjes,

Luc

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oYepOyvN1Y1K26FPRPdoEp8WCUU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/UEfMu7asfyp2qNpSY1VByP4P.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IRdmrJ2gU6BaL4zm6hiUS7VGsh8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/yzvdYotP9VPtKIAOewkfT6uW.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 30-09 08:43
@effen welkom bij het Tweakers forum. Maak aub een eigen topic aan. Dit topic is om @Redblader te helpen.

@Redblader de 660p is prima. Een nieuwe ssd is niet bodig tenzij je meer capaciteit wil hebben.

De WD Black en Seagate zijn te duur. De Samsung heeft wisselende reviews. Ik heb hem diverse keren geïnstalleerd voor derden. Mijn ervaring is dat de software om de firmware te moeten updaten de privacywetgeving schendt en dat is voor mij de reden om hem nooit te nemen.

De ssd met de meeste bang for buck is de:
uitvoering: Lexar NM790 2TB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faloude
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 13:18
Mijn ervaring is dat de software om de firmware te moeten updaten de privacywetgeving schendt en dat is voor mij de reden om hem nooit te nemen.
Interessant. Toelichting?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17:51
effen schreef op zondag 30 juli 2023 @ 18:57:
Hallo,

Mijn oude Samsung 850 EVO SATA SSD is blijkbaar sneller dan mijn recent aangekochte WD Blue SN570 M.2?

Ik begrijp er niets van! Kan dat?

Groetjes,

Luc
Een sata SSD trekt geen 6 GB/s, maar maximaal 550 MB/s.

Je bent dus de cache-software van Samsung (Magician) aan het testen. Leuk opgeblazen cijfers, maar niet vergelijkbaar met de praktijk.

De WD is stukken sneller dan de Samsung:

https://ssd.userbenchmark...0-Evo-250GB/m716792vs2977
Pagina: 1