• Poumelie
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 21:49
Tijdens mijn loopbaan heb ik (voor verschillende organisaties) regelmatig in de publiciteit gestaan. Denk aan radio/podcast en ook online artikelen. Het gaat mij nu om die artikelen.

Stukje context: die publiciteit was/is niet om mij persoonlijk te verrijken, maar om het maatschappelijke onderwerp waar mijn organisatie mee bezig is in de publiciteit te brengen (waar ik dan vervolgens het gezicht voor ben geworden), of omdat ik bijvoorbeeld prijzen heb gewonnen. Overigens ben ik een beetje voor de leeuwen gegooid hoor. Het is niet alsof ik dit zo graag wilde, maar omdat het wel zo belangrijk was dat er aandacht voor kwam 'heb ik het steeds maar gedaan'. Vaak met tegenzin want ik hoef niet zo nodig met mijn gezicht paginagroot in de krant, etc.

Ik stoor me er inmiddels al een hele tijd aan dat als je mij googled je véél voorbij ziet komen. Die artikelen hoeven van mij niet weg, maar als:
1. Mijn achternaam eruit kan (prioriteit)
2. Het liefst ook mijn foto's eruit kunnen
dan heb ik weer een stukje van mijn anonimiteit terug en kan ik er zelf voor kiezen dergelijke artikelen te delen als ik wil dat mensen weten dat ik daarin genoemd wordt.

Mijn naam/foto's (vooral mijn naam) voegen totaal niks toe aan de artikelen. Zolang de naam van de organisatie erbij blijft staan, dat is natuurlijk wel belangrijk.

Heb ik dit recht? Zo ja: zou ik nog ergens naar kunnen verwijzen als men moeilijk gaat doen?
Wordt een heel gedoe, want ik moet heel wat verschillende mensen gaan aanschrijven en doe het liever in een keer goed (of de moeite niet als het kansloos is).

[Voor 11% gewijzigd door Poumelie op 22-02-2023 18:57]

• cedras
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 27-05 10:50
Ik zou zeggen, deal with it. Je hebt je verboden aan die artikelen/organisaties, en dit is het resultaat.
Maar dat geheel vanuit een n00b geredeneerd.

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 08:20
Wil je dat de namen uit google verwijderd worden of van de betreffende websites?

Ik neem aan dat laatste, dan moet je elke site een losse mail gaan sturen. En ik neem aan dat als jouw naam niet relevant is dat ze dat verzoek vast wel willen inwilligen. Al weet ik niet of het om grote professionele sites gaat natuurlijk.

• Poumelie
President schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 18:47:
Wil je dat de namen uit google verwijderd worden of van de betreffende websites?

Ik neem aan dat laatste, dan moet je elke site een losse mail gaan sturen. En ik neem aan dat als jouw naam niet relevant is dat ze dat verzoek vast wel willen inwilligen. Al weet ik niet of het om grote professionele sites gaat natuurlijk.
Uit de artikelen (/websites).
Het varieert van Het Parool en nu.nl tot onbekendere websites.

• fopjurist
  • Registratie: Mei 2021
  • Niet online

fopjurist

mr.drs. fopjurist

Poumelie schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 18:49:
[...]

Het varieert van Het Parool en nu.nl tot onbekendere websites.
Dat zijn nieuwswebsites dus dat kun je vergeten. Zie bijvoorbeeld de informatie op https://www.iusmentis.com...jderen-kranten-archieven/
Vriendelijk vragen kan altijd maar je kunt juridisch niets afdwingen.

Je kunt wel aan een zoekmachine vragen of ze bepaalde pagina's over jou willen vergeten. De pagina's komen dan niet tevoorschijn als je binnen de EU op jouw naam zoekt (maar wel via een andere zoekmachine zoekt, op andere termen op de pagina zoekt, of als de zoekopdracht van buiten de EU wordt gedaan).

beschermheer van het consumentenrecht

• Poumelie
cedras schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 18:39:
Ik zou zeggen, deal with it. Je hebt je verboden aan die artikelen/organisaties, en dit is het resultaat.
Maar dat geheel vanuit een n00b geredeneerd.
Yeah die 'deal with ik' snap ik. Al is er geen enkele relatie tussen het doel van de artikelen en het benoemen van mijn achternaam.

Wat ik me vooral afvraag is wat mijn rechten zijn (in de trant van: je hebt inmiddels ook recht op vergetelheid als het om verwerkers van persoonsgegevens gaat)

• Poumelie
fopjurist schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 18:58:
[...]

Dat zijn nieuwswebsites dus dat kun je vergeten. Zie bijvoorbeeld de informatie op https://www.iusmentis.com...jderen-kranten-archieven/
Vriendelijk vragen kan altijd maar je kunt juridisch niets afdwingen.

Je kunt wel aan een zoekmachine vragen of ze bepaalde pagina's over jou willen vergeten. De pagina's komen dan niet tevoorschijn als je binnen de EU op jouw naam zoekt (maar wel via een andere zoekmachine zoekt, op andere termen op de pagina zoekt, of als de zoekopdracht van buiten de EU wordt gedaan).
Misschien is dit dan toch een betere stap om te zetten. Want via een andere weg dan google kom je toch niet simpel op die artikelen (tenzij je gericht gaat zoeken per website, maar dat zie ik niet gebeuren). Wist trouwens niet dat dit kon!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 08:20
Poumelie schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 19:00:
[...]

Misschien is dit dan toch een betere stap om te zetten. Want via een andere weg dan google kom je toch niet simpel op die artikelen (tenzij je gericht gaat zoeken per website, maar dat zie ik niet gebeuren). Wist trouwens niet dat dit kon!
Ik zou eerst de sites in het algemeen vragen en een paar weken later bij Google.

• Poumelie
President schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 20:20:
[...]

Ik zou eerst de sites in het algemeen vragen en een paar weken later bij Google.
Dit is inderdaad mijn plan. Eerst even de sites aanschrijven en als dat niet loont bij Google.

• Cocytus
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Er is echt 0% kans dat een site als Het Parool of nu.nl een archiefartikel gaat aanpassen alleen omdat jij het bij nader inzien niet nodig vindt dat je naam daarin genoemd wordt. Het beoordelingskader voor wat een nieuwsmedium wel en niet mag publiceren is helder, en dat het onderwerp bij nader inzien toch niet in de krant wil is echt niet relevant. Het nieuwsmedium en het publiek hebben belang bij een juist en ongecensureerd archief tenzij achteraf wordt vastgesteld dat een bepaalde publicatie als zodanig onrechtmatig was en dat is hier niet aan de orde.
Een verzoek indienen bij Google is mogelijk (even op Google'en ;)) en heeft (wel) enige kans van slagen, alhoewel ik in de omstandigheden die jij schetst denk dat ook zij je verzoek zullen afwijzen.

• MijnAccount
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 17-05 08:35
Je kunt ook je naam wijzigen onder bepaalde voorwaarden. Makkelijker is om je naamskeuze te herzien https://justis.nl/product...am-meerderjarige-wijzigen
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee