Upgrade naar 4 RAM sticks - Start niet op

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Axantucar
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 15-07 17:08
Hi allemaal,

Sinds kort heb ik onderstaande set-up. Van één van mijn vrienden kon ik een setje RAM sticks krijgen gezien hij ging upgraden naar 2x16gb. Het probleem is alleen: zodra ik gebruik maak van de 3e en 4e RAM-slot, start de computer niet meer. Ik kan alles mixen in de eerste 2 slots of individueel, maar zodra ik iets in slot 3 of 4 steek, weigert de boel. Het moederbord en de GPU starten wel, maar er verschijnt geen beeld.

Voor zover ik weet is het handig om echt identieke sets te combineren, maar zou het moeten werken zolang de snelheid, voltage etc. hetzelfde is. En volgens mij is dat zo bij deze sets.

Ik kan er niet achter komen wat hier nou precies het probleem is. Iemand een idee? Mis ik iets?

Voor het overzicht, mijn set-up en de twee RAM-sets die ik probeer te combineren.

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1Geheugen internHyperX Fury black HX432C16FB3K2/16€ 0,-€ 0,-
1Geheugen internKingston Fury Beast KF432C16BBK2/16€ 45,50€ 45,50
Totaal€ 45,50

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 5600 Boxed€ 139,-€ 139,-
1MoederbordenASRock B550M PG Riptide€ 119,90€ 119,90
1VideokaartenMSI Radeon RX 6750 XT MECH 2X 12G OC€ 469,-€ 469,-
1ProcessorkoelingGelid Solutions Tranquillo Rev.5€ 31,-€ 31,-
1Geheugen internHyperX Fury black HX432C16FB3K2/16€ 0,-€ 0,-
1Voedingenbe quiet! Pure Power 12 M 750W€ 116,42€ 116,42
1Solid state drivesMushkin Triactor 480GB€ 0,-€ 0,-
1Solid state drivesSamsung 870 QVO 2TB€ 127,90€ 127,90
Totaal€ 1.003,22

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 23:40
Verschillende ram setjes is eigenlijk altijd een slecht idee,zeker met Ryzen al helemaal

En 4 dimms is veel lastiger om stabiel te kijgen.

Ik zou het echt bij 1 setje houden en anders beide setjes verkopen en een 2x16gb setje kopen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Axantucar
freaky35 schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 18:06:
Verschillende ram setjes is eigenlijk altijd een slecht idee,zeker met Ryzen al helemaal

En 4 dimms is veel lastiger om stabiel te kijgen.

Ik zou het echt bij 1 setje houden en anders beide setjes verkopen en een 2x16gb setje kopen
Hmm.. Ik snap je redenatie. Ik vind het nog steeds vreemd dat hij het ook niet doet als ik het setje in slot 1 en 3 steek, wat volgens de manual van het moederbord juist de gewenste plaatsing is. In slot 1 en 2 doet hij het wel. Is dat ook een Ryzen ding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Funga
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 25-03-2023
Koop gelijk 2x32G anders blijf je bezig.

AM5 heeft in feite gewoon twee DIMM slots, tenzij je je geheugen op lage snelheid wilt laten draaien. AM4 heeft er minder last van.

Threadripper met 4 tot 8 kanalen kan dan 4 tot 8 DIMMs aan. Meerdere DIMMs per kanaal gaat richting de 2x2 rank en dan krijg je dus problemen met de IMC (geheugencontroller in de processor).

• Axantucar
Dat lijkt me dan ook weer overdreven. 64gb is echt totale overkill en nog redelijk prijzig op het moment. Tegen de tijd dat 64gb voor mij nuttig gaat zijn, moet je denk ik sowieso eerder naar DDR5 kijken ipv DDR4.

• XelaRetak
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 23-09 13:53
Axantucar schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 19:20:
[...]

Hmm.. Ik snap je redenatie. Ik vind het nog steeds vreemd dat hij het ook niet doet als ik het setje in slot 1 en 3 steek, wat volgens de manual van het moederbord juist de gewenste plaatsing is. In slot 1 en 2 doet hij het wel. Is dat ook een Ryzen ding?
Dit klinkt meer alsof je 2e geheugenkanaal kapot is. Slot 1 & 2 is kanaal 1, slot 3 en 4 is kanaal 2.

Doet je PC wel iets met 1 bankje geheugen in Slot 3 (of 4).

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 23:32
Funga schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 21:19:
Koop gelijk 2x32G anders blijf je bezig.

AM5 heeft in feite gewoon twee DIMM slots, tenzij je je geheugen op lage snelheid wilt laten draaien. AM4 heeft er minder last van.

Threadripper met 4 tot 8 kanalen kan dan 4 tot 8 DIMMs aan. Meerdere DIMMs per kanaal gaat richting de 2x2 rank en dan krijg je dus problemen met de IMC (geheugencontroller in de processor).
Dit gaat echter over AM4 ;)

Hoe staat je bios nu ingesteld, op auto, XMP of op vaste snelheden?

Dit is voor jouw bord de supported geheugen / slot / snelheid matrix

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/ljTa310.png

Als je 1 Dimm gebruikt dus het beste A2 gebruiken.
Bij 2 Dimms A2 en B2
Bij 4 Dimms A1,A2,B1 en B2, echter ga je dan wel snelheid verliezen zoals je ziet en als je dus nu te hoge snelheden hebt ingesteld kan dat issues geven, bij SR modules valt het nog mee, bij DR modules gaat het harder.

Aangezien het 3200MT's kitjes zijn, zou ik als het aanstaat, XMP zeker uitzetten bij het booten met meer dan 2 modules.

[ Voor 37% gewijzigd door Dennism op 23-02-2023 09:02 ]

• Axantucar
XelaRetak schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 08:25:
[...]

Dit klinkt meer alsof je 2e geheugenkanaal kapot is. Slot 1 & 2 is kanaal 1, slot 3 en 4 is kanaal 2.

Doet je PC wel iets met 1 bankje geheugen in Slot 3 (of 4).
Hmm... Hier was ik al ergens bang voor. Volgens mij deed hij het ook niet als ik puur slot 3 of 4 gebruikte. Dus dan zou dit nog best eens het probleem kunnen zijn. Vreemd, gezien het een nieuw moederbord is, maar niet onmogelijk natuurlijk. Ik ga dit vanavond/morgen ochtend nog weer even testen voor de zekerheid.
Dennism schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 08:47:
[...]

Dit gaat echter over AM4 ;)

Hoe staat je bios nu ingesteld, op auto, XMP of op vaste snelheden?

Dit is voor jouw bord de supported geheugen / slot / snelheid matrix

[Afbeelding]

Als je 1 Dimm gebruikt dus het beste A2 gebruiken.
Bij 2 Dimms A2 en B2
Bij 4 Dimms A1,A2,B1 en B2, echter ga je dan wel snelheid verliezen zoals je ziet en als je dus nu te hoge snelheden hebt ingesteld kan dat issues geven, bij SR modules valt het nog mee, bij DR modules gaat het harder.

Aangezien het 3200MT's kitjes zijn, zou ik als het aanstaat, XMP zeker uitzetten bij het booten met meer dan 2 modules.
Ah kijk, dit is goede info, dit heeft ook effect op de keuze om misschien toch voor 2x16gb te gaan. Ik heb hem ondertussen op XMP 3200/1,35v staan. Maar toen ik nog aan het testen was stond hij op Auto/2400/1,2v. Dus dat zou niet het probleem mogen zijn, maar goed om nog even te testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XelaRetak
Axantucar schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 10:57:
[...]

Hmm... Hier was ik al ergens bang voor. Volgens mij deed hij het ook niet als ik puur slot 3 of 4 gebruikte. Dus dan zou dit nog best eens het probleem kunnen zijn. Vreemd, gezien het een nieuw moederbord is, maar niet onmogelijk natuurlijk. Ik ga dit vanavond/morgen ochtend nog weer even testen voor de zekerheid.

[...]

Ah kijk, dit is goede info, dit heeft ook effect op de keuze om misschien toch voor 2x16gb te gaan. Ik heb hem ondertussen op XMP 3200/1,35v staan. Maar toen ik nog aan het testen was stond hij op Auto/2400/1,2v. Dus dat zou niet het probleem mogen zijn, maar goed om nog even te testen.
De geheugencontroller zit in je processor - soms is het zo makkelijk als je processor re-seaten om het probleem op te lossen.

Het kan natuurlijk ook echt kapot zijn - zowel in de Processor als ergens een contact op je moederbord.

Check dus even, bijvoorbeeld in CPU-Z, of je geheugen met de "oude" situatie, uberhaupt wel Dual Channel draait.
Doet hij dat niet dan ben je met Ryzen zowiezo enorm veel snelheid aan het inleveren. Geheugenbandbreedte doet wonderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Axantucar
XelaRetak schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:16:
[...]

De geheugencontroller zit in je processor - soms is het zo makkelijk als je processor re-seaten om het probleem op te lossen.

Het kan natuurlijk ook echt kapot zijn - zowel in de Processor als ergens een contact op je moederbord.

Check dus even, bijvoorbeeld in CPU-Z, of je geheugen met de "oude" situatie, uberhaupt wel Dual Channel draait.
Doet hij dat niet dan ben je met Ryzen zowiezo enorm veel snelheid aan het inleveren. Geheugenbandbreedte doet wonderen.
Na nog even testen werkt puur gebruik van slot 3 of 4 inderdaad überhaupt niet.

Ik heb alles weer teruggezet naar Auto qua bios instellingen.

Vanuit CPU-Z krijg ik dit te zien:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wUcOgV3oZsO0iC3oIvopRCwN3cE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/kJeBMNIntiFrViuwgKDvOxTk.png?f=user_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eNRRtzk-6VKA1c65pp6gTkOEu6g=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Y0tqz3T0Ba6Op9N5inOfAUvA.png?f=user_large

Lijkt erop dat hij inderdaad single loopt? Wat denk ik logisch is, gezien ze in slot 1 en 2 zitten, en voor dual channel 2/4 of 1/3 nodig is toch?

En m'n processor reseaten zou dan kunnen helpen?

[ Voor 13% gewijzigd door Axantucar op 24-02-2023 09:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XelaRetak
Dat loopt inderdaad in Single Channel, er is dus iets mis met channel 2. Reseaten is een goed begin, daarna kan je eigenlijk alleen als volgende stap een ander mobo proberen, werkt dat ook niet, is het je CPU

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Axantucar
XelaRetak schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 09:45:
Dat loopt inderdaad in Single Channel, er is dus iets mis met channel 2. Reseaten is een goed begin, daarna kan je eigenlijk alleen als volgende stap een ander mobo proberen, werkt dat ook niet, is het je CPU
Thanks voor de tips. Ik heb mn CPU losgehaald en er weer terug ingezet, maar precies hetzelfde. Rij 3 en 4 werken niet en alles bij Single Channel.

Ik heb geen ander Mobo om te proberen gezien mijn vorige set een intel i5-6500/B150M mobo was. Dus ik denk dat de enige optie is om het mobo terug te sturen en te hopen dat een nieuwe het wel doet.
Pagina: 1