welke richtring koelen en waterflow

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijnuitoss
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 17-09 19:22
Hallo.

Ik heb een een vraagje en wilde eens brainstormen en verschillende meningen horen hoe ik de loop het beste aan kan pakken.

Let niet op mijn tekening in paint 8) het is ongeveer hoe de hyte y60 opgesteld is.

Ik kan nu nog alle kanten op dus hoe zouden jullie de flow laten lopen.
res--->gpu-----:>cpu------>rad1---->rad2----->res
Of zouden jullie het heel anders doen.

Wat ikmij ook afvraag, heb je een luchtventiel nodig?
In mijn oude build was zoiets nog niet een ter sprake en nu zie ik overal ventielen te koop.

Hoe lang laten jullie je liquid zitten en welke gebruiken jullie.
Is het nu echt zo dat koolance veel langer mee gaat.
Ik wilde er eigenlijk een mooie pastel kleur in doen maar lees eigenlijk alleen maar is het echt zo dat deze clogt en snel vervangen moet worden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2pcMltAB2LK_DQm7_vJzRqX00GI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/V2FNVlqwSpUJLBXrgTEWoBhr.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 12% gewijzigd door martijnuitoss op 23-02-2023 03:11 ]

• bierschuit
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Ik heb bijna hetzelfde als jij en heb de top rad en de front rad beide als intake. Dus altijd het meest koele lucht door je radiatoren, een beetje overdruk om stof buiten te houden en altijd koele componenten.

(res/pomp - rtx3090 - cpu - rad1 - rad 2 - res/pomp)

(Ik gebruik Mayhems antibacterieel en anti-corrosie additieven en heb twee jaar geen water versverst :X )

[ Voor 17% gewijzigd door bierschuit op 23-02-2023 08:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijnuitoss
Hallo,

Dank je voor je antwoord.
Maar met overdruk hoe houd ik dan stof buiten de deur aangezien de rads dan worden gebruikt als intake.

Boven zitten 3 fans, achterkant 1 zijkant 2 en onder 2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bierschuit
  • Niet online
@martijnuitoss Je hebt geen stoffilters in de kast?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yT9Od_zNCZa0PtaLhfAits8PiMg=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zB2x7KhkLmea32RKJ2oSoG8e.jpg?f=fotoalbum_medium

(3 140mm top intake, 3 120mm front intake, 1 140mm achter exhaust en 1 120mm achter exhaust.)

Let niet op hoe de PC nu staat. Ben recentelijk verhuisd en er is nog geen bureau aanwezig.
https://www.highflow.nl/w...sion/?features_hash=2-156 , de Biocide en de inhibitor gebruik ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijnuitoss
Jazeker wel stoffilters maar ja komt altijd wel wat doorheen.
Zal van de week eens fotos maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Huigie
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19-09 19:39

Huigie

ㅤㅤKAIZEN

Ik zal nooit begrijpen waarom jullie warme lucht de kast in blazen...

Ik zou alles omdraaien, rads->out en de rest van de fans >in.

Flow is goed, belangrijkste is dat je altijd van rad->res/pomp gaat want de pomp wil je zo koel mogelijk laten draaien.

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMos
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22-09 13:15
Dat ligt eraan wat je meer wilt koelen; de winst zit hem in het temperatuur verschil tussen de radiator en de lucht die erdoorheen gaat.

Lucht van buiten naar binnen door de radiator; lucht van buiten is kouder dus meer koeling voor de loop zelf maar hogere temp in de kast (dus bijv lagere temp CPU en GPU maar hogere temp moederbord)

Of warmere lucht van binnen in de kast door radiator naar buiten; minder koeling voor de loop (dus hogere temp CPU en GPU maar lagere temp voor ander componenten zoals moederbord)

Dus voor beide opties is wel wat te zeggen, net wat je wilt bereiken maar in meeste gevallen zal er gekozen worden voor lagere temp CPU en GPU (en daarom liever van buiten naar binnen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Huigie

Huigie

ㅤㅤKAIZEN

Ja maar...de lucht in de kast staat niet stil. De onderdelen in je PC hebben niet eens de tijd om de lucht te verwarmen. Andersom wel, als ik m'n rad-top fan zou opdraaien naar >in dan zou ik m'n geheugenmodules flink opwarmen.

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMos
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22-09 13:15
Huh... natuurlijk word de lucht in de kast wel opgewarmd door de componenten in de kast. De lucht wordt toch niet instant ververst...

Bij mijn eigen pc is de temperatuur in de kast ongeveer 15 graden hoger als erbuiten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Huigie

Huigie

ㅤㅤKAIZEN

Hmm, net gemeten, @ idle buiten kast 19.6, radiator 23.6 en in kast 20.5 graden. Zal de boel eens opwarmen met Hogwarts en zo nog eens meten.

Edit, na een uurtje gamen, buiten de kast 20.4, radiator 40.5 en kast 25.7. Als ik die 40.5 de kast in blaas dan kan je op je vingers natellen dat de kast temp dan zeker hoger is dan die 25.7. Voor CPU en GPU zal dat niet veel uitmaken maar voor geheugen en SSD's is dat niet goed lijkt me.

[ Voor 57% gewijzigd door Huigie op 28-02-2023 20:45 ]

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bierschuit
  • Niet online
@Huigie Je slaat de plank een beetje mis. Als je een redelijke airflow hebt zal je altijd de koelste GPU/CPU hebben terwijl de andere componenten een paar graden hoger zijn.

Who cares of het RAM 60C wordt, de VRM 80 en de SSD 60?

Dat spul is erop gemaakt hoor.
Pagina: 1