Zelfbouw onderstel WTW, goed anti trillingsmateriaal

Pagina: 1
Acties:

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Nu online

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
Binnenkort wordt mijn Zehnder Q600 WTW geplaatst.
Aangezien de muur waar hij komt te staan niet genoeg massa heeft, ga ik een onderstel gebruiken.
Nu heeft Zehnder een onderstel, maar los van dat het ding best duur is voor wat je krijgt, is het ook nog eens enorm laag.
± 24 cm.
Dan kan ik de WTW bijna net zo goed op de grond zetten.

Ik wil dus gewoon een stevig tafeltje kopen van ± 75 x 60, en 40 tot 75 cm hoogte.
Hierop dan een paar stroken rubber.
En onder de poten ook rubber.

Nu bestaan er van die anti trillingsmatten voor wasmachine's.
Zouden die voldoen?

Of een rubbertegel?
Of is deze te stug en te hard?

Suggesties voor andere materialen?

Op het onderstel van Zehnder lijken alleen maar een paar simpele rubber doppen te zitten.

Afbeeldingslocatie: https://www.heizungsdiscount24.de/shop/images/products/main/detail/Zehnder-471502008.jpg

• Tarquin
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11-12 23:19
Ik zie wel hoe dat onderstel juist geen trillingen doorgeeft aan de ondergrond. Elke trilling (zijwaards, vooruit, of verticaal) wordt overgegeven aan een ander deel van het frame dat juist niet die specifieke trilling doorgeeft.

Is dit onderstel misschien bedoeld voor een dak?

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Heb m gewoon aan HSB buitenwand met Fermacell opgehangen. Wel rubberen hollewand pluggen gebruikt. Ervaar geen doorgegeven geluid in de constructie.

• Rzaan
  • Nu online

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
Tarquin schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 19:33:
Ik zie wel hoe dat onderstel juist geen trillingen doorgeeft aan de ondergrond. Elke trilling (zijwaards, vooruit, of verticaal) wordt overgegeven aan een ander deel van het frame dat juist niet die specifieke trilling doorgeeft.

Is dit onderstel misschien bedoeld voor een dak?
Volgens mij is dit onderstel bedoelt voor elke plek waar je de WTW wil neerzetten als deze niet aan de muur kan.
bbbrumbrum schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 20:21:
Heb m gewoon aan HSB buitenwand met Fermacell opgehangen. Wel rubberen hollewand pluggen gebruikt. Ervaar geen doorgegeven geluid in de constructie.
Bij ons zou hij aan een binnenmuur komen.
Enkelsteens muurtje van kalkzandsteen.

• onkl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13-12 22:20
Ik heb onze WTW (IthoDaalderop HRU ECO 300) aan een veel te licht kalkzandsteen muurtje gehangen. Wel trillingdempers ertussen. Meer precies: Keilbout in muur (Dan steekt er een klein stuk draadeind uit, effe de lengte goed uitmeten), daarop zo'n geval, dan de WTW unit erop en dan een knelring + dubbele moer. Verder nergens last van gehad.

Ik ken de situatie van TS niet, maar mocht je de mogelijkheid hebben eerst eens uit te proberen wat er gebeurt als je het ding aan de muur hangt, dan zou ik het zeker proberen.

Let er overigens op dat je zorgt voor geluidsdempers of tenminste flexibele slang op de twee kanalen richting je huis. De meeste trillingen worden (in mijn beperkte ervaring) niet aan de muur, maar aan de spirobuis doorgegeven.

• Rzaan
  • Nu online

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
onkl schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 21:11:

Let er overigens op dat je zorgt voor geluidsdempers of tenminste flexibele slang op de twee kanalen richting je huis. De meeste trillingen worden (in mijn beperkte ervaring) niet aan de muur, maar aan de spirobuis doorgegeven.
Je bedoelt ook een geluidsdemper op de buis die vanuit het huis richting de WTW gaat?

Ik zit er aan te denken om gewoon een klein tafeltje te maken van 75 cm hoog.
75 breed en 50 diep.
Verstelbare poten zodat ik de tafel precies waterpas kan zetten.
Een paar stukjes mat onder de WTW en nog stukjes mat onder poten.
Ben ik ook voor rond de € 50 klaar, en weet ik zeker dat het geen trillingen doorgeeft aan de muur.
Misschien wel aan de vloer. :)

Afbeeldingslocatie: https://m.media-amazon.com/images/I/51-08iAr2pL._AC_SX466_.jpg

• onkl
  • Registratie: Oktober 2002
Rzaan schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 23:16:
[...]

Je bedoelt ook een geluidsdemper op de buis die vanuit het huis richting de WTW gaat?
:Y
En dan vooral als ontkoppeling van trillingen. Dus niet dit soort (Die voor demping prima schijnen te werken overigens), maar eerder dit type. Je wil voorkomen dat je WTW unit (Die hoe dan ook trilt, hoe weinig ook) je kanalen in trilling brengt. Want die zijn erg goed in geluid maken. :)
Ik zit er aan te denken om gewoon een klein tafeltje te maken van 75 cm hoog.
75 breed en 50 diep.
Verstelbare poten zodat ik de tafel precies waterpas kan zetten.
Een paar stukjes mat onder de WTW en nog stukjes mat onder poten.
Ben ik ook voor rond de € 50 klaar, en weet ik zeker dat het geen trillingen doorgeeft aan de muur.
Misschien wel aan de vloer. :)

[Afbeelding]
Zo'n mat zal allicht helpen, lijkt me prima spul. Ik zou, als je over hebt, ook wat stukjes tegen de muur plakken, zodat het ding niet tegen de muur kan rammelen.

En het tafeltje vrij lomp uitvoeren, dus flinke hoekijzers, net een paar meer ertegenaan dan je zinvol lijkt, liefst hele achterwand en zijwanden van een plaat OSB en onderling ook verbonden (Meer "open kastje" dan "tafeltje"), zodat het zich zoveel mogelijk gedraagt als een massief ding en niet gaat resoneren oid.

Check ook de montageinstructies van de WTW unit over minimale bevestiging etc. Lijkt me niet de bedoeling dat ding los op die tafel te laten staan, gok dat het wel op een of andere manier moet worden vastgezet, al is het maar om te voorkomen dat 'ie er langzaam maar zeker vanaf wandelt. Op zich zal het zo'n vaart niet lopen, 't is geen centrifuge oid, maar, worst case, wanneer er eens een ventilator uit balans raakt en het ding in een ruimte staat waar je zelden komt... (Had ik na een paar jaar, toen hoorden we dus wel allerlei trillingen en vreemde geluiden. Bleek dat zo af en toe de ventilatoren schoonmaken best verstandig is. O-) )

• Rzaan
  • Nu online

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
@onkl
Dank voor je tips.

Over de geluidsdempers...
Ik was (wellicht ten ontrechte) altijd onder de indruk dat de lucht met iets minder weerstaand door een vaste demper gaat dan door een flexibele. En dat dit beter zou zijn.

Over het frame...
Als ik kijk naar het montageframe (soms ook 'mntagestoel') lijkt het op de afbeeldingen tenminste, dat de de unit er semi-los op staat.

Afbeeldingslocatie: https://ventishop.eu/wp-content/uploads/2016/11/products-Onderstel-ComfoAir-Q-471502008-350x248.jpg

In de video van Zehnder lijkt of de unit enigszins over het montageframe heen schuift.

[Video: https://www.zehnder.nl/ventilatie/warmteterugwinning/comfoairq-serie]

Nu is dit wel een animatie, dus geen idee hoe het werkelijk zit.

Wellicht dat ik toch gewoon zo'n frame ga kopen en dan eventueel dit frame wat hoger zet.
Twijfelen, twijfelen, twijfelen :9

[ Voor 14% gewijzigd door Rzaan op 23-02-2023 09:47 ]

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
Rzaan schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 20:28:
[...]

Dat heeft toch meer dan genoeg massa?
Onze hangt ook aan zo'n muurtje, en hoor helemaal niks van dat ding.

Die onderstellen zijn meer voor metalstud gipsplaat wandjes

[ Voor 9% gewijzigd door FRANQ op 23-02-2023 10:05 ]

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 17:27

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Rzaan schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 20:28:
[...]

Volgens mij is dit onderstel bedoelt voor elke plek waar je de WTW wil neerzetten als deze niet aan de muur kan.

[...]

ik denk dat je halfsteens bedoeld en dan nog is het genoeg massa. meestal is de eis iets van 200kg/m2
kalkzandsteen weegt bij 10 cm dik ongeveer 200 kg/m2 (incl stucwerk zeker) of bedoel je gibo of cellenbeton?

[ Voor 3% gewijzigd door twain4me op 23-02-2023 10:17 ]

• Rzaan
  • Nu online

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
twain4me schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 10:15:
[...]

ik denk dat je halfsteens bedoeld en dan nog is het genoeg massa. meestal is de eis iets van 200kg/m2
kalkzandsteen weegt bij 10 cm dik ongeveer 200 kg/m2 (incl stucwerk zeker)
Dikke kans dat ik de verkeerde term gebruikte.

Tevens @FRANQ
Ik had begrepen dat zo'n muurtje niet aan de eisen voldeed.
Maar als dit wel zo is, dan komt het gewoon aan de muur, denk ik.

Stucwerk zit er niet op.
Zou het nog iets uitmaken door eerst een plaat tegen de muur te bevestigen?

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 17:27

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Rzaan schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 10:19:
[...]

Dikke kans dat ik de verkeerde term gebruikte.
Ik had begrepen dat zo'n muurtje niet aan de eisen voldeed.
Maar als dit wel zo is, dan komt hi gewoon aan de muur, denk ik.

Stucwerk zit er niet op.
Zou het nog iets uitmaken door eerst een plaat tegen de muur te bevestigen?
als je weet dat het kalkzandsteen is (en niet bv drijfsteen, cellen beton of gibo (gipsblokken)
komt het eigenlijk altijd goed. bij die andere materialen moet je even kijken en kunnen rubberen pluggen al het kleine beetje zijn wat er nodig is

• Rzaan
  • Nu online

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
twain4me schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 10:23:
[...]

als je weet dat het kalkzandsteen is (en niet bv drijfsteen, cellen beton of gibo (gipsblokken)
komt het eigenlijk altijd goed. bij die andere materialen moet je even kijken en kunnen rubberen pluggen al het kleine beetje zijn wat er nodig is
Het is wel kalkzandsteen.

Ik ga dan dit soort pluggen aanschaffen

Nu nog effe uitzoeken welke maat ik moet hebben.
De WTW staat nog ingepakt, want dan is hij wat veiliger op zolder te krijgen.

Afbeeldingslocatie: https://www.muepro.nl/out/pictures/generated/product/1/260_260_80/PIC_PHONEX-ANKER-MIT_OHNE-BUND-265.png

[ Voor 8% gewijzigd door Rzaan op 23-02-2023 10:39 ]

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
Kalkzandsteen is gewoon geschikt.
Dus dat scheelt dan weer :)

Die pluggen kan je gebruiken, maar de achterkant van de WTW komt waarschijnlijk gewoon tegen de muur, dus ik denk niet dat het al teveel nut heeft.

Ik zou de WTW niet uitvullen tot hij vrij hangt, want mogelijk gaat hij dan juist resoneren.

• Rzaan
  • Nu online

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
Ik heb toch besloten om de WTW niet op te hangen.

Ik heb namelijk best veel ruimte nodig boven het apparaat, omdat daar bochten, broekstukken, filters, etc. komen.
Dus hij moet zo laag mogelijk.
Ik zet het apparaat gewoon op de grond.
Heb de uitboering met de enthalpiewisselaar. Dan steken er aan de onderzijde alleen wat dopjes uit blijkbaar.

Zet dus het apparaat op een aantal stroken rubber.
Toevallig zit in Leende, een dorp verderop, van Lieshout die in allerhande soorten rubber handelen.

Zo hebben de ook rubber bedoeld voor transportbanden. 1200 breed en 14 dik. Kost € 15 per strekkende meter.
Koop ik daar 2 meter van.
Snij ik er stroken uit, die ik op elkaar plak en dan eronder.
Kan ik ook gebruiken voor eventueel onder mijn WPB die ook op zolder komt.
Of als ik een muurdoorvoer maak voor een spirobuis.

Afbeeldingslocatie: https://images.marktplaats.com/api/v1/dm-profile-mp-p/images/de/defbaa5e-35ea-4f91-8de9-46f45ec5596a?rule=ecg_mp_eps$_85
Pagina: 1