Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• steviejamm
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 22-04-2023
Hallo allemaal,
ik heb al een tijdje een hdd 2,5'' hier thuis liggen die helaas niet meer werkt. Ik wil deze graag laten repareren alleen ontbreekt de sticker op de hdd met alle info (is even open geweest en sticker kapot gegaan.
Mijn vraag aan jullie is:
weet iemand waar ik hem kan laten repareren?
weet iemand of ik de info nog kan achterhalen?
Het gaat om een WD Elements portable en op de achterkant van de behuizing heb ik een p/n en een s/n nummer staan.
Gr. Stefan

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Nu online

dragonhaertt

@_'.'

Waarom wil je hem laten repareren?
Ik denk niet dat die kosten opwegen tegen de waarde van het product.

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online
@steviejamm Eerste vraag, wat moet er aan gerepareerd worden. Ben het overigens ook met @dragonhaertt eens, vaak is het totaal niet interessant om te repareren. Wat zou kunnen is dat de aansluiting van de USB niet goed is, maar de schijf zelf wel. Dan is repareren wellicht een andere externe behuizing kopen.
Mits de aansluitingen binnenin standaard zijn natuurlijk.

Probeer meer informatie te geven. Wat is het, wat zit er in (hij is open geweest en vaak is het een standaard laptop schijf die er in zit), zijn het standaard aansluitingen.
Daarnaast is het belangrijk wat er op staat? Zo ja, dan zou je als je hem kunt aansluiting aan een pc, wellicht er gewoon bij kunnen.

Nogmaals, veelal is het de aansluiting van de behuizing die stuk gaat en niet de schijf zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• steviejamm
Ik weet dat het duur is, maar mijn hele jeugd staat op deze hdd en ik zou het erg vinden als ik de foto's nooit meer te zien krijg.
De aansluiting is goed. Hdd hoor je draaien en de naald maakt een tikkend geluid, maar zodra ik naar ''deze pc'' ga, loopt het scherm vast totdat ik de hdd weer loskoppel van de pc.
Vorige week heb hem al naar een bedrijf gestuurd, alleen hun melden later dat hun niks kunnen doen als de sticker met info over de hdd ontbreekt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Nu online

dragonhaertt

@_'.'

'Repareren' en 'data herstel' zijn twee HELE andere dingen.
Als je data van een schijf wil halen die niet meer normaal benaderbaar is dan moet je naar 'data recovery' gaan zoeken, niet naar een reparatie.

Met als eerste regel, doe zelf zo min mogelijk! Gebruik de schijf niet meer!

Alles wat je zelf probeert aan een schijf die tikt maakt de kans op succesvolle recovery kleiner.

Dat hele verhaal over het bedrijf, de sticker en welk bedrijf precies, wat zeiden ze precies over die sticker is opzich ook wel nuttige info als je verder geholpen wil worden.

[ Voor 18% gewijzigd door dragonhaertt op 22-02-2023 16:08 ]

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22:19
steviejamm schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 16:04:
Ik weet dat het duur is, maar mijn hele jeugd staat op deze hdd en ik zou het erg vinden als ik de foto's nooit meer te zien krijg.
De aansluiting is goed. Hdd hoor je draaien en de naald maakt een tikkend geluid, maar zodra ik naar ''deze pc'' ga, loopt het scherm vast totdat ik de hdd weer loskoppel van de pc.
Vorige week heb hem al naar een bedrijf gestuurd, alleen hun melden later dat hun niks kunnen doen als de sticker met info over de hdd ontbreekt.
Waar heb je hem naar toe gestuurd dan, informeer bij meerdere partijen en stuur foto's voor je iets opstuurt.

Kan de disk niet uit de behuizing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Je wilt dan expliciet niet vragen naar repareren van de schijf. Je wilt vragen naar het redden van zoveel mogelijk data die er op staat / stond. En daarna de schijf weggooien. Data recovery is hier de kern.

Stickers etc maken dan niet zo uit, data recovery kan zonder. Als dat bedrijf niet zonder kan klinkt het erg niet een partij waar je het wilt laten doen.

Inderdaad zelf niet meer aanzetten of zo. Een korte Google ronde noemt een paar honderd euro voor datarecovery van een HDD, waar je geen haast hebt. Klinkt als het geld waard, zo te horen niet iets waar je zelf voldoende kennis over hebt.

Als de data terug is, ga dan even nadenken over goede backups. Maar dat is voor later.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

pennywiser schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 16:09:
[...]

Waar heb je hem naar toe gestuurd dan, informeer bij meerdere partijen en stuur foto's voor je iets opstuurt.

Kan de disk niet uit de behuizing?
Inderdaad goed om eerst algemene info uit te wisselen.

Maar ga -niet- zelf de schijf uit de behuizing halen als je niet zeker weet wat je doet.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• steviejamm
Bedankt voor jullie reacties.
Hdd word weer naar mij terug gestuurd.
Ik heb nog even gebeld en volgens hun is een sticker met info wel noodzakelijk bij data recovery.
Ook heb ik een mail gestuurd naar WD om te vragen of zij misschien kunnen achterhalen welke hdd erin zat (aan de hand van de s/n en p/n nummers op de behuizing).
De tip om bij meerdere bedrijven te informeren ga ik zeker doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dcm360
  • Registratie: December 2006
  • Niet online

dcm360

Moderator Discord

HD7767 powered

Even voor de duidelijkheid: het gaat dus om de sticker op de interne schijf die ontbreekt, en je hebt de interne schijf open gehad? Dat eerste is inderdaad onhandig voor een recoverybedrijf om te achterhalen wat precies de mogelijkheden zijn, en het tweede is iets wat je eigenlijk nooit zou mogen doen als je nog data terug wil krijgen (tenzij je expert bent).
Pagina: 1