I.v.m. de komst van PV, L/W WP, L/L WP (airco), inductiekookplaat + in toekomst laadpaal en wellicht thuisaccu('s), moeten we onze meterkast laten vervangen.
Ik heb 3 installateurs in de regio gemaild en van 2 van hen een offerte ontvangen. Deze verschillen nogal van elkaar (niet zozeer qua prijs, maar qua keuzes/indeling).
Dit is wat ik heb aangegeven:
- Huidige meterkast, 3 x 25A, 14 groepen, deels nog smeltzekeringen
- Piekvermogen PV ong. 16 kWp (afh. van het exacte aantal panelen dat geplaatst kan worden, binnenkort vindt schouw plaats) op hybride omvormer SMA Tripower Smart Energy 10.0 (10kW, 3-fasig en DC-gekoppeld) i.c.m. Sunny Home Manager 2.0.
- Inductiekookplaat (11.1 kW)
- Warmtepomp: buitenunit 11-12 kW (3-fasen), binnenunit 2 kW + dompelelement 4,5 kW voor separaat sww-vat.
- Over ong. 2 jaar laadpaal (met loadbalancing?)
- En over ? jaar thuisaccu
Verder in huis de gebruikelijke keukenapparatuur (oven, magnetron, vaatwasser + losse apparatuur), wasmachine, droger en een terrasheater 2kW (die we nu even niet gebruiken, maar in de toekomst mogelijk wel weer).
Voorkeur voor A-merk. Nu zit er deels Eaton in (hergebruik mogelijk?), de rest is zwaar verouderd (smeltzekeringen), zie ook foto van meterkast.
:strip_exif()/f/image/UbVqiYez0QGSQ1lraQyEeAMj.jpg?f=fotoalbum_large)
Wat ik vergeten was door te geven, maar wat ook op korte termijn komt:
- Airco beneden: 2 x single-split, elk 3,5kW, totaal 7kW
- Airco boven: satelliet-/kanaalsysteem voor 4 kamers, totaal kW nog geen idee.
Voorstel installateur 1:
Verwijderen oude meterkast en plaatsen van de nieuwe dubbele meterkast:
- 1x hoofdschakelaar 63A
- 3 x aardlekschakelaar 30ma 2p 63A
- 1 x aardlekschakelaar 16A
- 10 x installatieautomaat 16A
- 3 x krachtgroep automaat 16A (voor kookplaat en warmtepomp)
- 1 x krachtaardlekautomaat 16A 300ma
Voorstel installateur 2:
Groepenkast vervangen door een EATON 440550
14 groepen
4 aardlekschakelaars
1 16A kracht aardlekautomaat tbv kookplaat
1 16A kracht aardlekautomaat tbv PV
1 20A kracht aardlekautomaat tbv warmtepomp
Met daarbij de opmerking dat er 72 posities zijn waarvan er 42 gebruikt worden, waardoor voldoende ruimte overblijft voor laadpaal (4 posities) en een batterij (4 posities).
Eerlijk gezegd heb ik hier weinig kaas van gegeten. Ik kom niet verder dan: geen kookgroep op 3-fase (wat ik hier heb opgepikt
) dus ze zouden me van alles wijs kunnen maken als ze willen. Kunnen jullie me adviseren over wat er in onze situatie nodig is?
Ik heb 3 installateurs in de regio gemaild en van 2 van hen een offerte ontvangen. Deze verschillen nogal van elkaar (niet zozeer qua prijs, maar qua keuzes/indeling).
Dit is wat ik heb aangegeven:
- Huidige meterkast, 3 x 25A, 14 groepen, deels nog smeltzekeringen
- Piekvermogen PV ong. 16 kWp (afh. van het exacte aantal panelen dat geplaatst kan worden, binnenkort vindt schouw plaats) op hybride omvormer SMA Tripower Smart Energy 10.0 (10kW, 3-fasig en DC-gekoppeld) i.c.m. Sunny Home Manager 2.0.
- Inductiekookplaat (11.1 kW)
- Warmtepomp: buitenunit 11-12 kW (3-fasen), binnenunit 2 kW + dompelelement 4,5 kW voor separaat sww-vat.
- Over ong. 2 jaar laadpaal (met loadbalancing?)
- En over ? jaar thuisaccu
Verder in huis de gebruikelijke keukenapparatuur (oven, magnetron, vaatwasser + losse apparatuur), wasmachine, droger en een terrasheater 2kW (die we nu even niet gebruiken, maar in de toekomst mogelijk wel weer).
Voorkeur voor A-merk. Nu zit er deels Eaton in (hergebruik mogelijk?), de rest is zwaar verouderd (smeltzekeringen), zie ook foto van meterkast.
:strip_exif()/f/image/UbVqiYez0QGSQ1lraQyEeAMj.jpg?f=fotoalbum_large)
Wat ik vergeten was door te geven, maar wat ook op korte termijn komt:
- Airco beneden: 2 x single-split, elk 3,5kW, totaal 7kW
- Airco boven: satelliet-/kanaalsysteem voor 4 kamers, totaal kW nog geen idee.
Voorstel installateur 1:
Verwijderen oude meterkast en plaatsen van de nieuwe dubbele meterkast:
- 1x hoofdschakelaar 63A
- 3 x aardlekschakelaar 30ma 2p 63A
- 1 x aardlekschakelaar 16A
- 10 x installatieautomaat 16A
- 3 x krachtgroep automaat 16A (voor kookplaat en warmtepomp)
- 1 x krachtaardlekautomaat 16A 300ma
Voorstel installateur 2:
Groepenkast vervangen door een EATON 440550
14 groepen
4 aardlekschakelaars
1 16A kracht aardlekautomaat tbv kookplaat
1 16A kracht aardlekautomaat tbv PV
1 20A kracht aardlekautomaat tbv warmtepomp
Met daarbij de opmerking dat er 72 posities zijn waarvan er 42 gebruikt worden, waardoor voldoende ruimte overblijft voor laadpaal (4 posities) en een batterij (4 posities).
Eerlijk gezegd heb ik hier weinig kaas van gegeten. Ik kom niet verder dan: geen kookgroep op 3-fase (wat ik hier heb opgepikt
PV: 16.81kWp O/W + SMA STP10.0-3SE-40 + Elwa 2; WP: ME PUD-SHWM100YAA + EHSD-VMD2.