Advies vervangen meterkast

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pH73
  • Registratie: Oktober 2018
  • Niet online
I.v.m. de komst van PV, L/W WP, L/L WP (airco), inductiekookplaat + in toekomst laadpaal en wellicht thuisaccu('s), moeten we onze meterkast laten vervangen.

Ik heb 3 installateurs in de regio gemaild en van 2 van hen een offerte ontvangen. Deze verschillen nogal van elkaar (niet zozeer qua prijs, maar qua keuzes/indeling).

Dit is wat ik heb aangegeven:

- Huidige meterkast, 3 x 25A, 14 groepen, deels nog smeltzekeringen
- Piekvermogen PV ong. 16 kWp (afh. van het exacte aantal panelen dat geplaatst kan worden, binnenkort vindt schouw plaats) op hybride omvormer SMA Tripower Smart Energy 10.0 (10kW, 3-fasig en DC-gekoppeld) i.c.m. Sunny Home Manager 2.0.
- Inductiekookplaat (11.1 kW)
- Warmtepomp: buitenunit 11-12 kW (3-fasen), binnenunit 2 kW + dompelelement 4,5 kW voor separaat sww-vat.

- Over ong. 2 jaar laadpaal (met loadbalancing?)
- En over ? jaar thuisaccu

Verder in huis de gebruikelijke keukenapparatuur (oven, magnetron, vaatwasser + losse apparatuur), wasmachine, droger en een terrasheater 2kW (die we nu even niet gebruiken, maar in de toekomst mogelijk wel weer).

Voorkeur voor A-merk. Nu zit er deels Eaton in (hergebruik mogelijk?), de rest is zwaar verouderd (smeltzekeringen), zie ook foto van meterkast.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sS-qjtb6-Qi-1QCdYEKHlKN-Jt0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UbVqiYez0QGSQ1lraQyEeAMj.jpg?f=fotoalbum_large

Wat ik vergeten was door te geven, maar wat ook op korte termijn komt:

- Airco beneden: 2 x single-split, elk 3,5kW, totaal 7kW
- Airco boven: satelliet-/kanaalsysteem voor 4 kamers, totaal kW nog geen idee.

Voorstel installateur 1:
Verwijderen oude meterkast en plaatsen van de nieuwe dubbele meterkast:
- 1x hoofdschakelaar 63A
- 3 x aardlekschakelaar 30ma 2p 63A
- 1 x aardlekschakelaar 16A
- 10 x installatieautomaat 16A
- 3 x krachtgroep automaat 16A (voor kookplaat en warmtepomp)
- 1 x krachtaardlekautomaat 16A 300ma

Voorstel installateur 2:
Groepenkast vervangen door een EATON 440550
14 groepen
4 aardlekschakelaars
1 16A kracht aardlekautomaat tbv kookplaat
1 16A kracht aardlekautomaat tbv PV
1 20A kracht aardlekautomaat tbv warmtepomp
Met daarbij de opmerking dat er 72 posities zijn waarvan er 42 gebruikt worden, waardoor voldoende ruimte overblijft voor laadpaal (4 posities) en een batterij (4 posities).

Eerlijk gezegd heb ik hier weinig kaas van gegeten. Ik kom niet verder dan: geen kookgroep op 3-fase (wat ik hier heb opgepikt ;)) dus ze zouden me van alles wijs kunnen maken als ze willen. Kunnen jullie me adviseren over wat er in onze situatie nodig is?

PV: 16.81kWp O/W + SMA STP10.0-3SE-40 + Elwa 2; WP: ME PUD-SHWM100YAA + EHSD-VMD2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 12:46
Voorstel 2 gebruikt voor de kracht (3 fase) groepen alleen aardlekautomaten, goed plan, plus een mooie ruime kast. voorstel 2 dus.
Hoeveel werkuren wordt er gerekend?

[ Voor 13% gewijzigd door natural colour op 22-02-2023 17:21 ]

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Nu online

dragonhaertt

@_'.'

Je kan op elektramat ook even deze twee voorstellen nabouwen, en kijken hoe dat er dan ongeveer uit gaat zien / hoe duur het materiaal is.

[ Voor 3% gewijzigd door dragonhaertt op 22-02-2023 17:27 ]

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pH73
  • Niet online
natural colour schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 17:18:
Voorstel 2 gebruikt voor de kracht (3 fase) groepen alleen aardlekautomaten, goed plan, plus een mooie ruime kast. voorstel 2 dus.
Hoeveel werkuren wordt er gerekend?
Oké, dus aardlekautomaten zoals in voorstel 2 heeft de voorkeur. Is er dan geen hoofschakelaar meer nodig? Deze stond wel in voorstel 1.

Hij heeft geen werkuren opgegeven, alleen een totaalprijs. Dus ik heb hem net een mailtje gestuurd. Installateur van voorstel 1 had overigens ook geen uren opgegeven, maar rekent voor arbeid totaal 400,- ex btw.

PV: 16.81kWp O/W + SMA STP10.0-3SE-40 + Elwa 2; WP: ME PUD-SHWM100YAA + EHSD-VMD2.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pH73
  • Niet online
dragonhaertt schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 17:27:
Je kan op elektramat ook even deze twee voorstellen nabouwen, en kijken hoe dat er dan ongeveer uit gaat zien / hoe duur het materiaal is.
Dank voor de tip. Komende avonden heb ik weinig tijd, maar ik zal in het weekend kijken hoever ik daarmee kom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 12:46
pH73 schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 18:26:
[...]

Oké, dus aardlekautomaten zoals in voorstel 2 heeft de voorkeur. Is er dan geen hoofschakelaar meer nodig? Deze stond wel in voorstel 1.

Hij heeft geen werkuren opgegeven, alleen een totaalprijs. Dus ik heb hem net een mailtje gestuurd. Installateur van voorstel 1 had overigens ook geen uren opgegeven, maar rekent voor arbeid totaal 400,- ex btw.
Hoofdschakelaar is verplicht, maar zijn niet zo duur €25,= Eaton :)
1 dag werk dus, groepenkast vervangen is ook (wel) mijn werk, voor jou kast reken wij 1 dag.

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pH73
  • Niet online
Installateur 2 heeft net teruggemaild. Hij denkt het in ong. 3 uur te kunnen doen :? Hij wilde de oude hoofschakelaar gebruiken. Maar ik denk dat ik die oude draaiknop toch maar laat vervangen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
ansigh hoeft er met de nu aanwezige hoofdschakelaar niks mis te zijn.. en doordat deze in eigen kastje woont scheelt het je wel 4 posities in de kast..

maar das natuurlijk jou keuze

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IplugNplay
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 19-08 17:27
3 uurtjes is wel krap, huidige kast is enorm dus wil je het netjes dan moet er nieuw draad of verbindingen bovenin een aparte kast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roekeloos
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 13-09 22:47
Waarschijnlijk wil hij de hoofdschakelaar laten zitten omdat de hoofdzekering er dan uit moet en de draden vanaf de meter meestal vervangen moeten worden omdat ze te kort zijn. Kan zijn dat hij geen zegelrecht heeft. Goed om daarop door te vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 13-09 23:31
@IplugNplay Kwa werk valt het wel mee toch?
Hij zal denk ik alleen de bovenste twee kasten rechts van de huidige eaton kast vervangen voor nieuwe.
Daar zitten nu al smeltzekeringen, dus die draden kun je zo in automaten steken toch?
De onderste rij oude kastjes zal hij laten zitten denk ik. Tenzij je die weg wil. Ze geven je wel mooi extra ruimte voor CT's van pv en ev-loadsharing systemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IplugNplay
jeroen3 schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 20:26:
Hij zal denk ik alleen de bovenste twee kasten rechts van de huidige eaton kast vervangen voor nieuwe.
Daar zitten nu al smeltzekeringen, dus die draden kun je zo in automaten steken toch?
De onderste rij oude kastjes zal hij laten zitten denk ik. Tenzij je die weg wil. Ze geven je wel mooi extra ruimte voor CT's van pv en ev-loadsharing systemen.
Ja dat gaan ze wss doen Ja, maar dat is geen gezicht die oude kasten eronder. Dan zou ik eerder kastjes willen met din rail

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phYzar
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 00:11
Zijn de vermogens van de warmtepomp/airco de opgenomen vermogens of de afgegeven vermogens? Een warmtepomp die 11kW warmte geeft heeft natuurlijk door zijn efficientie minder stroom nodig (factor 3 a 4?) dus de aansluitwaarde zal flink lager zijn neem ik aan. (20A krachtgroep lijkt me wat fors)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pH73
  • Niet online
SMSfreakie schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 20:07:
ansigh hoeft er met de nu aanwezige hoofdschakelaar niks mis te zijn.. en doordat deze in eigen kastje woont scheelt het je wel 4 posities in de kast..

maar das natuurlijk jou keuze
Daar heb je gelijk in, zal erover nadenken (y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pH73
  • Niet online
IplugNplay schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 20:18:
3 uurtjes is wel krap, huidige kast is enorm dus wil je het netjes dan moet er nieuw draad of verbindingen bovenin een aparte kast.
Lijkt mij ook, we gaan het zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pH73
  • Niet online
jeroen3 schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 20:26:
Zal hem vragen of hij van plan is die te laten zitten of te verwijderen. Ik was er eigenlijk van uitgegaan dat hij ze zou verwijderen, maar dat is een aanname, zal het checken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pH73
  • Niet online
IplugNplay schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 20:44:
[...]

Ja dat gaan ze wss doen Ja, maar dat is geen gezicht die oude kasten eronder. Dan zou ik eerder kastjes willen met din rail
Met je eens :Y

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
pH73 schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 21:17:
[...]

Daar heb je gelijk in, zal erover nadenken (y)
en vergeet niet dat je kasten ook niet ineens veel lager kunnen... dan zit je al snel met de draadlengtes in de knoei...

en gezien je geen lasdoppen mag toepassen in de groepenkast.. Wordt een feest als je voor elke groep of een lasdoosje moet gaan plaatsen (knap lelijk!) of vanaf de groepenkast tot de eerste centraaldoos (of andere plek waar een lasdop al zit) nieuw draad te trekken.. :)

hoop dat ze in het verleden niet te zuinig geweest zijn met de overlengte van de draden...

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pH73
  • Niet online
phYzar schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 20:52:
Zijn de vermogens van de warmtepomp/airco de opgenomen vermogens of de afgegeven vermogens? Een warmtepomp die 11kW warmte geeft heeft natuurlijk door zijn efficientie minder stroom nodig (factor 3 a 4?) dus de aansluitwaarde zal flink lager zijn neem ik aan. (20A krachtgroep lijkt me wat fors)
Ga ik checken! Kom ik op terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pH73
  • Niet online
Roekeloos schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 20:23:
Waarschijnlijk wil hij de hoofdschakelaar laten zitten omdat de hoofdzekering er dan uit moet en de draden vanaf de meter meestal vervangen moeten worden omdat ze te kort zijn. Kan zijn dat hij geen zegelrecht heeft. Goed om daarop door te vragen.
Dank voor de tip, zal ik doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 13-09 23:31
@SMSfreakie Je kunt altijd aansluitklem op rails gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
jeroen3 schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 21:42:
Dat is ook weer waar! maar moet je ook wel weer rekening mee houden (en ruimte voor hebben ;) )

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pH73
  • Niet online
Wat een informatie, bedankt allemaal, het helpt me enorm! Ik denk dat ik de installateur maar gewoon een link ga sturen naar dit topic :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vriesren
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13-09 23:39
@pH73 Ik ben toevallig ook naar offertes aan het kijken voor vervangen van de groepenkast en vergelijkbare setup, was even benieuwd wat je voor prijsvoorstel hebt ontvangen?

Stay hungry, Stay foolish

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 12-09 16:20
vriesren schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 22:15:
@pH73 Ik ben toevallig ook naar offertes aan het kijken voor vervangen van de groepenkast en vergelijkbare setup, was even benieuwd wat je voor prijsvoorstel hebt ontvangen?
Ik heb vorig jaar de groepenkast laten vervangen, 3x25A, naar dubbele häger kast, 10 groepen 230 + krachtstroom groep voor de keuken, kostte mij ongv. 1200 euro. Was een ochtend aan werk. Gedaan door electricien met zegelrecht. Dat laatste was wel even zoeken, ik wilde het keurig gedaan hebben. Alles voor en na installatie keurig doorgemeten.

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pH73
  • Niet online
vriesren schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 22:15:
offerte 1: 1782,35 euro incl. btw
offerte 2: 1475,- euro incl. btw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pH73
  • Niet online
simon schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 22:20:
[...]

Ik heb vorig jaar de groepenkast laten vervangen, 3x25A, naar dubbele häger kast, 10 groepen 230 + krachtstroom groep voor de keuken, kostte mij ongv. 1200 euro. Was een ochtend aan werk. Gedaan door electricien met zegelrecht. Dat laatste was wel even zoeken, ik wilde het keurig gedaan hebben. Alles voor en na installatie keurig doorgemeten.
Dank voor het delen, fijn om een referentiekader te hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13-09 08:02
pH73 schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 22:29:
[...]

Dat valt erg mee.
Als ik het als consument direct bij Eaton bestel ben ik het dubbele kwijt voor die 2e.
Je kan het nabouwen op https://productconfigurator.eatonelectric.nl/Configurate

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oilman
  • Laatst online: 10:53
RocketKoen schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 22:33:
[...]

Dat valt erg mee.
Als ik het als consument direct bij Eaton bestel ben ik het dubbele kwijt voor die 2e.
Je kan het nabouwen op https://productconfigurator.eatonelectric.nl/Configurate
Je gaat toch geen bruto prijzen betalen?

Kijk eens bij Sander Vunderink wat het moet kosten, dan krijg je een fatsoenlijke prijs te zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vriesren
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13-09 23:39
pH73 schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 22:29:
[...]

Ah interessant, redelijk vergelijkbaar hier, we hebben een offerte van 1739 euro voor 12 installatieautomaten, 3 aardlekschakelaars, krachtgroep voor inductieplaat + 3 fase aardlek voor autolader & krachtgroep 3 fase voorbereiding warmtepomp en vervanging van de hoofdschakelaar.

Moet zeggen als je googled zie je vaak dat je voor ronde 1000 euro uitkan, maar realiteit lijkt toch anders.

Stay hungry, Stay foolish

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IplugNplay
jeroen3 schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 21:42:
Je hebt het over rijgklemmen denk ik? Daar doelde ik eerder ook op eigenlijk.

• RocketKoen
IplugNplay schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 23:10:
[...]

Je hebt het over rijgklemmen denk ik? Daar doelde ik eerder ook op eigenlijk.
Ik zou dan kammen verwachten.
https://www.elektroschake...kasten/kamrails-automaten
Scheelt een hoop ruimte in een groepenkast. Een klemmenstrook zie je meer in industriële installaties. Ik heb ze zelf nog niet in een residentiële groepenkast gezien.

TheS4ndm4n#1919

• pH73
  • Niet online
phYzar schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 20:52:
Van de L/W WP nergens info het Nederlands te vinden natuurlijk, maar wel in het Duits. 11 kW is het afgegeven vermogen.

Elektrischer Anschluss
Inneneinheit / Absicherung V / Hz / A 1x230 / 50 / C10
Ausseneinheit / Absicherung V / Hz / A 3x400 / 50 / C16
Max. Stromaufnahme A 10
Max. Leistungsaufnahme kW 6,51
Max. Anlaufstrom A 5

Dan zou 20A dus niet nodig zijn, maar zitten er nadelen aan om 20A toe te passen (behalve dat het misschien iets duurder zal zijn)?

• IplugNplay
RocketKoen schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 00:00:
[...]

Ik zou dan kammen verwachten.
https://www.elektroschake...kasten/kamrails-automaten
Scheelt een hoop ruimte in een groepenkast. Een klemmenstrook zie je meer in industriële installaties. Ik heb ze zelf nog niet in een residentiële groepenkast gezien.
Ik heb nog nooit gezien dat draden opgelengd worden dmv kamrails.

• RocketKoen
IplugNplay schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 06:31:
[...]

Ik heb nog nooit gezien dat draden opgelengd worden dmv kamrails.
Ah, ik dacht dat het om ruimte besparing ging in de kast.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pH73
  • Niet online
RocketKoen schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 07:19:
[...]

Ah, ik dacht dat het om ruimte besparing ging in de kast.
Denk dat er ruimte genoeg is. Ben vooral benieuwd of er voldoende overlengte van de draden is.

Pagina: 1