Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Vraag

• BiggieByte
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 19:36
Hallo allemaal,

De puntjes moeten nog op de i worden gezet, maar hoe het er nu uit ziet, ga ik eind juli verhuizen. Misschien is dit topic een beetje voorbarig, maar uit nieuwsgierigheid en om de tijd een beetje te doden ben ik alvast op zoek naar informatie om mijn toekomstige huis te verduurzamen.
Gegevens huis
Het gaat om een vrijstaande woning uit 1991 met energielabel C. Totale woonoppervlakte is 167m². Bij de bouw is alles geïsoleerd en later is er vloerverwarming aangebracht waarbij de vloer extra geïsoleerd is. Ik heb geen idee wat de specificaties zijn van de vloerverwarming en hoe het is gelegd en dergelijke, het staat nog op de planning om dit uit te vragen. De huidige vloer is een plavuizen vloer en ik het zou mij mooi lijken om het een betonlook te geven. Zover ik weet zijn mijn opties dan:
  • Gietvloer
  • Vinyl
  • PVC
  • Laminaat
  • Vergeten optie?
Verder zijn de spouw en het dak dus bij de bouw geïsoleerd, maar weet ik de RC waarde hier niet van. De beglazing bestaat uit dubbel glas in kunststof kozijnen en is er mechanische ventilatie aanwezig. Tijden de bezichtiging en op de foto's zie ik alleen afvoer ventielen, dus ik neem aan dat het type C is. Er zijn 20 zonnepanelen aanwezig op de westkant van het dak. Door het hele huis zijn radiatoren aanwezig. Op de begane grond zijn er twee, eentje aan de voorkant van het huis en eentje aan de achterkant. Op de begane grond wordt voor de verwarming dus gebruik gemaakt van de vloerverwarming en deze twee radiatoren. Op de bovenverdieping zijn dus ook in elke kamer radiatoren, maar (op de badkamer na) ook airco's aanwezig. De verwarming wordt gevoed door een Intergas HR ketel uit 2020 en een elektrische boiler (bouwjaar ?) is verantwoordelijk voor het SWW. Deze bevinden zich op de zolder. Het gasverbruik wordt geschat op ongeveer 2000m3-2500m3. Hierbij werd wel vermeld dat de huidige bewoners erg op comfort gericht waren en de verwarming intensief gebruiken. Naar het elektriciteitsverbruik heb ik niet gevraagd. Wij zijn nu nog met zijn tweeën, maar dat word in de (hopelijk nabije) toekomst meer. In de badkamer is naast een douche ook een bad aanwezig.
Wensen
Het plan is om hier de komende 30+ jaren te wonen, dus in principe is er geen haast. Mijn prioriteiten liggen bij kosten/tvt, comfort en milieu, waarbij de eerste twee voor mij het belangrijkst zijn. Met dat in het achterhoofd heb ik de volgende vragen:

Wat te doen qua isolatie?
Het energielabel gaf als mogelijke maatregelen: een zonneboiler, (Extra) isolatie dak, (Extra) isolatie buitenmuren en dubbel glas vervangen voor HR++ glas. Gezien het bouwjaar van het huis, in hoeverre is extra isolatie voor het dak en buitenmuren nodig? Het dubbel glas vervangen voor beter glas lijkt mij sowieso een goeie investering.

Wat te doen qua ventilatie?
Als mijn aanname klopt dat er mechanische ventilatie type C aanwezig is, is het qua kosten en tijd waard om dit te veranderen in type D ventilatie met WTW? Op de benedenverdieping is er in de keuken uiteraard een afzuigkap en de woonkamer zijn twee afvoerventielen aanwezig. Op de bovenverdieping heb ik die niet gezien, dus hoe daar de ventilatie is geregeld weet ik niet.

Wat te doen qua zonnepanelen?
Met het oog op de toekomst, waarbij rekening gehouden moet worden met full electric (verwarmen en hopelijk koelen), sowieso een elektrische auto en waarschijnlijk ook een tweede, is het verstandig om de andere kant van het huis het dak ook vol te leggen met zonnepanelen? Zo ja, zijn er dan ook dingen waar ik rekening mee moet houden?

Wat te doen qua verwarming/verkoeling?
Naast verwarming in de winter, zou ik ook graag willen koelen in de zomer. Dit zou waarschijnlijk het gemakkelijkst kunnen met een l/l warmtepomp, maar ik vind het zonde om de vloerverwarming dan niet meer te gebruiken. Een andere optie waar ik aan dacht is een l/w warmtepomp waar ik mee kan verwarmen en koelen door middel van vloerverwarming/koeling. Ik las dat qua koeling vloerverkoeling niet echt je van het is en dacht er aan om de twee radiatoren te vervangen door fancoils waarmee ik (condenserend) kan koelen. Zijn die twee fancoils i.c.m. de vloerverkoeling genoeg om op een warme zomerdag een significante temperatuurdaling teweeg te brengen? De woonkamer en keuken is ongeveer 60m2. Andere opties?

Wat te doen qua SWW?
Hoeveel meerwaarde heeft het om de elektrische boiler te vervangen voor een warmtepompboiler? Ook met het oog op de toekomst, waarbij er gedoucht moet kunnen worden en misschien een bad genomen gaat worden. Mocht een WPB wel verstandig zijn, aan hoeveel liter moet ik dan denken?

Niet echt verduurzaming, maar toch een beetje gezien de vloerverwarming.
Wat te doen qua vloer?
Volgens mij kan de huidige plavuizen vloer geëgaliseerd worden en daar kan dan de nieuwe vloer op. Als ik een betonlook vloer wil, welke optie komt dan naar jullie mening qua prijs kwaliteit het beste naar boven?

Heel verhaal, maar ik hoop genoeg informatie geleverd te hebben voor wat advies. Zoals gezegd is dit vooral informatie inwinnen, dus ik heb nog niet nagedacht over details. Dus mochten er dingen zijn waar ik rekening mee moet houden hoor ik het ook graag en als er een globale indicatie kan worden gegeven qua kosten, zou ik daar zeer geïnteresseerd in zijn. In ieder geval, alvast bedankt voor de adviezen.

Beste antwoord (via BiggieByte op 23-02-2023 22:53)

• ThsAdrns
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 22:07

ThsAdrns

Be the change!

Proficiat!

Begin met isoleren. Als de woning zelfs met 20 zonnepanelen een energielabel C kreeg, is er nog serieuze verbetering mogelijk.

Sowieso het glas, HR++ (of indien mogelijk triple glas) isoleert echt stukken beter dan dubbel glas van 30 jaar oud.

Controleer wat er in de spouw zit en laat dit indien mogelijk na-isoleren. Waarschijnlijk zit er 5 cm minerale wol of EPS in. Het loont de moeite dit zoveel mogelijk aan te vullen (spouw volledig te vullen).

Op het schuine dak zullen dakplaten van 8-10 cm EPS liggen. Nu het huis nog niet is ingericht is het makkelijk dit van binnen te verbeteren door na te isoleren met minerale wol, houtwol of XPS/PIR. Er zijn hierover diverse topics op dit forum en elders.

Die elektrische boiler is een duur apparaat om te gebruiken. Zeker als je (met groeiend gezin) veel warm tapwater verbruikt, loont een zonneboiler en/of warmtepompboiler.

Mijn advies, doe het maximale aan isolatie wat nu kan. Later terugkijkend wil je altijd dat je destijds meer gedaan had. Als het budget een probleem is, kun je met de energiebespaarlening tegen een lage rente hiervoor lenen.

Je kunt ook een energie-adviseur laten komen om samen een plan te maken. Voor een paar honderd euro weet je dan wat in jouw situatie wijsheid is aan maatregelen en volgorde. Je kunt ook naar het gemeentelijk milieucentrum, energieloket of energiehuis waar vrijwillige energiecoaches (zoals ik) je graag een stuk op weg helpen. Succes!

Elektrische rijder sinds 2015 | 9,3 kWp PV + zonneboiler + Daikin-Intergas hybride | Na 2x Nissan Leaf en Citroën ë-C4 nu Ioniq 38 kWh

Alle reacties

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:01

Sport_Life

Solvitur ambulando

Wat is je budget? Ik heb een vrijstaande woning van ongeveer hetzelfde bouwjaar recent aangepakt waarbij alles aan vervanging toe was (vloer, keuken, badkamers, stucwerk, enz). Dus ook alles aan kunnen pakken.

Er lag vloerverwarming hoh30cm beneden en boven radiatoren, dat hebben we vervangen door vloerverwarming 10cm hoh op iedere verdieping. Nieuwe vloer beneden tegels en boven pvc (achteraf hadden we beter overal tegels kunnen leggen).
Ook nieuwe leidingen 32/26mm Uponor naar de vloerverwarming verdelers. De oude waren lek en te kleine diameter voor een goede flow. En meteen ook 2 goede electra kabels (5x 4mm2) via dezelfde route naar de 'technische ruimte' gelegd.
Tevens dak extra geïsoleerd van buiten naar 16cm pir (was 8 ).

Als die vloerverwarming nu 15cm hoh is en niet heel oud dan zou ik kijken of je met hr+++ glas en nieuwe kozijnen een eind komt, alles boven de 15cm hoh zou ik vervangen .

[ Voor 5% gewijzigd door Sport_Life op 22-02-2023 13:58 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • Beste antwoord

• ThsAdrns

ThsAdrns

Be the change!

Proficiat!

Begin met isoleren. Als de woning zelfs met 20 zonnepanelen een energielabel C kreeg, is er nog serieuze verbetering mogelijk.

Sowieso het glas, HR++ (of indien mogelijk triple glas) isoleert echt stukken beter dan dubbel glas van 30 jaar oud.

Controleer wat er in de spouw zit en laat dit indien mogelijk na-isoleren. Waarschijnlijk zit er 5 cm minerale wol of EPS in. Het loont de moeite dit zoveel mogelijk aan te vullen (spouw volledig te vullen).

Op het schuine dak zullen dakplaten van 8-10 cm EPS liggen. Nu het huis nog niet is ingericht is het makkelijk dit van binnen te verbeteren door na te isoleren met minerale wol, houtwol of XPS/PIR. Er zijn hierover diverse topics op dit forum en elders.

Die elektrische boiler is een duur apparaat om te gebruiken. Zeker als je (met groeiend gezin) veel warm tapwater verbruikt, loont een zonneboiler en/of warmtepompboiler.

Mijn advies, doe het maximale aan isolatie wat nu kan. Later terugkijkend wil je altijd dat je destijds meer gedaan had. Als het budget een probleem is, kun je met de energiebespaarlening tegen een lage rente hiervoor lenen.

Je kunt ook een energie-adviseur laten komen om samen een plan te maken. Voor een paar honderd euro weet je dan wat in jouw situatie wijsheid is aan maatregelen en volgorde. Je kunt ook naar het gemeentelijk milieucentrum, energieloket of energiehuis waar vrijwillige energiecoaches (zoals ik) je graag een stuk op weg helpen. Succes!

Elektrische rijder sinds 2015 | 9,3 kWp PV + zonneboiler + Daikin-Intergas hybride | Na 2x Nissan Leaf en Citroën ë-C4 nu Ioniq 38 kWh

• BiggieByte
  • Laatst online: 19:36
Als die vloerverwarming nu 15cm hoh is en niet heel oud dan zou ik kijken of je met hr+++ glas en nieuwe kozijnen een eind komt, alles boven de 15cm hoh zou ik vervangen
Ok goed om te weten. Ik zal even checken wat de hoh is en hoe oud de vloerverwarming is. Zou het namelijk ook een beetje zonde vinden om de hele vloer eruit te moeten halen als die nog relatief nieuw is.
Bedankt voor je reactie. Er zijn dus nog wel wat stappen te maken in de isolatie van het huis. Wat op zich wel logisch is voor een huis van 30 jaar oud.
Ik denk dat dit dan mijn volgende stap is. In de buurt zijn er twee bedrijven die energie advies geven. Eentje met een vanaf prijs van 379eu en eentje met prijs van 450eu. Tevens kan ik ook een gratis adviesgesprek aanvragen via de gemeente. Heeft het nut om zo'n gratis adviesgesprek aan te vragen ten opzichte van een bedrijf dat advies geeft? En zal er veel verschil zitten tussen bedrijven en hun adviezen? Ik zou het zonde vinden om voor een te kiezen en achteraf erachter komen dat ik voor de andere had moeten kiezen. Misschien dat die energiecoach mij hierin ook van advies kan voorzien, dat zal ik dan even moeten uitzoeken.

• ThsAdrns

ThsAdrns

Be the change!

De vrijwillig energiecoach zal er niet zoveel tijd aan kunnen besteden (meestal een uur, soms wat uitloop) dus die kan je met de hoofdlijnen of een gericht vragenlijstje helpen. Meestal niet bij het adviseren welke bedrijven je moet kiezen.

Ik zou de aanpak van die beide bedrijven vergelijken (eventueel een mailtje sturen om daarnaar te vragen als het niet op de website staat) en die kiezen die je het meest aanspreekt. Ga ook zeker met die adviseur door het huis heen. Zo'n ervaren iemand kan je een schat aan tips geven op basis van wat hij aantreft. Liefst als het nog goed koud is buiten en hij een warmtebeeldcamera (infrarood) meebrengt, dan kun je heel gericht naar de warmtelekken op zoek.

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

als eerste die warmtepomp erin en direct op de vloer aansluiten. dat is het meest laaghangende fruit die verreweg het meeste oplevert.

afhankelijk van je huis kan je meteen een tank erop aansluiten voor SWW of je koopt een losse warmtepompboiler als de tank op de zolder moet komen te staan. opties kosten evenveel.

en 500 euro voor een energiecoatch is glasharde oplichting.

koelen moet je gewoon doen met losse staande modellen aircos ipv je raidatoren/fancoils. goede optie voor een woonkamer is een setje van daikin: 2MXM40N met 2x FVXM25F binnendelen. die zet je op de plek van een fancoil/radiator. eentje aan elke kant van de woonkamer en klaar.

fancoils aansluiten op de warmtepomp voor koelen kan ook maar is vaak vrij lastig omdat de volledige leidingset helemaal geisoleert moet worden tegen condens.

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

• Oilman
  • Laatst online: 22:34
flippy schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 22:29:
als eerste die warmtepomp erin en direct op de vloer aansluiten. dat is het meest laaghangende fruit die verreweg het meeste oplevert.
Ik vind dat voor dit huis nogal een risico. Met een historisch gasverbruik van 2000-2500 kom je uit op een warmtepomp van 12 kW, terwijl dat mogelijk na het volblazen van de spouw, dak na isoleren en (grote) ramen vervangen door HR++(+), totaal niet meer nodig is.

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

Oilman schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 23:04:
[...]

Ik vind dat voor dit huis nogal een risico. Met een historisch gasverbruik van 2000-2500 kom je uit op een warmtepomp van 12 kW, terwijl dat mogelijk na het volblazen van de spouw, dak na isoleren en (grote) ramen vervangen door HR++(+), totaal niet meer nodig is.
op de bovenverdieping zijn zoizo aircos aanwezig en wua verwarming komt het gros van beneden, dus ongeveer 60m2 vloerverwarming. daar ga je niet 12kW in krijgen. 9kw machine erneer zetten zal dus meer dan voldoende zijn helemaal met het zicht op verbeteringen in de nabije toekomst. met vloerverwarming merk je het ook niet echt als het een paar uurtjes -10 is buiten. als het einde der tijden nabij is heb je ook nog altijd een 3kW noodelement in de machine om mee te helpen voor die 2 uurtjes per jaar dat de wereld vergaat. met vloerverwarming is het zo traag dat je best wel moeite moet doen wilt de machine het niet bijhouden.

nog afgezien dat het gasverbruik een schatting is. probleem blijft dat je zoveel warmte gewoon niet in zo'n relatief kleine vloer krijgt geperst zonder dat je laminaat uit elkaar spat van de hitte. ik vermoed dat het energieverbruik wel meevalt maar gewoon erg inefficeint loopt te draaien in de huidige situatie.

o ja: zonneboilers zijn nutteloos. hang dan gewoon meer zonnepanelen op. dat levert je nog iets nuttigs op.

[ Voor 30% gewijzigd door flippy op 22-02-2023 23:35 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

• Ali11baba
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 19:12
Sport_Life schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 13:54:
Wat is je budget? Ik heb een vrijstaande woning van ongeveer hetzelfde bouwjaar recent aangepakt waarbij alles aan vervanging toe was (vloer, keuken, badkamers, stucwerk, enz). Dus ook alles aan kunnen pakken.

Er lag vloerverwarming hoh30cm beneden en boven radiatoren, dat hebben we vervangen door vloerverwarming 10cm hoh op iedere verdieping. Nieuwe vloer beneden tegels en boven pvc (achteraf hadden we beter overal tegels kunnen leggen).
Ook nieuwe leidingen 32/26mm Uponor naar de vloerverwarming verdelers. De oude waren lek en te kleine diameter voor een goede flow. En meteen ook 2 goede electra kabels (5x 4mm2) via dezelfde route naar de 'technische ruimte' gelegd.
Tevens dak extra geïsoleerd van buiten naar 16cm pir (was 8 ).

Als die vloerverwarming nu 15cm hoh is en niet heel oud dan zou ik kijken of je met hr+++ glas en nieuwe kozijnen een eind komt, alles boven de 15cm hoh zou ik vervangen .
Hopelijk wordt het tot leven wekken van deze thread me vergeven, maar ik ben toch érg benieuwd naar je opmerking over de keuze voor tegels.

Wij zitten in een soortgelijke situatie (nieuwe vv op bg + twee etages, totaal 250m2) en neigen nu naar tegels + PVC.

Waarom zou je zelf naderhand toch overal tegels gekozen hebben?

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:01

Sport_Life

Solvitur ambulando

Ali11baba schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 17:24:
[...]

Hopelijk wordt het tot leven wekken van deze thread me vergeven, maar ik ben toch érg benieuwd naar je opmerking over de keuze voor tegels.

Wij zitten in een soortgelijke situatie (nieuwe vv op bg + twee etages, totaal 250m2) en neigen nu naar tegels + PVC.

Waarom zou je zelf naderhand toch overal tegels gekozen hebben?
Met name omdat ik tegels veel mooier vind. Daarbij was mijn argument om boven pvc te kiezen omdat dat warmer aanvoelt aan de voeten ipv een koude tegel. Maar in de praktijk verwarmd de vloerverwarming/warmtepomp de hele winter de vloer dus daar heb je eigenlijk geen last van.

Extra argument is dat pvc toch mogelijk schadelijke stoffen bevat.

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Pagina: 1