Clonezilla recover partition?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vishari Beduk
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 15-09 21:57

Vishari Beduk

loves f/1.8 primes

Topicstarter
Ik heb een (oude) PC met daarin in een ext4 en een NTFS schijf. Van beide schijven heb ik per ongeluk de partition tables weggegooid (en misschien nog wel meer).
Nu kwam ik het programma https://clonezilla.org/ tegen en krijg de indruk dat het hiermee mogelijk is om nog bestanden van deze schijven te redden.
Maar voordat ik de boel nog verder verpruts wil ik toch even vragen of dit daadwerkelijk mogelijk is? En of er misschien nog meer zaken zijn waar ik op moet letten tijdens de reddings actie?

Ik ben dan van plan om Clonezilla live te gebruiken.

weet het niet meer

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pporrio
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 13:03
Dat gaat je met Clonezilla niet lukken. Zie ook de beschrijving op hun website:
What is Clonezilla?
Clonezilla is a partition and disk imaging/cloning program similar to True Image® or Norton Ghost®. It helps you to do system deployment, bare metal backup and recovery.
Daar heb je een andere tool voor nodig. Google even op de term 'restore partition table'.
Voor herstel van data heb je data recovery tools nodig. Daar heb ik verder geen ervaring mee.

Meer info: https://linuxconfig.org/h...-partition-table-in-linux

[ Voor 17% gewijzigd door pporrio op 22-02-2023 15:23 ]

Mijn platencollectie

• ahbart
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11:46
Ik gebruik doorgaans systemrecuecd. Die vereist wel wat linux kennis. Maar er zijn genoeg alternatieven. Mogelijk zou je elke live disk kunnen gebruiken, als Testdisk er maar op staat, of als deze te installeren is.
Opgestart met systemrescuecdvan usb, zou ik testdisk gebruiken. Met testdisk is het mogelijk om verwijderde partitie tabellen terug te halen. Neem wel je tijd om goed te lezen hoe het werkt.

• Vishari Beduk
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 15-09 21:57

Vishari Beduk

loves f/1.8 primes

Topicstarter
@pporrio & @ahbart Bedankt voor de adviezen, ik ga aan de slag hiermee. :)

weet het niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metabool
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 28-06-2023
Clonezilla (of andere imaging oplossing) kan je wel helpen doordat je daarmee een 1:1 kopie van de inhoud van de schijf kan maken zodat je op basis van die image een herstel kan proberen.

Herstel proberen vanuit de schijf zelf brengt risiko met zich mee omdat je dan kans hebt de enige data die er is aan te passen en daarmee kans op herstel sterk te verkleinen.

Recovery doe je in de regel niet vanuit het origineel.

Als het inderdaad sec het verwijderen is van de partitiedata dan kan je deze opnieuw aanmaken

Maar omdat je daarbij fouten kan maken, en je graag een herkansing wil is het beter dit uit te voeren op een kopie van de data, ofwel een diskimage wat je dan mount.

Als je werkt vanuit een kopie van data wat je hebt gemaakt met bv clonezilla dan kan je nog eens wat proberen als je nieuwe kennis hebt vergaard.

Beste is de schijf niet meer aangesloten laten, maar enkel aansluiten wanneer je gaat booten van een live image.